Pc start niet op meedenken gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Edit mogelijke oplossing gevonden, zie Eagle Creek in "Pc start niet op meedenken gevraagd"

Pc die 24/7 aanstaat altijd goed gewerkt vandaag afgesloten ivm stroom werkzaamheden. Pc wil niet meer opstarten. Er is geen sprake geweest van rare spanningen vanuit net. Gewoon afgesloten, stekker eruit en later weer aangesloten.

Asrock B75 Pro-3 M
http://asrock.pc.cdn.bitgravity.com/Manual/B75%20Pro3-M.pdf
- Intel i5-3300

Symptomen:
- Na inschakelen gaan de fans draaien, hierna komen de HDD's op en schakelt de pc zich weer uit. Dit herhaalt zich tot ik de stroom eraf haal.
- geen beeld geen piepjes
- verlicht toetsenbord blijft donker optische muis geen lampje

Gedaan:
- insteekkaarten losgekoppeld
- bios gereset
- HDD's losgekoppeld
- alle apparaten losgekoppeld (ook scherm, tobo, muis)
- alle ram eruit gehaald
- geboot met 1 ram stick in slot a1

Het enige dat ik heb gemerkt is dat bij booten zonder ram de pc niet uitvalt. Echter geen beeld, muis of tobo en 0 reactie. Met 1 ram stick zelfde gedrag, verschillende ram sticks geprobeerd in verschillende posities. Geen verschil.

Mijn vraag aan jullie: is het cpu of mobo en hoe kom ik hier het beste achter? Heb op dit moment geen extra cpu liggen dus zoek even een ruggesteun voordat ik acties onderneem.

[ Voor 11% gewijzigd door Eagle Creek op 14-12-2019 12:42 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Harde schijven zou kunnen, als die dingen jaren hebben gedraaid en je zet ze uit is er een risico dat ze het opgeven.

We hebben het op het werk ook wel eens gehad. Servers die jarenlang draaiden durfden we zelfs niet meer uit te zetten zaten 15+ schijven in en de kans was gewoon 100% dat er een of meer zouden overlijden.

Heeft iets te maken met het volledig afkoelen begreep ik.

[Edit] al zou je dan een post error verwachten bij schijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Flagg op 14-12-2019 10:41 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:13

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor het lezen en eventueel meedenken. In de tussentijd heb ik uiteraard niet stilgezeten. Op dit moment heb ik toch de indruk dat het in het RAM zit. Ter lering en vermaak:

Omdat ik in mijn post ook had gezet dat ik verschil merkte met 0 RAM of RAM aanwezig (direct uitvallen of niet uitvallen maar geen beeld), kreeg ik een gevoel om toch hier naar te kijken. Ik heb daarom één RAM-bankje in slot B2 gedaan. Ik had verwacht dat de pc niet zou opstarten (niet eerste bankje) maar niets bleek minder waar.

Daarop heb ik systematisch RAM toegevoegd.
Eerst het reepje uit B2 naar A1 verplaatst. Werkte.
Toen bijgeplaatst in A2. Werkte.
Toen bijgeplaatst in B1. Werkte.
Toen bijgeplaatst in B2. Gestopt.

Daarop nog wat gewisseld met het 4e reepje eruit en 3e reepje in B2. Alle combinaties leken te blijven werken, tot ik er één specifiek reepje in deed, ongeacht of deze in B1 of B2 zat.

Mijn voorlopige conclusie is dat het reepje stuk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Eagle Creek op 14-12-2019 12:46 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~