MacMini (2018) - Na aantal dagen geen video

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hi.

Ik heb iets vreemds met een MacMini (2018/i7/16gb).
Machine is mijn mediaplayer en download “tank” met Plex server erop. De Mac zit aan een receiver met HDMI.

Als hij een aantal dagen niet gebruikt is krijg ik er geen beeld meer uit. De functies blijven echter werken en de machine is over te nemen via VNC en dergelijke.

De machine herstarten los het niet op. Stroom er hard uit en in wel maar pas na een paar pogingen.

Wat ik zelf al zonder resultaat geprobeerd heb.

1. Nieuwe installatie
2. Andere HDMI kabel(s)
3. Via HDMI rechtstreeks aan tv ipv receiver
4. Alle vormen van Stand-by/sleep uitgeschakeld.

Tot zover geen resultaat. De Mac heeft nog een paar weken garantie alleen omdat het probleem pas na een paar dagen optreed verwacht ik niet direct dat ze het vinden.

Iemand hier nog een gouden tip?

Dank alvast.

Edit: er wordt overigens geen “no video” weergegeven op het aangesloten scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Donstil op 14-12-2019 18:44 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Heb je maar een jaar garantie?

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Nou ja wettelijk gezien niet natuurlijk maar in dat gezeur heb ik al helemaal geen zin (En is het doel van dit topic ook niet). Zeker niet met een dergelijk, mogelijk lastig te constateren, probleem.

Hij is over een "paar weken" een jaar oud zeg maar.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 14-12-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je je probleem nu aanmeld nog voordat de garantie verlopen is dan maakt het normaal gesproken niet uit dat je garantie verloopt in de tijd dat zij nodig hebben om het probleem te reproduceren. Misschien kan Apple trouwens wel gewoon een hardware test doen met hun tools en zien ze meteen dat er iets fout is. Ik zou gewoon voor garantie gaan. Zo te zien heb je verder zelf alles al geprobeerd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
De standaard ingebakken hardware test tool meld geen problemen overigens.

Ben ook bang dat het een garantie gevalletje wordt maar dacht misschien zie ik nog wat over het hoofd ofz, althans daar hoopte ik op 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-09 15:59

Grin

Ride si sapis.

Nope, dit lijkt mij een garantiegeval idd. Succes Don.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Grin schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:41:
Nope, dit lijkt mij een garantiegeval idd. Succes Don.
Balen maar thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat je het probleem thuis op video vastlegt zodra het weer gebeurt. Nooit verkeerd om te hebben bij dit soort "lastige" garantieverhalen!

Sluit overigens nog niet uit dat het ook je TV kan zijn, of de samenwerking tussen tv en macmini

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:18:
[...]

Zorg dat je het probleem thuis op video vastlegt zodra het weer gebeurt. Nooit verkeerd om te hebben bij dit soort "lastige" garantieverhalen!

Sluit overigens nog niet uit dat het ook je TV kan zijn, of de samenwerking tussen tv en macmini
Filmen is wel even een goeie ja, ga ik zeker doen!

Ik heb het zowel met de receiver er tussen als rechtstreeks op de tv. En als de Mac geen beeld geeft kan ik het receiver menu er wel overheen leggen. Ondanks dat ik dus maar 1 scherm geprobeerd heb durf ik dat wel uit te sluiten. De andere 3 apparaten aan de receiver hebben ook nergens last van.

Edit: Nu ik dit zo neer type bedenk ik mij ineens dat het ook de tweede tv is, ik heb onlangs geüpgrade en daarvoor was het ook wel eens (wel minder regelmatig zo lijkt het)

[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 14-12-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Donstil schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:33:
[...]

Filmen is wel even een goeie ja, ga ik zeker doen!

Ik heb het zowel met de receiver er tussen als rechtstreeks op de tv. En als de Mac geen beeld geeft kan ik het receiver menu er wel overheen leggen. Ondanks dat ik dus maar 1 scherm geprobeerd heb durf ik dat wel uit te sluiten. De andere 3 apparaten aan de receiver hebben ook nergens last van.

Edit: Nu ik dit zo neer type bedenk ik mij ineens dat het ook de tweede tv is, ik heb onlangs geüpgrade en daarvoor was het ook wel eens (wel minder regelmatig zo lijkt het)
Dan kan je de TV inderdaad wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:06
Wie zegt dat dit een hardwareprobleem is? Test eerst eens een clean install (op een ander medium bijv.)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03:07

Nitai

Live the life you love.

Ik zou een clean install doen inderdaad. Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe lang wacht je als je het uit sleep haalt? Ik las ervaringen dat het soms langer dan een minuut duurt en het vaak een hdmi handshake probleem is. En is de machine helemaal up to date?

En garantie zou ik dan sowieso claimen, los van het feit dat het een aantal dagen duurt voordat het optreedt. Ze zullen vast wel de tools hebben om problemen te reproduceren als ze het uberhaupt proberen en niet gewoon steevast vervangen aangezien dat minder effort en tijd kost.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Geronimous schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:51:
Wie zegt dat dit een hardwareprobleem is? Test eerst eens een clean install (op een ander medium bijv.)
Clean install al gedaan (zie 1.), dat lijkt het niet op te lossen.
Niet op een ander volume maar dat lijkt mij hiervoor niet zo relevant, machine werkt ook gewoon als deze geen beeld meer geeft (is over te nemen met VNC bijvoorbeeld, Plex draait, enz).
Nitai schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:56:
Ik zou een clean install doen inderdaad. Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoe lang wacht je als je het uit sleep haalt? Ik las ervaringen dat het soms langer dan een minuut duurt en het vaak een hdmi handshake probleem is. En is de machine helemaal up to date?

En garantie zou ik dan sowieso claimen, los van het feit dat het een aantal dagen duurt voordat het optreedt. Ze zullen vast wel de tools hebben om problemen te reproduceren als ze het uberhaupt proberen en niet gewoon steevast vervangen aangezien dat minder effort en tijd kost.
Machine gaat niet in sleep, dat staat allemaal uit maar als ik de tv aanzet (en de receiver) wacht ik wel even, misschien geen minuut maar zeker langer dan het normaal duurt of hoort te duren. Ik zal hem de volgende keer eens laten staan als er geen beeld is, even kijken wat er gebeurd.

Soms heeft hij ook prima beeld (vanmiddag bijvoorbeeld) en na een herstart is het dan ineens verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Tien minuten laten staan. Geen resultaat helaas.
Machine inmiddels via Thunderbolt 3 naar HDMI adapter aangesloten maar ook daarmee hetzelfde resultaat. Edit: bleek toch nog op onboard HDMI dus slechte test 8)7

Dat doet vermoeden dat het in de set-up zit alleen twee tv’s, een receiver en inmiddels een monitor doen weer anders vermoeden.

[ Voor 9% gewijzigd door Donstil op 20-12-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 17:15

iMars

Full time prutser

Wat gebeurd er als je een andere tv/monitor er op aansluit op het moment dat er geen beeld meer is?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Mm nu net wel ineens beeld op verloop. Mac was nog met HDMI aangesloten maar reageerde nergens op.

HDMI kabel in verloopje en zonder aanpassingen beeld na een paar seconden.
iMars schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 11:38:
Wat gebeurd er als je een andere tv/monitor er op aansluit op het moment dat er geen beeld meer is?
Niets helaas. De machine moet meermaals uit voor er weer beeld komt. Voor alle apparaten is dit hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit al sinds dag 1 met mijn mac. als ik hem aansluit op een ander beeldscherm krijg ik ineens wel weer beeld. Dit gebeurd trouwens alleen met mijn LG 4k monitor. Als ik mijn mac aansluit op mijn oude monitor heb ik nooit problemen.

Ik heb er mee leren leven en switch regelmatig dus van scherm maar het is wel vervelend ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Na oud en nieuw gaat hij toch ff naar Apple. Al is het maar om alvast in de boeken te staan als “probleem Mac”. Ben benieuwd wat daar uit komt.

Pagina: 1