Geld overmaken naar IBAN via eBay

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sjoerd0910
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21-07 12:43
Ik heb een aantal dagen geleden via het eBay.com veilingsysteem een goede deal gescoord op een MacBook pro. Nadat ik vroeg of ik de MacBook kon ophalen (het gaat om een Duitse verkoper en de locatie in de advertentie was relatief dichtbij) gaf de verkoper aan dat dat kon, maar dat hij recentelijk was verhuisd naar Berlijn. (Geen optie meer dus)

Kort daarna heb ik gevraagd of het dan mogelijk was om met PayPal te betalen, dit wilde de verkoper echter niet, enkel via bankoverschrijving of ophalen. Wel was de verkoper bereid om een kopie van zijn identiteitskaart te sturen.

Het gaat om een verkoper die sinds 2007 actief is en redelijk veel beoordelingen heeft als koper maar geen als verkoper. Ik heb de naam, nickname en IBAN opgezocht via Google maar daar kon ik niks uit terugvinden.

Nu is mijn vraag, wat is handig om te doen en heb ik recht op enige vorm van eBay kopersbescherming als ik op deze manier zou betalen? (Bankoverschrijving)

[ Voor 5% gewijzigd door sjoerd0910 op 12-12-2019 21:47 ]

Beste antwoord (via sjoerd0910 op 12-12-2019 22:30)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sjoerd0910 Laat de verkoper naar zijn oude adres komen op afspraak, of kap de deal af en meldt het bij eBay.(je hebt geboden met de gedachte om het af te halen op adres, via Postleitzahl/woonplaatsvermelding)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee je hebt geen enkele bescherming als je niet via PayPal betaalt.
Wel veel rode vlaggen trouwens (net verhuisd, weinig verkocht, geen paypal) dus pas op!
Kopie identiteitskaart klinkt leuk maar hoe ga jij checken dat hij dat echt is?

[ Voor 20% gewijzigd door Juup op 12-12-2019 21:54 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:22
Dat is als een normale overschrijving dus geen garanties of bescherming. PayPal is voor verkopers bizar fraudegevoelig dus dat hij daar niet aan begint is te begrijpen. Jaren geleden deed ik niet anders dan Bankuberweisungen opsturen en het is altijd goed gegaan.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:57

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Was de optie betalen via paypal beschikbaar op de advertentie? en ophalen ook?

Betaling buiten Ebay om heeft ebay natuurlijk geen zich op en dat zullen ze ook vertellen mocht er wat fout gaan.

Dan geven ze aan dat het maar een welles nietes discussie wordt tussen de koper en verkoper en heel veel succes.

[ Voor 59% gewijzigd door 42dpi op 12-12-2019 21:55 ]

Si vis pacem, para bellum

• sjoerd0910
42dpi schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:53:
Was de optie betalen via paypal beschikbaar op de advertentie? en ophalen ook?
PayPal niet, ophalen wel.
Juup schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:53:
Nee je hebt geen enkele bescherming als je niet via PayPal betaalt.
Wel veel rode vlaggen trouwens (net verhuisd, weinig verkocht, geen paypal) dus pas op!
Kopie identiteitskaart klinkt leuk maar hoe ga jij checken dat hij dat echt is?
Nee zoiets zou ik op een basic reversed image search niet kunnen checken. Maar zou ik bijvoorbeeld wel iets hebben aan het ID bewijs van de verkoper? (even ervan uitgaande dat het echt is dan)

[ Voor 43% gewijzigd door sjoerd0910 op 12-12-2019 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:17
Nee, lekker de deal annuleren. Je bent ook op de hoogte dat ze in Duitsland een QWERTZ-toetsenbord gebruiken?

[ Voor 56% gewijzigd door NotSoSteady op 12-12-2019 21:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:33
Toen ik het las...dacht ik meteen aan een oplichter. Ineens verhuisd... Geen PayPal.

Ik zou het zelf niet doen.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Bij dit soort grote bedragen? Altijd ophalen, anders niet doen. Te veel gevallen van fraude. Jammer voor de verkoper die wellicht niks kwaads in de zin heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:57

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sjoerd0910 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:56:
[...]

PayPal niet, ophalen wel.

Maar zou ik bijvoorbeeld wel iets hebben aan het ID bewijs van de verkoper? (Zou eventuele identiteitsfraude niet uitsluiten natuurlijk)
Iemand met een gezond verstand geeft niet zomaar een kopie van een ID kaart af, fraudeurs wel om vertrouwen proberen te wekken.

Het kan legit zijn maar ook niet en ik heb ook een onderbuik gevoel bij verhuist in eens, je kan gewoon annuleren omdat die in eens ergens zegt te wonen en jij uit ging van ophalen bij een andere locatie.

[ Voor 18% gewijzigd door 42dpi op 12-12-2019 22:03 ]

Si vis pacem, para bellum

• sjoerd0910
NotSoSteady schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:58:
Nee, lekker de deal annuleren. Je bent ook op de hoogte dat ze in Duitsland een QWERTZ-toetsenbord gebruiken?
Het ging in dit geval om een model met een US keyboard.

De verkoper gaf trouwens aan niet meer in de desbetreffende stad te wonen, weet verder niet wanneer hij verhuisd is (per ongeluk fout geformuleerd in TS)

Wat me overigens wel opviel is het aantal gekochte items (met bijbehorende recenties) en dat het account al lang actief is, maar dit wil natuurlijk ook niks zeggen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp, dan laat ik deze lekker aan mij voorbij gaan

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:17
sjoerd0910 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:05:
[...]

Het ging in dit geval om een model met een US keyboard.

De verkoper gaf trouwens aan niet meer in de desbetreffende stad te wonen, weet verder niet wanneer hij verhuisd is (per ongeluk fout geformuleerd in TS)

Wat me overigens wel opviel is het aantal gekochte items (met bijbehorende recenties) en dat het account al lang actief is, maar dit wil natuurlijk ook niks zeggen.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp, dan laat ik deze lekker aan mij voorbij gaan
Kan ook gewoon om een gehackte account gaan, zoals dat ook geregeld het geval is op Marktplaats. Die hebben ook altijd toevallig wat wanneer je vraagt of je het ook kan ophalen.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-07 14:01
Je moet wel gestoord zijn, dat als je iets wilt verkopen, dat je dan je ID-kaart naar een vreemde gaat sturen.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
sjoerd0910 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:05:
[...]
Het account kan ook gehackt zijn. Dit gebeurd zelfs met complete stores op ebay.

Zelf heb ik aan de kant van verkoper gestaan bij een macbook. Een macbook is redelijk waarde vast en je zal niet zo snel een geweldige deal aantreffen. Daarom zijn dit soort dingen vaak ook te mooi om waar te zijn. Mocht je nog opzoek gaan kan ik je aanraden gewoon realistisch te kijken naar de prijzen. Wanneer een verkoper akkoord gaat met een paar honderd minder dan begrijp je zelf ook wel dat het geen zuivere koffie is en dat je bij verzending sowieso niets gaat ontvangen. Omgekeerd gaan ze als koper juist weer akkoord met bedragen die hoger zijn dan in de winkel.

Marktplaats blokkeerde overigens per direct alle accounts die over verzending naar het buitenland gingen. Dat lijkt mij ook al genoeg zeggen.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:24
BlackMonkey schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:12:
[...]

Het account kan ook gehackt zijn. Dit gebeurd zelfs met complete stores op ebay.

Zelf heb ik aan de kant van verkoper gestaan bij een macbook. Een macbook is redelijk waarde vast en je zal niet zo snel een geweldige deal aantreffen. Daarom zijn dit soort dingen vaak ook te mooi om waar te zijn. Mocht je nog opzoek gaan kan ik je aanraden gewoon realistisch te kijken naar de prijzen. Wanneer een verkoper akkoord gaat met een paar honderd minder dan begrijp je zelf ook wel dat het geen zuivere koffie is en dat je bij verzending sowieso niets gaat ontvangen. Omgekeerd gaan ze als koper juist weer akkoord met bedragen die hoger zijn dan in de winkel.

Marktplaats blokkeerde overigens per direct alle accounts die over verzending naar het buitenland gingen. Dat lijkt mij ook al genoeg zeggen. Macbook zijn ongeveer even duur overal in Europa, mocht het kleine verschil in aanschafprijzen al een klein beetje voordeel voor een deal opleveren, dan zorgen de verzendkosten wel dat het totaal geen verschil meer maakt.

Ps. Stiekem ben ik nu wel heel benieuwd naar de listing en "deal".

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:11
Niet doen, dit is zeer waarschijnlijk oplichting.
Ik zou aan de verkoper vragen of hij het product eerst wil opsturen en dat je dan na ontvangst het geld overmaakt.
Mocht het een legitieme verkoper zijn dan zou hij hiervoor open moeten staan, aangezien hij zelf foutieve informatie heeft opgegeven ( woonplaats ).

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:17:
Ik zou aan de verkoper vragen of hij het product eerst wil opsturen en dat je dan na ontvangst het geld overmaakt.
Mocht het een legitieme verkoper zijn dan zou hij hiervoor open moeten staan, aangezien hij zelf foutieve informatie heeft opgegeven ( woonplaats ).
Da's natuurlijk onzin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
JohanNL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:17:
Tuurlijk!
Eerst je spullen van honderden euro's opsturen, en dan maar afwachten of je misschien ook je poen krijgt.
Dat is vast een veelgebruikte methode.

• beezjeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-07 11:03
Tja zoals velen al zeggen inderdaad niet doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sjoerd0910 Laat de verkoper naar zijn oude adres komen op afspraak, of kap de deal af en meldt het bij eBay.(je hebt geboden met de gedachte om het af te halen op adres, via Postleitzahl/woonplaatsvermelding)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

laat hem de kopie van de ID bewijs opsturen
Na ontvangst, vraag je hem te skypen of te whatsappen, dan kan je zien of zijn ID goed is

Everything is better with Bluetooth

• JohanNL
zetje01 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:19:
[...]

Tuurlijk!
Eerst je spullen van honderden euro's opsturen, en dan maar afwachten of je misschien ook je poen krijgt.
Dat is vast een veelgebruikte methode.
En is eerst honderden euro's overmaken en dan hopen dat de verkoper ( die eerst beweert in plaats A te wonen, maar later in plaats B ) het opstuurt dat wel ?
Als legitieme verkoper is het heel redelijk om dit te overwegen.

• gysman11
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:41:
[...]

En is eerst honderden euro's overmaken en dan hopen dat de verkoper ( die eerst beweert in plaats A te wonen, maar later in plaats B ) het opstuurt dat wel ?
Dat leek me een evenzo slecht plan. Vandaar ook mijn eerdere advies: Ophalen of niet doen.

• JohanNL
gysman11 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:43:
[...]

Dat leek me een evenzo slecht plan. Vandaar ook mijn eerdere advies: Ophalen of niet doen.
Hoezo slecht plan? TS loopt geen risico op deze manier.

• zetje01
JohanNL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:41:
[...]

Zou jij een product van honderden euro's (misschien wel 1000) naar een vreemde opsturen, en dan maar afwachten of je je geld krijgt?

• JohanNL
zetje01 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:51:
[...]

Zou jij een product van honderden euro's (misschien wel 1000) naar een vreemde opsturen, en dan maar afwachten of je je geld krijgt?
Al gedaan een aantal keren, maar dat doe ik niet zomaar, daarbij doe ik wel een risicocalculatie.
Heb zelfs meerdere keren digitale dierentuin kaartjes en musical kaartjes verkocht via het beruchte Marktplaats en allemaal goed gegaan.
€1000 of meer gaat me dan wel erg ver, dat zou ik zeker niet zomaar doen hoe betrouwbaar iemand er ook uit ziet.

Maar, de verkoper in dit geval is bereid het product op te sturen en stuurt hier ook naartoe doordat hij een onjuiste woonplaats had opgegeven.
De verkoper ontneemt min of meer de mogelijkheid om het product op te halen, dan lijkt het mij heel redelijk dat de verkoper het risico neemt in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
JohanNL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 22:48:
[...]

Hoezo slecht plan? TS loopt geen risico op deze manier.
Goed lezen: "dat leek me evenzo een slecht plan" refereert aan jouw "En is eerst honderden euro's overmaken en dan hopen dat de verkoper ( die eerst beweert in plaats A te wonen, maar later in plaats B ) het opstuurt dat wel ?"

Vandaar dat ik in mijn eerste reactie zei: "ophalen en anders niet doen", juist vanwege het grote bedrag. En dat vind je later zelf trouwens ook een beter idee:

"€1000 of meer gaat me dan wel erg ver, dat zou ik zeker niet zomaar doen hoe betrouwbaar iemand er ook uit ziet."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Er zijn best veel duitsers die op ebay verkopen zonder paypal. Paypal is best riskant voor verkopers, dus wat dat betreft begrijp ik dat volkomen. Daarom kijk ik als ik iets koop wat enkel via iban kan naar de track record van de verkoper, heeft die tientallen zo niet honderden positieve verkopen op zijn naam, dan doe betaal ik ook via iban, zonder problemen.

Maar hier gaat er teveel op rood,
  • geen verkoop historie, alleen koop (goedkope meuk uit china?)
  • ophalen ok, maar hey, net verhuisd
  • 1ste verkoop meteen iets super gewildst als een macbook pro
Voor de lolz zou ik hem even mailen dat je volgende week bij je broer op visite bent, die toevallig ook in Berlijn woont, en hem dan ophaalt. Kijken hoe zijn reactie is.

Volgende keer beter opletten bij ebay, als er geen paypal bij de betaalmogelijkheden staat, bied dan gewoon niet. Nu krijg je een aantekening op je account dat je niet hebt betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:27:

Volgende keer beter opletten bij ebay, als er geen paypal bij de betaalmogelijkheden staat, bied dan gewoon niet. Nu krijg je een aantekening op je account dat je niet hebt betaald.
Je moet er een beetje moeite voor doen, maar je kunt dit voorkomen door een bericht te sturen naar ebay en de situatie uit te leggen.
Verkopers kunnen overigens - op een of andere manier - de manier om met Paypal te betalen nadat je de veiling hebt gewonnen deactiveren, dit is mij al eens overkomen.
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:27:

Voor de lolz zou ik hem even mailen dat je volgende week bij je broer op visite bent, die toevallig ook in Berlijn woont, en hem dan ophaalt. Kijken hoe zijn reactie is.
En wat als de verkoper zegt: '' Prima, kom maar langs '' ?
Lijkt me dan weer geen slim plan en zo'n ebay-aantekening waardig.

[ Voor 8% gewijzigd door JohanNL op 13-12-2019 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

JohanNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:12:

Verkopers kunnen overigens - op een of andere manier - de manier om met Paypal te betalen nadat je de veiling hebt gewonnen deactiveren, dit is mij al eens overkomen.
Werkelijk? Ik verkoop honderden spullen per maand, maar ik kan paypal na de koop niet verwijderen. Misschien dat ze geblokkeerd zijn bij paypal na de koop?
JohanNL schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:12:

En wat als de verkoper zegt: '' Prima, kom maar langs '' ?
Lijkt me dan weer geen slim plan en zo'n ebay-aantekening waardig.
Dan haal je m toch gewoon op? Berlijn ben je zo, en knoop je er een leuk weekendje aan vast. Die aantekening krijg je toch wel, het niet vertrouwen geldt niet. Daarnaast stelt zon aantekening ook niet zoveel voor. Zeker niet als koper, ebay kiest toch gewoon voor het geld.

Maar de kans dat dat gebeurd lijkt mij 0. Het zal wel een gekocht ebay profiel zijn. zie https://www.google.com/se...d&q=ebay+account+for+sale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:46:
[...]

Werkelijk? Ik verkoop honderden spullen per maand, maar ik kan paypal na de koop niet verwijderen. Misschien dat ze geblokkeerd zijn bij paypal na de koop?
Ja, je kon wel met paypal betalen aanklikken, maar dan kreeg je een foutmelding.
Het betrof ook een te-mooi-om-waar-te-zijn-aanbieding van iemand met 0 feedback, waarbij de verkoper wel mooi een Duits rekeningnummer had ingevuld, terwijl hij woonachtig zou zijn in Nederland en enkel Engels sprak.
Ebay zit vol met dit soort tuig en er wordt niet veel tegen gedaan ( maar zolang iedereen binnen Ebay met Paypal/creditcard blijft betalen zullen ze ook geen succes hebben ;) )
Anoniem: 454358 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:46:

Dan haal je m toch gewoon op? Berlijn ben je zo, en knoop je er een leuk weekendje aan vast. Die aantekening krijg je toch wel, het niet vertrouwen geldt niet. Daarnaast stelt zon aantekening ook niet zoveel voor. Zeker niet als koper, ebay kiest toch gewoon voor het geld.

Maar de kans dat dat gebeurd lijkt mij 0. Het zal wel een gekocht ebay profiel zijn. zie https://www.google.com/se...d&q=ebay+account+for+sale
Nou dat gaat niet iedereen zomaar doen hoor.
En mocht de verkoper enkel de intentie hebben het geld te incasseren maar niets te leveren, dan kan die ook net zo goed een willekeurig adres in Berlijn geven om minder op te vallen.
Tja, totdat TS er wel daadwerkelijk naartoe gaat en er achter komt dat hij er voor niets naartoe is gegaan.

Pagina: 1