Voor 'x' kWh aan windenergie opwekken - hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:29
TLDR: ik wil zo'n 7200kWh aan windenergie produceren door te investeren in een windenergie-project - echter hoe kom ik er achter hoeveel euro ik dan moet besteden bij welk project?

Achtergrond: ik rij ~45k kilometers met een elektrische auto (ruwweg 16kWh/100km, dus 7200kWh/jaar ) en ik wil het elektriciteitsverbruik op een schone manier opwekken. Eigen zonnepanelen zijn geen optie en ik heb een voorkeur voor windenergie - echter, de projecten die ik gevonden heb (MeeWind, WindCentrale, BetuweWind) praten vooral over het rendement van je inleg, niet over hoeveel energie er daadwerkelijk mee opgewekt wordt.

Een zonnepark is dan iets inzichtelijker, bijvoorbeeld IedereeenZon Weesp: 1168 zonnepanelen voor €350000, die het eerste jaar zo'n 369.807kWh produceren. Ofwel, als ik €350000 * (7200kWh / 369807kWh) = €6814 euro investeer is m'n geweten voorlopig schoon.

Echter, ik zou zo iets willen maar dan met windenergie. Zijn er projecten waar inzichtelijk gemaakt wordt hoeveel energie opgewekt wordt voor 'x' euro inleg? Ik kan ze enkel vinden waarbij je een rendement voorgespiegeld wordt voor je inleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-07 22:30
Ik heb hier een aantal "winddelen" (6)

https://www.windcentrale.nl/kopen

Die geven aan dat elk winddeel 500kwh oplevert, dus je kan zelf berekenen hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ah... nadeel: maximaal 90% van je verbruik mag je aan winddelen aanschaffen. Aangezien ik dankzij zonnepanelen een negatief verbruik heb, kan ik hier niet aan meedoen.

Maar wel interessant: €233 voor een 500kWh winddeel, dus met €3355 heb ik 7200kWh aan windenergie geproduceerd. Dan zou ik kunnen overwegen om dat bedrag in een ander wind-project te stoppen, met de aanname dat de verhouding euro - electriciteitsproductie daarbij gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

vanaalten schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:56:
Ah... nadeel: maximaal 90% van je verbruik mag je aan winddelen aanschaffen. Aangezien ik dankzij zonnepanelen een negatief verbruik heb, kan ik hier niet aan meedoen.
Dat is altijd, het wordt altijd verrekend met je energierekening toch? Mijn energierekening is 0 en kon bij overstappen 2 winddelen krijgen maar heb daar niets aan met een -400kWh rekening.
Maar met de auto ga jij wel meer verbruiken toch? 7000 kWh voor de auto en dan je huis nog, maar je laad niet alles thuis. Heeft new motion niet iets dat alles op 1 hoop gegooit word?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:56
Rol-Co schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:19:
[...]

Dat is altijd, het wordt altijd verrekend met je energierekening toch?
Ja maar toch is het een rare constructie waar de windverkopers zelf geen duidelijk antwoord op hebben.
Als ik 90% winddelen koop, want meer mag niet. En ik koop zonnepanelen erbij dan moet ik winddelen verkopen omdat ik anders meer opwek dan mijn verbruik.
Je zou zeggen, zonnepanelen gaan dan gewoon terugleveren tegen terugleverfooi, net als dat ik teveel panelen gekocht heb.
Maar dat mag dus niet. En WindCentrale kan mij niet uitleggen waar die regel vandaan komt. 'van de overheid' verder komen ze niet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Rol-Co schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:19:
[...]

Dat is altijd, het wordt altijd verrekend met je energierekening toch? Mijn energierekening is 0 en kon bij overstappen 2 winddelen krijgen maar heb daar niets aan met een -400kWh rekening.
Nou ja, 'altijd' wel bij WindDelen dus, maar bij andere projecten kan je gewoon 'X' euro inleggen, krijg je per jaar 'Y' rendement. En het gaat mij niet enorm om het rendement, maar wel dat ik voor 'X' euro inleg minimaal mijn autoverbruik wil compenseren met groene elektriciteit.
Maar met de auto ga jij wel meer verbruiken toch? 7000 kWh voor de auto en dan je huis nog, maar je laad niet alles thuis. Heeft new motion niet iets dat alles op 1 hoop gegooit word?
Sterker, ik laad nooit thuis (geen eigen oprit, geen eigen laadpaal). Dus m'n eigen zonnepanelen zijn puur voor het verbruik thuis.

En 7200kWh: volgens mij klopt mijn rekensommetje toch wel?
45000km/jaar; auto doet ruwweg 16kWh/100km, dan kom je toch op 7200kWh/jaar verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

vanaalten schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 13:31:
[...]

Nou ja, 'altijd' wel bij WindDelen dus, maar bij andere projecten kan je gewoon 'X' euro inleggen, krijg je per jaar 'Y' rendement. En het gaat mij niet enorm om het rendement, maar wel dat ik voor 'X' euro inleg minimaal mijn autoverbruik wil compenseren met groene elektriciteit.
Waarom neem je dan geen "andere projecten" ? Maakt toch niet uit als je maar compenseerd en er een goed gevoel over hebt.
Ik zou het niet eens doen, dat ik geen fossiel verbrand zou voor mij voldoende zijn. :)
Sterker, ik laad nooit thuis (geen eigen oprit, geen eigen laadpaal). Dus m'n eigen zonnepanelen zijn puur voor het verbruik thuis.

En 7200kWh: volgens mij klopt mijn rekensommetje toch wel?
45000km/jaar; auto doet ruwweg 16kWh/100km, dan kom je toch op 7200kWh/jaar verbruik?
Ja je rekensom klopt wel, of de 16 km per 100 km klopt weet ik niet. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:24:
Waarom neem je dan geen "andere projecten" ? Maakt toch niet uit als je maar compenseerd en er een goed gevoel over hebt.
Ik zou het niet eens doen, dat ik geen fossiel verbrand zou voor mij voldoende zijn. :)
Ik heb al zonnepanelen op m'n dak. En het is enigszins irrationeel, maar ik denk dat het goed is voor de elektriciteitsproductie algemeen dat we (als in, wij Nederland/Europa/Whatever) een mix hebben van verschillende bronnen. Dus omdat ik al zonnepanelen heb, zou ik liefst iets anders willen - en dan is windenergie de eerste waar ik aan dacht.

Vandaar mijn voorkeur voor windenergie. En dan zoek ik dus iets waar ik in kan investeren en dan weet dat dat ongeveer mijn verbruik (van de auto) compenseert. Daar loopt het dus mis: windenergieprojecten waar je die relatie (inleg --> productie) ziet kan ik niet vinden. Behalve dus WindDelen, maar voor mij geen optie (aangezien mijn thuis-elektraverbruik nul is).

(en als ik inderdaad geen windenergie-project weet te vinden, dan wordt zo'n zonnepanelen-project wel de volgende kanshebber, ja)

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 14-12-2019 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

vanaalten schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:34:
[...]

Ik heb al zonnepanelen op m'n dak. En het is enigszins irrationeel, maar ik denk dat het goed is voor de elektriciteitsproductie algemeen dat we (als in, wij Nederland/Europa/Whatever) een mix hebben van verschillende bronnen. Dus omdat ik al zonnepanelen heb, zou ik liefst iets anders willen - en dan is windenergie de eerste waar ik aan dacht.

Vandaar mijn voorkeur voor windenergie. En dan zoek ik dus iets waar ik in kan investeren en dan weet dat dat ongeveer mijn verbruik (van de auto) compenseert. Daar loopt het dus mis: windenergieprojecten waar je die relatie (inleg --> productie) ziet kan ik niet vinden. Behalve dus WindDelen, maar voor mij geen optie (aangezien mijn thuis-elektraverbruik nul is).

(en als ik inderdaad geen windenergie-project weet te vinden, dan wordt zo'n zonnepanelen-project wel de volgende kanshebber, ja)
Ik snap je. En ligt je dak al helemaal vol? Of een paar paneeltjes?
Maar als je echt wat wil doen is het je werkgever overtuigen van een dak vol zonnepanelen. >:) dan doe je meer dan een paar winddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Hoe werkt dat met die winddelen dan?
Ik kan voor 2.563 11 delen kopen. Met een rendement van 7,7%. Krijg ik dan ieder jaar dat bedrag gestoord of betaal ik 3 jaar lang geen maandtarief voor stroom meer?

Neem aan dat je wel verplicht bent over te.stappen naar hun?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 19:38:
Hoe werkt dat met die winddelen dan?
Ik kan voor 2.563 11 delen kopen. Met een rendement van 7,7%. Krijg ik dan ieder jaar dat bedrag gestoord of betaal ik 3 jaar lang geen maandtarief voor stroom meer?

Neem aan dat je wel verplicht bent over te.stappen naar hun?
Meestal levert een winddeel een x aantal kWh op wat je van je rekening af kan halen. Het laatste wat ik gelezen heb was niet zo interessant omdat je ook weer onderhoud van die molen mee betaald waardoor de winst op jaarbasis echt peanuts zijn.
Zie hieronder, kosten 233,- waarvan je 500 kale kWh incl btw (€43,35) per jaar voor krijgt en je €24,- per jaar voor betaald. Er blijft dus €18,35 per jaar over aan winst, €233,- / €18,35= 12,5 jaar terugverdientijd.
Voor Winddelen betaal je een eenmalig bedrag en een jaarlijkse exploitatiebijdrage. Een Winddeel kost €233. Deze prijs is onder meer afhankelijk van de aanschafwaarde van de windmolen en de hoeveelheid Winddelen per molen. De jaarlijkse exploitatiebijdrage is gemiddeld ongeveer €23 per Winddeel. De waarde van je Winddelen wordt bepaald door de stroomprijzen van de komende jaren. Hoe hoger de stroomprijs, hoe hoger de waarde van je gratis stroom. Bij een jaarlijkse stroomprijsstijging van 2%, is het financiële rendement op je Winddelen jaarlijks ongeveer 6%.
Een Winddeel wekt naar verwachting jaarlijks 500 kWh aan stroom op. De stroom die je produceert, wordt tegen het ‘kale’ stroomtarief inclusief btw in mindering gebracht op je jaarnota. Winddelen hebben geen invloed op de hoeveelheid energiebelasting en transportkosten die je moet betalen.
Bron:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:12:
[...]

Meestal levert een winddeel een x aantal kWh op wat je van je rekening af kan halen. Het laatste wat ik gelezen heb was niet zo interessant omdat je ook weer onderhoud van die molen mee betaald waardoor de winst op jaarbasis echt peanuts zijn.
Zie hieronder, kosten 233,- waarvan je 500 kale kWh incl btw (€43,35) per jaar voor krijgt en je €24,- per jaar voor betaald. Er blijft dus €18,35 per jaar over aan winst, €233,- / €18,35= 12,5 jaar terugverdientijd.

[...]

Bron:
En al die tijd zit je ook nog vast aan een contract van hun, je mag maar 90% dus sowieso 10% dure kwh's (tarieven liggen hoger dan elders)

Zo is het inderdaad niet heel interessant.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:29:
[...]

En al die tijd zit je ook nog vast aan een contract van hun, je mag maar 90% dus sowieso 10% dure kwh's (tarieven liggen hoger dan elders)

Zo is het inderdaad niet heel interessant.
Het is wat misleidend zelfs omdat je denkt dat je 500 kWh x €0.23= 115,- geleverd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ondertussen een reactie van MeeWind gekregen met mijn vraag over de relatie geinvesteerd geld vs. kWh opgewekt:
Voor de twee 'zeewind' fondsen is het simpel: 1 participatiedeel is ongeveer 3500kWh/jaar. Geen idee wat een participatiedeel kost, maar is ook niet zo interessant want: het fonds zit vol en gaat waarschijnlijk ook niet meer 'open' voor nieuwe deelnemers.

Dan hebben ze nog 'Groenfonds Regionaal Duurzaam': daarvan is moeilijker te zeggen wat de verhouding is omdat het belegt in verschillende bedrijven en technieken in verschillende verhoudingen en daardoor lastig te berekenen. Ik werd doorverwezen naar deze website en snap nu dat het lastig is om er een getal aan te hangen. Maakt ook niet veel uit, want: ook dit fonds zit vol.

Tot slot is er nog het 'Energie Transitiefonds', die wel open is voor nieuwe deelnemers, maar:
Dit fonds belegt niet direct in opwek van duurzame energie maar in duurzame energiebedrijven. Hierdoor is er geen vergelijk te maken tussen het geïnvesteerde bedrag en de opgewekte duurzame energie.
Ofwel, zonne-energie lijkt m'n beste optie te zijn.
Pagina: 1