Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Allround stille pc ~ 800 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-11 10:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik zoek een allround systeem. Het grootste deel van mijn gebruik bestaat uit browsen, mail en gebruik van officeprogramma's (word/excel). Daarnaast bewerk ik video met Premiere Pro en foto's met Lightroom, maar meer prosumer en (nog) geen 4K. Ik speel enkele games (casual) zoals GTA V, COD en ben ook benieuwd naar RDR2, Battlefields etc. Daarnaast soms wat minder zware citybuilders en RTS games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de 800 euro - 100 euro meer of minder, maar ik zoek wel echt bang for buck. Budget excl. randapparatuur. Als ik voor 700 een goed systeem heb, is dat ook goed.. het hoeft niet op.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Dell U2412M, die gaat mee maar op termijn wil ik naar een 1440 scherm overstappen. Verder randapparatuur neem ik ook mee, al wil ik die in de toekomst ook upgraden maar dat staat los van deze vraag :) Evt. 1TB HDD neem ik mee voor extra opslag.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig systeem. Sowieso 1 TB SSD. Het wordt mijn eerste build en stiekem vind ik al die elektronica wel vet, dus vandaar de keuze voor een case met window. RGB hoeft van mij echter niet - al vind ik zo'n waterkoeler van NZXT wel vet! :D

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet per se. Heb altijd Intel gehad maar net als iedereen kijk ik naar AMD voor bang for buck. Ik kijk zelf naar be quiet ivm mijn wens om een stille build samen te stellen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben op zoek naar een stil systeem. Mijn huidige systeem is een 'prebuild' Dell en die wil soms opstijgen. Het is ook de eerste keer dat ik zelf een PC wil gaan bouwen; ik denk dat dat wel moet lukken met wat tutorials, guides, youtube en gezond verstand. Wat mij betreft mag de PC ook zuinig zijn, vandaar mijn opzet met een GTX 1660 super ipv de veel langskomende 5700(XT).

Ga je overklokken?
Nee. Nooit gedaan, hoeft ook niet.

Wat verwacht je van ons?

Mijn vraag is meerzijdig:
- Is deze build zo evenwichtig en compatibel?
- Zou ik hiermee in de toekomst ook op 1440p mijn games kunnen spelen?
- Kan ik op sommige elementen meer bang for buck krijgen? Is bijvoorbeeld een 3600 het waard of voldoet de 2600 uit de tweede setup ook?
- Is een cpu koeler aan te raden, ook ivm de wens van een stille pc?

Mijn huidige systeem:
i7-3770
8GB ram
GTX 660

Opzet 1:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 254,-€ 254,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Wit€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 71,50€ 71,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 845,44

Opzet 2:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 124,05€ 124,05
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 74,99€ 74,99
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 249,01€ 249,01
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 71,50€ 71,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 65,-€ 65,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 108,58€ 108,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 769,03

Alternatieven:
MSI B450-A Pro max - is dit een beter bord en is een ATX bord mooier in een ATX kast?
Be quiet! Pure rock - is dit een geschikte koeler of voldoet de stock koeler?
NZXT Kraken M22 - dit vind ik stiekem wel erg mooi maar in hoeverre is dit stil en overkill?

[ Voor 7% gewijzigd door Worsteneter op 14-12-2019 19:58 ]

Alle reacties

• Worsteneter
Iemand? 😜

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ja een atx mobo staat beter in een atx kast, maar persoonlijk zou ik dan eerder een mATX kast kiezen.

De stock koeler koelt prima, als je hem te luid vind kun je hem altijd nog vervangen en als je dat doet - geen waterkoeler :p die pompjes maken vaak meer geluid dan een degelijke stille luchtkoeler.

Verder alleen een opmerking voor de ssd: er wordt vaak aangeraden om een ssd met TLC flash te nemen i.p.v. QLC flash, vanwege de langere levensduur.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Worsteneter
Kleine kick, ik heb nu deze build. Enige op of aanmerkingen? Vooral wat betreft compatibiliteit, meer bang voor buck of goedkoper zonder in te boeten op prestaties. Alvast bedankt! 🤗 En fijne kerst 🎄

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,05€ 195,05
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 110,90€ 110,90
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 251,-€ 251,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 75,90€ 75,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 64,90€ 64,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 61,-€ 61,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 857,75

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Ben niet kapot van de compatibiliteit van Corsair LPX geheugen met Ryzen 3xxx. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK werkt beter.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• dr34mm4st3r
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14-01-2023
Uszka schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:23:
Ben niet kapot van de compatibiliteit van Corsair LPX geheugen met Ryzen 3xxx. pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK werkt beter.
Waar heb jij dit vandaan?

Zie

https://www.windowscentra...en-5-3600x-compatible-ram

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

https://www.corsair.com/e...M2B3200C16#tab-tech-specs volgens CA compatible, en ook X570 van Asus maar MSI beveelt de M2Z aan ipv M2B@dr34mm4st3r de Ballistix kun je op 3466MT/s klokken

[ Voor 68% gewijzigd door Hackus op 25-12-2019 20:49 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Worsteneter
Ik wil gewoon de geheugen erin prikken en that's all, welke is dat het beste? 😜 Hoef niet te klokken!

@Hackus thanks! De voeding is wel flink duurder terwijl de bitfenix ook stil is toch? De cpu koeler en videokaart kan ik wel overwegen inderdaad, ik overwoog sowieso al de pure rock. In hoeverre is een ssd stiller dan? Daar ben ik wel benieuwd naar! :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Worsteneter schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:05:
Ik wil gewoon de geheugen erin prikken en that's all, welke is dat het beste? 😜 Hoef niet te klokken!

@Hackus thanks! De voeding is wel flink duurder terwijl de bitfenix ook stil is toch? De cpu koeler en videokaart kan ik wel overwegen inderdaad, ik overwoog sowieso al de pure rock. In hoeverre is een ssd stiller dan? Daar ben ik wel benieuwd naar! :)
:P

is een stuk betere en snellere ssd. intel 660p en 665p zijn budget nvme ssd's

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 25-12-2019 22:07 ]

• Worsteneter
Hackus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:06:
[...]

:P

is een stuk betere en snellere ssd. intel 660p en 665p zijn budget nvme ssd's
Ah OK, dacht al dat ie moeilijker stiller kon zijn haha :P maar hoe erg ga ik dat merken in de praktijk? De tlc vs qlc levensduur maakt mij niet uit gezien de gebruiksduur.. Ik heb nu een Samsung 830 ssd erin volgens mij.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

als je dat niet uitmaakt is het goed. tov 830 sowieso verbetering

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat is wel een slecht artikel. Totaal geen diepgang en gewoon dingen die niet kloppen.

Je kunt bijvoorbeeld niet al het geheugen van Corsair over één kam scheren. Ze gebruiken allemaal verschillende fabrikanten en series van deze fabrikanten. Zelfs onder hetzelfde typenummer kunnen verschillende versies van verschillende fabrikanten schuilgaan.

Neem je Crucial geheugen met AES in de naam weet je iig altijd waar je aan toe bent. Micron E-die werkt altijd goed en is ook goed overklokbaar.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Worsteneter
Hackus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:17:
als je dat niet uitmaakt is het goed. tov 830 sowieso verbetering
Ja dat dacht ik inderdaad, maar ik zal het sowieso even overwegen. Is het samsam in dagelijks gebruik, dan voldoet de goedkopere wat mij betreft. Ik moet altijd even oppassen dat ik niet altijd voor het allerbeste wil gaan tegen hoge kosten, heeft deze community sowieso een handje van haha :P

Bedankt voor de tips! Sowieso moet ik even in het geheugen duiken en ook de videokaart en koeler staan ter overweging. Is evt. Een 2e hands wraith prism koeler een idee? Leuk misschien met rgb en er is veel aanbod van, omdat mensen met een highend cpu logischerwijs een dito koeler willen.

• Worsteneter
-The_Mask- schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:22:
[...]

Dat is wel een slecht artikel. Totaal geen diepgang en gewoon dingen die niet kloppen.

Je kunt bijvoorbeeld niet al het geheugen van Corsair over één kam scheren. Ze gebruiken allemaal verschillende fabrikanten en series van deze fabrikanten. Zelfs onder hetzelfde typenummer kunnen verschillende versies van verschillende fabrikanten schuilgaan.

Neem je Crucial geheugen met AES in de naam weet je iig altijd waar je aan toe bent. Micron E-die werkt altijd goed en is ook goed overklokbaar.
Wat maakt dat AES voor verschil? Die sport heeft dat inderdaad wel.

• -The_Mask-
  • Niet online
Worsteneter schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:25:
[...]

Die gebruiken allemaal Micron E-die als geheugenchips.

Praat je over Corsair Vengeance LPX dan kan het van alles zijn en weet je nog niks. Ene werkt misschien prima, andere kan slecht werken.

[ Voor 21% gewijzigd door -The_Mask- op 25-12-2019 22:28 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Worsteneter schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:25:
[...]

andere chips: Micron E-Die tov Samsung-B. neemt niet weg dat degene die ik aangaf ook prima werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Hackus op 25-12-2019 22:28 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:27:
[...]

andere chips: Micron E-Die tov Samsung-B. neemt niet weg dat degene die ik aangaf ook prima werken.
Hoe weet je dat? Welke geheugenchips? En hoe weet jij de revisie?

AMD Nieuwsdiscussie

• Worsteneter
Waar praten we over qua goed of slecht werkend geheugen? Is het dat stabiliteit of hoogst mogelijke kloksnelheid?

Ik heb werkelijk geen idee. Ik kom van een prebuild dell.. Gaat het om significante problemen of de laatste paar procent prestatie? Voor het beeld!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:33
Worsteneter schreef op woensdag 25 december 2019 @ 22:47:
Waar praten we over qua goed of slecht werkend geheugen? Is het dat stabiliteit of hoogst mogelijke kloksnelheid?

Ik heb werkelijk geen idee. Ik kom van een prebuild dell.. Gaat het om significante problemen of de laatste paar procent prestatie? Voor het beeld!
Het gaat om stabiliteit. Crucial AES werkt altijd stabiel want Micron E. Met Crucial LPX is het maar afwachten want kan Samsung, Hynix, Spektec of Micron zijn in verschillende dies.

• -The_Mask-
  • Niet online
Uszka schreef op woensdag 25 december 2019 @ 23:00:
[...]
Met Crucial LPX is het maar afwachten want kan Samsung, Hynix, Spektec of Micron zijn in verschillende dies.
Spektec is een naam van Micron net zoals Crucial dat is.

AMD Nieuwsdiscussie

• Worsteneter
Nog een laatste twijfel over het mobo, is het een goed idee om de onderstaande mobo's te overwegen? Scheelt toch 1 a 2 tientjes die je aan een cpu koeler kan besteden.

pricewatch: MSI B450-A Pro Max

pricewatch: Gigabyte B450 Aorus Elite

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pro MAX is direct te gebruiken zonder bios-update van te voor. ook heeft de A-Pro een betere VRM-stroomvoorziening

• -The_Mask-
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:38:
ook heeft de A-Pro een betere VRM-stroomvoorziening
Ik heb zelf nog nooit een review gezien welke werkelijk metingen doet. Jij wel een site hiervoor gevonden dan?

AMD Nieuwsdiscussie

• Worsteneter
Hackus schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:38:
Pro MAX is direct te gebruiken zonder bios-update van te voor. ook heeft de A-Pro een betere VRM-stroomvoorziening
Beter dan de Asus of de Tomahawk?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Worsteneter schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:57:
[...]

Beter dan de Asus of de Tomahawk?
B450 A-Pro MAX V Aorus Elite B450

• Worsteneter
Hackus schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:59:
[...]

B450 A-Pro MAX V Aorus Elite B450
Ok, want ik heb in m'n build nu een Tomahawk zitten, dus de vraag was meer - is het een goed idee om de B450 A-Pro Max te overwegen tov de Tomahawk Max? Ik zie alleen de cosmetische verschillen zoals LED vs geen LED, USB-c vs geen USB-c (allebei ten nadele van de A-Pro). Mis ik dan iets? Of evt. een ander alternatief voor de Tomahawk?

[ Voor 5% gewijzigd door Worsteneter op 27-12-2019 18:05 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

als je dat nodig bent....

• Worsteneter
Ik sta op het punt om te bestellen, maar ik overweeg nu toch de pricewatch: Gigabyte Aorus B450 PRO (rev. 1.0) in plaats van de Tomahawk max. Voornamelijk vanwege de audiochip en de m2. heatsinks. Het prijsverschil is minimaal.

Is dit een betere keus? Als ik mij niet vergis zijn deze borden ook out of the box geschikt voor 3rd gen ryzen.

[ Voor 20% gewijzigd door Worsteneter op 02-01-2020 13:42 ]

Pagina: 1