Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-11-2023
Ik heb afgelopen dinsdag zonnepanelen laten plaatsen inclusief solar Edge nu valt mij de grote verschillen in opbrengst op, graag jullie mening of ik me hier zorgen over moeten maken of niet..

Ik heb 16 panelen op het dak liggen, geen last van schaduw!

Onderstaande de opbrengst van vandaag uitgedrukt in WH:

26.75 - 23.25 - 31.75 - 45.25 - 31.25 - 32.00 - 7.00 - 42.00
30.75 - 26.25 - 32.00 - 22.25 - 28.50 - 38.50 - 39.00 - 30.50

Onderstaande de opbrengst van dinsdag T/M vandaag uitgedrukt in WH:

782.50 - 679.75 - 798.50 - 841.75 - 768.00 - 758.00 - 653.50 - 768.25
786.00 - 773.50 -780.50 - 708.25 - 714.25 - 823.75 - 733.25 - 701.25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Laat het over een maand nog eens weten.
Tweakers PVOutput lijst

1 dag (of 3) zegt niet zoveel.
Zeker niet zonder info over ligging, hellingshoek, lokatie, 1 of 3-fase, etc

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Ligging panelen is zuid
Hellingshoek is 60 graden
Locatie zuiden van het land
3 fase omvormer op zolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Stel pvoutput even in, dan kan je zelf vergelijken met anderen.
https://community.fritts....-solar-edge-se7k-inverter

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-09 17:42
@Ronny ebbers tja, de donkere dagen voor kerst....
Met weinig licht is het sowieso al behelpen en vreten de optimizers procentueel gezien best veel van het kleine beetje opwek op.

Vandaag ZO 45° 327Wp panelen, zie ook signature onderaan voor PVOutput.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ynow6bw6j.jpg

Kijk eind februari nog maar eens.

[ Voor 24% gewijzigd door Rouske op 13-12-2019 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-09 19:46
@Ronny ebbers 16 optimizers is sowieso aan de karige kant voor een 3-fase SolarEdge omvormer.
Zeker als men de P300 of P370 optimizer heeft gebruikt.
Iets meer info over de toegepaste panelen, optimizers en eventuele schaduw is wenselijk om te bepalen of er iets mis is.

En zoals de anderen ook al aangeven, winterproductie is ruk. Ik heb vandaag met 9300Wp slechts 920Wh opgewekt.
In de hele maand december is mijn productie 80 kWh, op een goede zomerdag doe ik 50 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Oke zal morgen even meer info verstrekken, snap idd dat ze nu minder opwekken maak me eigenlijk zorgen om 1 paneel en dat is van de bovenste rij de ena rechtse die wekt beduidend minder op dan de rest... zowel in de dag als cumulatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Extra info:

Panelen: DMGEC DMH320M6A-120BB
SolarEdge Optimizers: P370
Omvormer: SE5K
Schuinte: 60 graden
Zon kant: zuid
Schaduw: n.v.t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Weet niet of je genoeg rechten hebt op de monitor portal (via laptop/pc) om ook de optimizer grafieken te zien, dan kan je meteen zien of die ene optimizer wel even vaak rapporteert als de rest.

Maar de 2e van links blijft dan ook achter t.o.v. de rest, scheel maar 26 Wh in die paar dagen met de slechtste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Klopt idd, volgens mij heb ik die rechten op dit moment niet... kan ik die zelf instellen of moet je die aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
205Gutmann schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:29:
@Ronny ebbers 16 optimizers is sowieso aan de karige kant voor een 3-fase SolarEdge omvormer.
Zeker als men de P300 of P370 optimizer heeft gebruikt.
Iets meer info over de toegepaste panelen, optimizers en eventuele schaduw is wenselijk om te bepalen of er iets mis is.
16x p370 is dan wel het minimale voor een 3-fase, maar bij geen schaduw moet dat geen issue zijn.
SolarEdge heeft natuurlijk ook nog iets van 3 panelen marge ingebakken i.v.m. mogelijke schaduw op panelen.

@Ronny ebbers de volledige toegang voor klanten zal je aan de installateur moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Ik zou echter verwachten dat de waardes enig sinds bij elkaar zouden liggen aangezien geen 1 paneel schaduw pakt.. vind ze ver uit een lopen... ga maar eens zonneplan benaderen voor meer info in de monitor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ronny ebbers schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:58:
Ik zou echter verwachten dat de waardes enig sinds bij elkaar zouden liggen aangezien geen 1 paneel schaduw pakt.. vind ze ver uit een lopen... ga maar eens zonneplan benaderen voor meer info in de monitor...
Zie Rouske in "Welke SolarEdge monitoring portal menu's als systeemeigenaar"

Je hebt nu eenmaal uitschieters, zowel naar boven (4e van links) als naar beneden (2e van rechts), maar die naar boven vind je vast niet erg.... :9

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 13-12-2019 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Dank voor je antwoord zal morgen ff kijken, en anders toegang vragen. Benieuwd of ze me die gaan geven, aangezien je dan ook gegevens aan kan passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Als jij weet welke vitale gegevens je dan aan zou kunnen passen met die rechten als in de link, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Contact gehad met Zonneplan ze willen mijn profiel tot op heden niet aanpassen naar Account Engineer aangezien dit niet gebruikelijk is.

Ze hebben mij wel de API sleutel en Installatie ID gestuurd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
Dan snapt Zonneplan het zelf niet en zitten ze op de verkeerde plek te kijken. 8)7

'Account Engineer' is voor een medewerker van Zonneplan.

Ze moeten binnen het Zonneplan installateurs account naar jouw systeem gaan en dan Admin tab, Owner tab, zie pagina 10 van https://www.solaredge.com...n_note_site_admin_nld.pdf

En daar dan volledige rechten geven en vinkje bij system owner.
Of anders maar aan SolarEdge NL zelf vragen als je ze te pakken krijgt...

[ Voor 10% gewijzigd door Rouske op 14-12-2019 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Zonneplan heeft mijn profiel omgezet, kan nu zelf grafieken maken. Hebben jullie suggesties wat interessant is om te beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ronny ebbers schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 18:57:
Zonneplan heeft mijn profiel omgezet, kan nu zelf grafieken maken. Hebben jullie suggesties wat interessant is om te beoordelen?
Van een zonnige dag, de optimizer spanningen om te zien of er optimizers op max 60V komen te staan.

Omdat je de onderlinge verschillen erg groot vindt, zou je ook kunnen kijken of die minder presterende optimizers ook wellicht minder vaak zijn gegevens rapporteert?
Normaal zou dat ongeveer elke 5 minuten moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rouske op 17-12-2019 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Oké bedankt voor de info, wordt bij jullie in de Solaredge app aangeven wat de consumption en de self consumption is bij mij wordt alleen de production weergegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ronny ebbers schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:31:
Oké bedankt voor de info, wordt bij jullie in de Solaredge app aangeven wat de consumption en de self consumption is bij mij wordt alleen de production weergegeven..
Alleen als je ook de energiemeter van SolarEdge hebt zal je consumption en de self consumption zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Ik heb de flashdata vanuit de zonnepanelen leverancier ontvangen en die ziet er goed uit. Als ik een grafiek maak omtrent de Optimizer spanning geeft het paneel wat iets achterblijft een lagere spanning. Laagste is 29,50 hoogste is 48,87 over het algemeen komt die niet hoger dan 44. Een paneel wat er strak langs ligt heeft als laagste 41 als hoogste 60 en algemeen niet lager dan 48. Zout er iets aan de hand kunnen zijn met de optimizer, of moet ik me hier niet druk over maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:51
Ronny ebbers schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:58:
De panelen zelf hebben meestal een paar % marge rondom de te verwachten 320Wp en de optimizers zelf hebben ook nog een tolerantie. Als jij een paneel hebt die aan de lage kant zit en een optimizer die dat ook zit lijkt dat gelijk of er heel wat aan de hand is.
Maar, wellicht is die combinatie gewoon precies wat er aan verwachtte opbrengst is en zijn die andere juist aan de hoge kant. Dan zit je je nu zorgen te maken om niks.
Deze maanden moet je echt niks doen met de input van je monitoring, je hebt er niets aan. Ik heb 24 panelen liggen en al meerder dagen gehad dat ik niet eens 1kWh per dag had.

Wacht maar tot eind februari, dan klimt het weer mooi op allemaal en zullen die minimale verschillen waar je nu naar zit te staren allemaal verdwijnen en krijg je allemaal helderblauwe paneeltjes in je logging.

En als je helemaal geen schaduw hebt, waarom dan SolarEdge en waarom ligt het systeem dan niet in 1 rechthoek op het dak? Ligt het om dakramen heen?

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 23-12-2019 09:21 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ronny ebbers schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:08:
Ik heb de flashdata vanuit de zonnepanelen leverancier ontvangen en die ziet er goed uit. Als ik een grafiek maak omtrent de Optimizer spanning geeft het paneel wat iets achterblijft een lagere spanning. Laagste is 29,50 hoogste is 48,87 over het algemeen komt die niet hoger dan 44. Een paneel wat er strak langs ligt heeft als laagste 41 als hoogste 60 en algemeen niet lager dan 48. Zout er iets aan de hand kunnen zijn met de optimizer, of moet ik me hier niet druk over maken?
Je kan beter die grafiek hier plaatsen met alle optimizer spanningen, dat zegt meer dan de tekst.
Aangezien alle optimizers het samen moeten doen.
En optimizers die langere tijd op max 60V staan is meestal een te kort aan optimizers of de verkeerde optimizers...
Het liefste een geheel zonnige dag (lastig in deze tijd :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Voor zover ik het zo in beoordelen is hier niets aan de hand:

De zon staat op dit moment hardstikke laag en daardoor zie je minimale verschillen direct gigantisch.
Je hebt het in je lay-out over verschillen van tien wattuur, maar omdat er gemiddeld veertig wattuur opgewekt worden lijkt dat heel veel.

Je zult zien dat je deze verschillen vanaf eind maart helemaal niet meer terugziet, omdat er dan per dag veel meer opbrengst is.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny ebbers
Bedankt voor jullie reacties. 1 aanvullende vraag bij de monitoring kun je kiezen uit dag / Week / maand / jaar en totaal alle sheets snap ik op totaal na zou hier een cumulatief verwachten echter is dit niet zo. Hebben jullie een idee wat er onder Total wordt weergegeven?
Pagina: 1