Afdak maken aan bestaande berging.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:27
Ik wil in mijn tuin een afdak maken voor onze bakfiets en wat kinderspeelgoed. Deze moet worden vastgemaakt aan de bestaande stenen berging. Het idee is om deze niet te hoog te maken zodat ik ook nog het dak zelf kan gebruiken als tuintje voor wat planten en kruiden. Dit topic wil ik gebruiken om een aantal van mijn overwegingen voor te leggen aan jullie voor advies.

afdak tuin

Het afdak moet tussen de schutting en de bomen rechts in komen.

Globale opzet is als volgt:
  • Stuk boom links weghalen tot aan schutting.
  • Gaten maken voor betonpoeren, tegel waterpas erin en daar boven op de poer plaatsen. Gat afvullen met snelbetonmortel.
  • 2 staanders maken (Douglas 12x12) en plaatsen op de poeren.
  • Balk vastmaken aan bestaande berging om constructie op af te steunen.
  • Balkenconstructie maken voor het dak. Ik heb nog een aantal balken liggen van 12x5 die ik wil gebruiken.
  • Bak/dak maken van watervast multiplex. Zijkanten van douglas planken. BInnenkant bekleden met vijverfolie en vullen met aarde :)
  • Dakgoot aan de voorkant en regenpijp maken.
Afdak tekening 1

Afdak tekening 2

Vragen:

De horizontale balk wil ik bevestigen aan de berging. Deze heeft een enkel steens muurtje. Mijn idee is om bouten door de balk en de muur heen aan te brengen en deze vanuit binnen vast te maken. Is dit stevig genoeg?

Idee van het dak als plantenbak. Zou dat werken met de vijverfoliebekleding (PVC folie)?

Verder nog bedenkingen/opmerkingen/tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:04

Hoicks

Techno!

Ik zou meer horizontale balken plaatsen waarop de bak rust om het gewicht te verdelen. Tevens zou ik denk ik van een vierpalen principe afgaan ipv hangend aan de muur. Verkijk je niet wat een bak water van 5.14m2 weegt die 12cm diep is.. (Als de grond verzadigd is met water)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Wil je een tuin of een vijver?

Want zonder afvoer is die bak binnen no-time vol; met 20 cm hoogte heb je zo 500 kg extra gewicht aan water en nadelig voor je planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoicks schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:50:
Ik zou meer horizontale balken plaatsen waarop de bak rust om het gewicht te verdelen. Tevens zou ik denk ik van een vierpalen principe afgaan ipv hangend aan de muur. Verkijk je niet wat een bak water van 5.14m2 weegt die 12cm diep is.. (Als de grond verzadigd is met water)
Inderdaad, dat gewicht wordt echt wel een ding.
Zou zelfs minimaal 6 palen gebruiken, om het midden te ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

als dakbedekking EPDM pakken, geen vijverfolie...en inderdaad zorgen voor goede afvoer!

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:19
Is de schuur van jezelf? Anders moet je eerst nog even met de buurman/vrouw gaan praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 25-04 22:06
Voor verdiepingsvloeren heb ik mij door een constructeur ooit laten dat de vuistregel is: 5cm per meter.

Langste balk bijna 2,5m balkdikte 12 cm. Lijkt mij een beetje op het randje. Tevens elke 60 cm een balk. Komt een hoop gewicht op! Wat hierboven al genoemd is: palen langs de schuur.

Wat wordt de opbouw van je daktuin? Gewoon volgooien met grond? Of komt er nog grind en eventueel worteldoek onder als drainage?

speel ook eens met de balkenschuif: https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-04 22:11
1/20 is de verhouding overspanning/dikte. De balkenschuif is je vriend. Balken h.o.h 400 of 600 van ~10 cm hoog. Maar een planenbak? Dat wordt loeizwaar. Dat zou ik echt niet doen.

Overigens, vergeet de grond onder de poer niet. Een laag van ~20cm zand geeft een veel betere basis dan klei om een poer op te zetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:21
joppybt schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:18:
Is de schuur van jezelf? Anders moet je eerst nog even met de buurman/vrouw gaan praten.
dat vraag ik me ook af maar het zal toch wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:36
Hoe ga je die middelste dakbalk aan de voorkant vastmaken? Het lijkt er op dat de schroeven alle kracht moeten gaan overbrengen. In mijn ervaring is het veel sterker als je gewoon hout op hout laat steunen en de schroeven alleen gebruiken als 'anker'.

Verder helemaal eens met de rest, potentieel veel te veel gewicht en te weinig sterkte. Houd in je gewichtscalculatie ook rekening met een sneeuwdek (als die ooit nog gaat komen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En hoe ga je de aansluiting tussen de berging en het afdak waterdicht maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Yoerib schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 07:43:
Hoe ga je die middelste dakbalk aan de voorkant vastmaken? Het lijkt er op dat de schroeven alle kracht moeten gaan overbrengen. In mijn ervaring is het veel sterker als je gewoon hout op hout laat steunen en de schroeven alleen gebruiken als 'anker'.

Verder helemaal eens met de rest, potentieel veel te veel gewicht en te weinig sterkte. Houd in je gewichtscalculatie ook rekening met een sneeuwdek (als die ooit nog gaat komen....)
Balkdragers gebruiken?
Sethro schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 07:59:
En hoe ga je de aansluiting tussen de berging en het afdak waterdicht maken?
Knelprofiel op de muur schroeven?

Ts zijn idee is in de basis prima. Ik zou meer balken toepassen dus hoh 61cm en de balk aan muurkant op dezelfde hoogte leggen als de andere balken en alles koppelen met balkdragers.
Omdat er meer water op komt gevoelsmatig de balkafmeting nog iets zwaarder en dan vooral de ligger aan voorzijde. Verder zijn de overspanningen niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hippiepaci
Bedankt allemaal voor de reacties, zitten goeie tips tussen!

Ik heb het potentiële gewicht wat er op komt toch wat onderschat :) De constructie moet dus steviger. Daarnaast maak ik de bak dan minder hoog.

@Hoicks @MikeyMan @Purzelbaum @Señor Sjon Meer balken it is. Idee wordt dan hoh 400, dus 6 balken.

@Hoicks @Purzelbaum Palen langs de schuur is dan inderdaad een betere oplossing. Mijn idee is dan om wel de horizontale balk aan de muur te behouden maar deze dan wel af te stutten naar de grond toe.

@joppybt Het is mijn eigen schuur :)

@Señor Sjon Goeie tip wbt zand onder de poer. Zal hier geen klei grond zijn maar toch wel handig.

@Yoerib Voor het verbinden van de binnenste dakbalken dacht ik raveeldragers te gebruiken.

@cactusman @deWit afvoer moet er dan ook komen. Is het een idee om dan de bak als volgt op te bouwen: dakbeddeking -> grind -> worteldoek -> aarde. En dan aan de voorzijde een afvoer maken naar beneden?

@Sethro aansluiting dacht ik aan een muuraansluitprofiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hippiepaci
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKDr5qdOhd0A9vwI4C7l4_oW9nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFcbIHfEF0YxN6yPTxMd0rOd.jpg?f=fotoalbum_large

Zo met enige vertraging staat het afdakje :) Gaandeweg toch nog wat veranderingen doorgevoerd. Omlijsting is met Douglas schaaldelen, gootje zit eronder weggewerkt. Regen opvang moet ik nog wat voor bedenken. In de bloembakken zit een combi van bloemen,planten en kruiden. Op termijn wil ik er nog wel een groen dak van maken. Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1