Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enige kans dat een 3700x met 3 broken pins nog werkt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bamsnl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-11 12:53
Lang verhaal kort: amd 3700x installatie, boxed koeler zuigt cpu vast door middel van de pasta, processor komt daardoor ongezien een beetje scheef te liggen. Onhandige beweging was snel gemaakt en een aantal foute beslissingen later staan de pinnetjes allemaal weer recht, maar zijn er in totaal drie afgebroken. Ik lees op allerlei fora dat een cpu redelijk wat NC pin’s heeft die niets doen. Maar dat is dan bij 1 broken pin een gelukstreffer.

Heeft het uberhaupt nut om te testen of dit ding nog werkt? Of maar gewoon accepteren dat dingen soms mis gaan en een nieuwe bestellen (inclusief montage dit keer)?

Dure les dat ik niet meer zo handig ben als toen ik voor het laatst een pc in elkaar zette....

Beste antwoord (via Bamsnl op 18-12-2019 15:18)

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
Bamsnl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:45:
Cmos reset zojuist geprobeerd maar geen verschil.

Een tomahawk max moederbord, ja, dat dacht ik dus ook dat ie vast zou zitten maar helaas :-(
Ik had hetzelfde probleem (geen beeld, niet kapotte pinnen) en effect toen ik mijn Ryzen 3600X op een nieuw moederbord in gebruik nam. Geen Beeld of bios post. Geen piepjes maar wel draaiende fans.

Bleek gewoon dat mijn moederbord nog een nieuwe firmware update nodig had voor een correcte werking met de CPU.

Alle reacties

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
Als je zonder moeite/extra geld een nieuwe kan krijgen of een vergoeding dat doen. Als het wat lastiger is waarom niet even testen?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Veel pins doen hetzelfde als de pin ernaast, ik zou het gewoon even proberen.

• Bamsnl
Check, ben vooral ontmoedigd dat het er drie zijn. Lijkt een verloren zaak. Maar dan ga ik het gewoon even testen!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je zeker bent dat er geen pinnetjes kortgesloten zijn, is de kans vrij klein dat er iets extra kapot gaat. De kans dat het gaat werken kunnen we moeilijk inschatten, maar ik geloof niet dat dit je moederbord sloopt. Ik zou het aandurven om te proberen :)

Android developer & dürüm-liefhebber

• Bamsnl
Alle fans gaan aan de slag als ik op de powerknop druk, geen piepjes echter... maar helaas niet eens een BIOS. Heel vreemd, want de gtx 970 fans draaien en de ledjes erop zijn ook aan. Vergeet ik iets?

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 05:38
CMOS reset geprobeerd?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:02
En heb je een 570 mobo of 4xx met update?

Maar je klikt de cpu toch vast voor je de koeler installeert?

[ Voor 44% gewijzigd door 418O2 op 13-12-2019 19:38 ]

• Bamsnl

Een tomahawk max moederbord, ja, dat dacht ik dus ook dat ie vast zou zitten maar helaas :-(

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:37:
En heb je een 570 mobo of 4xx met update?

Maar je klikt de cpu toch vast voor je de koeler installeert?
Helaas trek je de CPU zonder al te veel moeite uit de socket. Enige manier om dit te voorkomen is je CPU koeler eerst een paar keer links&rechtsom te draaien voor zover mogelijk zodat er geen vacuüm meer is.

• Bamsnl
Ik vermoed dat die 3 pinnetjes 3 pinnetjes teveel bleken te zijn. Ik ga mijn oude moederbord maar weer even terug installeren....

Dank voor de hulp!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Je kan nog proberen de missing pins te lokaliseren op het bord en er zelf pinnetjes inzetten. ;)
Wel priegelwerk maar zo heb ik in het verleden ook eens een cpu "hersteld" :P
Aangezien we niet over een achterhaald cpu'tje praten zou ik het (persoonlijk) wel proberen.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 18:00
Ouch en dat op vrijdag de dertiende weet niet waar de pootjes zitten maar als het aan de zijkant is kan je nog proberen deze te solderen.

Al zou ik eerst contact opnemen met amd of de winkelier om eventueel tegen een kleine vergoeding een nieuwe te kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 14-12-2019 19:38 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
TRAXION schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:37:
Ouch en dat op vrijdag de dertiende
En het was nog volle maan ook.

Verwijderd

evilweed schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 18:26:
Je kan nog proberen de missing pins te lokaliseren op het bord en er zelf pinnetjes inzetten. ;)
Wel priegelwerk maar zo heb ik in het verleden ook eens een cpu "hersteld" :P
Aangezien we niet over een achterhaald cpu'tje praten zou ik het (persoonlijk) wel proberen.
Ja dat is zeker een optie, Zoek een zo goedkoop mogelijke AMD processor met zoveel mogelijk pins en sloop die om 3 pinnetjes in de juiste gaatjes van het moederbord te stoppen.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
Even een opmerking over het eruit trekken van de CPU bij het verwijderen van de koeler: Ja dat kan, maar waar het meestal mis gaat is bij het erin zetten van de processor. Je kunt de socket sluiten als de CPU niet goed ligt. Als je dan de koeler monteert en vastzet buig je pinnetjes. Dat is inherent aan de grootte van de processor, maar als je voordat je het socket sluit even voelt dat je de processor niet kan wiebelen, voorkom je veel narigheid later.

• TRAXION
Sandwalker schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:11:
Even een opmerking over het eruit trekken van de CPU bij het verwijderen van de koeler: Ja dat kan, maar waar het meestal mis gaat is bij het erin zetten van de processor. Je kunt de socket sluiten als de CPU niet goed ligt. Als je dan de koeler monteert en vastzet buig je pinnetjes. Dat is inherent aan de grootte van de processor, maar als je voordat je het socket sluit even voelt dat je de processor niet kan wiebelen, voorkom je veel narigheid later.
Wat ook vaak gebeurd is dat de cpu vastplakt aan de koeling vooral bij grote towerkoelers is dat leuk omdat je dus complete pinnen/socket kapot trekt door de kracht de grote truuk is om de koeler een x aantal graden te draaien voordat je hem eraf kan halen.

Kantelen of rechtstandig eraf trekken zorgt gewoon voor schade.

• computerjunky
  • Nu online
Sandwalker schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:11:
Helemaal mee eens. Ik snap ook niet dan veel youtube build guides die voor het gros toch wel de manier zijn waarop ze hun eerste pc bouwen verkeerde informatie geven. Zo zag ik linus laatst zeggen dat je een amd cpu in de socket legt zonder druk op de cpu en dan de hendel sluit. Dat is gewoon slechte informatie wat mij betreft. Ik zou zeggen leg de cpu juist in de socket met pijltje juiste kant op en als hij er in glijd druk dan zachtjes in het midden om te kijken of hij helemaal in de socket ligt. en met lichte druk op de cpu sluit je de hendel. zo weet je dat hij altijd volledig in de socket zit. Ik heb al builds gezien waar de cpu er dus gewoon niet goed in zat en vervolgens is de cpu er op geknald met enorme temps als resultaat.
Gelukkig is intel wat dan betreft een stuk beter qua socket en zou graag zien dat AMD eindelijk die stap maak bij AM5 (net zoals bij hun high end chips). Enige nadeel is een zeer fragiele socket maar die is goedkoper als een cpu.

Mijn tip is gebruik NOOIT de paste die op koelblokken zit. Voor 8 euro kan je betere paste voor betere temps mee bestellen en deze paste (kryonaut) blijft zacht en word niet hard en bind zich minder snel aan de cpu. Win win win als je het mij vraagt.

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:17
Misschien is dat wel een ding voor tweakers: Bouw je eerste pc stap voor stap met uitleg waarom je sommige dingen op een bepaalde manier doet. Iemand is vaak toch met een paar 100 euro aan spullen in de weer en het aantal mensen wat na een slechte ervaring afhaakt als zelfbouwers is best groot volgens mij.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 16:19
TRAXION schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:37:
Ouch en dat op vrijdag de dertiende weet niet waar de pootjes zitten maar als het aan de zijkant is kan je nog proberen deze te solderen.

Al zou ik eerst contact opnemen met amd of de winkelier om eventueel tegen een kleine vergoeding een nieuwe te kunnen krijgen.
Wat heeft de winkelier hier mee te maken?

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Opvallend dat niemand vraagt wélke pinnen er dan missen? Dan is namelijk simpel op te zoeken wat het effect is van deze missende pinnen, en of er een workaround nodig is. Dus bij deze:
@Bamsnl Welke pinnen zijn er exact afgebroken? Heb je wellicht een (scherpe en goed belichte!) foto van de onderkant van je CPU?

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-11 22:49

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Meten is weten ;)
Maar de kans dat het toch werkt is 3 op een heleboel :P

Als je jezelf niet vertouwd hierin, er zijn vast wel ervaren tweakers in je omgeving 8)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • Beste antwoord

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
Bamsnl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:45:

Ik had hetzelfde probleem (geen beeld, niet kapotte pinnen) en effect toen ik mijn Ryzen 3600X op een nieuw moederbord in gebruik nam. Geen Beeld of bios post. Geen piepjes maar wel draaiende fans.

Bleek gewoon dat mijn moederbord nog een nieuwe firmware update nodig had voor een correcte werking met de CPU.

• Bamsnl
TommyboyNL schreef op zondag 15 december 2019 @ 23:12:
@Bamsnl Welke pinnen zijn er exact afgebroken? Heb je wellicht een (scherpe en goed belichte!) foto van de onderkant van je CPU?
Helaas is er geen pinout beschikbaar van de AM4 chips, aldus de lotgenoten die ik op andere fora voorbij zag komen.

Het repareren met oude pinnetjes van andere chips heb ik overwogen maar mijn geduld en handigheid in priegelwerk is minder groot dan ik soms hoop...

Ik heb de boel maar weggegooid en nu hopelijk snel vergeten. Over een tijdje bestel ik een nieuwe die ik in elkaar laat zetten door de winkel. Monteren van een mobo in een atx kast moet wel lukken verder... ;w

• Bamsnl
caspar M schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:35:
[...]

Ik heb de boel net uit de container gevist om dit nog even te proberen, hij is nu aan het flashen. Lach me rot als dit het issue bleek te zijn. Toch blijf ik skeptisch met 3 pinnetjes defect....

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En gooi 'em anders bij het KCA waar hardware hoort ipv de grijze bak ;) Succes ermee.

• computerjunky
  • Nu online
Bamsnl schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:48:
[...]

Ik heb de boel net uit de container gevist om dit nog even te proberen, hij is nu aan het flashen. Lach me rot als dit het issue bleek te zijn. Toch blijf ik skeptisch met 3 pinnetjes defect....
YouTube: We analysed the Z390 socket!

om je een idee te geven hoeveel nut veel van de pinnetjes hebben. Hetzelfde geld voor power supply pinnen. een hoop is dubbel voor de zekerheid niet omdat het echt nodig is. Aan de andere kant van de pcb zijn de pinnen gewoon met elkaar verbonden omdat ze allemaal ground of + zijn bijvoorbeeld. hij mist de pinnen dus niet tenzij je net pech heb en er data , sensor of power pins of iets dergelijks missen waar geen alternatief voor is.

• Sayko
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Bamsnl schreef op woensdag 18 december 2019 @ 12:48:
[...]

Mocht de cpu defect blijven, wil ik het wel van je overnemen ter decoratie.

• TRAXION
Sayko schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:22:
[...]

Mocht de cpu defect blijven, wil ik het wel van je overnemen ter decoratie.
Decoratie in een pc zeker ;)

Maar effe zonder dollen je verkoopt deze cpu nog lachend op v&a genoeg mensen die wel tijd erin willen steken om 100 euro uit te sparen.

• Sayko
  • Laatst online: 26-07 15:34

Sayko

Knowledge Is Power

Ok als ie niet meer lijkt te repareren dan...:)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

How to Fix 3 BROKEN OFF CPU Pins in 5 Minutes. Computer Works!
YouTube: How to Fix 3 BROKEN OFF CPU Pins in 5 Minutes. Computer Works!

Knock yourself out!

Edit:
Deze is misschien ook handig voor de pennenbuigende tweakers. ;)

Resurrecting a Broken Motherboard – Bent Socket Pins
YouTube: Resurrecting a Broken Motherboard – Bent Socket Pins
(Linus doet het.. dus iedereen moet dat kunnen)

[ Voor 41% gewijzigd door MrMonkE op 18-12-2019 13:54 . Reden: pinnen rechtbuigen ]

★ What does that mean? ★

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:03
Daarom laat ik het altijd inbouwen waar ik mijn computer koop. Ik stel zelf samen maar laat het inbouwen bij Informatique

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

• Bamsnl
Na wat dollen met de BIOS upgrade ging het CPU error lampje uit en sloeg het over naar DRAM. Nu lijkt B2 defect te zijn, zet ik mijn geheugen in de twee A sloten gaat ie aan! Ben windows nu aan het installeren, zo even een prime95 test doen met de brandblusser erbij haha... als die werkt hang ik slingers op zeg

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:20:
[...]

Helemaal mee eens. Ik snap ook niet dan veel youtube build guides die voor het gros toch wel de manier zijn waarop ze hun eerste pc bouwen verkeerde informatie geven. Zo zag ik linus laatst zeggen dat je een amd cpu in de socket legt zonder druk op de cpu en dan de hendel sluit.
Dat gaat vast over: YouTube: $900 Ryzen Gaming Build Guide

Hij zegt duidelijk dat je eerst visueel moet controleren of de cpu er helemaal goed en recht in zit, om daarna pas de hendel te sluiten. Dat jij dat controleert door er even op te drukken is ook prima natuurlijk, maar wel het hele verhaal vertellen ;)

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-11 15:26

MrMonkE

★ EXTRA ★

Bamsnl schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:10:
Na wat dollen met de BIOS upgrade ging het CPU error lampje uit en sloeg het over naar DRAM. Nu lijkt B2 defect te zijn, zet ik mijn geheugen in de twee A sloten gaat ie aan! Ben windows nu aan het installeren, zo even een prime95 test doen met de brandblusser erbij haha... als die werkt hang ik slingers op zeg
Het zou kunnen dat die pinnen iets met je geheugen te maken hebben
Zou ook niet kunnen natuurlijk.

Gefeliciteerd onder voorbehoud. ;)

★ What does that mean? ★

• Bamsnl
Stresstest lijkt goed te gaan. 62 graden is de max temp tot dusver. Verder lijkt alles te werken... lijkt erop dat ik de boel kan gaan inbouwen in de atx vanavond...!

• computerjunky
  • Nu online
Aikon schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:12:
[...]

Dat gaat vast over: YouTube: $900 Ryzen Gaming Build Guide

Hij zegt duidelijk dat je eerst visueel moet controleren of de cpu er helemaal goed en recht in zit, om daarna pas de hendel te sluiten. Dat jij dat controleert door er even op te drukken is ook prima natuurlijk, maar wel het hele verhaal vertellen ;)
Nee dat was niet de video.

Hem het nog even opgezocht en het was deze: YouTube: We Built His Dream Family Gaming Rig - ROG Rig Reboot 2019

zelfde advies.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 18-12-2019 19:09 ]

• Bamsnl
Om het verhaal nog even af te maken, voor diegene die deze post ooit vindt via een search engine en ook problemen heeft met zijn / haar Tomahawk B450 Max:

1. Flash de BIOS met een USB stickje van niet groter dan 16GB geformatteerd in FAT32 waar de laatste versie van de BIOS firmware op staat, renamed naar MSI.ROM
2. Check je DRAM slots, wat ik zo lees online is dat bij heel veel mensen de slots niet goed functioneren
3. Gek genoeg start mijn moederbord niet naar de BIOS indien mijn GPU een DVI kabel heeft insteken. Toen ik een HDMI kabel gebruikte startte de computer ineens door.
4. Stel in je BIOS in dat ERP aan staat. Dit is blijkbaar een functie waardoor het moederbord nooit stroom verliest. Een cold boot schijnt bij dit moederbord vaker mis te gaan dan goed te gaan. Dit kost je amper stroom maar zorgt dat je pc niet na een nachtje slapen stopt met booten.

Vwb de broken pins op mijn CPU kan ik niet beoordelen wat er nou precies mis is, wellicht dat dit de oorzaak is van punt 2 of 3 hierboven. Maar wat ik zo zie online is dat bijna iedereen met dit moederbord, dat met een oude BIOS versie wordt verscheept deze problemen heeft. Er zijn tientallen topics te vinden met "Tomahawk B450 won't post" of "Tomahawk B450 no video".

Ik raad dit moederbord dan ook ten strengste af, even losstaand van de broken pins.

Dat gezegd hebbende, na een boel gekloot vanwege punt 3 draait de PC nog steeds. Kan er bijna enthousiast van worden nu.

Iedereen hierboven bedankt voor het meedenken, aanmoedigen en hulp!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:19

Nemesizz

Untouchable

offtopic:
Had je dus bijna een goedwerkende CPU weggegooid :o

Pins is inderdaad geluk hebben, m'n oude Athlon 64 zijn er ook 2 afgebroken, maar werkt nog wel (haal em ook niet meer uit de socket :P ).
Er zijn tientallen topics te vinden met "Tomahawk B450 won't post" of "Tomahawk B450 no video".
Misschien kleine nuance;

1) Probleem topics zul je hoe dan ook vaker tegenkomen dan topics van "yeey het werkt"

2) Veel probleem topics die ik zie doen mensen ook best vaak dingen verkeerd (verkeerde geheugen slots, video aansluiten op het moederbord met een CPU zonder GPU, verkeerd RAM, verkeerde snelheid RAM, enz) dus ook best veel probleem topics hoeft niet eens echt een probleem van het bord te zijn (disclaimer: heb me verder niet verdiept in Thomahawk problemen, kan zijn dat het inderdaad een 'rampenplank' is hoor).

3) Vooral bij Ryzen, zie je ook mensen een 300 of 400 serie bord kopen met een Zen2 CPU, waar vaak eerst een BIOS update nodig is. Veel van die moederborden 'lagen al op de plank' toen Zen2 uitkwam en hebben dus geen up-to-date BIOS met support. Dat de socket overeenkomt, of een CPU 'ready' is, wil niet meteen zeggen dat het out of the box werkt, veel van die borden waren al verscheept voordat Zen2 uitkwam.

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
CPU's kunnen nog werken met een paar kapotte pinnetjes, bij intel cpu's was volgens mij wel een derde van het totale aantal pinnetjes voor het aanleveren van spanning. Zonder overclock werkte hij dan nog gewoon prima. Maar dan moet je dus wel mazzel hebben dat het pinnetjes zijn die redundant voorzien zijn. Ik heb het overigens ook eens gehad met een fx9370, haalde de koeler uit de pc en nam de cpu gewoon mee. De koeler een paar keer draaien voorkomt dat dit gebeurd.

kan zelf ook geen pin layout vinden voor AMD cpu's, dus ben bang dat het dan een beetje een dead end is. Solderen moet je wel een serieus vaste hand en een precieze soldeerbout voor hebben maar nooit geschoten is altijd mis.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1