Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Input gevraagd uitbreiden zonnepanelen nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit al enige tijd mee te lezen op Tweakers om mij te verdiepen in zonnepanelen, maar door de overvloed aan informatie zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Daarom wil ik hier graag een eigen topic openen, en hoop ik wat informatie te krijgen voor onze specifieke situatie.

De situatie is als volgt:
Voor de bouwvak 2020 wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd. De bouw is paar weken terug gestart. De oriëntatie van ons huis is als volgt (wij hebben bouwnummer 13):

https://www.bakenkwartier...ngtypologieen-home(3).png

Standaard liggen er 3 op-dak zonnepanelen op de achterzijde van de woning. Het is niet mogelijk deze te laten vervallen wel is het mogelijk om via de aannemer uit te breiden. Op dakvlak voorzijde passen 24 panelen, op dakvlak achterzijde passen 20 panelen.
Dit is echter maximaal en wij willen enkele dakramen achteraf zelf plaatsen, waardoor we dit maximum niet kunnen halen.
1 paneel extra kost 470 euro, meerprijs per paneel zakt bij afname meerdere panelen.
Zo is bij 20 extra panelen de meerprijs 370 euro per paneel. In deze prijs is de montage, installatie en een geschikte omvormer inbegrepen. Merk omvormer nog niet bekend, wel bekend dat deze wordt geïntegreerd en uit te lezen is met de installatie behorende bij de warmtepomp.
Eventueel zijn er Power Optimizers te bestellen, deze kosten 75 euro per stuk. Ik kan nu nog moeilijk de schaduw beoordelen, er staat wel bebouwing aan de voor- en achterzijde van de woning.
Ik weet nog niet het merk van de panelen, alleen wel dat ze minimaal 305 Wattpiek zijn.
Alle prijzen zijn inclusief BTW en de BTW is na afloop terug te vorderen.

Het nieuwe huis heeft een woonoppervlakte van ongeveer 175 m2 en is uitgerust met een warmtepomp. Geschat verbruik op jaarbasis van deze warmtepomp is 3000 kWh. Ons eigen verbruik zit rond de 2000 kWh. Wij vinden het een mooi streven als we richting de 0-op-de-meter gaan, maar dit is geen must. Als we een mooi legplan hebben, en daardoor iets extra’s opwekken vinden we dit niet erg.

De bouwer geeft aan dat het meest gunstige dakvlak voor de zonnepanelen de achterzijde van de woning is, hier heb ik mijn twijfels bij omdat dit gericht is op het noord-oosten. Voorzijde is zuid-west georiënteerd.

Waar ik nu aan zit te denken is het volgende:
2 rijen van 6 panelen dakvlak voorzijde.
1 rij van 6 panelen, plus 1 rij van 4 panelen i.v.m. buitenunit warmtepomp op dakvlak achterzijde.
Alle panelen zo hoog mogelijk gemonteerd zodat ik hieronder de dakramen kan monteren en er minder risico op schaduw is.
Omdat ik de schaduw nog niet kan beoordelen, en ik de prijs van de optimizers mee vindt vallen, lijkt het met een verstandige keuze om hiervoor te gaan.
Dit zijn dan in totaal 22 panelen en Power Optimizers.
De prijs zou dan komen op een totaal van 7225 euro voor de panelen en 1650 euro voor de Power Optimizers (8875 euro totaal = 1.32 euro per WP).

Graag jullie adviezen of kritische opmerkingen. Alvast bedankt!

Groet,
Marco.

Alle reacties

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gaan ze een flat van tien verdiepingen plaatsen net buiten de wijk? Anders zie ik niet waar jij van verwacht schaduw te krijgen. Alle andere woningen zijn van min of meer gelijke hoogte en op een aardige afstand.

De aannemer is wel ontzettend duur dus je kan overwegen elders je panelen te bestellen, bespaard zeker geld. Moet je wel even wat moeite voor doen maar is gewoon mogelijk: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Optimizers sowieso niet nemen, gewoon beide kanten maximaal vol leggen met een 5k omvormer.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 14-12-2019 20:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mijn advies:
Huis lekker laten bouwen en als je er woont een dak vol laten leggen op zuid west door een externe partij zoals solarbouwmarkt.nl. (die kan je alvast reserveren voor in die tijd ;) )

Laat je 24 mooie paneeltjes leggen van zeg maar 330Wp tegen die tijd en is 7920Wp voor ongeveer het zelfde in euro's incl btw.
Dekt je verbruik prima, je bent minder kwijt en je hebt nog die 3 schaampanelen over die je aan de buren kan doneren/verkopen. (Kan je nu ook al mee beginnen)

Ramen kan je dan in noord oost in het dak zagen, van die mooie grote. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Wat is je dakhelling?
Stel dat je later noord oost verder wil uitbreiden probeer er dan rekening mee dat je je dakramen bijna net zo breed zijn als je panelen, en er dan recht onder leggen. Kun je later er tussenin mooi doorleggen.
Ga je gasloos? Komt er dan ook een warmtepompboiler, dus nog meer stroomverbruik.
Als het in de bouw kan worden meegenomen meteen een paar loze buizen richting de meterkast aanleggen.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Rol-Co

Rol-Co

@JoKo
Ik denk niet dat hij gas heeft, nieuwbouw huis en 3000 kWh voor de warmtepomp is wel incl sww. :)

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@Verwijderd
Je kan je geld maar 1 x uitgeven. Houdt voorlopig je hand op de knip.

Als je ons meer gedetailleerde tekeningen toont dan kan jij vertellen waar je dakramen/dakkapellen wil plaatsen, en kunnen wij adviseren.
Die aannemer rekent zich rijk, het is aan jou om daar op in te gaan/ of niet :-)

Je hebt nog de tijd. Doe rustig aan en zorg dat je straks budget hebt.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zo ver.

@Tsurany:
Bedankt voor de opmerking met betrekking tot de optimizers. Inderdaad is de omliggende bebouwing van min of meer gelijke hoogte en gelukkig weinig bomen de buurt. Optimizers skippen dus, scheelt 1650 euro! Ik zou nu in totaal 22 zonnepanelen krijgen voor 7225 euro.

@Rol-Co:
Alle 24 panelen op de voorzijde is geen optie, op de zolder worden 2 kamers gemaakt, en daar moeten dus echt wel dakramen in.

@JoKo:
Dakhelling is 40 graden. Goede tip voor wat betreft dakramen en legplan!
Huis is gasloos, en is uitgerust met een ICEM van Factory Zero. Dit is een warmtepomp en een voorziening voor SWW met 200 liter voorraadvat.

@FD2:
Wat ik een voordeel vind van in zee gaan met de aannemer is je zet een kruisje op het papiertje en het is allemaal in orde op het moment dat ik straks de sleutel krijg.
Ik heb ook offerte aanvragen gedaan bij verschillende aanbieders (Zon7, BonGo, EnergieWonen) zij komen met verschillende opties. Opties die ik tot dusverre heb ontvangen zijn:
- 16 panelen voorzijde
- 16 panelen achterzijde
- 8 voor en 8 achterzijde
- 10 voor en 6 achterzijde

Maar nergens advies wat nu het meest rendabel/verstandig is om te doen.

Panelen die geoffreerd waren zijn de S-Energy (Samsung) 320 Mono Percium ALL-Black halfcell.
Met Solar Edge SE 4k (3 fase) omvormer. Meeste offertes die ik nu heb ontvangen bevatten Solar Edge P404 Optimizers. Prijs inclusief montage en BTW schommelt dan rond de 8000 euro.

Zo gezien is de aannemer dus niet ontzettend veel duurder dan de offertes die ik tot nu toe heb ontvangen.

Straks krijg ik een soort tablet aan de muur die dient als thermostaat en monitoring tool. Hierop is alles af te lezen van de zonnepanelen en de warmtepomp. Hoe makkelijk is dit te integreren als ik besluit achteraf de zonnepanelen bij de plaatsen?

Daarnaast is het me nog steeds onduidelijk of het nu verstandig is om te spreiden over 2 dakvlakken, i.v.m. vervallen salderingsregeling? Je spreidt de opwekking zo wel meer over de gehele dag.

https://oi300.photobucket.../Situatie_zpsnh0mq5tw.jpg

https://oi300.photobucket...20legplan_zpsyjflbqqj.jpg

https://oi300.photobucket...0meerwerk_zpstr9y7l6z.jpg

https://oi300.photobucket...ergzolder_zps6wdokyjc.jpg

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

@Verwijderd
Ik denk dat je het anders zou moeten aanpakken.
Je hebt net een nieuw huis gekocht, een '2 onder 1 kap'.
En natuurlijk ben je daar trots op, en wil je dat het er straks netjes uitziet.
Moet je dan niet eerst contact zoeken met je buurman om te kijken of jullie tot een gezamelijk plan kunnen komen zodat gelijke materialen gebruikt kunnen worden, en de 2 huizen straks een eenheid kunnen uitstralen ?

En er is nog iets anders.
Jouw aannemer maakt er een rommeltje van.
De doorsnede van het huis en het vooraanzicht beschrijven niet hetzelfde object.
De gele lijnen (nok van het huis en onderkant dakgoot) tonen aan dat ik beide plaatjes correct heb uitgelijnd.
De paarse lijnen geven aan dat de hoogte van de dakramen verschillend is.
Op basis van deze tekeningen kunnen wij geen plannen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BoGN7LzRWokow0EudYjoFkcB/full.jpg

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Verwijderd

Topicstarter
@FD2:
Sorry voor de verwarring, de bergzolder, dakramen en PV heb ik zelf met Paint in de originele tekening gezet om mijn idee van het legplan te verduidelijken (helaas blijkbaar niet goed gewerkt;) )

Ik heb toevallig vandaag nog contact gehad met de toekomstige buurman. Hij heeft een familielid die in de zonnepanelen handel zit en wil door hem iets laten installeren. Hij heeft aangeboden voor ons beide navraag te willen doen met betrekking tot de mogelijkheden, maar ik verdiep me uiteraard ook liever zelf.

Aanvullende informatie nog; de totale lengte van het dakvlak is 7.5 meter.

• Rol-Co

Rol-Co

@Verwijderd

Het ging me niet zozeer over de hoeveelheid, als jij er 2 minder wilt vanwege dakramen dan ook prima natuurlijk.
Het ging me meer om het regelen, als je nu begint ben je verzekerd dat het klaar is als je gaat wonen, en solar bouwmarkt is daar gunstig in kwa prijs en assortiment.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:17
Met slechts 3 panelen vanuit de bouw en de hoge meerprijs voor meer panelen is tijdens de bouw laten meenemen niet zo interessant. Je "verliest" straks de investering van 3 panelen, maar de totale kosten voor een dak vol zullen lager zijn.
Wat wel van belang is, wat voor leiding loopt er van je groepenkast naar de panelen. Zelf heb ik het niet, maar 3-fase komt steeds vaker voor, en dat ligt er nu niet met 3 paneeltjes.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Het vervallen zou in principe gewoon moeten kunnen voor de EPC, als ze er later maar komen.

Het klinkt mij meer als een aannemer die z'n eend met de gouden meerwerk eieren niet wil verkopen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1