Welke van deze 2 TV's is het beste?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-10 19:54
Mijn vraag

Wij zij thuis van plan om een nieuwe tv aan te schaffen. Deze mag ongeveer een 900€ kosten. En maximaal 49-50 inch zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Android spreekt me aan, webos van LG ken ik zo niet. Dus weet niet of dit goed is ja of nee?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik bens eens naar mediamarkt gegaan om gaan te kijken en kwam op deze 2 modellen uit.

Lg49sm8600pla
Philips 50pus7334

Philips is de ambilight leuk. Maar toen de tv's naast elkaar stonden met hetzelfde testbeeld, leek ons de LG veel diepere kleuren te bevatten. Ik heb geprobeerd de philips zijn contrast te verhogen en de helderheid wat lager te zetten. Maar dit beeld bleef fletser dan de LG.

Eenmaal thuis ben ik voor wat ik ervan ken, al wat gaan zoeken. En de philips heeft een VA paneel, de LG bezit een IPS paneel.

Op 1 site lees ik ook iets van de LG edge led, de philips direct led.

Maar een andere bron lees ik dan weer beide edge led.

Bij deze maar besloten mijn vraag hier te stellen aan de mensen die deze termen beter begrijpen dan ik.

Welke van deze 2 tv's is de betere? (op het zicht leek ons in dit geval de LG, ook al waren wij vorig jaar helemaal verkocht aan de philips 49pus8303, maar we gingen toen nog een jaartje wachten.)

Mvg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@c4coupe Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
S1NN3D schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 15:44:
@c4coupe Aankoopadvies doen we in CEA. Je topic is verplaatst.
Sorry. En bedankt om te verplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
webOS vs. Android maakt weinig uit bij een TV; die software wordt bijna nooit goed ondersteund, ontwikkeld of beveiligd en kan niet vervangen worden zodra de fabrikant het opgeeft. Kies de TV op zaken die er toe doen:

- Vind je hem mooi
- Vind je het beeld mooi
- Kan je aansluiten wat je wil aansluiten
- Gaat het fysiek passen

Voor 'smart' zaken kan je beter kijken naar spul dat je zelf kan toevoegen/verwijderen/vervangen. Bijvoorbeeld een Chromecast/Roku/Fire/AppleTV.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De mediamarkt is qua bronbeeld en omgeving niet representatief voor je thuissituatie en daardoor niet ideaal om tv's te vergelijken. De LG is daarbij ook een mid-range-toestel met een 120Hz WCG IPS paneel met iets meer toeters en bellen, en de Philips een instap-toestel (7 series) met een 60Hz VA paneel. De LG is beter vergelijkbaar met de 49PUS8303 van vorig jaar. Dit jaar heeft Philips alleen maar VA-alternatieven in dit formaat in de 8 series.

Wat betreft panelen en tv's waar je naar kunt kijken: (kijk zeker verder dan MM door prijs en aanbod)
VA = matige/slechte kijkhoek, goed contrast en donkere kamer/scène prestaties.
IPS = redelijke kijkhoek, matige/slecht contrast en donkere kamer/scène prestaties.

VA: Samsung 49RU8000 en 49Q70R.
RU80 prima voor SDR, matige HDR, 60Hz. Q70R FALD (beter contrast) met betere HDR, 60 Hz. Beide zijn ook het meest gaming gericht.
VA: Sony KD-49XG8305 en KD-49XF9005.
XG83 matige HDR, goede motion(controle) 120Hz. XF90 FALD (beter contrast) met betere HDR en goede motion(controle) 120Hz.
IPS: LG 49SM8600 en 49SM9000.
SM86 prima voor SDR, slechte HDR, 120Hz. SM90 geeft je FALD, hogere helderheid, eARC, VRR en ALLM voor z'n meerprijs.

Welke LCD-technologie is geschikt voor jou? Goede HDR van belang? Gevoelig voor of belang bij bewegingscherpte of controle? Verder is smart-tv persoonlijke voorkeur en verschillen zaken als hdr-format support, aansluitingen, afstelling en beeldverwerking iets per merk. Check Rtings ook voor goede reviews van de meeste tv's en goed leesvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door benbaba op 15-12-2019 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-10 15:25
johnkeates schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:45:
webOS vs. Android maakt weinig uit bij een TV; die software wordt bijna nooit goed ondersteund, ontwikkeld of beveiligd en kan niet vervangen worden zodra de fabrikant het opgeeft...
Niet helemaal mee eens hoor, wij hebben op de slaapkamer een Philips TV met Android TV en ik vind dat echt wel beter dan het Samsung OS wat we op onze huiskamer TV hebben. We gebruiken op Android OS de diverse TV kijk apps van de zenders en KODI en dat werkt best ok. Het grote voordeel van Android TV is toch juist dat het minder vendor afhankelijk is? Zeker op de Philips is het volgens mij redelijk naakt Android TV.

Dat een extern apparaat beter is, geloof ik wel, maar voor mij was Android TV wel een belangrijke factor in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
benbaba schreef op zondag 15 december 2019 @ 16:27:
De mediamarkt is qua bronbeeld en omgeving niet representatief voor je thuissituatie en daardoor niet ideaal om tv's te vergelijken. De LG is daarbij ook een mid-range-toestel met een 120Hz WCG IPS paneel met iets meer toeters en bellen, en de Philips een instap-toestel (7 series) met een 60Hz VA paneel. De LG is beter vergelijkbaar met de 49PUS8303 van vorig jaar. Dit jaar heeft Philips alleen maar VA-alternatieven in dit formaat in de 8 series.

Wat betreft panelen en tv's waar je naar kunt kijken: (kijk zeker verder dan MM door prijs en aanbod)
VA = matige/slechte kijkhoek, goed contrast en donkere kamer/scène prestaties.
IPS = redelijke kijkhoek, matige/slecht contrast en donkere kamer/scène prestaties.

VA: Samsung 49RU8000 en 49Q70R.
RU80 prima voor SDR, matige HDR, 60Hz. Q70R FALD (beter contrast) met betere HDR, 60 Hz. Beide zijn ook het meest gaming gericht.
VA: Sony KD-49XG8305 en KD-49XF9005.
XG83 matige HDR, goede motion(controle) 120Hz. XF90 FALD (beter contrast) met betere HDR en goede motion(controle) 120Hz.
IPS: LG 49SM8600 en 49SM9000.
SM86 prima voor SDR, slechte HDR, 120Hz. SM90 geeft je FALD, hogere helderheid, eARC, VRR en ALLM voor z'n meerprijs.

Welke LCD-technologie is geschikt voor jou? Goede HDR van belang? Gevoelig voor of belang bij bewegingscherpte of controle? Verder is smart-tv persoonlijke voorkeur en verschillen zaken als hdr-format support, aansluitingen, afstelling en beeldverwerking iets per merk. Check Rtings ook voor goede reviews van de meeste tv's en goed leesvoer.
Er is dus besloten om een 43 inch te nemen. Ik heb in karton eens beide formaten uitgesneden en in onze woonkamer is die 43 ruim voldoende.

In dit gamma merk ik zeer weinig opties.

Ik heb hier voorlopig een paar opties

Philips 43pus7304.
Dit is geen 100hz.maar omdat we nu qua beeld kleiner gaan lijkt me de ambilight toch een leuke toevoeging omdat dit een breder beeld kan geven.
Sony kd 43xg8305
Deze heeft 100hz en ook android, wat me net wat meer aanspreekt dan de rest. Geen idee waarom. Ik ben heel vertrouwd met Android.
Samsung QE43Q60R - QLED
Geen idee of dit goed is. Zit gewoon in het prijzen gamma.

Aan men pc heb ik een ips paneel. En hier merk ik toch wel snel die ips gloed op. Is dit bij een tv ook het geval?

Nu hebben wen een oude 32 inch Sony Bravia. Ik vind er weinig van terug. Ik gok va paneel. Ook edge lit, want ik merk dat de zones aan het stuk gaan zijn. Links lichter beeld dan rechts op de tv.

Mijn hoofd staat op 100hz.maar als ik een tv kan kopen die me een beter algemeen beeld opleverde is dit voor mij ook goed.

Ik heb ook een nvidia shield en in het bezit en 2 raspberry pi's. Dus kan de tv altijd slimmer maken zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
c4coupe schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:31:
[...]

Er is dus besloten om een 43 inch te nemen. Ik heb in karton eens beide formaten uitgesneden en in onze woonkamer is die 43 ruim voldoende.

In dit gamma merk ik zeer weinig opties.

Ik heb hier voorlopig een paar opties

Philips 43pus7304.
Dit is geen 100hz.maar omdat we nu qua beeld kleiner gaan lijkt me de ambilight toch een leuke toevoeging omdat dit een breder beeld kan geven.
Sony kd 43xg8305
Deze heeft 100hz en ook android, wat me net wat meer aanspreekt dan de rest. Geen idee waarom. Ik ben heel vertrouwd met Android.
Samsung QE43Q60R - QLED
Geen idee of dit goed is. Zit gewoon in het prijzen gamma.

Aan men pc heb ik een ips paneel. En hier merk ik toch wel snel die ips gloed op. Is dit bij een tv ook het geval?

Nu hebben wen een oude 32 inch Sony Bravia. Ik vind er weinig van terug. Ik gok va paneel. Ook edge lit, want ik merk dat de zones aan het stuk gaan zijn. Links lichter beeld dan rechts op de tv.

Mijn hoofd staat op 100hz.maar als ik een tv kan kopen die me een beter algemeen beeld opleverde is dit voor mij ook goed.

Ik heb ook een nvidia shield en in het bezit van 2 raspberry pi's. Dus kan de tv altijd slimmer maken zeg maar.
In 43'' moet je in ieder geval goede HDR-prestaties afstrepen. Daarnaast zijn er maar een paar high-end modellen en ze bieden ook minder value (per inch). IPS panelen hebben naast het lage contrast en zwartwaarde inderdaad ook een slechtere uniformiteit (glow) wat opvalt in het donker of bij zwart .

IPS-tv's
De Philips PUS7304 heeft Dolby vision én HDR10+ support, Ambilight en is in dit segment geen slechte tv. Een Sony alternatief met betere motion handling is de KD-43XG8096. Moet het wel doen met enkel HDR10. Is momenteel wel scherp geprijsd op Amazon.de. De XG83 voegt hier (als enige in dit formaat) een 120Hz paneel aan toe. Dat kan handig zijn voor als je je PC/Xbox @ 120hz 1080p wilt aansluiten, je gevoelig bent voor stutter (bij 24p content) en je interpolatie (effectiever) wilt gebruiken (soap opera effect).

VA-tv's
De Q60R is een goede tv met HDR10+ support en zal iets impact vollere hdr-prestaties hebben, en overall een iets betere gaming tv zijn. De Panasonic TX-40GXW804 (GX800) is een alternatief met Dolby vision én HDR10+ support.

Je moet bereid zijn om extra te betalen om het beste in dit segment te hebben, maar de high-end 40/43'' modellen bieden niet gek veel meer dan de instappers. Wil je daadwerkelijk betere prestaties met name bij hdr dan moet je een maatje groter.

Er zijn overigens ook 43'' Q60R's in omloop met PLS (IPS) paneel (panel lottery). Houd hier rekening bij het bestellen en evt. retourvoorwaarden. Welke je krijgt kun je op voorhand helaas niet weten...

[ Voor 3% gewijzigd door benbaba op 15-12-2019 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
benbaba schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:49:
[...]

In 43'' moet je in ieder geval goede HDR-prestaties afstrepen. Daarnaast zijn er maar een paar high-end modellen en ze bieden ook minder value (per inch). IPS panelen hebben naast het lage contrast en zwartwaarde inderdaad ook een slechtere uniformiteit (glow) wat opvalt in het donker of bij zwart .

IPS-tv's
De Philips PUS7304 heeft Dolby vision én HDR10+ support, Ambilight en is in dit segment geen slechte tv. Een Sony alternatief met betere motion handling is de KD-43XG8096. Moet het wel doen met enkel HDR10. Is momenteel wel scherp geprijsd op Amazon.de. De XG83 voegt hier (als enige in dit formaat) een 120Hz paneel aan toe. Dat kan handig zijn voor als je je PC/Xbox @ 120hz 1080p wilt aansluiten, je gevoelig bent voor stutter (bij 24p content) en je interpolatie (effectiever) wilt gebruiken (soap opera effect).

VA-tv's
De Q60R is een goede tv met HDR10+ support en zal iets impact vollere hdr-prestaties hebben, en overall een iets betere gaming tv zijn. De Panasonic TX-40GXW804 (GX800) is een alternatief met Dolby vision én HDR10+ support.

Je moet bereid zijn om extra te betalen om het beste in dit segment te hebben, maar de high-end 40/43'' modellen bieden niet gek veel meer dan de instappers. Wil je daadwerkelijk betere prestaties met name bij hdr dan moet je een maatje groter.
Wij kennen er beide weinig van hier thuis.

Wil uiteraard zoveel mogelijk opties en alle toeters en bellen. Prijs mag 1000€ zijn zeg maar. Als het maar een goede tv is.

We komen nu van een full HD TV. Kan verder niks. Dus alles wat er komt gaat beter zijn.

We kijken veel Netflix/YouTube/Prime en kodi wordt ook met regelmaat gebruikt. Dit loopt van 1gb films tot 25gb films zeg maar.

Ik had al gemerkt dat 43 inch echt super beperkt is in opties zoals je zelf al zegt. Ik had graag 49 inch gekocht. Maar als ik het karton daarstraks op de kast geplaatst had met de goede afmeting was dit gewoon veel te groot voor onze kast/woonkamer. En dat gaat ons sowieso storen.

Alvast al bedankt om je info. Ik ga er zeker al met opzoek.

Ips wou ik, maar die gloed vind ik echt lelijk. Heb het op mijn 500€ kostende pc scherm. Op de tv wil ik het toch liever niet zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

c4coupe schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:31:
[...]

Heb je het al eens in werking gezien? Het is een hele persoonlijke keuze, laten we dat vooropstellen, en persoonlijk vind ik ambilight de grootste larie die er is in tv-land. Er zijn mensen die er bij zweren maar ik vind het altijd lijken alsof iemand per ongeluk geen achterkant op de tv heeft gemonteerd en het licht op de muur schijnt. Het voegt ook geen detail toe, alleen vage lichtvlekken op de muur. Mij niet gezien dus :p maar ieder zijn ding!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Wintervacht schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:24:
[...]

Heb je het al eens in werking gezien? Het is een hele persoonlijke keuze, laten we dat vooropstellen, en persoonlijk vind ik ambilight de grootste larie die er is in tv-land. Er zijn mensen die er bij zweren maar ik vind het altijd lijken alsof iemand per ongeluk geen achterkant op de tv heeft gemonteerd en het licht op de muur schijnt. Het voegt ook geen detail toe, alleen vage lichtvlekken op de muur. Mij niet gezien dus :p maar ieder zijn ding!
Mijn ouders hadden dit. Alleen was de tv daar op een stomme plaats gezet waardoor dat licht links direct op een muur scheen en niet kon uitgloeien zeg maar, en rechts ging dit licht dan richting de deur van de keuken... Bij men ouders thuis kwam dit dus niet tot zijn recht.

Onze woning gaat die ambilight aan de linkerkant een hekelpunt kunnen vormen. Glazen deur waar dit licht gaat opschijnen. Als dit dan spiegels zijn we er niks mee.

Mooi vind ik het wel, maar het moet ook kunnen in de woning. Onze slaapkamer zou hier beter voor voldoen, maar daar hebben we voorlopig nog geen nieuwe nodig. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 16:35
Mocht het nog helpen bij je zoektocht. Rtings.com heeft volgens mij een round up van 43" tv's. Beste keus volgens hen is een Samsung Q60R.
jep, zie https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/40-42-43-inch

43" is een vervelende maat als je high-end prestaties zoekt, dat is er helaas niet meer in die maat.

Zelf zou ik altijd gaan voor een VA paneel doordat het contrast velen malen beter is. Contrast is king voor een goede beeldkwaliteit. In de woonkamer is de primespot toch altijd recht tegenover de tv. Die ene keer dat je met een man of 4, 5, 6 om de tv heen onder een grote hoek wat zit te kijken is vast beperkt?

[ Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 16-12-2019 15:12 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01:43
webOS vs. Android maakt weinig uit bij een TV; die software wordt bijna nooit goed ondersteund, ontwikkeld of beveiligd en kan niet vervangen worden zodra de fabrikant het opgeeft. Kies de TV op zaken die er toe doen:

- Vind je hem mooi
- Vind je het beeld mooi
- Kan je aansluiten wat je wil aansluiten
- Gaat het fysiek passen

Voor 'smart' zaken kan je beter kijken naar spul dat je zelf kan toevoegen/verwijderen/vervangen. Bijvoorbeeld een Chromecast/Roku/Fire/AppleTV.
Met een Android TV krijg je direct Cast-ondersteuning en apps kunnen ook gewoon worden geüpdatet zonder een update van de fabrikant. Nogal opmerkelijk om te zeggen dat het OS weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Hulleman schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:08:
Mocht het nog helpen bij je zoektocht. Rtings.com heeft volgens mij een round up van 43" tv's. Beste keus volgens hen is een Samsung Q60R.
jep, zie https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-size/40-42-43-inch

43" is een vervelende maat als je high-end prestaties zoekt, dat is er helaas niet meer in die maat.

Zelf zou ik altijd gaan voor een VA paneel doordat het contrast velen malen beter is. Contrast is king voor een goede beeldkwaliteit. In de woonkamer is de primespot toch altijd recht tegenover de tv. Die ene keer dat je met een man of 4, 5, 6 om de tv heen onder een grote hoek wat zit te kijken is vast beperkt?
Op Amazon staat deze nu voor 500€. Scheelt heel wat met de winkels in onze buurt allesinds.

En idd, die we nu hebben is 99% ook va paneel. Nooit gestoord. Wel draaide we de tv als we aan de eettafel zaten. Maar dat is ook antiek aan het worden, een draaibare voet. Enkel philips nog. Maarja. Dat ips paneel staat me niet zo aan. Bang voor wolken te zien als het zwart beeld is.

[ Voor 14% gewijzigd door c4coupe op 16-12-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
NotSoSteady schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:10:
[...]

Met een Android TV krijg je direct Cast-ondersteuning en apps kunnen ook gewoon worden geüpdatet zonder een update van de fabrikant. Nogal opmerkelijk om te zeggen dat het OS weinig uitmaakt.
Ja, en tenzij je dat wil en dan hoopt dat een jaar later nog updates voor het brakke OS gemaakt worden (door de fabrikant) heb je daar dus geen boodschap aan. Een Chromecast doet dat ook en kan je vervangen, een Android TV OS niet, want daar is nog niet genoeg voor achterhaald om TV-besturing te behouden bij een custom ROM. Het is nog erger dan mobiele telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:04:
[...]

Ja, en tenzij je dat wil en dan hoopt dat een jaar later nog updates voor het brakke OS gemaakt worden (door de fabrikant) heb je daar dus geen boodschap aan. Een Chromecast doet dat ook en kan je vervangen, een Android TV OS niet, want daar is nog niet genoeg voor achterhaald om TV-besturing te behouden bij een custom ROM. Het is nog erger dan mobiele telefoons.
draai nochtans 2.5 jaar Nvidia Shield TV, works like a charm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
c4coupe schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:18:
[...]

draai nochtans 2.5 jaar Nvidia Shield TV, works like a charm...
Tsja, maar dat zegt niet zo veel. 'works like a charm' voor de een betekent 'lekt prive informatie via HTTP naar een server in china' voor een ander. Net als dat TV's zonder updates aan de oppervlakte goed lijken te werken maar op de achtergond steeds minder API calls goed werken tot op het punt dat bepaalde functies helemaal wegvallen (bijv. YouTube API waarbij misschien eerst comments verdwijnen, dan overlays, dan ondertitels, dan meer 720P streamen enz.).

Het hangt er uiteraard van af hoe je er zelf tegen aan kijkt. Stel dat je als gebruiker puur kijkt naar 'goed genoeg voor mij', dan kom je er al snel mee weg. Aan de andere kant heb je natuurlijk de tweaker die wil dat z'n TV niet constant al het geluid opneemt en naar een onbekende bestemming stuurt voor 'analyse'. Of updates zonder signature over HTTP doet zodat je malware kan injecteren. Of een paar jaar een TV hebben waarvan het meeste spul goed werkt en dan in het 3e of 4e jaar maar een nieuwe kopen om dat het smart gedeelte kuren vertoont (terwijl het scherm gewoon goed is).

Op dit moment zijn fabrikanten gewoon niet betrouwbaar m.b.t. software voor apparaten met een lange levensduur. Waar mensen misschien genoeg nemen met een telefoon die na 1 of 2 jaar vervangen moet worden is die cyclus bij TVs over het algemeen een stuk langer. Dat betekent niet dat software vroeger perfect was, maar door de beperkte functionaliteit en minder netwerk-afhankelijkheden was het ook minder een probleem als er iets niet helemaal goed was. Dat is nu anders, terwijl de kwaliteit van de software en de ondersteuning nog geen positieve geschiedenis heeft opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:25:
[...]

Tsja, maar dat zegt niet zo veel. 'works like a charm' voor de een betekent 'lekt prive informatie via HTTP naar een server in china' voor een ander. Net als dat TV's zonder updates aan de oppervlakte goed lijken te werken maar op de achtergond steeds minder API calls goed werken tot op het punt dat bepaalde functies helemaal wegvallen (bijv. YouTube API waarbij misschien eerst comments verdwijnen, dan overlays, dan ondertitels, dan meer 720P streamen enz.).

Het hangt er uiteraard van af hoe je er zelf tegen aan kijkt. Stel dat je als gebruiker puur kijkt naar 'goed genoeg voor mij', dan kom je er al snel mee weg. Aan de andere kant heb je natuurlijk de tweaker die wil dat z'n TV niet constant al het geluid opneemt en naar een onbekende bestemming stuurt voor 'analyse'. Of updates zonder signature over HTTP doet zodat je malware kan injecteren. Of een paar jaar een TV hebben waarvan het meeste spul goed werkt en dan in het 3e of 4e jaar maar een nieuwe kopen om dat het smart gedeelte kuren vertoont (terwijl het scherm gewoon goed is).

Op dit moment zijn fabrikanten gewoon niet betrouwbaar m.b.t. software voor apparaten met een lange levensduur. Waar mensen misschien genoeg nemen met een telefoon die na 1 of 2 jaar vervangen moet worden is die cyclus bij TVs over het algemeen een stuk langer. Dat betekent niet dat software vroeger perfect was, maar door de beperkte functionaliteit en minder netwerk-afhankelijkheden was het ook minder een probleem als er iets niet helemaal goed was. Dat is nu anders, terwijl de kwaliteit van de software en de ondersteuning nog geen positieve geschiedenis heeft opgebouwd.
alsof WebOs en samsung en Sony hun ding niks weglekken richting china. Daar android toch zo groot is verwacht ik ook langere ondersteuning. plus, alles hier thuis hangt achter een pihole die het 1 en het ander blokkeerd van aanvragen. Of dit helpt? geen idee, maar ik voel me er wel beter bij.

maar daar gaat dit topic niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
c4coupe schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:55:
[...]

alsof WebOs en samsung en Sony hun ding niks weglekken richting china. Daar android toch zo groot is verwacht ik ook langere ondersteuning. plus, alles hier thuis hangt achter een pihole die het 1 en het ander blokkeerd van aanvragen. Of dit helpt? geen idee, maar ik voel me er wel beter bij.

maar daar gaat dit topic niet over.
Ik had het over alle 'smart' spullen, niet over Android TV specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
johnkeates schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:46:
[...]

Ik had het over alle 'smart' spullen, niet over Android TV specifiek.
Verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Eigenlijk niet erg, want als iemand anders het leest en er hetzelfde uit opmaakt is er in elk geval een referentie dat het allemaal net zo veel 'creepy' dingen doet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Met jouw wensen en eisen zijn dan de Q60R en GXW804 dan de beste opties.

De Panasonic heeft als troef een Dynamic tone mapping feature wat er voor zorgt dat HDR-beelden gematched worden aan de capaciteiten van de tv. In dit segment zorgt dat voor de minste beeldproblemen bij HDR én het beste beeld (voor zover mogelijk), omdat de specs bij deze tv's eigenlijk niet toereikend zijn voor HDR. Daarnaast is er ook ondersteuning voor Dolby Vision HDR wat op Netflix gebruikelijk is. De Samsung heeft enkel HDR10+, maar daar heb je alleen bij Blu-ray's en Amazon Video wat aan.

De Q60R zal qua beeld meer helder en levendig ogen t.o.v. de natuurlijkere Panasonic. Dit kom o.a. door de hogere max. helderheid en in een (zeer) belichte woonkamer zal 'ie waarschijnlijk beter tot z'n recht komen. Ook is Tizen verder en qua app aanbod breder dan My Home Screen 4. De 43'' Q60R zou ook een PLS (IPS) paneel kunnen hebben, dan is de GXW804 per definitie wel beter. Mocht je via een CI+ module tv kijken dan moet je bij een Duitse (buitenlandse) qled in het servicemenu de regio omzetten naar EU/NL. Bij kijken via een decoder is dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Blurays heb ik niet. Stream alles. Ik weet niet wat die dolby dingen allemaal doen, maar het gaat sowieso het beeld mooier maken lijkt me. Dus wel leuk dat deze functies er zijn.

Ik had deze TV ook op het oog.
SONY KD43XG8399

Maar vind hier dan weer weinig reviews over :(

Die panasonic dat je zegt ga ik ook eens bekijken.

Deze hebben wij nu, maar kan nergens vinden wz't sport paneel deze heeft. Ips, va...

sony bravia kdl-32ex600

Bedankt voor al je hulp alvast.

[ Voor 20% gewijzigd door c4coupe op 17-12-2019 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
c4coupe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:42:
Blurays heb ik niet. Stream alles. Ik weet niet wat die dolby dingen allemaal doen, maar het gaat sowieso het beeld mooier maken lijkt me. Dus wel leuk dat deze functies er zijn.

SONY KD43XG8399

Maar vind hier dan weer weinig reviews over :(

Die panasonic dat je zegt ga ik ook eens bekijken.

Deze hebben wij nu, maar kan nergens vinden wz't sport paneel deze heeft. Ips, va...

sony bravia kdl-32ex600

Bedankt voor al je hulp alvast.
De XG83 is qua beeldkwaliteit erg vergelijkbaar met de XF85 van vorig jaar. Zie hier een review van dat model: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x850f. In grote lijnen kun je dus de plus- en minpunten daarvan aanhouden. Je huidige tv bevat een 60Hz VA-paneel, de XG83 een 120Hz IPS-paneel, de GXW804 een 60Hz VA-paneel en de Q60R een 60Hz VA of evt. PLS (IPS). Uitleg over termen als hdr, refresh rate e.d. kun je hier rustig nalezen: https://www.rtings.com/tv/tests . De grootse verschillen tussen de tv's heb ik in andere posts al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Ja ik ben volledig mee met paneel type. Onze Sony nu is best wel goed beeld, aangezien leeftijd van dat ding.

Men klaagt veel over slechte kijkhoek bij va panelen. Echter merk ik er bitter weinig van bij ons thuis. Daarom twijfelde ik, is dit nou een ips of een va.

Vind het wel bizar dat die Samsung met ips of zonder kan komen. Stel ik kies voor Samsung omwille van het va paneel en dan krijg je misschien de ips.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
c4coupe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:05:
Ja ik ben volledig mee met paneel type. Onze Sony nu is best wel goed beeld, aangezien leeftijd van dat ding.

Men klaagt veel over slechte kijkhoek bij va panelen. Echter merk ik er bitter weinig van bij ons thuis. Daarom twijfelde ik, is dit nou een ips of een va.

Vind het wel bizar dat die Samsung met ips of zonder kan komen. Stel ik kies voor Samsung omwille van het va paneel en dan krijg je misschien de ips.
Klopt, dat is het ook. Fabrikanten gebruiken vaker verschillende soorten LCD-schermen in dezelfde serie en soms is dat maar beperkt tot een specifiek formaat. Alleen met name Philips en Samsung hanteren soms zelfs een mix tussen VA en IPS in exact hetzelfde formaat. De 43'' Q60R is zo'n geval, getuige de meldingen van enkele gebruikers. Dit zal per batch, regio en winkel verschillen, maar welke je krijgt kun je op voorhand niet weten. VA is waarschijnlijk gebruikelijker maar er is een kans dat je een PLS-variant krijgt. Mocht je 'm bestellen doe dat dan bij een winkel met goede service en (retour)voorwaarden. Wettelijk is dit schijnbaar toegestaan en de gewone consument weet en merkt het waarschijnlijk niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:56
c4coupe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:42:
SONY KD43XG8399
...

sony bravia kdl-32ex600
Ik kan het even niet exact vinden, maar het lijkt me dat je er vanuit kan gaan dat de 32EX600 die je hebt een VA paneel heeft.
Zie deze post van de 2010 modellen: Verwijderd in "[LCD TV] Sony BRAVIA 2010 Series topic deel 1"

In het hele topic wordt amper gediscussieerd over IPS / VA behalve dat Panasonic toen wel IPS panelen gebruikte. Wel tussen MVA en PVA maar dat is beide VA ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Myliobatis op 17-12-2019 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
benbaba schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:03:
[...]

Klopt, dat is het ook. Fabrikanten gebruiken vaker verschillende soorten LCD-schermen in dezelfde serie en soms is dat maar beperkt tot een specifiek formaat. Alleen met name Philips en Samsung hanteren soms zelfs een mix tussen VA en IPS in exact hetzelfde formaat. De 43'' Q60R is zo'n geval, getuige de meldingen van enkele gebruikers. Dit zal per batch, regio en winkel verschillen, maar welke je krijgt kun je op voorhand niet weten. VA is waarschijnlijk gebruikelijker maar er is een kans dat je een PLS-variant krijgt. Mocht je 'm bestellen doe dat dan bij een winkel met goede service en (retour)voorwaarden. Wettelijk is dit schijnbaar toegestaan en de gewone consument weet en merkt het waarschijnlijk niet eens.
Zo wordt je nog bang een TV te bestellen. Je zit uren en dagen te zoeken achter iets dat je echt wil. En dan zouden ze zomaar wat anders mogen aansmeren. Ik ga dit sowieso in een echte winkel bestellen alsook dit gewoon vermelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
c4coupe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 17:51:
[...]

Zo wordt je nog bang een TV te bestellen. Je zit uren en dagen te zoeken achter iets dat je echt wil. En dan zouden ze zomaar wat anders mogen aansmeren. Ik ga dit sowieso in een echte winkel bestellen alsook dit gewoon vermelden.
De Sony 32EX600 heeft een VA paneel.

Ik vind de paneelloterij ook storend bij bepaalde type tv's echter heeft dit vanuit de winkel en sommige fabriekanten niets met aansmeren te maken aangezien zij niet kenbaar maken welke type paneel in welke type tv gebuikt wordt, alleen LG vermeldt op zijn website om welke type paneel het gaat.

De winkel zal hier ook niets mee doen, sterker nog, de gemiddelde verkoper kent de verschillende soorten LCD technieken niet eens en zal je stomverbaasd aankijken wanneer je dit aanhaalt :).

In jouw situatie zou ik persoonlijk voor de Panasonic TX-40GXW804 kiezen, over het algemeen luidt de regel 'hoe hoger het contrast, hoe indrukwekkender het beeld'. Daarnaast staat Panasonic er bekend om dat hun LCD tv's out of the box goed afgesteld zijn qua kleuren evenals de motion handling en biedt de 'Dynamic HDR Effect' functie zijn meerwaarde.

[ Voor 16% gewijzigd door Freshouttheoven op 17-12-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Is er trouwens buiten al de opties die nu al ope staan. Ook een 43 inch va 100hz paneel?

Of is die 100hz meer een gimmick? ( tis nu niet dat ik me stoor aan onze 2 tv's in huis die beide gewoon simpel tvtjes zijn) die in de living heeft gewoon zijn tijd gehad en mag vergroot worden.

Alvast allen al hartelijk dank.

deze zag ik ook nog, omdat ik opzoek was naar al de hdr vormen in 1 toestel. We kijken grotendeels netflix, deze gebruikt dolby zag ik. zou leuk zijn als we nieuwe tv kochten deze toch weg kan met de nieuwste normen.

https://www.coolblue.be/n...anasonic-tx-43gxw904.html

[ Voor 31% gewijzigd door c4coupe op 18-12-2019 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 02-10 03:18
Ik heb een LG met WebOS en dat vindt ik, met de magic remote, een heel prettige, intuitieve bediening.
Over het beeld ben ik zeer tevreden zowel native 4k als bv 720p wat upscaled. En dat voor nog geen €400 :)
pricewatch: LG 43UK6470PLC Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
c4coupe schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:42:
Is er trouwens buiten al de opties die nu al ope staan. Ook een 43 inch va 100hz paneel?

Of is die 100hz meer een gimmick? ( tis nu niet dat ik me stoor aan onze 2 tv's in huis die beide gewoon simpel tvtjes zijn) die in de living heeft gewoon zijn tijd gehad en mag vergroot worden.

Alvast allen al hartelijk dank.

deze zag ik ook nog, omdat ik opzoek was naar al de hdr vormen in 1 toestel. We kijken grotendeels netflix, deze gebruikt dolby zag ik. zou leuk zijn als we nieuwe tv kochten deze toch weg kan met de nieuwste normen.

https://www.coolblue.be/n...anasonic-tx-43gxw904.html
Een hogere refresh rate is handig als je in de instellingen motion-interpolatie gebruikt om 24/60fps content te laten ogen alsof het 120hz is. Hierdoor oogt het beeld vloeiender, maar het zorgt ook voor beeldproblemen ofwel interpolatie-artefacten. Een 60hz tv betekent niet per definitie een lage bewegingsscherpte aangezien de bron of het aanbod bijna nooit meer is dan dat. Ook kunnen veel 60hz tv's tegenwoordig 24fps-materiaal zonder stotter (motion-judder) tonen door het paneel op 48fps aan te sturen. Een 120hz tv kan dit per definitie tegengaan door elke frame 5 keer te herhalen.

De 43'' (60hz) Q60R kan 24p-judder niet voorkomen; de Panasonic volgens mij wel (2x24hz). Het kan zijn dat je überhaupt niet gevoelig bent voor 24p-motion-judder. Overigens zijn zaken als een lage response tijd en effectieve black frame insertion of backlight scanning van belang bij snelle (sport) beelden en niet de refresh rate. Als ik het zo in kan schatten lijkt mij in jouw geval een 120hz paneel geen vereiste. De Sony is ook de enige 120hz'er in dit formaat.

De GXW904 heeft dezelfde toeters en bellen als de GXW804, alleen dan met een 3'' groter IPS-paneel met een 3 tot 4x lager contrast. Enkel de kijkhoeken zijn beter en dan laat ik de absurde prijs nog buiten beschouwing. De GXW804 heeft (ook) de nieuwste normen en kan hier het beste mee overweg. In dit formaat is het je beste optie, gevolgd door de Q60R (met VA). Hier nog een review in het Nederlands, Engels en een video-review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
benbaba schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:03:
[...]

Een hogere refresh rate is handig als je in de instellingen motion-interpolatie gebruikt om 24/60fps content te laten ogen alsof het 120hz is. Hierdoor oogt het beeld vloeiender, maar het zorgt ook voor beeldproblemen ofwel interpolatie-artefacten. Een 60hz tv betekent niet per definitie een lage bewegingsscherpte aangezien de bron of het aanbod bijna nooit meer is dan dat. Ook kunnen veel 60hz tv's tegenwoordig 24fps-materiaal zonder stotter (motion-judder) tonen door het paneel op 48fps aan te sturen. Een 120hz tv kan dit per definitie tegengaan door elke frame 5 keer te herhalen.

De 43'' (60hz) Q60R kan 24p-judder niet voorkomen; de Panasonic volgens mij wel (2x24hz). Het kan zijn dat je überhaupt niet gevoelig bent voor 24p-motion-judder. Overigens zijn zaken als een lage response tijd en effectieve black frame insertion of backlight scanning van belang bij snelle (sport) beelden en niet de refresh rate. Als ik het zo in kan schatten lijkt mij in jouw geval een 120hz paneel geen vereiste. De Sony is ook de enige 120hz'er in dit formaat.

De GXW904 heeft dezelfde toeters en bellen als de GXW804, alleen dan met een 3'' groter IPS-paneel met een 3 tot 4x lager contrast. Enkel de kijkhoeken zijn beter en dan laat ik de absurde prijs nog buiten beschouwing. De GXW804 heeft (ook) de nieuwste normen en kan hier het beste mee overweg. In dit formaat is het je beste optie, gevolgd door de Q60R (met VA). Hier nog een review in het Nederlands, Engels en een video-review.
Eens ergens proberen een winkel te vinden waar die tentoongesteld staat. Bedankt alweer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
QE43Q60RALXXN

dit is het type tv dat een winkel heeft. Kan ik ook aan de hand van dit nummer weten ips/va ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
c4coupe schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:54:
QE43Q60RALXXN

dit is het type tv dat een winkel heeft. Kan ik ook aan de hand van dit nummer weten ips/va ?
Nope, dat geeft enkel de tuner (LX=EU) en de regio (XN=Benelux) aan. Je kunt niet weten welke variant je krijgt totdat je 'm daadwerkelijk ziet of hebt. Samsung gaat je hierbij ook niet helpen en de winkel weet er waarschijnlijk niet eens van zoals eerder beschreven.

• c4coupe
Ja, ik had hem gemaild met deze vraag, meer dan dit kon die niet geven inderdaad.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:42
webOS vs. Android maakt weinig uit bij een TV;
Ben het hier absoluut niet mee eens.

Webos is een zeer beperkt besturingssystem en kan absoluut niet met android tv vergeleken worden.

Veel apps zijn niet beschikbaar.
Daarnaast verschilt de overige functionaliteit enorm.

Philips ondersteunt Android ook tot vele jaren nadat de tv uit productie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Het is de Samsung 43q60r geworden.

Heb hem snel geïnstalleerd, eerste impressie is positief. Ook het geluid is een serieuze verbetering tegen de vorige tv. Denk er zelf aan om de bose soundbar ( de kleinste van bose ) weg te laten.

Iedereen alvast hartelijk dank voor al de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c4coupe
Ik merk wel dat die niet veel brightness geeft?

Enkel dynamisch contrast aan geeft die wat ik wil. En toch staat in die setting dan helderheid minder dan de waarde dat ik gekozen had. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10-08 00:00
Ik heb ook in diverse reviews gelezen dat de gxw804 de beste keuze is.
Deze geeft betere HDR weer dan de cijfers zeggen.
Wat is het verschil tussen de 804 en 904?
Is de 904 beter?

Ik kan in Belgie de 65GX800 (gxw804)kopen voor 875euro incl verzenden!
Pagina: 1