Managed switch keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 23:37
Ik zoek een managed switch met 8 of 16 poorten
Ik wil mijn huidige netwerk set-up beter gaan inrichten en organiseren.
Doelstelling is dat deze switch icm met een router (op dit moment denk ik aan een mikrotik hEX) mijn huidige ASUS RT AC66 gaat vervangen. Wireless van de ASUS gebruik ik niet en de beheer mogelijkheden zijn beperkt.

We hebben glasvezel, met internet 200/200 mbps, tv en telefonie van kpn.
Op termijn zou ik graag zien dat de nieuwe combo ook de KPN experiabox gaat vervangen.

De ASUS heeft geen poorten meer vrij, zodat bijvoorbeeld de RPi die mijn wireless accespoints beheert niet in de meterkast hang maar in de woonkamer onder de tv staat.

Ik twijfel nog of ik voor een poe enabled switch moet gaan; Mijn accespoints worden nu gevoed met injectors, dat zou door de switch kunnen worden overgenomen en ook de rpi kan via poe gevoed worden? Wat zou het voordeel zijn behalve een nettere meterkast met minder voedingen?

En als ik de unmanaged switch op zolder ook nog vervang door een managed exemplaar, kan ik dan via link aggregation de interne bandbreedte vergroten (heeft dat uberhaupt zin).

Ik heb een budget tussen de 60 en 120 euro in gedachten
Ook afhankelijk van de mogelijkheden van de switch

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn access points zijn TP-Link EAP serie, als het daardoor voordeel biedt om ook een switch van TP-Link te kiezen doe ik dat graag, verder lees ik positieve berichten over de netgear managed switches.
Met Ubiquiti heb ik dan weer niet zoveel.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Mijn huidige onhandige netwerk layout
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xa2lOlP.png

De raspberry wil ik naar de meterkast verhuizen.
In de toekomst komt er ook ook domotica bij wellicht, waar ik ook (een) poort(en) voor nodig heb.

TV gaat nog niet via de ASUS naar de tv, maar rechstreeks of via de powerline. Als dat over het reguliere netwerk kan maakt dat de situatie veel overzichtelijker en netter lijkt me.

De EAP's krijgen nu power via injectors, misschien is een poe switch eenvoudiger.

De huidige unmanaged switch op zolder krijgt veel verkeer voor z'n kiezen omdat zoon 1 op de zolder zit te gamen en dochter in de hobykamer netflix kijkt terwijl papa over dezelfde lijn een film naar binnen hengelt ;)
Dus: als ik de unmanaged switch op zolder vervang door een managed exemplaar, kan ik via link aggregation ook de interne bandbreedte wat opkrikken?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Beste antwoord (via Tacoos op 13-12-2019 16:48)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:52
Beetje onderzoek kan geen kwaad ;) https://www.google.com/se...le+stadia+bandwidth+usage -> 1080P is 9 GB/hour ofwel 20 Mbit, vergelijkbaar met Netflix. Gigabit heeft 1000 Mbit beschikbaar, dus ook dat valt onder "amper dataverkeer".

Ik lees nog steeds niks wat zou zorgen voor problemen tussen zolder en Asus, dus daarvoor zou je niet per se een switch hoever te vervangen. PoE, VLANs of meer poorten nodig hebben zijn wel goede punten.

Als je voor PoE gaat dan kan het zeker wel voor een opgeruimde meterkast zorgen, nu heb je daar twee voedingen en injectors hangen (en op zolder ook een) die dan weg kunnen. De Raspberry Pi doet bij mijn weten alleen PoE als je er een extra "hat" voor koopt, dus niet standaard.

Wat is een ARRIS? Een set-top-box om TV te kijken? Wat voor verbinding heb je? DSL? Glas? Als je TV wil blijven kijken moet je "nieuwe combi" dus ook het TV-signaal kunnen doorgeven.

Veel mensen die het "netjes" willen doen gaan voor één centrale switch en dan overal kabels naartoe, maar er is niks mis met een switch in de meterkast (al dan niet ingebouwd in je router), een switch bij de TV en eentje op zolder. Wat je kunt overwegen is de switches vervangen door switches die IGMP snooping doen (zoals de TP-Link SG105 of SG108, v2 of hoger), dan kun je de TV-kastjes ook aansluiten op die switches, dat scheelt de kabels van de Experiabox (al dan niet via powerline) naar de woonkamer en hobbykamer.

Ik zou een schema maken wat waar staat, kijken hoeveel kabels je kunt trekken en of je dan op een platter model uit kunt komen. Met 1 kabel extra van woonkamer naar meterkast, en twee van zolder naar beneden zou je af kunnen met 1 switch in de meterkast en 1 op zolder, waarbij je dan in de meterkast (als je inderdaad voor de hEX gaat) voor betrekkelijk weinig (extra) geld een hEX POE neer kunt zetten waar je de drie AP's en de meterkast-switch op aansluit.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Alle reacties

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-01 18:57
Merk je dan dat de verbinding naar de router te langzaam is? 1 gigabit lijkt mij meer dan voldoende voor dit gebruik.

• Paul
De huidige unmanaged switch op zolder krijgt veel verkeer voor z'n kiezen omdat zoon 1 op de zolder zit te gamen en dochter in de hobykamer netflix kijkt terwijl papa over dezelfde lijn een film naar binnen hengelt ;)
Online gamen: Amper verkeer
Netflix: Amper verkeer
Film binnentrekken: Heel erg afhankelijk van hoe. Van je NAS naar pc hobby kamer? Zou geen invloed moeten hebben op je internetverkeer. Vanaf het internet? Je wordt eerder beperkt door je internetverbinding of de verzendende kant dan door die switch op zolder.

Heb je daadwerkelijk een probleem, of zit je alleen te brainstormen?
Dus: als ik de unmanaged switch op zolder vervang door een managed exemplaar, kan ik via link aggregation ook de interne bandbreedte wat opkrikken?
Welke bandbreedte? Tussen je router en de nieuwe switch? Mogelijk, als de router dat ook ondersteunt. De vraag is of je er iets aan hebt. LACP (want daar hebben we het dan over) verdeelt niet zozeer een datastroom, maar verdeelt verbindingen. Met 3 apparaten naar je router verbinden zal best case scenario 2 verbindingen over één kabel en de andere verbinding over de andere kabel sturen, worst case alle drie over dezelfde kabel omdat de hash nu eenmaal zo uitkomt.

Thuis heb je niet veel aan LACP. Ik denk ook niet dat je de uplink tussen de router en de switch vol trekt, dus dan voegt het sowieso niks toe :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tacoos
Paul schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:42:
[...]

Online gamen: Amper verkeer
Netflix: Amper verkeer
Film binnentrekken: Heel erg afhankelijk van hoe. Van je NAS naar pc hobby kamer? Zou geen invloed moeten hebben op je internetverkeer. Vanaf het internet? Je wordt eerder beperkt door je internetverbinding of de verzendende kant dan door die switch op zolder.

Heb je daadwerkelijk een probleem, of zit je alleen te brainstormen?

[...]
Nee, ik heb nu niet merkbaar een bandbreedte probleem.

Primaire reden om de rt66 te vervangen door een switch is te weinig aansluitingen. Tegelijk wil ik het netwerk wat netter opzetten en beter organiseren.

Jij hebt het over online gamen (ze doen nu idd veel Fortnite bijvoorbeeld), maar hoe ligt t als iemand een google stadia abbo wil?

Een groot deel van de reden dat de netwerkstructuur zo onhandig is, is dat de verbinding tussen meterkast en rest van de begane grond behalve de woonkamer via de zolder gaat.
Daarom loopt er dus een lijntje naar een switch op zolder en van daar verder naar de achterzijde van het huis beneden, waar ook de hobby kamer is.

Nu ligt er een netwerk kabel en een coax kabel in die buis naar boven en vandaar ook weer naar beneden naar de achterijde van het huis. Omdat de coax nogal verbodig is geworden, zou ik nieuwe kabels kunnen trekken en er 2 of 3 cat 6 kabels doorheen kunnen jassen en zo bandbreedte extra creeeren.

Op zolder slaapt/woont nu zoon 1, die graag games speelt. Op termijn komt daar zoon 2 nog wel bij, die ook graag games speelt.
Als link aggregation geen voordelen biedt, ga ik daar nu geen energie in steken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 13-12-2019 13:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Paul
Beetje onderzoek kan geen kwaad ;) https://www.google.com/se...le+stadia+bandwidth+usage -> 1080P is 9 GB/hour ofwel 20 Mbit, vergelijkbaar met Netflix. Gigabit heeft 1000 Mbit beschikbaar, dus ook dat valt onder "amper dataverkeer".

Ik lees nog steeds niks wat zou zorgen voor problemen tussen zolder en Asus, dus daarvoor zou je niet per se een switch hoever te vervangen. PoE, VLANs of meer poorten nodig hebben zijn wel goede punten.

Als je voor PoE gaat dan kan het zeker wel voor een opgeruimde meterkast zorgen, nu heb je daar twee voedingen en injectors hangen (en op zolder ook een) die dan weg kunnen. De Raspberry Pi doet bij mijn weten alleen PoE als je er een extra "hat" voor koopt, dus niet standaard.

Wat is een ARRIS? Een set-top-box om TV te kijken? Wat voor verbinding heb je? DSL? Glas? Als je TV wil blijven kijken moet je "nieuwe combi" dus ook het TV-signaal kunnen doorgeven.

Veel mensen die het "netjes" willen doen gaan voor één centrale switch en dan overal kabels naartoe, maar er is niks mis met een switch in de meterkast (al dan niet ingebouwd in je router), een switch bij de TV en eentje op zolder. Wat je kunt overwegen is de switches vervangen door switches die IGMP snooping doen (zoals de TP-Link SG105 of SG108, v2 of hoger), dan kun je de TV-kastjes ook aansluiten op die switches, dat scheelt de kabels van de Experiabox (al dan niet via powerline) naar de woonkamer en hobbykamer.

Ik zou een schema maken wat waar staat, kijken hoeveel kabels je kunt trekken en of je dan op een platter model uit kunt komen. Met 1 kabel extra van woonkamer naar meterkast, en twee van zolder naar beneden zou je af kunnen met 1 switch in de meterkast en 1 op zolder, waarbij je dan in de meterkast (als je inderdaad voor de hEX gaat) voor betrekkelijk weinig (extra) geld een hEX POE neer kunt zetten waar je de drie AP's en de meterkast-switch op aansluit.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tacoos
Paul schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:51:
...[...]...

...[...]...
Ik heb het ook boven aangevuld, maar we hebben hier glasvezel alles in 1 200/200 van KPN
De Arris is idd de set-top box voor TV kijken.

Als ik dit zo samenvat, zou ik met een TP-Link TL-SG108PE of T1500G-10PS prima uit de voeten moeten kunnen als ik 8 poorten voldoende vind en POE wil?
Is er een reden om voor de duurdere T1500 te kiezen dan?

Bij 16 poorten is de TP-link TL-SG1016PE net buiten gesteld budget, maar ik denk dat ik met 8 meteen weer krap kom als ik ook iptv via de smart switch ga laten lopen

• Paul
Bij 200 MBit internet ga je al helemaal geen gigabit-verbinding tussen router en switch dichttrekken met verkeer van/naar het internet :)

De switches die je linkt ondersteunen IGM snooping dus je zou de ARRIS boxen via die switches aan kunnen sluiten als je dat zou willen (de hele keten moet het dan snappen, dus het is ook afhankelijk van de router die je gebruikt om de Experiabox te vervangen).

Ik zie zo twee verschillen tussen de 108 en de 1500:
- 4 versus 8 poorten met PoE
- 0 versus 2 SFP-sloten

Ik vermoed dat je intern (tussen switches, of naar je NAS) geen glasvezel gaat gebruiken dus die SFP-sloten heb je niet nodig, en je hebt ook maar 3 devices die PoE kunnen gebruiken, dus de 108 is voldoende.

Ook heb je zo meteen een switch over, dus zou je er ook bij kunnen hangen als 8 poorten te weinig is en je liever niet zoveel geld uitgeeft :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1