Woonkamer TV, liefst 43"-49", high end model.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-10 03:27
Ik wil mijn 32" woonkamer TV al een tijd vervangen, maar ik kan steeds net niet vinden wat ik zoek. Momenteel heb ik een uit 2007 afkomstige pricewatch: Sony Bravia KDL-32D3000, destijds een top model, maar met een resolutie van 1366x768 en slechts 32" voldoet hij eigenlijk enkel nog voor lineair TV kijken. Toch heeft het toestel zijn voordelen, zo zijn de kijkhoeken erg goed, heeft het een mat scherm, goed geluid en is het beeld erg rustig (weinig judder of stutter). Het is alleen bijna 2020, dat ding slurpt 150 watt en is een soort 2e kachel.

Ik wil geen al te grote TV, ik heb er de ruimte niet voor. Het liefst wil ik dan ook 43", maar helaas vind je in dat formaat geen hele goede modellen, 49" zal het waarschijnlijk worden. OLED valt ook af, niet alleen vanwege het formaat (overigens komt LG in 2020 met een 48" model), ik stoor me onwijs aan stutter en judder van OLED TV’s. Mijn broer heeft een C8, fantastisch op vrijwel ieder gebied, behalve motion. Verder wil een TV met vergelijkbare kijkhoeken als ik nu heb en graag een TV waarbij local dimming uit te zetten is, oplichtende ondertiteling vind ik onwijs storend. Het geluid moet ook goed zijn en mijn decoder van 6cm hoog moet er onder passen.

Als ik eerlijk ben is mijn ideale TV een Plasma TV, maar helaas is die tijd voorbij. Mijn budget is maximaal 1000 euro, liever goedkoper.

Ik ben een aantal keer in de winkels gaan kijken en de QLED’s vallen in positieve zin op. Helder en goede kijkhoeken. De volgende modellen neem ik in overweging:

pricewatch: Samsung QLED 43Q60R Zwart
pricewatch: Samsung QLED 49Q60R Zwart
pricewatch: Samsung QLED QE49Q64R Zilver
pricewatch: Samsung QLED QE49Q65R Zilver
pricewatch: Samsung QLED QE49Q67R Zilver
pricewatch: Samsung 49Q70R Zwart

Het is mij niet helemaal duidelijk wat nu het verschil is tussen al deze TV’s, in de specsheets is het vaak allemaal hetzelfde en winkels hebben vaak maar één 60-70 QLED model.

Andere merken zijn ook een optie, maar hebben wat nadelen, zo heeft deze Sony wat matige kijkhoeken: pricewatch: Sony KD-49XG9005 Zilver, Zwart en heeft deze LG blijkbaar issues met schaduw: pricewatch: LG 49SM9000PLA Zwart, zie https://www.flatpanelshd....on=showfull&id=1562915899. Misschien een slecht paneel?

Ik neig dus toch naar een QLED, alleen welke?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Al die Q60's zijn qua beeldkwaliteit een pot nat en verschillen alleen qua kleur en afstandsbediening. Ze hebben ook geen local dimming en te weinig helderheid voor impactvolle HDR. De Q70 geeft je veel meer helderheid in HDR en samen met FALD redelijk impactvolle HDR-prestaties + betere donkere kamer/scène prestaties (zwart). Allen komen in dit formaat met 60Hz VA-paneel.

Variatie in helderheid en blooming is inherent aan de lcd-technologie (dimming). Wil je dit niet > oled of minimaliseren door local dimming uit te zetten (kan soms alleen in het service menu) wat ten koste gaat van wat contrast en donkere kamer/scène prestaties.

Het ironische:
Q6x/Q70/XG90 = VA = matige/slechte kijkhoek, goed contrast en donkere kamer/scène prestaties.
SM9000 = IPS = redelijke kijkhoek, matige/slecht contrast en donkere kamer/scène prestaties.

De XF90/XG90 hebben wel100Hz panelen en staan bekend om hun goede motion handling (Sony). Een goede 100hz non-FALD alternatief is de 49 inch Sony XG83 (VA).

High-end lcd tv's hebben tegenwoordig ook een zeer hoge responstijd, wat net als bij oleds kan zorgen voor stutter (bij 24p content). Dit kan je verminderen door interpolatie en BFI te gebruiken. Kortom zal je met jouw wensen en eisen ergens water bij de wijn moeten doen vrees ik. Kijk ook eens op Rings voor reviews of vergelijkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Goede vraag. Ik wil zelf ook een high end TV, maar niet groter dan 43 inch. Deze schijnen helaas niet te bestaan. Alles draait om grootte tegenwoordig en men geeft liever 1000 euro uit aan een 55 inch dan aan een 43 inch.
Ik wil dat mijn tv de kamer niet overheerst en kijk naast F1 ook geen tv.

Op het moment neig ik naar de Sony XG83 (de XG85 bestaat niet in 43), vanwege Android TV. Het schijnt iets langzamer te zijn, maar je hebt dan wel een open platform. Mocht niks werken kun je altijd nog Kodi installeren. Ik ben een beetje huiverig voor de gesloten platforms zonder grote Appstore. Fabrikanten kunnen beslissen geen updates meer voor een versie te maken of de app die je wilt bestaat gewoon niet. Ik koop mijn tv’s voor 10 jaar dus dit is wel een belangrijk punt voor mij.

Overigens schijnt LG met 48 inch OLED’s te komen: nieuws: LG gaat 48"-oled-tv's maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:16
Eens met benbaba.

De Samsung QLED demo filmpjes geven een vertekend beeld waarbij de kijkhoeken van de Q60 en Q70 erg goed lijken (naast dat het contrast zo goed als oneindig lijkt en de kleuren ervan af spatten). Niets van dit is waar, je bent in de QLED-marketing bubbel van Samsung getuind.

Op het gebied van beeldkwaliteit is er geen verschil tussen de onderlinge Q60 modellen. Bij Samsung tv’s kun je local dimming bij de instellingen niet volledig uitzetten.

Alle tv’s met een VA paneel die aan jouw afmeting-eisen voldoen (hier vallen de Samsung Q60, Q70 en de Sony XF9005 ook onder) hebben een vergelijkbare kijkhoek waarbij de beeldkwaliteit vanaf een hoek van 25 graden of hoger afneemt. Wanneer kijkhoeken voor jou belangrijk zijn kun je een LCD tv met een IPS paneel overwegen, de beeldkwaliteit neemt bij dit type paneel vanaf een hoek van 40 graden af. Helaas heeft de IPS techniek ook een aantal nadelen zoals een slechte native contrast (4 tot 6 keer lager dan dat van een VA paneel) en de uniformiteit van het beeld is slecht.

Wanneer je de Sony XF9005/ XG9005 (los van de modelnaam zijn het identiek dezelfde tv's) vergelijkt met de Samsung Q60 en Q70 is de Sony de winnaar en biedt meer waar voor je geld. De Sony XF9005/ XG9005 scoort o.a. op het gebied van motion handling, kleurengradatie, upscaling, HDR beleving een stuk beter en heeft daarnaast een betere antireflectie-laag en is out of the box qua kleurechtheid veel beter afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Erapaz schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 06:40:
Ik ben een beetje huiverig voor de gesloten platforms zonder grote Appstore. Fabrikanten kunnen beslissen geen updates meer voor een versie te maken of de app die je wilt bestaat gewoon niet. Ik koop mijn tv’s voor 10 jaar dus dit is wel een belangrijk punt voor mij.
Tja... nieuws: 'Sony geeft sommige recente tv's geen upgrade naar Android 9'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
@Leipo shit, dit is toch wel een nadeel van de app industrie. Te veel afhankelijk van support van de fabrikant.
Pagina: 1