Gedonder met NEST en verwarmen

Pagina: 1
Acties:

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 15:47
Wij wonen sinds vier maanden in ons nieuwe huis. We hebben een nieuwe Atag I 36EC HR CW5 combiketel met nest thermostaat laten plaatsen. Huis is voorzien van een aantal traditionele radiatoren, geen vloerverwarming. Keuze hiervoor is snel en wat chaotisch gegaan, tien dagen na de verhuizing waar dus ook een hoop klussen aan vastzat werd de eerste kleine geboren.

De radiatoren gaan pas verwarmen als de nest rond de 20/21 graden ingesteld, dus eco temperaturen ‘s nachts (18 graden) is zinloos, want dan wordt het dus koud thuis. Heb hier al gelezen dat de nest andere temperaturen dan er daadwerkelijk zijn.

De ketel heeft een variërende waterdruk, en ook wisselende watertemperatuur. Soms 85 graden, nu net 42 graden bij 1.4 bar.

Net gaf de nest de foutmelding ‘deze thermostaat kan de apparatuur niet goed bedienen’. Laatst gaf de ketel aan ‘verwarmingspomp overladen’.

Ik heb er totaal geen verstand van, de loodgieter heeft weinig trek om eens te komen kijken en zegt dat de fluctuerende waterdruk en -temperatuur geen probleem zijn.

Iemand enig idee wat er loos is? We willen gewoon dat ding op 19 graden zetten en dat het dan ook zonder gedoe die temperatuur blijft...

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02:23
Eerste gedacht die in mij opkomt: Als je het zo'n gedoe vindt, waarom gebruik je dan niet gewoon een standaard thermostaat?

Een nest is leuk om mee te tweaken, maar is dat in jouw geval echt nodig / nuttig? Hoe meer plekken die aanpasbaar zijn, hoe meer er fout kan gaan.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Zit er een wit kastje nog tussen de ketel en de Nest? Dus nest, dan kabel naar een tussenkastje, en van het kastje een kabel naar je ketel?

Veel ketels kunnen niet direct aangesloten worden maar daar moet een soort vertaalunit tussen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

CeesKees

I rest my Kees

Je kunt toch gewoon je eco temperatuur op 19 instellen? Dan is het altijd minimaal 19 graden.

Programmaatje dat het tussen 6 en 22uur 21 of 21,5 graden moet zijn en klaar ben je.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:34
Die verschillen in de watertemperatuur komt door moduleren. Dat is niets vreemds. Verder controleren of de thermostaat goed is aangesloten, zoals @Waah zegt. Lijkt me iets mis als je NEST alleen warmte vraagt als je de temperatuur op 20 graden instelt.

• partyondude
99ruud99 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:47:
Eerste gedacht die in mij opkomt: Als je het zo'n gedoe vindt, waarom gebruik je dan niet gewoon een standaard thermostaat?

Een nest is leuk om mee te tweaken, maar is dat in jouw geval echt nodig / nuttig? Hoe meer plekken die aanpasbaar zijn, hoe meer er fout kan gaan.
MdV wilde graag een nest hebben, ik heb me er door alle drukte vooraf niet in verdiept.

Naast de ketel hangt het witte kastje (met groen lampje) waarmee de thermostaat verbonden is.

De temperatuur instellen op 19 graden heeft geen zin aangezien de radiatoren dan niet aanslaan.

Waterdruk mag ook gewoon fluctueren?

• cryptapix
partyondude schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:13:
[...]

De temperatuur instellen op 19 graden heeft geen zin aangezien de radiatoren dan niet aanslaan.

Waterdruk mag ook gewoon fluctueren?
Dus je woning wordt 15 graden als je thermostaat op 19 staat? Of wordt de woning 18 graden en geef je de NEST geen kans om te leren?

Wanneer fluctueert de waterdruk? Er is een verschil in waterdruk tussen een ketel in stand-by stand en een ketel die aan het verwarmen en pompen is. Dus welke waarden meet je en wat was de ketel aan het doen?

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:33
Je moet kijken naar de druk als je cv koud is. Deze moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn.

• Waah
Een aantal vragen want het is me nog niet duidelijk:

Overdag zet je hem op 20 graden en dan verwarmt die tot 20?
S'nachts laat je de Nest op 20 staan? Of verlaag je hem?
Als je hem verlaagd, naar welke temperatuur?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waah schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:51:
Veel ketels kunnen niet direct aangesloten worden maar daar moet een soort vertaalunit tussen.
Geen enkele kan dat. De thermostaat aan de muur is de aansturing van de echte Nest (de Heatlink). ;)

[ Voor 51% gewijzigd door CH4OS op 14-12-2019 00:44 ]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:15
Allereerst (heb zelf de Nest v3, ook de v2 gehad) is me gebleken dat de Nest de temperatuur in de kamer niet goed meet. Het is altijd 1 of 2 graden koeler dan de Nest aangeeft. Dus als je het te koud vindt in je kamer, gewoon de temperatuur wat hoger instellen.

Ten tweede (zoals hierboven reeds gezegd) moet de Nest leren hoe jouw huis reageert op je CV. Dus het regelen van de temperatuur kan in het begin wat rommelig gaan (overshoot of niet snel genoeg warm). Dat zou zich vanzelf moeten oplossen.

De ketelwatertemperatuur hoort juist te fluctueren. De ketel bepaalt op een gegeven moment dat het terugkomende water niet genoeg is afgekoeld en gaat dan minder hard stoken. Dat gezegd hebbende, 85 graden is wel heel hoog, dan zijn je radiatoren erg heet en is je rendement dan lager. Dit kun je instellen op de ketel, de meeste ketels hanteren twee afzonderlijke temperaturen voor verwarming en tapwater. Ik heb zelf beide op 55 graden om het rendement zo hoog mogelijk te krijgen, maar in verband met legionella wordt aangeraden om tapwater op minimaal 65 graden te zetten.

Varierende waterdruk zie ik zelf eigenlijk nooit, dat lijkt me niet goed. Als ik het systeem bijvul doe ik dat tot 2,5 bar ofzo en dat loopt dan heel langzaam terug naar 1,5 (duurt meer dan een jaar), ik heb die wijzer nog nooit op en neer zien dansen. Heeft de installateur wel een expansievat gemonteerd?

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rendement stijgt voornamelijk bij lagere retourtemperatuur, niet zozeer lagere aanvoertemperatuur.

Voor een echt goede regeling moet je ook de buitentemperatuur meten. Minder relevant voor als je continue verwarmd.

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-02 07:59
Nest en Atag werken niet leuk samen als je hem opentherm aansluit is mijn ervaring als cv-monteur, dit omdat er pakweg 14 verschillende opentherm protocollen bestaan en niet elk protocol is geprogrammeerd in de ketel software.
Zou je voor een andere thermostaat gaan, pak een honeywell, die werken naar mijn mening het beste met de Atag ketels.
Ga ZEKER NIET voor de atag one (zone), deze vervang ik op dit moment rond de 3-5 per week omdat de cv niet meer aanslaat en pas weer cv gaat aansturen na een korte warm water stoot of de stekker van de ketel eruit en erin.

Dat de temp lager is dan aangegeven doen alle thermostaten tegenwoordig, ikzelf heb een evohome welke ik intern gekalibreerd heb omdat ik merkte dat het niet warm genoeg werd binnen.
Na meten met een ge-ijkte meter was mij duidelijk dat als ik mijn evohome op 21 had staan, dat het maar 20 werd.
Dit noemen ze een besparingstand, minder stoken, maar toch meer aangeven, beetje psychologie erin meebakken.

De fluctuerende waterdruk waar jij het over hebt komt omdat de druksensor direct voor de pomp zit, waardoor het toestel zelf kan controleren of de pomp voldoende werkt.
De druk kan ook wat oplopen (tot wel een half bar) als je het huis opstookt en zal zakken als je de warmwaterkraan opendraait, dit is heel normaal.

De melding "pomp overladen" is niks meer dan een nadraaitijd na warmtevraag, waarom ze niet gewoon pomp naloop hebben geprogrammeerd i.p.v. "pomp overladen" snap ik zelf ook niet.
Dit heeft ons als bedrijf de nodige onnodige ritten opgeleverd om te vertellen dat er niks aan de hand is.
PhilipsFan schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:07:
Ik heb zelf beide op 55 graden om het rendement zo hoog mogelijk te krijgen, maar in verband met legionella wordt aangeraden om tapwater op minimaal 65 graden te zetten.

Varierende waterdruk zie ik zelf eigenlijk nooit, dat lijkt me niet goed. Als ik het systeem bijvul doe ik dat tot 2,5 bar ofzo en dat loopt dan heel langzaam terug naar 1,5 (duurt meer dan een jaar), ik heb die wijzer nog nooit op en neer zien dansen. Heeft de installateur wel een expansievat gemonteerd?
55 graden op je cv is leuk als het huis ervoor geschikt is, in mijn huis moet ik om alles op te stoken na een dag werken echt minimaal 70 graden krijgen met buitentemperaturen van rond het vriespunt.
Als je een modulerend systeem hebt adviseer ik altijd 75 graden omdat de thermostaat na verloop van tijd vanzelf minder gaat vragen.
Zo heb je altijd snel een lekker warm huis.
Met vloerverwarming adviseer ik altijd om de temp op 1 stand te laten staan, met radiatoren een verlaging toepassen van pakweg 3 graden als je slaapt/weg bent.

En legionella gaat al dood bij 60 graden, maar dit is alleen van toepassing als je een voorraad hebt, de Atag en zo wat elke cv ketel tegenwoordig is een doorstroomtoestel, dus is zelfs 55 graden op je WW al voldoende voor de afwas en zeker voor de douche.

De varierende waterdruk komt deels door de pomp, maar ook omdat steeds meer installateurs met een 1 bar expansievat werken.
Vullen tot 2,5 bar op nieuwe ketels is niet te adviseren omdat (zeker de atag) bij 2,6 bar stopt met werken.
Nieuwe ketels zijn dankzij de digitale uitlezing tegenwoordig ook beschermd tegen overdruk.
Ik als monteur vul de ketels tegenwoordig in koude toestand nog tot 1,8 of 1,9 bar om problemen met overdruk te voorkomen.

[ Voor 48% gewijzigd door Erik15678 op 14-12-2019 10:02 ]

Verwijderd

@PhilipsFan die ervaring heb ik er niet mee.
Als k 20 graden instel en ook daadwerkelijk met een infrarood tempratuur meter meet is het ook gewoon 20 graden in huis

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-01 17:45

OmeJoyo

This is me

Ik denk dat het eerste wat duidelijk moet worden waarom de 18 graden zinloos is. Het doel van een nachtverlaging, is dat het dus ook daadwerkelijk afkoelt en je CV dus ook niet aanslaat.

Als je 18 graden instelt, moet je huis dus ook 18 graden worden. Prima temperatuur voor in de nacht als je lekker onder een dekentje ligt. Als het minder dan 18 graden wordt is er iets anders aan de hand, maar op dit moment is het niet duidelijk wat je met deze opmerking bedoeld.

Dan valt me op dat de keteldruk wel wat aan de lage kant is, in rust is volgens mij nog altijd het advies om tegen de 2 bar aan te vullen, zoals hierboven ook al is aangegeven door Erik. Onder invloed van verwarmen en afkoelen zal de druk variëren en dat is normaal.

De temperatuur waarop de ketel werkt en de variatie in druk zijn dus normale dingen, maar wat uit je hele verhaal niet duidelijk wordt is, heb je het koud? Wat is nu precies je probleem, want dat mist eigenlijk in het hele verhaal.

Wat ik helemaal niet begrijp dat als je het huis altijd op 19 graden wilt dat je überhaupt een Nest hebt gekozen. Koop dat een simpel thermosstaatje en zet die op 19 graden, klaar. Het doel van die Nest is dat je uiteindelijk comfortabel verschillende temperaturen hebt op basis van je woon en leefgedrag en dat er niet wordt gestookt als je er niet bent. Ik snap de stress van en kleintje, met verbouwen, verhuizen enz. maar er moet toch meer gedachte achter hebben gezeten.

Bedenk wel dat elke thermostaat een bepaalde ruimte laat voor hoeveel warmer of kouder hij het laat worden met verwarmen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• partyondude
Waah schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 00:10:
Een aantal vragen want het is me nog niet duidelijk:

Overdag zet je hem op 20 graden en dan verwarmt die tot 20?
S'nachts laat je de Nest op 20 staan? Of verlaag je hem?
Als je hem verlaagd, naar welke temperatuur?
De eco temperatuur van de nest is 18 graden, dus lager dan dat staat die in principe nooit, en daar staat die 's nachts ook op.

Gisteren even bekeken toen de ketel niets deed, het cv water is dan 85 graden, de druk is 1.4 bar, het tapwater staat altijd op 60 graden en in de eco stand, dus pas warm water geven als daarom gevaagd wordt. Er is een groot rood expansievat gemonteerd, met nog een meter erop die wat waardes aangeeft als de ketel aan het leveren is.

Als we de nest instellen op 18 graden dan is het zeker geen 18 graden thuis, want dan gebeurt er niets. Ketel slaat niet aan, radiatoren blijven koud. En dan is het dus ook koud.

Hoe lang heeft de nest nodig om te leren? Je zou denken dat dit na vier maanden wel afgerond is, of is dat te kort door de bocht?

En mochten we er met de nest niet uitkomen, welke Honeywell (want die wordt hier geadviseerd), zou dan de juiste zijn? Die hebben er nogal wat namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door partyondude op 16-12-2019 10:50 ]

• cryptapix
@partyondude Je geeft nog steeds niet aan hoe koud het wordt als je NEST op 18 graden zet. Wordt het dan 18, 17, of 3 graden? En dat leren kost tijd. Vier maanden is wel lang, maar ik mag hopen dat je nog niet vier maanden aan het stoken bent want dan moet je misschien toch eens kijken of je je vriezer niet 24/7 open hebt staan.

edit: vriezer staat dicht, zie @LordSinclair hieronder.

[ Voor 9% gewijzigd door cryptapix op 16-12-2019 15:18 ]

• partyondude
Dat weet ik niet, de nest geeft dan wel 18 graden aan maar zo voelt het absoluut niet. Dat zal ik dus moeten meten met een thermometer.

• Waah
partyondude schreef op maandag 16 december 2019 @ 14:40:
Dat weet ik niet, de nest geeft dan wel 18 graden aan maar zo voelt het absoluut niet. Dat zal ik dus moeten meten met een thermometer.
Als er iets onbetrouwbaar is, is hoe mensen iets voelen :+
dus inderdaad, even meten. Als de NEST 18 aangeeft, zal de luchttemperatuur toch echt wel in die nabijheid zitten.... en als het goed is gaat die dan ook zo nu en dan even aan, om het op 18 te houden.

Zelf heb ik hem op 15, maar als ik beneden kom is het dan 17,5. En dat voelt héél koud. Tot ik de kachel aanzet, dan voelt het al snel aangenaam. Ook al is het huis dan nog steeds 18 graden....

Gevoel vs meten.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:16

CeesKees

I rest my Kees

Ik verdacht mijn nest ook van het aangeven van de verkeerde temperatuur. Maar het apparaat geeft het behoorlijk juist weer.

18 graden in huis is gewoon niet warm. (In de winter, zonder jas en schoenen)

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• cryptapix
Dan zal het wel 18 zijn en is er niets mis met je NEST. Als ik smorgens beneden kom en het is 19 graden volgens de thermostaat en de losse temperatuurmeter heb ik het koud. Overdag staat de thermostaat op 20 en heb ik het nooit koud.

Als je morgen beneden komt en het is 18 graden volgens je NEST, kan ik me niet voorstellen dat de verwarming niet aangaat als je de NEST op 19 graden zet. Je moet wel een paar minuten wachten, de ketel springt niet instant aan waarschijnlijk.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-02 17:10
cryptapix schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:00:
[...] want dan moet je misschien toch eens kijken of je je vriezer niet 24/7 open hebt staan.
Als je je vriezer open zet wordt het alleen maar warmer in huis :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Erik15678 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:28:
Nest en Atag werken niet leuk samen als je hem opentherm aansluit is mijn ervaring als cv-monteur, dit omdat er pakweg 14 verschillende opentherm protocollen bestaan en niet elk protocol is geprogrammeerd in de ketel software.
Zou je voor een andere thermostaat gaan, pak een honeywell, die werken naar mijn mening het beste met de Atag ketels.
Ga ZEKER NIET voor de atag one (zone), deze vervang ik op dit moment rond de 3-5 per week omdat de cv niet meer aanslaat en pas weer cv gaat aansturen na een korte warm water stoot of de stekker van de ketel eruit en erin.
Grappig, ik heb het vet gedrukte juist met een honeywell connected wireless (geen opentherm maar aan/uit) Bewust geen opentherm omdat dit niet draadloos kan op mijn CV.
Weet je hoe dit opgelost zou kunnen worden?

Overigens fluctueert bij mij de druk ook continue als de kachel aanstaat.

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-02 07:59
Oid schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:10:
[...]

Grappig, ik heb het vet gedrukte juist met een honeywell connected wireless (geen opentherm maar aan/uit) Bewust geen opentherm omdat dit niet draadloos kan op mijn CV.
Weet je hoe dit opgelost zou kunnen worden?

Overigens fluctueert bij mij de druk ook continue als de kachel aanstaat.
als je een atag A of E serie ketel hebt tussen 2012 en 2016 vervang ik meestal de cartridge en klepmotor van de driewegklep, als de cartridge wat moeilijker loopt blijft de klepmotor in de warmwater stand hangen waardoor de cv niet meer aanslaat tot je de ketel een harde reset geeft

https://www.wasco.nl/arti...2-vc4013-s4828700/8139619
https://www.wasco.nl/arti...12-combi-s4828600/8139621

ik heb even 2 wasco links van de onderdelen toegevoegd, maar ze zijn veel goedkoper te vinden

is het toestel van voor 2012 heb je de stepper nodig

https://www.wasco.nl/arti...00-fj2030zak4001u/8139167

al komt jouw klacht 99% van de tijd voor bij toestellen van 2012 t/m 2016

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik moest in mijn Nest ook instelling qua keteltype 'overig' ook al ondersteunde deze OpenTherm, Nest vond dat gewoonweg niet lekker om mee samen te werken.

Verder heeft de Nest bij mij echt 4-5 weken nodig gehad om 'slim' te worden.
Nu werkt het lekker.

Heb je wel alle verwarmingen open staan? Dat werd mij toen aangeraden door de CV monteur, omdat er anders overdruk kon ontstaan. (heb zelf geen idee, ben er totaal niet in thuis.. doe ook maar wat me opgedragen werd haha)

• partyondude
Beneden wel, boven alles voor de helft open. Heb het leren van de nest maar even uitgezet, laatst was het om 04.00 uur 21 graden, beetje overdreven.

• cryptapix
partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:18:
Beneden wel, boven alles voor de helft open. Heb het leren van de nest maar even uitgezet, laatst was het om 04.00 uur 21 graden, beetje overdreven.
Ik snap werkelijk niet meer wat je probleem nu is.

Dat het om 4u snachts 21 graden is, is waarschijnlijk de bijwerking van het leren. Als jij programmeert dat het om 7u in ochtend 21 graden moet zijn, gaat de nest zoeken naar wanneer hij moet starten met verwarmen. De nest probeert dan met een start om 4u snachts en komt erachter dat dat te vroeg was, dus probeert het de volgende keer later. Net zo lang tot het lukt om om 7u 21 graden te krijgen. Dat leerproces kan weken duren en door het af te breken kom je niet verder.

Of had je de thermostaat op 19 gezet en werd het snachts ineens 21 graden terwijl er niets geprogrammeerd is? Dan klopt er iets niet, maar dat lijkt me niet te spelen want je schreef dat het snachts koud wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 17-12-2019 10:31 ]

• partyondude
Volgens mij heb ik het redelijk simpel uitgelegd.

's Nachts, eco stand, ingesteld op 18 graden.
Overdag moet die minimaal op 21 graden ingesteld worden anders slaan er geen radiotoren aan en blijft het dus koud in huis.

Dat een nest moet leren snap ik, dat zoiets na 4.5 maand blijkbaar nog steeds nodig is, dat snap ik niet.

En idd, voor het slapen gaan zet ik de nest op eco, en dan verwacht ik dus niet dat het om 04.00 uur 21 graden is. Geeft wel een stuk lekkerder de fles trouwens, maar dat terzijde. Schema heb ik in het begin ingesteld, maar de nest wijzigt dat dan (dat heeft ongetwijfeld met leren te maken) op zo'n manier dat er verwarmd wordt als dat niet nodig is, en afkoelt terwijl dat niet de bedoeling is.

• Waah
je legt het dus juist niet simpel uit. Of te simpel.

Hoe heb je hem, EXACT, geprogrammeerd?

Voorbeeld hier:
7:00 19 graden
09:00 15 graden
16:30: 20 graden
19:30: 21 graden
21:00 15 graden

En wat is de werkelijke temperatuur gedurdende de dag.

Nu blijf je maar heel wazig, en vooral klagen. Zonder data kunnen we helemaal niets.

En welke opties heb je aan staan? Dat die zelf een programma bedenkt? want dat werkt enkel als je een regelmatig leven hebt. Niet als je wisselende diensten hebt bijvoorbeeld.

• cryptapix
partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:36:
Volgens mij heb ik het redelijk simpel uitgelegd.

's Nachts, eco stand, ingesteld op 18 graden.
Overdag moet die minimaal op 21 graden ingesteld worden anders slaan er geen radiotoren aan en blijft het dus koud in huis.

Dat een nest moet leren snap ik, dat zoiets na 4.5 maand blijkbaar nog steeds nodig is, dat snap ik niet.

En idd, voor het slapen gaan zet ik de nest op eco, en dan verwacht ik dus niet dat het om 04.00 uur 21 graden is. Geeft wel een stuk lekkerder de fles trouwens, maar dat terzijde. Schema heb ik in het begin ingesteld, maar de nest wijzigt dat dan (dat heeft ongetwijfeld met leren te maken) op zo'n manier dat er verwarmd wordt als dat niet nodig is, en afkoelt terwijl dat niet de bedoeling is.
Nou dan zal ik wel gek zijn :+ maar ik mis nog steeds belangrijke info over instellingen en programma (zie ook reactie van @Waah hierboven).

1. Je zegt dat het koud wordt snachts, maar je weet niet hoe koud. Daardoor is het dus niet mogelijk om vast te stellen of je NEST doet wat hij moet doen.
2. Je zegt dat de verwarming pas aangaat als je de nest op 21 graden zet. We weten alleen niet wat de temperatuur volgens NEST overdag is, hoe lang je de nest de kans geeft om te reageren en of je daarmee een programma doorkruist. Als het 20 graden is, gaat de verwarming inderdaad pas aan als je de nest op 21 zet. Als het 15 graden is, zal de NEST al bij 16 moeten aanslaan, al kan dat even duren.
3. Je zegt dat de radiatoren niet warm worden. Ik weet niet wat voor radiatoren je hebt, maar oude radiatoren met een aanvoertemperatuur van 42 graden zorgen niet voor een warme kamer. NEST moet de tijd krijgen om te leren welke aanvoertemp nodig is.
4. Je hebt het telkens over 4,5 maand leren, maar 4,5 maand geleden had ik m’n verwarming nog niet aan. Die is pas vanaf begin november pas structureel aangegaan. Dat zijn dus niet zoveel leerweken.

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-02 13:07
Wat een stress.
Koop voor 75 euro een Remeha iSense op MP en be done with it.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:21:
Als het 15 graden is, zal de NEST al bij 16 moeten aanslaan, al kan dat even duren.
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de NEST een meetafwijking heeft.

Mijn Remeha e-twist geeft standaard een te hoge temperatuur, zelfs iets van 3 graden boven wat andere thermometers in de buurt meten. Dat lijkt mede te komen doordat het apparaat zelf warmte produceert...

Maar gelukkig heeft het een calibratie-optie, dus ik kon gewoon de temperatuur aanpassen zodanig dat ie de werkelijkheid beter weergeeft. En dan is het een stuk minder verwarrend dan bij elk programma 3 graden op moeten tellen om het naar wens te laten werken :P

Als de NEST structureel de verkeerde temperatuur weergeeft - en een calibratieoptie kent - dan zou ik daar iig beginnen. Dat maakt alle overige feedback en bediening veel eenvoudiger.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 12:05

thunder8

Het gedonder begint weer.

partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:18:
partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:36:

Heb je niet gewoon automatisch leren aanstaan en dat hij doorheeft dat je om 04:00 in de woonkamer bent voor de fles geven en je daarbij dus een aangename temperatuur wil geven? En waarom zet je hem op eco? Dat is er normaal gesproken voor om een langere afwezigheid aan te geven, waardoor hij inderdaad niet eerder weer opwarmt totdat je de eco uitzet.

Ik zou eens beginnen om het automatisch leren uit te zetten, je schema in te voeren zoals je zelf voor ogen hebt en dan, indien niet nodig, van de thermostaat af te blijven. Kijk of de thermostaat de temperaturen in het schema volgt. Zo ja, dan mankeert er niets aan je CV ketel en je NEST. Als het dan alsnog niet goed gaat, dan zal je moeten zoeken naar de plek waar het fout gaat tussen beiden.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:19
Erik15678 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:28:
Dat de temp lager is dan aangegeven doen alle thermostaten tegenwoordig, ikzelf heb een evohome welke ik intern gekalibreerd heb omdat ik merkte dat het niet warm genoeg werd binnen.
Na meten met een ge-ijkte meter was mij duidelijk dat als ik mijn evohome op 21 had staan, dat het maar 20 werd.
Dit noemen ze een besparingstand, minder stoken, maar toch meer aangeven, beetje psychologie erin meebakken.
De meeste smart thermostaten zijn zo slim dat ze vrij veel elektronica online houden. En dat maakt warmte.
Met name de eerdere Nest hadden last van deze offset puur door de eigenwarmte. En je kunt dit in een Nest dus niet corrigeren.

De nest is eigenlijk het minste thermostaat van alle thermostaten. Maar hij ziet er wel fancy uit.
Wat betreft de temperatuur, ik heb het laatst gemeten met een logger direct onder de nest en deze heeft zeker een hysteresis van 0.5 graden zoals ze vertellen.

Wat je kunt proberen is automatisch je programma leren even uitzetten. En hem even opladen via de USB stekker, zo hoeft hij die stroom in ieder geval niet in warmte om te zetten.

• partyondude
Waah schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:58:
je legt het dus juist niet simpel uit. Of te simpel.

Hoe heb je hem, EXACT, geprogrammeerd?

Voorbeeld hier:
7:00 19 graden
09:00 15 graden
16:30: 20 graden
19:30: 21 graden
21:00 15 graden

En wat is de werkelijke temperatuur gedurdende de dag.

Nu blijf je maar heel wazig, en vooral klagen. Zonder data kunnen we helemaal niets.

En welke opties heb je aan staan? Dat die zelf een programma bedenkt? want dat werkt enkel als je een regelmatig leven hebt. Niet als je wisselende diensten hebt bijvoorbeeld.
Thuis-afwezig staat aan, gekoppeld aan de telefoon van mijn vrouw, auto schema staat sinds kort uit, true radiant staat aan (mag 's nachts vijf uur voorverwarmen), net als sunblock.

Schema wat ik gemaakt had startte om 08.30 uur en dan 21 graden, tot 21.30 uur 's avonds, eco stand 22.30 uur en dat is dan 18 graden. Mijn vrouw zat tot vorige week thuis vanwege zwangerschapsverlof, dus de kachel stond toen het koud begon te worden dagelijks aan en toen vielen deze zaken dus op. Daarnaast hier op de site meer negatieve verhalen gelezen over de nest, vandaar mijn achterdocht.

We werken beiden overdag. Wellicht een idee om een thermometer te open en het schema na de kerstvakantie opnieuw in te stellen, als we beiden weer werken.

• partyondude
cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:21:
[...]

Nou dan zal ik wel gek zijn :+ maar ik mis nog steeds belangrijke info over instellingen en programma (zie ook reactie van @Waah hierboven).

1. Je zegt dat het koud wordt snachts, maar je weet niet hoe koud. Daardoor is het dus niet mogelijk om vast te stellen of je NEST doet wat hij moet doen.
2. Je zegt dat de verwarming pas aangaat als je de nest op 21 graden zet. We weten alleen niet wat de temperatuur volgens NEST overdag is, hoe lang je de nest de kans geeft om te reageren en of je daarmee een programma doorkruist. Als het 20 graden is, gaat de verwarming inderdaad pas aan als je de nest op 21 zet. Als het 15 graden is, zal de NEST al bij 16 moeten aanslaan, al kan dat even duren.
3. Je zegt dat de radiatoren niet warm worden. Ik weet niet wat voor radiatoren je hebt, maar oude radiatoren met een aanvoertemperatuur van 42 graden zorgen niet voor een warme kamer. NEST moet de tijd krijgen om te leren welke aanvoertemp nodig is.
4. Je hebt het telkens over 4,5 maand leren, maar 4,5 maand geleden had ik m’n verwarming nog niet aan. Die is pas vanaf begin november pas structureel aangegaan. Dat zijn dus niet zoveel leerweken.
We denken, vandaar mijn opmerking in mijn vorige post over het kopen van een thermometer, dat de nest te lage waardes aangeeft. Daar valt op internet ook genoeg over te vinden, dus dat zou zomaar kunnen kloppen. Huis is uit 1977, er hangen in de keuken en in de badkamer designradiatoren, in de rest van het huis behoorlijk ouwe meuk.

• cryptapix
ACM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:34:
[...]

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de NEST een meetafwijking heeft.

Mijn Remeha e-twist geeft standaard een te hoge temperatuur, zelfs iets van 3 graden boven wat andere thermometers in de buurt meten. Dat lijkt mede te komen doordat het apparaat zelf warmte produceert...

[…]
Afwijking maakt niet uit. Al geeft de NEST 12 graden aan terwijl het 35 graden is, dan nog moet de NEST de ketel laten aanspringen als je hem op 16 zet.
partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:54:
[...]

We denken, vandaar mijn opmerking in mijn vorige post over het kopen van een thermometer, dat de nest te lage waardes aangeeft. Daar valt op internet ook genoeg over te vinden, dus dat zou zomaar kunnen kloppen. Huis is uit 1977, er hangen in de keuken en in de badkamer designradiatoren, in de rest van het huis behoorlijk ouwe meuk.
Daarvoor hoef je geen topic te openen, maar moet je een thermometer komen. Dan heb je in een uurtje je antwoord. En dat denken van je, is vooralsnog nergens anders op gebaseerd dan op op je gevoel. En gevoel is hier een slecht eikpunt.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

cryptapix schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:52:
Afwijking maakt niet uit. Al geeft de NEST 12 graden aan terwijl het 35 graden is, dan nog moet de NEST de ketel laten aanspringen als je hem op 16 zet.
Dat klopt. Maar a.d.h.v. de topicstarter's comments is me niet duidelijk of het in die situatie 12 graden is en de NEST iets heel anders aangeeft of dat de NEST dat inderdaad aangeeft en dus inderdaad aan zou moeten springen ;)

Een opmerking in de trend van 'de NEST zegt dat het 20 graden is, maar het blijft koud' suggereert tenslotte dat de NEST niet de juiste temperatuur doorgeeft (of dat de gevoelstemperatuur lager is door bijvoorbeeld tocht).

• cryptapix
ACM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 16:55:
[...]

Dat klopt. Maar a.d.h.v. de topicstarter's comments is me niet duidelijk of het in die situatie 12 graden is en de NEST iets heel anders aangeeft of dat de NEST dat inderdaad aangeeft en dus inderdaad aan zou moeten springen ;)

Een opmerking in de trend van 'de NEST zegt dat het 20 graden is, maar het blijft koud' suggereert tenslotte dat de NEST niet de juiste temperatuur doorgeeft (of dat de gevoelstemperatuur lager is door bijvoorbeeld tocht).
Klopt, maar TS heeft nooit de temperatuur gecontroleerd. Het is allemaal zijn gevoel/idee. Daarom komen we hier ook helemaal niet verder. Zie:

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 12:46

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

partyondude schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:54:
[...]

Er word nu al tig keer om duidelijke info gevraagd, maar op de een of andere manier reageer je alleen met verjaardsborrelpraat.
Kom eens met feiten.
Met opmerkingen als 'het is koud' en 'de kachel slaat niet aan' heb je niets als je niet aangeeft wat huidige temperatuur (volgens thermostaat) en doeltemperatuur is.

Je Nest staat ingesteld op 21 graden. Jij vind het koud, kachel slaat niet aan. Hoeveel graden is het volgens je nest?

Je Nest staat 's nachts ingesteld op 18 graden. Je word wakker van je huilende kleine en gaat kijken. Je loopt door naar je woonkamer. Hoeveel graden is het volgens je nest.

Je word wakker en gaat naar je woonkamer. Inmiddels zou je programmering al op comfort (21 graden moeten staan). Hoeveel graden is het volgens je nest.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1