Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp gevraagd, instellen nefit trendline i.c.m vloerverwarmi

Pagina: 1
Acties:

• MDMsolar
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedemiddag,
Ik heb al een tijdje mijn twijfels op mijn vloerverwarming wel juist functioneert.
De vloer wordt nauwelijks warm. De ketel staat ingesteld op max 80 gr. Retour stond zojuist op 58.
De aanvoer temp op het vw blok komt niet boven de 30 en de retour op 22 gr
De pomp hoor ik draaien. Vlak voor de pomp voelt de buis goed heet. Teminste, tot waar die buis 2 kanten op gaat. Naar beneden voelt het dan koud en naar boven wel warm maar een stuk koeler. Zal die 30 graden dan zijn.

Wat kan ik hier aan doen?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je een foto van de verdeler? Staan thermostaat en groepen open?

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/davyg86.jpg

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/vphotd1f6bcnn.jpg

• MDMsolar
IMG]https://www.mupload.nl/img/4p585o.jpg[/IMG]

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4p585o.jpg

• MDMsolar
@MikeyMan alles staat op en de thermostaat staat 1,5 graad hoger dan de kamer temperatuur nu is

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Er zit zo te zien een externe schakeling op. In dat grijze kastje. Weet niet wat voor die aansturing zorgt, maar gok dat als je de knop van die bovenste kraan trekt, het gaat lopen.

Sowieso alles open draaien om te verifiëren dat alles werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 14-12-2019 17:01 ]

• MDMsolar
Alles staat open. Onder de kranen is het gewoon heet de aanvoerbuizen van de vw zijn lauw en retour koud. Pomp op hogere stand geeft ook geen effect. Draait wel

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zlzj9h.jpg

Wat is de functie van dit ventiel? Is hiermee de inmenging van koud retourwater te regelen? Moet hij dan dichter of juist meer open gezet worden?

• MDMsolar
Als ik de stekker van de pomp er uit haal loopt de temperatuur wel snel op.

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 17:53

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

MDMsolar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:05:
[Afbeelding]

Wat is de functie van dit ventiel? Is hiermee de inmenging van koud retourwater te regelen? Moet hij dan dichter of juist meer open gezet worden?
Ik vermoed dat dat een drukverschilregelaar is

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
MDMsolar schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:16:
Als ik de stekker van de pomp er uit haal loopt de temperatuur wel snel op.
Wij hebben dezelfde 4 groeps WTH hangen.
Ik neem aan dat je de retour temperatuur dan bedoeld op het moment dat je de pomp uit zet?
Het hete water neemt dan de kortste weg, onder de pomp naar beneden en dan meteen retour naar de ketel.
Dus er is dan genoeg flow naar je verdeler lijkt mij.

Dat ventiel is de bypass, zet de onderste thermostaat maar eens dicht dan zal het hete water ook meteen de retour in gaan via die bypass.
Ik zou die niet te licht zetten, want je wilt juist dat het hete water naar de verdeler gaat en niet bij een klein drukverschil al via de bypass gaat stromen.

Wat heb je aan andere radiatoren (boven?) met thermostaatkranen of gewoon open/dicht kranen?
Is het wel nodig om de ketel tot max 80° op te stoken?

• MDMsolar
@Rouske juist de temperatuur van de aanvoer loopt dan op.
Boven hebben we 3 radiatoren. Beneden alleen vloerverwarming.
Heb de max temperatuur van de cv nu op 55 staan. Op max 80 kreeg ik het zelfde resultaat.
De aanvoer lijkt goed tot aan de verdeler. Daar gaat het mis. Het blok wordt niet heet.

• Rouske
@MDMsolar huh, dat is dan wel apart, want als mijn pomp uit staat via de pompschakelaar en het warme CV water komt de verdeler binnen dan loopt eerst de retour temperatuur meter op door de traagheid van de pompschakelaar met het inschakelen van de pomp.
Het warme water volgt de weg van de minste weerstand.

[ Voor 35% gewijzigd door Rouske op 15-12-2019 00:14 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:46

ericplan

5180 Wp PV

@MDMsolar Wat zit er boven de thermostaatknop? Is dat een regelklep? Werkt die wel goed, want het is raar dat het snoer roestbruin lijkt. Lekkage langs klep?

A'dam PVOutput

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 17:46
waarschijnlijk gaan de kranen niet goed open, als je de servo motor en de knop van de regelthermostaat los maakt komt er een pin te voorschijn die mogelijk niet volledig naar buiten komt. als de pin niet vanzelf helemaal naar buiten komt wordt de door stroming geknepen.

• MDMsolar
@badboynova de pinnen zaten inderdaad vast. Na paar keer tikken kwamen ze een stukje naar buiten. De bovenste knop is volgens mij alleen een aan uit schakelaar die in verbinding staat met de trafo. Met deze eraf loopt de temperatuur op. Nu bijna 40 graden. Doe ik hem er weer op zakt de temperatuur direct. Kan ik deze er af laten of moet ik hem vervangen? Hij rammelt ook alsof er gruis in zit. cv temperatuur heb ik nu op max 55 gezet

• MDMsolar
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/uulhn3rnl.jpg

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 22:10

Emiel1984

Made in NL

Niet op het topic te kapen. Ik had hetzelfde probleem eerder op een bijna identieke set.
Had toen ook ondervonden dat de pin die de toevoer regelt vast zat. Die zit inmiddels wel echt los.

Echter ik heb dus een identieke opstelling en loop nu juist weer tegen het probleem aan dat het plotseling echt ontzettend warm kan worden. Dat ik dus 20 graden instel maar het oploopt tot richting de 30 graden.
Echt veel te warm dus. De regelaar in de huiskamer geeft niet aan dat deze de verwarming inschakelt.
De temperatuur is namelijk al (lang) bereikt dus die lijkt wel correct te zijn.

Tot nu toe maak ik de schakelaar los zoals @MDMsolar heeft gedaan hierboven.
Voordat ik de schakelaar maar ga vervangen vraag ik me af of een ander onderdeel in dezelfde schakeling voor een veel te hoog oplopende temperatuur kan zorgen.

Mijn buren onder mij stoken wel flink. Dus ik zit ook te denken dat dit wellicht het ook kan veroorzaken.
Het verschil vind ik echter daarvoor aan de hoge kant. De woning is echter ook erg goed geisoleerd. Hoef maar weinig bij te verwarmen. De temperatuur is maar een paar dagen per jaar een graad of 2 te laag voor mij.

[ Voor 16% gewijzigd door Emiel1984 op 15-12-2019 13:48 ]

[LTS][MTS][HTS]

• MDMsolar
@Emiel1984 wat is de max temperatuur van je ketel? Bij mij nu max 55 graden. Mininaal 30% van de toeren en max 70. Pomp vloerverwarming nu op stand 1. De aanvoertemperatuur bleef steken op 40 graden en retour op 30. Net de gewenste kamertemperatuur verlaagd en aanvoertemperatuur daalde vrij snel tot ca 20 graden. Nu een paar dagen aankijken of dit het gewenste comfort biedt en ook niet onbelangrijk een acceptabel gas verbruik

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

MDMsolar schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:13:
@Emiel1984 wat is de max temperatuur van je ketel? Bij mij nu max 55 graden. Mininaal 30% van de toeren en max 70. Pomp vloerverwarming nu op stand 1. De aanvoertemperatuur bleef steken op 40 graden en retour op 30. Net de gewenste kamertemperatuur verlaagd en aanvoertemperatuur daalde vrij snel tot ca 20 graden. Nu een paar dagen aankijken of dit het gewenste comfort biedt en ook niet onbelangrijk een acceptabel gas verbruik
Ik zit op stadsverwarming dus heb geen Ketel.
Bij mij ligt de vloerverwarming door de hele woning behalve de slaapkamers.

De pomp staat op stand 3 hier. Ik begrepen dat de stand afhankelijk is van of je stadsverwarming gebruikt of niet.
Maar nog niet heel erg in verdiept.

Ervaren dat de zwarte draaiknoppen redelijk vast kunnen raken Pas nadat de verdeler echt heet was kon ik weer met moeite beweging in krijgen. Dit was na een aantal maanden niet geen verwarming te hebben gebruikt..

De pomp staat wel altijd aan omdat deze anders vast kan gaan lopen heb ik begrepen.

Ik zie dat de pomp verder staat op 180 en niet 25-60 bij mij. Mijn transformatie is echter ook een 30VA versie en niet een 20VA zoals ik op jou foto zie..

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 15-12-2019 18:57 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

oeps.. negeer deze maar. verkeerde 'edit' knop gebruikt.

[ Voor 90% gewijzigd door Emiel1984 op 15-12-2019 18:56 ]

[LTS][MTS][HTS]

• Rouske
Als je die thermomotor er af laat staat de aanvoerklep dus altijd vol open, dan is het logisch dat het te warm wordt of je moet die thermostaat knop er onder een stuk lager zetten.

Maar de temperatuur regeling vanuit de kamerthermostaat is nu dan wel buiten gebruik!
Of wordt de thermomotor via het 230V/24V kastje aangestuurd vanuit de ketel?

Met de pomp in stand III wordt er meer koud water uit de vloer vermengd met de warme aanvoer dan in stand II en bij stand I nog minder koud dan stand II.
Daardoor zie je ook dat de temperatuur de vloer in hoger wordt als je de pomp van stand III naar stand I zet.

[ Voor 39% gewijzigd door Rouske op 15-12-2019 19:16 ]

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 17:46
MDMsolar schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:30:
@badboynova de pinnen zaten inderdaad vast. Na paar keer tikken kwamen ze een stukje naar buiten. De bovenste knop is volgens mij alleen een aan uit schakelaar die in verbinding staat met de trafo. Met deze eraf loopt de temperatuur op. Nu bijna 40 graden. Doe ik hem er weer op zakt de temperatuur direct. Kan ik deze er af laten of moet ik hem vervangen? Hij rammelt ook alsof er gruis in zit. cv temperatuur heb ik nu op max 55 gezet
Beetje laat antwoord, maar kom net terug van mijn storingsdienst.

Ik zou aan raden om de servo motor te vervangen zodat je met de kamer thermostaat de temperatuur in huis beter kan regelen.

De regel thermostaat (tweede knop) is eigenlijk bedoeld als een beveiliging van de unit en slangen zodat er niet een te hoge temperatuur erin gaat (max 50 a 55 graden zou de vloerverwarming in mogen gaan).

p.s

ik zou de aanvoer temperatuur waar je cv ketel nu op ingesteld staat (80 graden) lekker terug schroeven, naar ergens tussen 65 a 75 graden ( het zou lager kunnen maar dat is afhankelijk van type woning en isolatie graad en als de installatie is ingeregeld).

[ Voor 12% gewijzigd door badboynova op 15-12-2019 20:06 . Reden: extra info ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ben dus wel benieuwd of die klep, servo werkt en hoe deze dan aangestuurd wordt. Nog even los van de thermostaatknop die ook niet goed werkt(e).

A'dam PVOutput

• MDMsolar
@ericplan dat is inderdaad een regelklep. Alleen aan en uit. Als die er op zit loopt de temperatuur niet op. Zonder die knop gaat het goed

• Rouske
MDMsolar schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:37:
@ericplan dat is inderdaad een regelklep. Alleen aan en uit. Als die er op zit loopt de temperatuur niet op. Zonder die knop gaat het goed
Maar het is juist de vraag van @ericplan hoe die regelklep (Herz thermomotor) aangestuurd wordt, dus wat bepaald dat die klep open of dicht moet zijn?
Waar hangt dat 230V/24V kastje aan vast?
Aan de thermostaat in de woonkamer of aan de ketel?

Het is niet even 'aan' of 'uit', het duurt ongeveer 3 minuten voordat die thermomotor volledig open is en hetzelfde voor 'uit'.

• MDMsolar
Hij staat alleen in verbinding met dat kastje en het kastje met de pomp. Niet met de ketel of thermostaat

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor thermostaat zit er op?

• MDMsolar
Nefit easy. Maar ketel en thermostaat zijn in 2018 vervangen. Het systeem komt uit 2003

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Heeft het sinds de vervanging in 2018 ooit gewerkt?

A'dam PVOutput

• MDMsolar
Ik denk eigenlijk van niet. Maar nu werkt het perfect. Temperatuur blijft nu op het gewenste niveau. Radiatoren boven worden niet meer zo overdreven heet en de ketel slaat veel minder vaak aan en korter.

• Rouske
@MDMsolar Wisten ze bij de vervanging van ketel en thermostaat dan niet dat je vloerverwarming had?
Waar gaat dat witte snoer heen, dat links op dat kastje ligt en langs de muur naar links gaat?
Te zien op je 2e foto.

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@MDMsolar bij mij staat de Nefit op 45 graden, met de ketelpomp fixed op 100% (vloerverwarmingspomp op 1). Boven zijn de verwarmingen dus nooit echt heet. Die 100% maakt bij mij een groot verschil in de aanvoer/retourtemperatuur (nu bijna 10 graden); daarvoor mengde hij niet goed (verschil was max. 5 graden).

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Pagina: 1