IBM 60GXP word niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 17:19

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik heb dus deze HD net gekocht en wilde hem inbouwen. Maar hij word niet eens herkend door het bios. Het maakt niet uit op welke controller ik hem zet, steeds nada.
Ik heb hem dus op IDE1, 2, 3 en 4 gehad, steeds zowel als master en slave. Word ik gek of is dat ding gewoon kaduuk. Of doe ik iets helemaal verkeerd. Heb best vaak een HD vervangen/bijgeplaatst, maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

wie weet raad(behalve terugsturen, want dat was ik al van plan eigenlijk)?

info: Abit KT7-RAID, TB1200, 256MB

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-04 16:21
cable select?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Spint ie uperhaupt wel op?

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Cable select???
Als ie het niet op master en slave doet, zou hij het toch ook niet doen op cable select?

Dat opspinnen weet ik niet, kan ik niet horen met al dat andere lawaai(cpu-fan etc..)

Ik heb al m'n harde schijven in brackets zitten. Ik heb ook al gedacht dat het aan de bracket kon liggen, maar ik heb in alle brackets geprobeerd, maar in geen enkele doet ie het(en nee, niet alle brackets zijn kaduuk).

Verwijderd

Je hand er gewoon even opleggen, dan voel je vanzelf wel wat als ie opspint

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
hmm, goed idee. Zal ik dat als laatste nog ff proberen.

edit:
Nou, ik heb het ff geprobeerd. Ik had m'n gand erop, maar volde niet echt wat. Toen heb ik m'n oor erop gelegd en kon ik wat horen tikken. Het was net zo'n geluid als dat handtrommeltje in karate kid, alleen dan erg zachtjes. Je kon het net horen.

hij zal dan wel kaduuk zijn.

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 22:59 schreef Nicap het volgende:
Het was net zo'n geluid als dat handtrommeltje in karate kid, alleen dan erg zachtjes. Je kon het net horen.
Ah, zo'n geluid :D
hij zal dan wel kaduuk zijn.
Niet al te snel met je conclusie... die IBM's zijn idle errug stil (en zoekend trouwes ook als accoustic management aanstaat). Verder: weet je zeker dat je bios meer als 32gig ondersteunt? Download anders eens de nieuwste bios en flash je mobo daarmee, dan kan dat in elk geval de oorzaak al niet meer zijn. Er kunnen namelijk allerlei rare dingen gebeuren als de hd groter is als 32gig en je bios dat niet ondersteunt (freeze tijdens POST, verkeerde grootte aangeven, niet gedetecteerd worden, enz).

Als je geen zin hebt om te flashen of dit soort dingen liever niet doet kun je ook nog met de jumpertjes achterop je hd instellen dat hij zich als een 32gig hd moet gedragen. Dan kun je in elk geval kijken of hij dan al gedetecteerd word. Als dat het geval is, dan kun je alsnog de nieuwste bios flashen en de hd weer op zijn volledige grootte gebruiken. Of je kunt nog een DDO (dynamic drive overlay) installeren met 1 van de tooltjes van IBM.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Het bios had ik al geflashed van tevoren. versie van 5 juli 2001, dus dat zou het niet moeten zijn. Ik heb cable select ook geprobeerd, maar niks wil lukken. Na een stuk of 10 seconden is dat "getrommel" ook weg trouwens. Dan doet ie helemaal niks meer. Ik snap er nikis van. Ik zal nog een keer wat proberen en dat is die 32Gb clip.
Ik heb trouwens alleen maar 16 heads gebruikt. Maakt dat ook nog wat uit? Je kan ook 15 kiezen. Zal ik dat ook nog eens proberen.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Ik heb die 32GB clip geprobeerd en ook de 15 head optie, en ook de force setting, maar helemaal niks.
Ik stuur hem wel terug.

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Dit al gelezen wat bij de beschrijving van de feature tool staat.

Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized.

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Maar als er tweakers zijn met een Abit KT7 en net zo'n schijf waar ie wel werkt, waarom moet IK het dan met zo'n proggie doen. Het bios is hetzelfde. Maar ik zal het proggie ff checken. Kan ik iig zeggen dat ik alles heb geprobeerd.

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 09:29 schreef Daacuso het volgende:
Dit al gelezen wat bij de beschrijving van de feature tool staat.

Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized.
Precies, daarom raadde ik hem ook al aan om de nieuwste bios te flashen. Want de nieuwste bios van dat mobo ondersteunt echt wel 100% zeker schijven groter dan 32gig. Maar ik denk dus niet dat dat het probleem is, want hij heeft de nieuwste bios al en hij heeft zelfs die 32gig jumper op de hd geprobeert waardoor de hd zich gaat gedragen als een 32gig hd. Dat programma hoef je dus ook niet te proberen, want dat is alleen om de 32gig barriere te doorbreken op oude mobo's waar nooit een bios van is uitgebracht die meer als 32gig ondersteunt. Bovendien moet je de schijf eerst aan de gang krijgen met die 32gig jumper, anders kun je dat proggie ook niet gebruiken :)

Verder nog 1 gok: misschien kapotte IDE kabel?

Anders zou ik het ook niet weten... dat getrommel zou trouwes wel normaal kunnen wezen, dat doet mijn 75GXP ook voor een seconde of 5 vlak nadat hij opgespint is. En daarna kun je echt aan nix meer merken dat de schijf idle draait, zo stil is hij.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
IDE kabel is goed, want die andere schiojven doen het daar wel op. Tis een 80-pins kabel. Maar op de normale IDE-kabel doet ie het ook niet. Ik heb al een mailtje gestuurd naar Xenon, en ik stuur hem morgen op. Nou hopen dat de volgende het wel gelijk doet. Heb ruimte nodig voor m'n DV video die nu in de weg zit op m'n twee andere schijven.

Verwijderd

Ik heb een KT7a en een Deskstar 60GXP en bij mij werkt ie wel perfect. Overigens kan je proberen om em op cable select te doen, dat hielp bij mij bij een oude Seagate 4.3GB harddisk. Die werd niet gelezen op zowel master/slave maar wel op cable select.

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Cable select had ik dus al geprobeerd. Ik heb allee jumpersettings onderhand al gehad. Hij doet het gewoonweg niet.

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Op donderdag 02 augustus 2001 20:42 schreef Nicap het volgende:
Cable select had ik dus al geprobeerd. Ik heb allee jumpersettings onderhand al gehad. Hij doet het gewoonweg niet.
Dat kan gewoon gebeuren, omruilen...

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

op "auto" optie gezet in je Bios? dus niet IDE.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 20:51 schreef 2Dutch2 het volgende:
op "auto" optie gezet in je Bios? dus niet IDE.
precies..gewoon door je bios laten herkennen..

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Topicstarter
Alles staat op auto in het bios. Dus gewoon door het bios laten herkennen gaat niet, want dat wil ik dus graag.
Pagina: 1