24 uur 35 graden of in de nacht de WP uit en overdag op 45

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
Is er iemand met ervaring op het gebied van de samenloop van
  • de inzet van een warmtepomp die water van 35 graden door de vloer pomt voor een goede COP;
  • nachtverlaging, die hierdoor wellicht niet te doen is;
  • het feit dat overdag de warmtepomp een betere COP geeft.
De vraag is dus ga ik minder verstoken als ik de WP in de nacht uitzet en de vloer overdag opstook met zeg 45 graden aanvoer of hou ik de pomp gewoon dag en nacht constant aan met 35 garden aanvoer.

Ik ga het uitproberen maar misschien heeft iemand hier al ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik heb kennissen die inderdaad de vloer verwarming iets hoger zetten overdag en dan 's nachts weer wat laten afkoelen (effectief dus warmte overdag opslaan in de vloer) en, voor zover ik weet, werkt dit goed voor hun (de warmtepomp werkt efficiënter en dus minder energie verbruik). Zeer zeker de moeite om te proberen dus.

Bij mijn weten hebben ze verder niets met de aanvoer warmte gedaan (puur het "stook" gedrag van de thermostaat aangepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

wat voor warmtepomp is het? lucht/water of water/water?

Als het lucht/water is, lijkt me dat het scheelt als je overdag hoger stookt, want warmere buitentemp.
daarnaast gaat hij niet pendelen(of minder snel) omdat hij naar 45 in plaats van naar 35 moet verwarmen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:52
Heb je wel 45 graden water nodig ? (35 is al aan de hoge kant als het niet extreem koud is buiten)

Hier staat de wp op 29 graden water temperatuur voor de verwarming (vloerverwarming beneden en oude radiatoren op de verdieping) De l/w wp draaid hier niet constant.

Mijn temperatuur regime is momenteel 8.00 uur 21 graden, 16.00 uur 22 graden, 20.00 uur 20 graden. (Beetje experimenteren tegen pendelen gezien de wp wat te groot geworden is door meer isoleren) Over het algemeen doet de wp hier in de nacht niks. Een nachtverlaging van meer dan 5 graden is met een wp niet aan te raden.

45 graden water door de vloer is waarschijnlijk niet goed vloer en vloelt ook niet prettig. Heb je nog een meng verdeler op de vloerverwarming ? Dan zal er heen 45 graden de vloer in gaan.

Als je een energie meter gebruikt voor monitoring van de wp, dan kan je beide dingen een weekje proberen om het verschil in verbruik te zien. Het weer moet dan wel beetje vergelijkbaar blijven voor de vergelijking.

Met wp verwarmen is low and slow.

[ Voor 42% gewijzigd door Erwin_83 op 13-12-2019 18:37 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.