Vraag

• Loco44
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-03 08:50
Mijn vraag
Door een HDD Crash ben ik foto's kwijt geraakt nu heb ik in het verleden wel een Lightroom backup gemaakt.
Met hierin bestanden Lightroom 5 Catalog.lrcat en Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata
Weet iemand of je uit deze bestanden ook previews kan halen?
Aangezien het nogal zware bestanden zijn(ca 600mb) denk ik niet dat het alleen txt.files zijn.
Ik begrijp dat ik hier geen complete foto's mee terug krijg.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Adobe Lightroom

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Lightroom 5 op een oude computer gezet en backup teruggezet hierbij blijven alle previews grijs.
programma LRviewer voor windows.

Alvast bedankt voor het meedenken.
...

Alle reacties

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:28
Catalogus naam Previews.lrdata is bij mij een folder met daar in abc.lrprev files. Volgens deze link zou je daaruit Jpegs moeten kunnen halen. Helaas is de link naar het scriptje offline. Wellicht nog ergens anders te vinden?

Maar uhm mijn door lightroom gecreeerde backup bevat enkel de catalogus. Misschien komt dat door een versie verschil?

Edit Hmm, dit linkje zou kunnen werken. Maar dannn wel vanuit lightroom. Ofwel dan moet lightroom de previews wel herkennen. Heb je de preview data goed terug gezet. dwz naast de catalogus file?

Of misschien vind je nog wat nuttigs in deze andere zoekresultaten

[ Voor 35% gewijzigd door analogworm op 12-12-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loco44
1 superuser link heb ik gezien, script ga ik proberen.
https://helpx.adobe.com/n...ost-images-lightroom.html
Nieuwe link naar het script

2 normaal heb ik ook alleen de catalogus maar toevallig heb ik ooit eens de preview LRdata map ergens opgeslagen.

3 preview data staat in dezelfde map als de catalogus. C:gebruiker/afbeeldingen/lightroom.

Helaas net het script geprobeert maar deze werkt niet, gaat alleen om verwijderde foto's die al eens in Lightroom zijn verwijdert.

[ Voor 14% gewijzigd door Loco44 op 13-12-2019 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Dat is jammer. Ik zag ook ergens een GitHub script. Misschien dat die onafhankelijk werkt van Lightroom?

Anyhow, how zit t met je HDD? Waarom is die afgeschreven? Mooiste zou natuurlijk zijn als daar nog wat te halen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loco44
Ok ga ik eens opzoeken.

HDD is al draaiende gevallen en niet meer te herstellen met recovery programma's.
misschien als de prijzen iets gezakt zijn voor 500gb stuur ik hem wel op naar een erkend bedrijf.
Heb hier wel van geleerd tegenwoordig gaat alles op een NAS met een cloud backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Loco44 schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 08:40:
Ok ga ik eens opzoeken.

HDD is al draaiende gevallen en niet meer te herstellen met recovery programma's.
misschien als de prijzen iets gezakt zijn voor 500gb stuur ik hem wel op naar een erkend bedrijf.
Heb hier wel van geleerd tegenwoordig gaat alles op een NAS met een cloud backup.
Ja wat was het.. 3-2-1.. 3 kopieën op 2 locaties en 1 off site is de way to go. Maar goed wel zuur zeg. Je zou zeggen dat professionele recovery zou moeten kunnen. En anders moet er toch wel wat te lezen zijn uit die Lightroom bestanden..

Dat is wel een beetje waarom ik Lightroom enigzins hekel en toch voor extra veiligheid ook de xmp-sidecar bestanden bij mijn raws laat schrijven. Anders Als je catalogus foetsie gaat, gaat al je werk foetsie. Niet dat jij hier wat aan hebt, maar moest het even kwijt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loco44
Het is al een aantal jaren geleden dat dit gebeurt is.Backuppen gebeurt nu wel beter.
Lightroom ben ik al lang vanaf gestapt ik vind het een overgewaardeerd programma, hoe anders dan Photoshop. voor echte bewerkingen gebuik ik wel Photoshop.
XMP bijschrijven hoeft van mij niet perse ik hoef ook niet van elke foto de raw bestanden te bewaren alleen de echte mooie met 5 sterren zeg maar. maar ik snap je reactie.
Helaas tot nog toe geen jpg uit de Lightroom bestanden kunnen halen, wel gelezen dat het met een mac wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loco44
Heb inmiddels thumbnails uit het root-pixels.db bestand verkregen.
Het is gelukt met het Programma BitmapRip.( http://mark0.net/soft-bitmaprip-e.html )

@analogworm bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Loco44 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:40:
Heb inmiddels thumbnails uit het root-pixels.db bestand verkregen.
Het is gelukt met het Programma BitmapRip.( http://mark0.net/soft-bitmaprip-e.html )

@analogworm bedankt voor het meedenken.
At least it's something :p graag gedaan
Pagina: 1