Corrupte systeem driver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzio
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-01 02:10
Ik heb een groot probleem wat ik heel erg graag opgelost wil hebben.
Ik heb recentelijk op het moment van schrijven twee dagen geleden, het Engelse (VS) taalpakket gedownload in instellingen. Nadat die klaar was met downloaden en installeren moest ik mij afmelden en dat deed ik dan ook. Maar nadat ik weer wilde inloggen zei die dat mijn pin-code en wachtwoord foutief waren met een foutcode die zei dat die geen referenties kon ophalen of iets dergelijks. Dus ik dacht laat ik hem maar even opnieuw opstarten want dit is heel vreemd, maar toen ik dat wilde doen moest ik eerst een update doen, dus die deed ik dan maar. Het was wel een hele snelle update want er was alleen een kleine flits ofzo en daarna sloot die af. Toen ik hem daarna weer opstartte ging die niet gewoon naar Windows maar naar een scherm waar die zei dat ik Windows niet correct was gestart, hier had ik negen opties die allemaal niks deden. Toen ik mijn oude harde schijf aan de computer had bevestigd (deze gebruikte ik hiervoor als boot drive) ging die naar Windows recovery modus, daar heb ik elke optie geprobeerd in de geavanceerde opties sectie. Niks hielp, ook heb ik geprobeerd de SSD te formatteren via command prompt die daar wel beschikbaar was, dit resulteerde in een foutmelding die zei dat je een drive waar Windows op staat niet op die manier kan formatteren. Toen ik systeem herstel zijn gang liet gaan zei die dat het niet voltooid kon worden en dat er niks gewijzigd was. Maar hij zei wel dat er een bestand mist of corrupt is gegaan, genaamd ''acpi.sys''. Ik heb op Google even rond gezocht en het blijkt dus dat meerdere mensen na een herstart hier last van hadden met de acpi.sys driver. De meeste mensen hebben dit kunnen verhelpen door het bestand te vervangen met eentje die ze van een andere computer hebben kunnen halen of van iemand die hem heeft geΓΌpload. Het probleem is alleen dat ik dat niet kan doen want ik kom niet in Windows als mijn SSD verbonden met mijn PC is. Ik kan wel in Windows komen als mijn oude HDD de enige schijf is met Windows erop die verbonden is met de PC. Dit zorgt er dus niet alleen voor dat ik het bestand niet kan vervangen maar ook dat ik ook niet kan checken of dit nou ook echt wel het bestand is die ook echt de problemen veroorzaakt.
Ik ben opzich wel redelijk wanhopig nu en heb er ook al aan gedacht mijn SSD terug te sturen voor een nieuw exemplaar.
Weet iemand hoe dit te verhelpen is?

Alvast bedankt!

(Ik heb ditzelfde bericht ook op Tom Hardware geplaatst, voor het geval dit handig kan zijn:
https://forums.tomshardwa...-system32-driver.3554717/ )

[ Voor 3% gewijzigd door Denzio op 14-12-2019 20:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Je kan via een Windows USB (https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10) toch gewoon je SSD formatteren en Windows opnieuw installeren?

Als je via Windows herstel opstart, dan is dat gewoon via je SSD. Dus wel logisch dat je 'm dan niet kan formatteren.

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denzio
d22wth schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:40:
Als je via Windows herstel opstart, dan is dat gewoon via je SSD. Dus wel logisch dat je 'm dan niet kan formatteren.
Ik start hem dus niet zelf op maar het gebeurt automatisch als ik mijn andere harde schijf ook verbind met mijn PC. Dus dat vind ik zelf al wel redelijk vreemd.
Dat met de USB stick kan ik nog wel gaan proberen, daar heb ik helemaal niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 19:31
Indien hot-swap aanstaat in de bios dan kun je een SSD/harde schijf prima aansluiten nΓ‘dat het systeem is opgestart.

Verder zie ik wat logica die ik niet kan volgen. Ik denk dat je je vraag beter wat eerder hier had kunnen plaatsen. Het lijkt me niet heel handig om met je oude harde schijf een recovery in te gaan starten. Je hebt er helemaal niets aan als vanuit die harde schijf de bootsector op je ssd zou worden aangepast.

Verder zie ik dat je oplossing is om je volledige SSD te formatteren en dat lukt niet? Want als je dat wil dan zijn er diverse manieren om dat voor elkaar te krijgen. Waaronder simpelweg een USB stick met daarop de windows installatie in je pc stoppen. Ik zou in dat geval ook alle andere schijven afgekoppeld laten, dan weet je zeker dat de bootsector op de juiste plek komt. Verder lijkt me dat een grove maatregel.

Ik zou zelf eens beginnen met die HDD los te koppelen en eens in veilige modus proberen te komen vanaf de SSD.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:34
Kolere, wat een verhaal...
Wat is nou eigenlijk je probleem/vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzio
@sdk1985, wat mijn originele plan was, met het aansluiten van mijn oude HDD, is dat dat ik op die manier in Windows bij mijn SSD kom zonder dat die via de SSD opgestart is. Zo zou ik dat bestandje kunnen vervangen. Maar hij gaat uit zichzelf naar recovery mode, dus dat wil niet.
Verder heb ik ook al geprobeerd om in veilige modus te komen, op verschillende manieren, maar niks werkt. Zover ik weet is de veilige modus er om op te starten met alleen de essentiΓ«le drivers/bestanden. Maar aangezien die acpi.sys dus een essentiΓ«le driver is, die waarschijnlijk corrupt is, snap ik wel dat dat ook niet werkt.

@zetje01
Probleem: Windows wil niet opstarten door, waarschijnlijk, een corrupte driver.
Vraag: hoe is dit te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30
De beste optie is een bootable usb stick te maken met daarop windows 10.
Vervolgens een schone installatie doen van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:34
D-dark schreef op zondag 15 december 2019 @ 17:01:
De beste optie is een bootable usb stick te maken met daarop windows 10.
Vervolgens een schone installatie doen van windows.
Of, een poging doen met de hulpprogramma's die op die win10 USB staan, je opstartprobleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-05 19:31
Denzio schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:28:
@sdk1985, wat mijn originele plan was, met het aansluiten van mijn oude HDD, is dat dat ik op die manier in Windows bij mijn SSD kom zonder dat die via de SSD opgestart is. Zo zou ik dat bestandje kunnen vervangen. Maar hij gaat uit zichzelf naar recovery mode, dus dat wil niet.
Verder heb ik ook al geprobeerd om in veilige modus te komen, op verschillende manieren, maar niks werkt. Zover ik weet is de veilige modus er om op te starten met alleen de essentiΓ«le drivers/bestanden. Maar aangezien die acpi.sys dus een essentiΓ«le driver is, die waarschijnlijk corrupt is, snap ik wel dat dat ook niet werkt.
An sich moet je oude installatie gewoon doorstarten zo lang je SSD niet is aangesloten. Dan kun je daarna achteraf terwijl je pc aan staat de SATA kabel aan je SSD aansluiten.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzio
@sdk1985, dat ga ik dan eerst even proberen voordat ik iets doe met een USB-stick!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Maak gewoon een USB-stick!
Start hier mee op met alleen de SSD aangekoppeld.
In het menu van de USB stick heb je veel meer macht over de SSD.
Lukt dit niet, SSD formateren en opnieuw Windows 10 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:39
@Denzio ik zou inderdaad luisteren naar het advies van de mede-tweakers hierboven.
Je maakt het jezelf echt onnodig moeilijk, met een bootable USB stick met Ubuntu erop heb je alle mogelijkheden voorhanden.
https://www.howtogeek.com...x-to-fix-your-windows-pc/

Ik raad het zowiezo elke Tweaker dit aan, om een USB bootable stick met Ubuntu klaar te hebben staan voor het geval je niet meer Windows inkomt, in de trend van beter voorkomen dan genezen.
Als je deze ervaring in je pocket hebt, kom je ook in de toekomst niet voor verassingen te staan, mocht het een keer een noodgeval zijn.

lol die mod edit op Tomshardware '[mod edit - spacing]', zou hier ook wel mogen, je post mist breaklines en punctuaties

[ Voor 10% gewijzigd door Turismo op 16-12-2019 11:42 ]

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

• Denzio
Erg bedankt voor alle reacties!
Ik heb dus geprobeerd via hot-swap bij de SSD te komen. Dit was niet mogelijk door een voor mij onbekende reden. AHCI stond aan, de SSD is hot swap compatibel, ik gebruikte de aangewezen SATA kabel, maar toch lukte het niet. Dit kan dan misschien nog liggen aan dat moederboord het op de één of andere manier niet ondersteund, maar dat zou vreemd zijn aangezien het eSATA en AHCI als opties aanbiedt. Ook heb ik via de software op allerlei mogelijke manieren gezocht naar de SSD, niks hielp.

Maar goed, ik zat even te denken wat ik nou op de SSD had staan voor bestanden en daarbij kwam het uit op een paar games, schoolbestanden, media etc. Ik heb standaard overal een back-up van op een andere schijf, plus alle Office bestanden en media geback-upt naar de cloud.
Dus had ik maar besloten via een Windows bootable stick een schone installatie te doen van Windows. Dit verhielp het probleem, maar dan wel met het side-effect dat ik, natuurlijk, alles kwijt ben geraakt. Dat is ondertussen allemaal weer verholpen.

Heeft iemand nog enig idee waarom de hot-swap niet goed functioneerde?

In ieder geval bedankt voor alle reacties en aangeboden hulp, ik was het zelf namelijk niet op het idee gekomen om een bootable stick te gebruiken!
Pagina: 1