bijtelling van poolauto naar leaseauto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:28
Mijn vraag:
Momenteel rijd ik voor mijn zakelijke ritten in een poolauto sinds juni van dit jaar. Ik heb geen leasecontract en de poolauto staat ook niet op mijn naam geregistreerd. In theorie zouden andere werknemers hem ook kunnen gebruiken (gebeurd nu in de praktijk niet). Hier hoef ik geen bijtelling over te betalen want het is puur zakelijk en staat niet op mijn naam geregistreerd.
Nu krijg ik echter per 19 december mijn leaseauto beschikbaar. Nu wil ik deze ook privé gaan rijden. Vanaf volgend jaar is dat geen probleem, dan betaal ik gewoon de bijtelling. Voor dit jaar zou ik dat ook prima vinden om vanaf 19 december bijtelling te betalen. Maar in hoeverre kom ik dan in de problemen door de poolauto (dat ik dan bijtelling moet gaan betalen). Of andersom als ik hem zakelijk rij, kan ik dan gebruik maken van de 500 km die ik privé mag rijden?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er zijn diverse topics waarin aangegeven wordt dat bij een overstap van de ene naar de andere leasauto niet betekend dat je dan ook kan overstappen van zakelijk naar privé of andersom. Dit moet per kalenderjaar. Ik denk alleen dat het hier om een andere situatie gaat.
Verder heb ik het bij mijn leasemaatschappij en werkgever nagevraagd. Die geven aan het niet zeker te weten en raden mij aan om komende weken puur zakelijk te rijden. Op zich is dat geen probleem, maar als het wel zou kunnen dan is dat rondom kerst periode natuurlijk wel fijn :)

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 15:51
Riskeer het niet die 2 weken. Effectief had je al bijtelling over de poolauto moeten betalen als je hem ook privé gebruikt (of geen sluitende km-administratie hebt...).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt nu geen leaseauto dus er staat niks geregistreerd bij de belastingdienst voor dit jaar. Je zou dus gewoon met de nieuwe leaseauto privé kunnen gaan rijden en bijtelling betalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-11 16:27
Is mij verteld altijd dat je bijtelling over het hele jaar betaald. dus als je vanaf deze week een auto krijgt mag je als nog het hele jaar betalen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

whitedrag152 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:36:
Is mij verteld altijd dat je bijtelling over het hele jaar betaald. dus als je vanaf deze week een auto krijgt mag je als nog het hele jaar betalen.
Dat klopt niet, je betaald bijtelling vanaf het moment dat je de auto gekregen hebt. Het is wel zo dat je niet midden in het jaar kan switchen tussen wel en geen privé gebruik, dan ga je voor het hele jaar bijtelling betalen.
Echter TS heeft nu geen leaseauto die hij enkel zakelijk gebruikt, zijn werkgever heeft een poolauto die alle medewerkers die hem nodig hebben kunnen gebruiken. @marcel h ik neem aan dat je die auto ook niet gebruikt voor woon-werk verkeer?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• marcel h
@Tsurany Dat is een goede. Omdat ik regelmatig naar klanten ga staat die ook regelmatig voor mijn deur omdat ik daar rechtstreeks heen ga. Dus wel ook voor woon-werk verkeer gebruikt. Alles overigens exact bijgehouden, dus alles puur zakelijk of woon-werk verkeer.

Volgens mij is het een beetje complexe situatie, waarbij je de poolauto die ik nu gebruik op meerdere manieren kan interpreteren. Denk dat ik maar voor het zekere ga en pas volgend jaar de leaseauto ook privé gebruik. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

[ Voor 33% gewijzigd door marcel h op 13-12-2019 17:35 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
Ik zou het risico ook niet nemen en vanaf 1 januari je nieuwe auto prive gaan rijden.

Ik neem aan dat er wel km administratie wordt bijgehouden voor de poolauto?

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-11 15:00

GforceNL

Out of memory....

whitedrag152 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:36:
Dit is in ieder geval niet waar.

Je betaalt bijtelling van 19.12 tm 31.12.

<Zinloze tekst hier>

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
GforceNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 19:43:
[...]

Dit is in ieder geval niet waar.

Je betaalt bijtelling van 19.12 tm 31.12.
Het is wat genuanceerder. Als je nooit een lease auto tot je beschikking hebt gehad dan klopt het. Punt is, en daarom opent de TS dit topic, dat hij wel degelijk een poolauto heeft gehad die hij alleen zakelijk reed. Dit staat niet op zijn naam MAAR hij heeft in de praktijk alleen in deze auto gereden. Kortom, wil je het risico lopen dat als de belastingdienst hier toch ooit achter komt en moeilijk over gaat doen je voor die korte periode alsnog een jaar bijtelling mag aftikken plus eventuele boete? Top advies dus van @Señor Sjon :)

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 13-12-2019 20:22 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

We Are Borg schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:21:
[...]

Het is wat genuanceerder. Als je nooit een lease auto tot je beschikking hebt gehad dan klopt het. Punt is, en daarom opent de TS dit topic, dat hij wel degelijk een poolauto heeft gehad die hij alleen zakelijk reed. Dit staat niet op zijn naam MAAR hij heeft in de praktijk alleen in deze auto gereden. Kortom, wil je het risico lopen dat als de belastingdienst hier toch ooit achter komt en moeilijk over gaat doen je voor die korte periode alsnog een jaar bijtelling mag aftikken plus eventuele boete? Top advies dus van @Señor Sjon :)
Waar zou de Belastingdienst dan achter moeten komen? Hij krijgt per december een leaseauto, en dan gaan de regels daarvoor gelden. Nu heeft ie geen leaseauto, maar een poolwagen, die niet tot hem herleidbaar is.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 08:24
De fiscale vraag is: had je in juni-december (de periode van de poolauto) wel of geen beschikking over een auto van de zaak, met de mogelijkheid tot privégebruik?

Ik neig naar een “ja”. Of pakte je de auto alleen maar op kantoor mee en zette je hem na een zakelijke rit terug bij de baas?

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49
marcel h schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:58:
@Tsurany Dat is een goede. Omdat ik regelmatig naar klanten ga staat die ook regelmatig voor mijn deur omdat ik daar rechtstreeks heen ga. Dus wel ook voor woon-werk verkeer gebruikt. Alles overigens exact bijgehouden, dus alles puur zakelijk of woon-werk verkeer.

Volgens mij is het een beetje complexe situatie, waarbij je de poolauto die ik nu gebruik op meerdere manieren kan interpreteren. Denk dat ik maar voor het zekere ga en pas volgend jaar de leaseauto ook privé gebruik. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Lijkt mij juist niet complex. Voorloop auto, pool auto, lease auto: hoe je het noemt is niet zo belangijk; het is een auto ter beschikking gesteld door je werkgever. Een lease auto krijgen in december, twee weken niet prive rijden en dan wel aanmelden voor prive gebruik op 1 januari? Dan krijg je vast vragen, aangezien ik geen autodealers ken die op 1 januari open zijn?

Maak de rittenregistratie van de poolauto die bewijst dat je minder dan 500 km prive hebt gereden of slik de bijtelling voor de poolauto?.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Jeroenneman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:25:
[...]

Waar zou de Belastingdienst dan achter moeten komen? Hij krijgt per december een leaseauto, en dan gaan de regels daarvoor gelden. Nu heeft ie geen leaseauto, maar een poolwagen, die niet tot hem herleidbaar is.
Tot de belastingdienst op controle komt. Meneer de werkgever, u bent verantwoordelijk voor deze poolauto. Wie rijdt er in en waar is de kilometeradministratie? Het feit dat de auto niet herleidbaar is op dit moment veranderd niet het feit dat de TS exclusief in deze door de werkgever verschafte auto heeft gereden. Poolauto leaseauto bolide: geef het beestje een naam

Ik zou het risico voor die krappe periode nooit nemen

Edit

https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Belangrijk linkje als bron: je kunt niet december opeens wel prive gaan rijden ondanks dat je daarvoor een sluitende administratie had voor zakelijk gebruik. Tenzij je voor het hele jaar alsnog de bijtelling wilt aftikken. Dure kerst :)

[ Voor 23% gewijzigd door We Are Borg op 13-12-2019 20:47 ]

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:52

DarkSide

theres no place like ::1

hier staat ook nog wat info

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
Er worden hier wel heel veel adviezen gegeven zonder echt kennis van hoe het exact is geregeld en welke afspraken de werkgever heeft met de Belastingdienst. Die achtergrond is ook belangrijk. Voor de zekerheid: je huidige poolauto is geen bestelauto? Dat zou de situatie nl. sowieso al anders maken.

Ik zou zeker niet zomaar privé gaan rijden, ook niet als de werkgever het nu niet op naam toekent. Zoals hier al beschreven, als de Belastingdienst langskomt en de rittenregistratie opvraagt kan je werkgever niet anders dan aangeven dat jij de vaste berijder was op dat moment (in de praktijk). Het gaat niet om de theorie, het gaat om de praktijk. Uiteraard zit er wel een verschil in of de auto "achter de hekken" van het bedrijf stond, maar dat is duidelijk niet het geval gezien je aangeeft hem ook voor woon-werk verkeer te hebben gebruikt.

Het is hierboven al gezegd, maar je kan niet gedurende het jaar opeens wisselen. Voor de loonheffing loop je groot risico dat je opeens over het hele jaar moet bijtellen in een naheffing van de Belastingdienst (als werknemer) als je de auto nu wel privé gaat rijden. Je kan ook altijd de situatie even voorleggen bij de Belastingdienst om te vragen hoe je hiermee om kan gaan, zij moeten je het antwoord sowieso kunnen geven omdat je hiervoor niet afhankelijk bent van je werkgever. Dit wordt in de IB opgelost door de Belastingdienst (tenzij de werkgever nalatig is of op de verkeerde basis géén bijtelling heeft toegepast of niet aannemelijk kan maken dat er geen zakelijk gebruik is/was).

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-11 13:52
De pool-auto , is op dit moment toch niets meer dan een bedrijfsauto, welke door de baas wordt aangeboden om van en naar zijn werk/klanten te komen.
Dat enkel TS van deze auto gebruik heeft gemaakt/hoeven maken, en niet zijn collega's is niet relevant.
Deze mag voor ook woon-werk verkeer ingezet worden.

Als TS de auto dus puur zakelijk heeft gebruikt, en een sluitende kilometer registratie heeft, is er niks aan de hand.

Waarom zou je dus moeilijk doen door de 1e 12 dagen alleen zakelijk te rijden, en dan vanaf 1 Januari wel ineens omschakelen naar prive gebruik?

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Je betaald per kalenderjaar bijtelling. Je mag dus vanaf 1 januari prive rijden. Je kan het er op gokken dat je het eerder doet, maar als je gepakt word mag je 12 maanden terug betalen voor de 2-3 weken dat je eerder wilt rijden.

Ik zou het er niet op gokken.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:49
@marcel h Ik zou zeggen lees de tekst van de link die @DarkSide postte, valt tegen dat je werkgever en leasemaatschappij het je niet konden uitleggen...

Fiscaal gezien is zakelijk gebruik de uitzondering, je rijd prive tenzij je aantoont dat het zakelijk was.
4.6 Geen bijtelling privégebruik auto
De Belastingdienst gaat ervan uit dat geen bijtelling privégebruik auto hoeft plaats te vinden als aan alle onderstaande voorwaarden is voldaan: Werkgever en werknemer komen schriftelijk overeen dat de werknemer auto’s niet voor privégebruik en woon-werkverkeer gebruikt.
Voor de aangifte van 2020 heb je een auto die 1-1 in gebruik genomen is en half december 2019 op kenteken is gezet. Bovendien heb je al langer een dienstverband bij je werkgever.
Aannemen dat hier geen vragen van de belastinginspecteur van komen lijkt me niet handig..

• marcel h
@DarkSide interessant document, die ga ik rustig nog eens doornemen!

@Arjan90 De poolauto is een peugeot Partner, met bedrukking van het bedrijf. En heb hier een sluitende rittenadministratie voor, waarbij ik 0 km privé heb gereden. Maar maakt het het anders als het een bestelbusje is voor deze casus?

Wat ik me verder nog afvraag. Als ik het zo beluister is de veiligste optie om dit jaar geen bijtelling te betalen en in principe dus ook niet privé te rijden. Dan heb ik de volgende situatie:
- Poolauto peugeot partner vanaf juni 2019 tot einde van het jaar. 0 km prive gereden, sluitende rittenadministratie. En de auto staat op algemeen gebruik van het bedrijf.
- vanaf 19 december dus mijn leaseauto, waarvan ik dan ook een verklaring van geen privé rijden aanvraag, sluitende rittenadministratie en dan vanaf 1 januari dit weer intrek, zodat ik dan gewoon privé kan rijden en vanaf dan bijtelling vraag.

Nu kan je per kalenderjaar 500km privé rijden als je geen bijtelling betaald. Moet ik dat dan naar rato doen, dus in geval van 19 december tot einde van het jaar zou dat 12/365*500= 16 km zijn? (kan ik hem toch even uitproberen :) ). Of zit dit anders?

Ik zal het ook nog eens navragen bij de belastingdienst, maar heb niet zo'n hoge pet op van de belastingtelefoon.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:29
@marcel h kijk eens naar deze link https://www.sra.nl/Nieuws...580FB44F79CF6B3FE9537E455 en vraag je werkgever hoe ze het geregeld hebben, mogelijk regelen zij dit al aan hun kant voor de bijtelling en het risico. De 500km is in verhouding tot je dienstverband, dus als je een jaar werkt is het inderdaad 500km, als je nog maar een half jaar werkt is het 250km. Ik zou niet teveel risico lopen voor de beperkte periode, juist in de komende periode controleert de Belastingdienst. Einde jaar wordt er nogal wat misbruik gemaakt om naar familie ed te rijden is mijn ervaring :)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20

Youk

Volvo For Life

Is het dan niet handiger om de leasewagen pas vanaf januari te krijgen en in december nog verder te doen met de poolwagen? Dan heb je volgens mij voor dit jaar totaal geen "verdachte" situatie.

Volvo Classic Club Belgium

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:24
Ik snap het probleem niet zo? Er is een sluitende ritten administratie voor de pool auto.

Zorg dan ook voor een sluitende administratie voor de leasewagen voor die laatste 2 weken en kom niet boven de 500 km. Dan vanaf 1 januari lekker prive rijden en bijtelling betalen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 08:24
marcel h schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:58:

Je hebt dus de beschikking over een auto van de zaak met de mogelijkheid om deze privé te rijden. De enige manier om aan bijtelling te ontkomen is een verklaring van geen privégebruik en een sluitende kilometerasministratie.

Wil je niet over de hele periode (jun - 31 dec) bijtellen, dan moet je ook de leaseauto onder dat stramien rijden. In ieder geval dit kalenderjaar, volgend jaar kun je de keuze veranderen.

• marcel h
Vandaag contact gehad met de belastingdienst en mijn werkgever (en mijn werkgever ook met de belastingdienst).

Bestelbusje die ik tot nu toe rij is inderdaad geregeld via Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto (zie link van @Arjan90). Dat betekend geen enkele km privé rijden. Deze is wel op een persoon geregistreerd, maar dat gebeurd door de werkgever (zie je als werknemer dus niks van).

Het wordt wel als overstappen van zakelijk naar privé gebruik gezien als ik de leaseauto privé wil gaan rijden. Dat kan alleen bij het wisselen van werkgever of per kalenderjaar. Dat ga ik dus vanaf 01-01-2020 doen.

Wat wel kan is privé de 500 km naar rato gebruiken. Dit gaat naar rato van de tijd dat ik een auto ter beschikking had, dat is voor mij vanaf juli 2019, dus ca. 250 km. Wel dus ook voor dit jaar een administratie bijhouden en een verklaring van geen privégebruik aanvragen. Deze verklaring kan ik dan ook direct per 01-01-2020 intrekken.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:05
@marcel h thanks voor de terugkoppeling.
Pagina: 1