Principedetails en bouwbesluit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
We hebben een aanvraag lopen voor een omgevingsvergunning voor een zijaanbouw met zadeldak. Via de aannemer zijn we bij een gepensioneerde bouwtekenaar terecht gekomen die voor ons de tekeningen heeft gemaakt. Nu is voor de derde keer vanuit de gemeente gereageerd dat de bouwtekeningen niet voldoen:

- principedetails zijn niet correct, terwijl deze een-op-een zijn overgenomen van een grote fabrikant van bouwmaterialen (detaillering nok klopt niet, oplegging pannen is onjuist)
- maatvoering zou ontbreken / niet compleet
- 'achterliggende onderdelen ontbreken'

Bovenstaande herken ik samen met aannemer en bouwtekenaar niet.

We hebben nu een deadline voor 23 december. Ik heb nu aan de gemeente voorgesteld om samen met hen en de bouwtekenaar om de tafel te gaan zitten zodat we de vermeende gebreken kunnen doorspreken.

Maar mijn vraag nu. Waar kan ik vinden waar principedetails van geleverd moeten worden en waar de principedetails aan moeten voldoen? Ik kan in het bouwbesluit 2012 en MoR (ministriele regeling omgevingsrecht) alleen vinden dat gezichtsbepalende details geleverd moeten worden ivm welstand, met alleen eisen aan de toe te passen schaal. Het gaat hier duidelijk niet om gezichtsbepalende details.

Tweede vraag is waar ik sta als de omgevingsvergunning wordt afgewezen, want dan gaat er toch heel wat geld door het putje, waarbij ik me afvraag of dat wel terecht is.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zou je de tekeningen eens kunnen plaatsen, ben wel benieuwd wat ze er niet goed aan vinden.

Verder zijn er volgens mij geen officiële richtlijnen voor details, elke gemeente heeft weer andere eisen.

Je zou goede details kunnen vinden op ISSO, maar die zijn een beetje duur voor een particulier.
https://kennisbank.isso.nl/product/referentiedetail/

Er is ook een boek voor studenten wat aanzienlijk goedkoper is.
https://www.bol.com/nl/p/...rphMhQ.1_4.5.ProductImage

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:07:
Ik heb nu aan de gemeente voorgesteld om samen met hen en de bouwtekenaar om de tafel te gaan zitten zodat we de vermeende gebreken kunnen doorspreken.
Heeft die afspraak al plaatsgevonden? Kun je dat niet telefonisch overleggen?
Is toch een simpele vraag waar gemakkelijk een antwoord op te geven moet zijn. De omgevingsdienst in mijn gemeente is heel makkelijk te bereiken voor dit soort vragen.

Wellicht vinden ze de details die gemaakt zijn wel goed, maar niet voldoende in aantal. En moeten er dus meer (principe)details aangeleverd worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 13-12-2019 16:13 ]

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:20

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zolang de plannen voldoen aan het bouwbesluit en dat voldoende blijkt uit de details heeft de gemeente volgens mij weinig in te brengen. Echter, je moet het wel doen met de beoordelaar. Bellen en een bespreking aanvragen waar nu het knelpunt zit, over het algemeen is men best welwillend om uit te leggen wat er mis is.

Doorgaans is een stuk of 6 details voldoende, afhankelijk van wat je precies van plan bent:
- Fundering
- Muur-Dak
- Kozijnaansluitingen (onderkant, bovenkant, zijkant)

Ik heb recent niet eens een detail van de nok ingediend voor mijn verbouwing.

[ Voor 28% gewijzigd door deWit op 13-12-2019 16:16 ]

• Joba
@Ernemmer hier plaatsen is wat lastig, ivm naam en adres op elke pagina... De reactie van de gemeente is steeds weinig concreet, Zinnen als "In de details ontbreken de achterliggende onderdelen, de maatvoering is niet compleet." kan ik niet heel veel mee. Hopelijk kunnen we dat in het gesprek boven tafel krijgen.

@Cheesy Gesprek heb ik nu aangevraagd, maar wordt krap want betreffende ambtenaar werkt maar paar dagen in de week. Op zich was de gemeente in eerdere gesprekken steeds wel welwillend, maar het wordt maar niet concreet.

@deWit Om een indruk te geven, wij hebben inmiddels 9 details:
1 Overgang gevel / schuindak met goot
2 Oplegging systeemvloer op gevel, fundering (voorkant huis)
3 Oplegging systeemvloer op gevel en overgang gevel in raamkozijn
4 Raamkozijn naar gevel boven het raamkozijn
5 opbouw dakpakket
6 Nok
7 Overgang schuin dak naar plat dak
8 ophanging balken in gevel tbv etagevloer
9 Oplegging systeemvloer op gevel, fundering (zijkant huis)

Enige wat ik zelf nog kan bedenken is aansluitingen van de deurkozijn.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:43
Nadeel van enkel generieke principedetails is dat niet te zeggen valt hoe het er in jouw geval werkelijk uit komt te zien. Je kan wel een standaard SBR-detail invliegen, maar als jouw gevelopbouw of dakopbouw ander is, zegt het nog niks. En dan kan de gemeente er ook weinig mee.

Probeer de namen van partijen weg te halen en post de tekeningen, anders kunnen wij er ook niks mee.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ernemmer
  • Niet online
Joba schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:29:
@Ernemmer hier plaatsen is wat lastig, ivm naam en adres op elke pagina... De reactie van de gemeente is steeds weinig concreet, Zinnen als "In de details ontbreken de achterliggende onderdelen, de maatvoering is niet compleet." kan ik niet heel veel mee. Hopelijk kunnen we dat in het gesprek boven tafel krijgen.

@Cheesy Gesprek heb ik nu aangevraagd, maar wordt krap want betreffende ambtenaar werkt maar paar dagen in de week. Op zich was de gemeente in eerdere gesprekken steeds wel welwillend, maar het wordt maar niet concreet.

@deWit Om een indruk te geven, wij hebben inmiddels 9 details:
1 Overgang gevel / schuindak met goot
2 Oplegging systeemvloer op gevel, fundering (voorkant huis)
3 Oplegging systeemvloer op gevel en overgang gevel in raamkozijn
4 Raamkozijn naar gevel boven het raamkozijn
5 opbouw dakpakket
6 Nok
7 Overgang schuin dak naar plat dak
8 ophanging balken in gevel tbv etagevloer
9 Oplegging systeemvloer op gevel, fundering (zijkant huis)

Enige wat ik zelf nog kan bedenken is aansluitingen van de deurkozijn.
Maak even een paar goede foto's van de details en post die. (niet te klein aub)

Verwijderd

die tekenaar kan toch simpelweg z'n details aanpassen zodat ze kloppend zijn qua afmetingen / hoogtes en materialisering?
Anders is het maar een mooie prutser.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:14
Joba schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:29:
@Ernemmer hier plaatsen is wat lastig, ivm naam en adres op elke pagina.
Dat kan je met MS Paint binnen 30 seconden oplossen toch?

• Joba
@Ernemmer Bij deze ! Zou fijn zijn om jullie opmerkingen te horen. Bij eerdere bouwvergunningen lag de lat voor mijn gevoel een stuk lager. Klein maar klikbaar.

@Wilke Ietsje langer, maar gelukt :+

@Verwijderd Wellicht. Maar ik wil wel volgende week het op orde krijgen, anders sta ik met niets in mijn handen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eUwYQ5cqvflNdmZ1PCLNO657/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/o2oGTwK1oQmUUYjUHOH3BYxd/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mNJsdsy8DOPWnEBz4kuzlGxG/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U8X890pheY0u0my5lZI7pbPQ/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XVOKMhiZfAnN77KX26ZtQJbY/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ziYrfZKsIKv9WaLwGXJdGw9R/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q7RfuDlJBeWWsQKqsB4JCaea/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n0gkb0OCvHaAcNdWFdRCUHWO/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bZ157AMa2WDorDsUvvcfASpq/thumb.png

[ Voor 4% gewijzigd door Joba op 13-12-2019 17:10 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Ziet er volgens mij wel goed uit.

Ik mis alleen de aanlegdiepte van de fundering en de maatvoering bij de kozijnaansluiting op 3 en 4 (hier zitten eisen aan)
Op 1 staat de tengel niet aangegeven, maar dit moet geen probleem zijn lijkt mij.
In het nokdetail staat de ondervorst niet getekend en zou je de dikte van het pakket even een maatlijntje bij kunnen zetten.

Voor de rest zou dit wel genoeg moeten zijn voor een aanvraag.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2019 17:22 ]

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-12 14:34
details zien er in basis prima uit. Ik heb vergunningen verleend zien worden met minder. Vaak zit er dan een (te) fanatieke ambtenaar bij de gemeente.

Om dit heen en weer gepingel te voorkomen gewoon een afspraak maken om langs te komen om dit vlot te trekken. Dan kom je een stuk verder en kan je concreet door de stukken heen lopen.

De aanpassingen goed kenbaar maken in de tekeningen de her-indiening van een begeleidend schrijven voorzien waarbij je zijn opmerkingen stuk voor stuk benoemd en noemt wat je dan dus waar hebt aangepast/verbeterd.

succes

Verwijderd

Ik zie ook niet veel geks. Mis misschien nog wat hoogtemaatvoering maar zoals anderen al aangeven kom ik ook slechter tegen.

• Joba
Dank @Ernemmer @fuzzyduck en @Verwijderd ! Dat geeft de burger moed. Ik neem de tips voor aanpassingen mee en zal inderdaad de aanpassingen in het gesprek en de uitwerking zo concreet mogelijk maken zoals fuzzyduck aanraadt.

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12 11:37

digiman

reboot...

Wat een raar verhaal.
Bij een aanvraag omgevingsvergunning mogen ze alleen beeldbepalende details vragen. Die zijn nota bene bedoeld voor welstand.
Af en toe heb je er zo’n bouwinspecteur bijzitten die helemaal losgaat terwijl hij daar helemaal geen wettelijke grond voor heeft.
Been there, done that.
Even afspraak maken en bespreken wat nu precies het probleem is.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ah herkenbaar verhaal! Hier eenzelfde issue gehad met de gemeente. Alles netjes ingediend (zelfde pakket als de buren, die de verbouwing al klaar hadden) en toch een afwijzing ontvangen.
Wat bleek, de beste man had niet alles uitgeprint en daardoor maar de helft beoordeeld... 8)7 hij had alleen de eerste pagina met details (van de 3) voor zijn neus.

Blijf straks ook goed opletten naar de te bepalen leges. Hier ging het bij mij ook mis. Kreeg een factuur van 1.000+ euro voor het plaatsen van een dakkapel. Wat bleek, ze hadden een factuur gestuurd voor de aanleg van een bouwweg :+ en ze begrepen maar niet wat er fout aan was, totdat een collega met gezond verstand er naar keek.
Pagina: 1