Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Sinds 2012 ben ik het bezit van een Canon EOS 1100D, destijds gekocht als vervanger van een compactcamera en om fotografie als hobby verder te ontdekken.
Ik gebruik de camera met name voor landschapsfotografie, vakanties en af en toe een portret of danswedstrijden.
Nu enkele jaren (en twee lenzen) verder merk ik met name het volgende:
- Fotokwaliteit bij laag licht en sportfotografie binnen; of de foto bevat teveel ruis (hogere ISO, korte sluitertijd), of is niet scherp (lagere ISO, langere sluitertijd).
- Fotokwaliteit na bijsnijden (hier is volgens mij het aantal megapixels (12,2) van de body het probleem)

De volgende lenzen heb ik in gebruik:
- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
- Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
- Canon EF 50mm f/1.8 (zelden)

Nu heb ik het idee om de camera te vervangen voor een nieuwe, ik weet alleen nog niet welke (budget max. €1500,-).
Wellicht wil ik de vervanging combineren met de overstap naar een systeemcamera, bijv. de EOS RP.
Een van de adviezen die ik heb gekregen is de EOS 90D, maar dat geld kan ik voor m'n gevoel dan beter uitgeven aan een systeemcamera.
Afgelopen week heb ik ook met een Fuji X-T3 geschoten, dat model sprak me qua bouwkwaliteit en bediening ook wel aan (de X-H1 ziet er ook goed uit).
Echter als ik naar Fuji ga zit ik met m'n lenzen, ik zie dat er verschillende adapters te krijgen zijn maar ik weet niet wat ik dan op kwaliteit inlever.
Er zijn sinds 2012 zoveel nieuwe modellen gekomen, dat ik nu nog moeilijk kan kiezen tussen de opties.
Wat adviseren jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
De EOS RP valt net in je budget, maar je moet daar dan nog wel een adapter bij kopen om je EF en EF-S lenzen te kunnen gebruiken. De vraag is wel of je EF-S lenzen voldoende 'kwaliteit' hebben voor de RP, omdat de RP dan terugschakelt naar 1,6x crop en dus minder pixels gebruikt van de sensor. Als je niet per se mirrorless wilt gaan, is misschien een EOS 7DmII ook een optie. Een al iets oudere camera, maar zeker geschikt voor landschappen en ook voor snellere actie zoals danswedstrijden. Let op dat je EF-S lenzen niet op een fullframe DSLR passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
boyd86 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:15:
Ik gebruik de camera met name voor landschapsfotografie, vakanties en af en toe een portret of danswedstrijden.
Nu enkele jaren (en twee lenzen) verder merk ik met name het volgende:
- Fotokwaliteit bij laag licht en sportfotografie binnen; of de foto bevat teveel ruis (hogere ISO, korte sluitertijd), of is niet scherp (lagere ISO, langere sluitertijd).
- Fotokwaliteit na bijsnijden (hier is volgens mij het aantal megapixels (12,2) van de body het probleem)

De volgende lenzen heb ik in gebruik:
- Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
- Canon EF-S 24mm f/2.8 STM
- Canon EF 50mm f/1.8 (zelden)

Nu heb ik het idee om de camera te vervangen voor een nieuwe, ik weet alleen nog niet welke (budget max. €1500,-).
Wellicht wil ik de vervanging combineren met de overstap naar een systeemcamera, bijv. de EOS RP.
Een van de adviezen die ik heb gekregen is de EOS 90D, maar dat geld kan ik voor m'n gevoel dan beter uitgeven aan een systeemcamera.
Vooral voor danswedstrijden, waar je korte sluitertijden in een niet overdadig verlichte zaal/hal nodig hebt om de beweging scherp te houden, is niet alleen een nieuwe kamera, maar ook een passender lens de oplossing.
Om deze reden zou ik het budget verdelen, en ofwel een DSLR + lichtsterke lens, danwel een DSLM + lichtsterke lens kopen. Bij een Canon DSLM heb je dan wel een adapter nodig, omdat de lichtsterke lens een Ef of Ef-s gaat worden.
Ipv de nieuwe en nog dure 90D zou ik een 80D kiezen. Haal een nieuwere 2e hands van marktplaats of V&A, evt. meteen met een mooie f2.8 zoomlens erbij. Deze pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM lens bijv. kost 2e hands momenteel niet veel. (rond de 300€ meen ik. Was laatst nog in een ander topic discussiepunt)
Een 80D + 17-55/2.8 IS is 2 reuzestappen vooruit tov van dat waarmee je nu fotografeert.
Je kunt die lens uiteraard ook met adapter aan een M-systeemkamera (Aps-C, geen fulframe!!) combineren, maar qua autofocus denk ik dat de 80D beter zal zijn. (de 90D is nog een tikkie beter, maar de sprong van 1100D naar 80D is vele malen groter)
Naast de genoemde zoomlens kun je met de 50/1.8 en 85/1.8 primes nog een stap lichtsterker aan het werk. Wel minder flexibel vwb brandpuntsafstand. Iig is dat de richting waar je de oplossing vindt. En als je mag flitsen op deze danswedstrijden, is de aanschaf van een goede flitser te overwegen. Je kamerasysteem is meer dan alleen de body, ben je daarvan bewust!

[ Voor 7% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-12-2019 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
De EOS RP met adapter kost nu 1149 na cashback. Prima deal, maar de vraag is of je er gaat komen met alleen een betere body.

Ik zou denk ik eens kijken naar de EOS M6 Mark II. Een set met camera + 15-45mm + elektronische zoeker + adapter om je huidige objectieven te gebruiken kost 1219 euro. Die 15-45mm is een beetje dubbelop, maar een set zonder die lens is praktisch even duur. Kun je hem houden als compacte lens voor vakantie of proberen te verkopen. Je kan dan een extra lens kopen:

Canon EF-M 11-22mm F/4.0-5.6 iS STM - 339 euro. Kom je paar tientjes boven budget uit (misschien je oude camera bij de winkel achterlaten, of even een deal sluiten dat je die kitlens laat liggen), maar wel een hele mooie extra wijde lens voor landschappen.
Canon EF-M 55-200mm F/4.5-6.3 iS STM - 280 euro, telelens voor als je op vakantie graag wat extra tele-bereik wil.

Zelf zou ik denk ik voor de groothoek gaan, wel echt heel gaaf voor landschap. Nadeel van de fullframe EOS RP is dat dit soort objectieven veel duurder zijn.

*Edit: zie dat er ook een setje is met body + adapter + zoeker en die is 1169. Dan zit je met 339 voor de zoomlens erbij wel heel dicht op je budget.

[ Voor 19% gewijzigd door Enzo Dizono op 13-12-2019 14:21 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:34
Als je de X-T3 nog steeds overweegt, wij hebben deze net verkocht en vervangen door een EOS R, juist omdat de X-T3 voor ons niet voldeed voor foto's met beperkt/slecht licht.

Test dit dus indien mogelijk ook zelf goed uit!

Edit: Mocht je de Fuji alsnog willen, er zijn zeer regelmatig cashback acties op Fuji, zeker de moeite waard om daar rekening mee te houden, kan je zo een paar honderd euro schelen.Daarnaast vond ik persoonlijk de X-T3 zeker beter dan de X-H1.

[ Voor 36% gewijzigd door stefanass op 13-12-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Enzo Dizono Je schrijft, dat het de vraag is, of je er met alleen een nieuwe body gaat komen, om vervolgens een paar body's aan te bevelen, die vrijwel het complete budget opslokken en daarbij kom je met lichtzwakke lenzen aanzetten die voor dansen indoor gewoon ongeschikt zijn. Sorry, maar op die manier geef je een fluttip.

@stefanass Ik denk dat Fuji idd niet de topkeus is voor lowlight-sport. Niet zozeer de body's maar ook het lensaanbod is hier niet echt op gericht.

[ Voor 18% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-12-2019 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Wat handig is om even over na te denken is bij welke sluitertijd en ISO je voldoende licht hebt met je huidige setup. ISO6400 op je 1100D is volledig onbruikbaar, maar op elke moderne camera schiet je daarop heel acceptabele platen.

Hoewel ik normaal gesproken helemaal mee ga met het verhaal dat je beter kan investeren in lichtsterk glas dan in een nieuw body, zou je in dit geval aan ISO alleen een stop of drie winnen (800 is volgens mij zo'n beetje het hoogste dat nog leuk is op een 1100D, 6400 is op mijn 80D nog bruikbaar).

Daarnaast even een schopje naar Aankoopadvies :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:51
Even een paar punten.
Ik ga er vanuit dat je als je uitsnedes maakt je dus eigenlijk maar zoom nodig hebt. Geld dit ook voor die binnen sport fotos? Zo ja kijk of je een tweedehands 70-200 f/4 (of zelfs f/2.8) kan vinden. de f/4 staan er een paar voor rond de 500 euro op V&A. Let wel op dat je de variant met IS hebt. Stabilisatie is wel heel prettig op een zoomlens.

Wil je ook een lichtsterkere vervanging voor je kit lens kijkt dan zoals genoemd naar de 17-50 f/2.8 of de sigma/tamron alternatieven hiervoor.

Overweeg een niet te dure body te nemen. Aan de vragen en je huidige gear denk ik dat je geen heel erg actief fotograaf bent en de extra instelmogelijkheden toch niet heel veel gaat gebruiken. Dan zit je te kijken naar bijvoorbeeld een 800d. Zelfde sensor en optische eigenschappen als de duurdere 80d.

Alle bovenstaande samen zou zelf voor rond de 1500 nog wel moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Philip Ross schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:30:

Ik ga er vanuit dat je als je uitsnedes maakt je dus eigenlijk maar zoom nodig hebt. Geld dit ook voor die binnen sport fotos? Zo ja kijk of je een tweedehands 70-200 f/4 (of zelfs f/2.8) kan vinden. de f/4 staan er een paar voor rond de 500 euro op V&A. Let wel op dat je de variant met IS hebt. Stabilisatie is wel heel prettig op een zoomlens.
Ik weet niet wat de afstand tot de sporters is bij die danswedstrijden, maar als met de 15-85 lens uiteindelijk uitsnedes gemaakt worden, dan is een 70-200/4 (of 2.8) wel een goede keus. Omdat vanwege de beweging de sluitertijden kort worden, is wmb de stabilisatie niet zo belangrijk. Als het flink scheelt in prijs (en dat vermoed ik), dan gewoon zonder nemen.
Omdat de TS nu geen telezoom bezit, ben ik ervan uit gegaan dat ie dicht op de actie staat/zit bij genoemde danswedstrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Ik ben inderdaad geen hele actieve fotograaf, begon om de hobby de ontdekken en de interesse is gaandeweg gegroeid.
Als ik een foto bijsnijd, is dat voornamelijk een landschapsfoto waar ik dan later een leuk detail in zie.
Bij wedstrijden sta ik dichtbij de vloer waardoor een zoomlens niet per se nodig is, echter is dat wel een goede aanvulling op mijn huidige set.
Interessant, de EOS M als optie; die was ik vergeten in mijn eigen vergelijking.
Nu is het de keuze om DSLR of mirrorless te gaan, de M heeft dan toch als voordeel over de RP dat ik geen resolutie verlies met mijn bestaande EF-S 15-85?
@Vanoverdegrens wat is het verschil qua autofocus prestaties dan tussen de 80D en een EOS M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Vanoverdegrens schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:30:
@Enzo Dizono Je schrijft, dat het de vraag is, of je er met alleen een nieuwe body gaat komen, om vervolgens een paar body's aan te bevelen, die vrijwel het complete budget opslokken en daarbij kom je met lichtzwakke lenzen aanzetten die voor dansen indoor gewoon ongeschikt zijn. Sorry, maar op die manier geef je een fluttip.

@stefanass Ik denk dat Fuji idd niet de topkeus is voor lowlight-sport. Niet zozeer de body's maar ook het lensaanbod is hier niet echt op gericht.
Met die M6 en 50 1.8 kom je binnenshuis een heel eind. Daarnaast zijn objectieven voor EF of RF veel duurder dan die voor EF-M en verlies met je een fullframe ook het nut van je huidige lenzen.

Daarnaast gebruik thij ze af en toe voor danswedstrijden en vooral voor landschap en vakantie zo geeft hij aan, dus zo stom is het niet om een groothoek of tele aan te bevelen als uitbreiding op het huidige assortiment.

Dus even goed lezen, nadenken en tot tien tellen tot je andermans advies tot fluttip bombardeert.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Enzo Dizono schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:06:
[...]

Met die M6 en 50 1.8 kom je binnenshuis een heel eind. Daarnaast zijn objectieven voor EF of RF veel duurder dan die voor EF-M en verlies met je een fullframe ook het nut van je huidige lenzen.

Dus even goed lezen, nadenken en tot tien tellen tot je andermans advies tot fluttip bombardeert.
Ook voor af en toe danswedstrijden is één van de lichtzwakke lenzen die jij aanbeveelt niet de juiste keuze. (de 50/1.8 noemde je eerst niet, ik wel!) Gelezen en nagedacht heb ik, en dat duurde zelfs meer dan 10 tellen. O ja, indoor actie fotografie doe ik ook weleens (en soms zelfs vaak)...
boyd86 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:04:
Bij wedstrijden sta ik dichtbij de vloer waardoor een zoomlens niet per se nodig is, echter is dat wel een goede aanvulling op mijn huidige set.

@Vanoverdegrens wat is het verschil qua autofocus prestaties dan tussen de 80D en een EOS M?
De autofocus van de 80D is bij kunstlicht binnen zowel sneller als precieser, dan die van een spiegelloze M-kamera. Het verschil is merkbaar, lees ik vaak van overstappers die onder zulke omstandigheden fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Tja, de perfecte set voor alle omstandigheden bestaat bijna niet. Ik heb voor een ruime tienvoud aan het budget van de TS aan Canon-spullen en kom ook wel eens in de knel. Er zijn verschillende mogelijkheden en door die opties te geven en toe te lichten kan de TS daarbij een keuze maken die voor hem het meest passend is. Fun in fotografie staat voorop!

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Bedankt voor de duidelijke antwoorden, de 90D is wel eentje om in de gaten te houden (is geen haast bij) vanwege de nieuwere sensor en daarnaast denk ik dat de ingebouwde optische viewfinder toch wel fijner is dan een losse op de M6 mk2.
Ga ik tweedehands nog voor een goede zoomlens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Houden we het wel een beetje vriendelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Intussen heb ik nog wat zoekwerk op andere fora en YouTube gedaan.
De EOS M6 Mk2 versus de 90D; beide lijken het prachtige camera's om als volgende body te gaan gebruiken.
Ik heb daarbij twee dingen die me opvallen:
- Hier is gezegd dat de 80/90D qua autofocus beter presteert dan de EOS M(6 Mk2), als ik dit na ga zoeken lijkt de M6 een betrouwbare focus te hebben, maar ik heb geen test kunnen vinden die de 90D en de M6 qua focus prestaties vergelijkt. In hoeverre denken jullie dat dit verschil met mijn usecase merkbaar is?
- Daarnaast lees ik her en der dat je met de EOS M lenzen geen gebruik zou kunnen maken van de maximale scherpte van de sensor; bij de 90D lees ik daar niet over. Heb je hier ook last van met een adapter van EF-M naar EF(-S)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
boyd86 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:04:
Met welke lens fotografeer je die danswedstrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Vanoverdegrens schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:52:
[...]

Met welke lens fotografeer je die danswedstrijden?
Laatste keer was met m’n 15-85mm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Probeer de danswedstrijden eens met de 50/1.8. Die vangt minimaal 4x zo veel licht als de 15-85. Misschien moet je je afstand tot het podium dan iets aanpassen, maar als dat je probleem oplost scheelt het een flinke uitgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Dat is een optie, maar die lens focust een stuk langzamer. Het gaat om stijldans, dus ik beweeg de camera relatief veel om de dansers in beeld te houden. De 50mm heb ik met name in gebruik voor fotografie binnenshuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
boyd86 schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:17:
- Hier is gezegd dat de 80/90D qua autofocus beter presteert dan de EOS M(6 Mk2), als ik dit na ga zoeken lijkt de M6 een betrouwbare focus te hebben, maar ik heb geen test kunnen vinden die de 90D en de M6 qua focus prestaties vergelijkt. In hoeverre denken jullie dat dit verschil met mijn usecase merkbaar is?
De AF van de M6 (en 90D in liveview modus) is inderdaad beter dan de AF door zoeker van de 90D.
YouTube: Canon EOS 90D review: IN-DEPTH vs 80D vs 7D II vs M6 II
In feite is de 90D een M6 in een andere behuizing, lensmount en zoeker.
- Daarnaast lees ik her en der dat je met de EOS M lenzen geen gebruik zou kunnen maken van de maximale scherpte van de sensor; bij de 90D lees ik daar niet over. Heb je hier ook last van met een adapter van EF-M naar EF(-S)?
32MP op APS-C formaat geeft een extreem hoge pixeldichtheid. Er zijn sowieso weinig lenzen die scherp genoeg zijn om volledig van die resolutie gebruik te kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Het is de EOS M6 Mk2 incl. kitlens en EVF geworden, goede deal kunnen maken door inruil oude body en kitlens.

Intussen ben ik ook verder aan het zoeken geweest naar een lichtsterkere zoomlens voor de (ballroom) danswedstrijden binnen, en ook zitten kijken naar de EXIF data van de laatste wedstrijd waar ik foto's heb gemaakt met m'n 1100D en 15-85mm.
Daar komt uit dat de meeste foto's op 85mm gemaakt zijn met dus F5.6, ISO 2000+ (qua ruis waren deze eigenlijk niet acceptabel meer). Qua sluitertijd kwam ik met de 1100D niet altijd uit omdat ik de ISO niet hoger wou dan 3200, maar ik denk dat vanaf 1/250 de resultaten al goed worden (wellicht mensen met ballroom-fotografie ervaring hier?).

Het verschil in prijs (tweedehands ~750+ vs. ~550) en gewicht van de Canon 70-200 f4 t.o.v. f2.8 doet me denken om de f4 tweedehands aan te schaffen, of raden jullie toch een prime aan?
De EF 135mm f2 USM zit tweedehands qua prijs tussen de 70-200's in, maar ik weet niet hoe deze lens presteert t.o.v. de 70-200.
Misschien overvraag ik wat, maar ik probeer o.b.v. jullie ervaringen een goede keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Een prime is vaak lichtsterker, maar de meeste hebben een tragere autofocus dan de betere zooms (L lenzen bijv.). Verder is mijn ervaring dat je niet altijd (snel genoeg) kunt bewegen om met een prime de juiste uitsnede te hebben. Met een camera met hoge resolutie kun je dat natuurlijk achteraf doen.

Ik zou zelf, afhankelijk hoeveel geld je nog over hebt, een 70-200mm f/4 tweedehands kopen met IS. De f/2.8 is nog geschikter, maar vooral duurder, groter en zwaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-07 09:40

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Primes hebben alleen zin als je ze in combinatie met een zoomlens gebruikt of een set aan prime lenzen hebt. Zelf heb ik een set aan prime lenzen en geen zooms, je moet dan wel wisselen maar daar wordt je vanzelf wel snel in. Maar goed, dat is een hele andere discussie.

In jouw geval zou ik lekker de 70-200 pakken en dan het liefst de 2.8. Met f/4 kom je op 200mm al snel op een hoge ISO uit en dus ook veel ruis, vergelijkbaar of erger dan de 85mm op f/5.6 ivm de hogere sluitertijd op 200mm.

Misschien een 2e hands 70-200 f/2.8 zonder IS een optie? Die is scherper dan de mark 1 met IS. Je hebt ook de Mark II met IS maar die is natuurlijk wel en stuk duurder. Als het prijsverschil groot genoeg is zou je kunnen overwegen om een monopod er bij aan te schaffen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Vanoverdegrens
Ventieldopje schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:53:

Misschien een 2e hands 70-200 f/2.8 zonder IS een optie?
... een monopod er bij aan te schaffen.
Yep, ik zie 70-200/2.8 zonder IS voor rond en zelfs onder de 500€ weggaan op ebay.de, dus dat lukt met wat geduld op MP ook wel. Die éne stop lichtsterkte is binnen veel meer waard dan de IS, want je moet toch 1/320sec of sneller schieten. Een éénbeenstatief is idd handig, voor het gewicht en je kamera gedachteloos horizontaal houden. Die kosten geen vermogen, die vind je beslist 2e hands voor een prikkie.

@boyd86 Ben benieuwd wat die M6 II er van gaat bakken binnen. Mijn keus zou het niet geweest zijn, een 2e hands 80D of 77D had veel minder gekost, en kan binnen volgens mij minstens hetzelfde of meer. Voor de rest van je motieven was elke upgrade tov een 1100D goed genoeg geweest.
Wat mij aan die M6 vooral stoort is het ontbreken van een zoeker. Die extra EVF voor op de flitsschoen vind ik persoonlijk een draak van een ding. Steekt zeer onhandig uit, en kan niet tegelijk met een externe flitser gebruikt worden. (daarmee is die kamera voor mij direct een nogo)
Maar goed, smaken verschillen en ik ben erg benieuwd naar de AF-prestaties van de M6 bij slecht licht en veel beweging. (ik vrees voor teveel hunten) Hopelijk meld je hier je bevindingen!
Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Bedankt allen voor de reacties! De eerstvolgende wedstrijd duurt nog even, geeft de tijd om een 70-200 te vinden en de nieuwe body onder de knie te krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
Mag je eigenlijk flitsen bij de wedstrijden die je schiet? Ik loop zelf regelmatig met mijn camera rond op salsafeestjes, en da's qua beweging wel vrij vergelijkbaar met stijldansen natuurlijk. Daar schiet ik met mijn 80D en 24-70 f/4 altijd rond de f/7, omdat ik anders niet genoeg DoF krijg voor leuke plaatjes waar beide dansers er OK op staan. Dan meestal rond de 1/125 om nog wat omgevingslicht te krijgen, en de beweging zet ik stil door niet te hard en indirect (via het plafond) te flitsen. Beide dansers van een koppel in hetzelfde vlak vind ik vaak niet de mooiste foto's opleveren.

Voorbeeldje van mijn resultaat (van Facebook gedownload, verkleind en opnieuw gecomprimeerd. Daardoor is'ie wat onscherp geworden, maar ik zit op m'n werk :+):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uMVVfSy3baOdAclKg1uniksf/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OGzAp6NXteeZJ6oDWC9MNVfI/full.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Wormaap op 20-12-2019 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Wormaap schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:56:
Mag je eigenlijk flitsen bij de wedstrijden die je schiet? Ik loop zelf regelmatig met mijn camera rond op salsafeestjes, en da's qua beweging wel vrij vergelijkbaar met stijldansen natuurlijk. Daar schiet ik met mijn 80D en 24-70 f/4 altijd rond de f/7, omdat ik anders niet genoeg DoF krijg voor leuke plaatjes waar beide dansers er OK op staan. Dan meestal rond de 1/125 om nog wat omgevingslicht te krijgen, en de beweging zet ik stil door niet te hard en indirect (via het plafond) te flitsen. Beide dansers van een koppel in hetzelfde vlak vind ik vaak niet de mooiste foto's opleveren.
Dank! Ik denk niet dat flitsen toegestaan is (ik zie het eigenlijk nooit gebeuren), het heeft ook niet mijn voorkeur.
Wat me wel opvalt bij de foto's die jij als voorbeeld toont, er minder verlichting aanwezig lijkt dan bij de ballroom/latin (WDSF) wedstrijden.
Daarbij vind ik het mooie aan foto's van anderen dat de achtergrond (een beetje) onscherp is en alleen het paar scherp in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Nu online
boyd86 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:19:
[...]

Dank! Ik denk niet dat flitsen toegestaan is (ik zie het eigenlijk nooit gebeuren), het heeft ook niet mijn voorkeur.
Wat me wel opvalt bij de foto's die jij als voorbeeld toont, er minder verlichting aanwezig lijkt dan bij de ballroom/latin (WDSF) wedstrijden.
Daarbij vind ik het mooie aan foto's van anderen dat de achtergrond (een beetje) onscherp is en alleen het paar scherp in beeld.
Bij salsafeestjes is het inderdaad doorgaans wel wat donkerder dan bij ballroomwedstrijden. Het was ook hoofdzakelijk iets om nog even bij stil te staan, een groot diafragma kan ook tegen je werken als je ineens maar een van de twee dansers in een paar scherp erop hebt. Tenzij dat natuurlijk is wat je wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.j.deroos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 17:40
Dit soort discussies gaat volgens mij nooit over goed of fout, maar over voorkeuren... zelf ben ik een fervent tweedehandskoper. Paar maanden terug nog een 5D Mark 2 gekocht met 28-75 f/2.8 lens voor slechts 375 euro. Doe daar een Sigma 70-200 f/2.8 bij (laatst op V&A voor 200,-!) en je zit warm. Met name in fotografie worden spullen elk jaar "beter" wat niet betekent dat camera's van wat jaartjes geleden ineens slecht zijn. World Press Photos van b.v. 10 jaar terug zijn ook met een toen high tech camera gemaakt, die qua kwaliteit heden ten dage allang is ingehaald. Maakt dat die foto's slecht...?

Maak foto's in RAW en ga lekker nabewerken. Canon's DPP schijnt (gebruik het vrijwel nooit) een heel goed programma te zijn. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyd86
  • Niet online
Inmiddels alweer wat mooie platen geschoten binnenshuis gisteren en vandaag, de kwaliteit van foto's met weinig licht is nu al zoveel beter dan met m'n 1100D :)
Pagina: 1