Jacuzzi leeg laten lopen via telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hgo
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-10-2021
Goedenavond,

Ik probeer al geruime tijd (2 jaar) met tussenpauzes een manier te bedenken om mijn afvoer van mijn bad via mijn telefoon open te zetten.

Ik heb een jacuzzi direct aangesloten op mijn afvoer en daar een afsluiter tussen geplaatst als ik stroom zet op het bruine draadje gaat de klep dicht. Als ik stroom op het witte draadje zet dan gaat hij open. Ik heb een slimme stekker aangeschaft, maar nu heb ik nog een onderdeel nodig die ervoor zorgt dat de stroom verwisseld word van de bruine naar het witte draadje d.m.v. de slimme stekker. Heeft iemand een idee wat ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast dank voor het meedenken

Beste antwoord (via Hgo op 15-12-2019 14:53)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

Illusion

(the art of)

Als je 2 draadjes hebt en moet wisselen. Dan lijkt een rolluikschakelaar mij de beste oplossing.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Kon dit niet gewoon opgelost worden met een relais?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een relais met een wisselcontact.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• sypie
  • Niet online
Arduino/Raspberry Pi i.c.m. een relaisbordje die 230V kan schakelen. Daarna maak je netjes een webinterface zodat je door middel van een knopje een actie kunt uitvoeren. Wat wel handig is is dat je de status ook uit kunt lezen van de stand van de klep.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Not to be a dick here maar... Water & elektriciteit en iemand die nog nooit van een relais heeft gehoord... meh. Je beseft dat, onder de juiste (of verkeerde) omstandigheden zoiets gruwelijk mis kan gaan als je er in zit en op één of andere manier ergens een lekstroom loopt o.i.d.?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• memphis
  • Laatst online: 17:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En er al 2 jaar over nadenken....
Iets zegt mij dat het te ver boven zijn pet gaat en hij beter iemand met kennis kan inschakelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Electronische klep.
Rainbird beregenings controler met wifi
App op de telefoon.

En als zone naam, beregenen riool...

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Hgo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:45:
als ik stroom zet op het bruine draadje gaat de klep dicht. Als ik stroom op het witte draadje zet dan gaat hij open. Ik heb een slimme stekker aangeschaft, maar nu heb ik nog een onderdeel nodig die ervoor zorgt dat de stroom verwisseld word van de bruine naar het witte draadje d.m.v. de slimme stekker.
Een tweede slimme stekker. Met Stekker 1 schakel je bruin, met stekker 2 schakel je wit.

Maar zoals de andere reacties aangeven kan je beter met iets wat meer kant-en-klaar is (suggestie Emielvanputten) aan de gang gaan. Of nog beter de suggesties van RobIII en memphis volgen... een expert erbij halen...

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 08:05
Even een stomme vraag... hoe ben je niet in de buurt van de jacuzzi als je deze leeg wil laten lopen? Wat is er mis met een stop en een touwtje?

Oplossing gevonden! Als je uit bad stapt, bind je het touwtje aan je telefoon, en trek je met je telefoon de stop eruit _O-

[ Voor 30% gewijzigd door burnedhardware op 12-12-2019 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
Voordat iedereen begint te steigeren ik ga er toch stiekum vanuit dat de ts met stroom 12v sturing bedoelt.

Daarnaast zoals boven al aangegeven een microboardje eraan hangen met een relais hele goedkope optie is een esp8266 is ook genoeg info over te vinden.

Mocht het wel zo zijn dat de klep bedient wordt met net spanning raad ik je aan dit per direct af te koppelen aangezien dit levensgevaarlijk is en zeker niet goedgekeurd voor de Europese markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo
Bedankt allemaal voor het meedenken.

Ik ben al heel kang op zoek naar een relais maar kon geen goede vinden heb er zelfs een gekregen van een electricien,maar kreeg het niet voor elkaar.

Een webinterface bouwen gaat mij me pet idd te boven.

Lekstroom is onmogelijk de klep is hier speciaal voor gemaakt en heeft ook alle mogelijke keurmerken.

De sturing is geen 12v, maar echt 220 volt

Ik wil de jacuzzi leeg laten lopen op deze manier, omdat hij binnen staat en ik niet heel mijn badkamer vol met water wil hebben. De app is niet niet nodig, maar lijkt me gewoon grappig aangezien ik verder alles met app kan bedienen.

2 slimme stekkers gaat niet op het moment dat je per ongeluk beide stekkers aan zou zetten gaat het denk ik goed fout.

Ik ben inderdaad geen electricien maar service monteur van ketels dus weet wel het nodige van electra af maar niet tot in detail.

Ik ben ontzettend blij met emiel zijn antwoord ik denk dat dat precies is wat ik zoek hartelijk dank daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet alleen niet of er een model Rainbird is dat 220 stuurt.
Je hebt al vermeld dat het echt 220 is, en persoonlijk vind ik dat een rare combo voor electra en water.

12 of 24 zou mijn verwachting zijn, en in de winkel hier vind ik ook alleen maar dat.

Maar goed, ik hoop dat je er iets mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:27

dragonhaertt

@_'.'

Hgo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:41:

Ik ben al heel kang op zoek naar een relais maar kon geen goede vinden heb er zelfs een gekregen van een electricien,maar kreeg het niet voor elkaar.

Lekstroom is onmogelijk de klep is hier speciaal voor gemaakt en heeft ook alle mogelijke keurmerken.

Ik wil de jacuzzi leeg laten lopen op deze manier, omdat hij binnen staat en ik niet heel mijn badkamer vol met water wil hebben. De app is niet niet nodig, maar lijkt me gewoon grappig aangezien ik verder alles met app kan bedienen.

2 slimme stekkers gaat niet op het moment dat je per ongeluk beide stekkers aan zou zetten gaat het denk ik goed fout.

Ik ben inderdaad geen electricien maar service monteur van ketels dus weet wel het nodige van electra af maar niet tot in detail.

Ik ben ontzettend blij met emiel zijn antwoord ik denk dat dat precies is wat ik zoek hartelijk dank daarvoor
Zou je het typenummer van je 'afsluiter' kunnen vinden? Dan kunnen we meedenken over de manier van aansturen en aansluiten zodat het veilig en verantwoord is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14

Illusion

(the art of)

Als je 2 draadjes hebt en moet wisselen. Dan lijkt een rolluikschakelaar mij de beste oplossing.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit eenvoudige relais zou al geschikt zijn https://www.sossolutions.nl/4x-relais. Kan je nog met een pi schakelen ook.

Mocht je niet voor eerder genoemde oplossing gaan, dan wil ik je wel adviseren om je eerst erg goed in te lezen of desnoods iemand er bij te halen zodat het wel veilig gaat gebeuren :+

offtopic: ook een CV heeft toch zeker een of meerdere relais? (iig vroegah voor de pomp?)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:50

M14

RobIII schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:22:
Not to be a dick here maar... Water & elektriciteit en iemand die nog nooit van een relais heeft gehoord... meh. Je beseft dat, onder de juiste (of verkeerde) omstandigheden zoiets gruwelijk mis kan gaan als je er in zit en op één of andere manier ergens een lekstroom loopt o.i.d.?
Ik denk dat je het groter maakt dan het is. Hij gebruikt een elektrische klep bedoelt om een buis met vloeistof af te sluiten. Dergelijke kleppen zijn ontworpen om dat veilig te kunnen doen. Daarnaast zit de klep per definitie onder de jacuzzi (iets met zwaartekracht enzo). Dit betekent natuurlijk niet dat je nergens naar moet kijken.

@Verwijderd Het klinkt misschien te simpel, maar een klik-aan-klik-uit sturing voor een rolluik doet precies wat je wil: Een spanning op de ene of de andere aansluiting zetten. Zie pagina 9 voor een aansluit schema:
https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70017_1.pdf

Verder kan dat spul met een ICS-2000 via een app worden aangestuurd.

Betreft het aansluiten, klik-aan-klik-uit spul is niet geschikt voor een vochtige omgeving. Ik zou vanuit de elektrische klep een lange kabel leggen en de stuur elektronica op een geschikte en veilige plaats monteren.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09 16:53
Op YouTube staan genoeg tutorials hoe je een electrisch rolgordijn aanstuurt met een esp8266. Dat past precies op jouw probleem. Als front-end kun je bijv. Blink gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-09 08:21
M14 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:12:
[...]

Ik denk dat je het groter maakt dan het is. Hij gebruikt een elektrische klep bedoelt om een buis met vloeistof af te sluiten. Dergelijke kleppen zijn ontworpen om dat veilig te kunnen doen. Daarnaast zit de klep per definitie onder de jacuzzi (iets met zwaartekracht enzo). Dit betekent natuurlijk niet dat je nergens naar moet kijken.

@Verwijderd Het klinkt misschien te simpel, maar een klik-aan-klik-uit sturing voor een rolluik doet precies wat je wil: Een spanning op de ene of de andere aansluiting zetten. Zie pagina 9 voor een aansluit schema:
https://www.klikaanklikui...siwyg/manuals/70017_1.pdf

Verder kan dat spul met een ICS-2000 via een app worden aangestuurd.

Betreft het aansluiten, klik-aan-klik-uit spul is niet geschikt voor een vochtige omgeving. Ik zou vanuit de elektrische klep een lange kabel leggen en de stuur elektronica op een geschikte en veilige plaats monteren.
Niet om het 1 of ander maar elektriciteit laat zich niet door de zwaartekracht beinvloeden, daarnaast is water een perfecte geleider voor elektriciteit, als het een vlinderklep oid is zou het prima galvanisch gescheiden zijn maar is het nog steeds de vraag of de rest van het systeem voldoende geaard is.

Aangezien ik iets lees over 2 draden uitgaande van fase en nul is er geen enkele aarde.

Maar als jullie graag adviseren zonder enige elektrotechnische achtergrond ga vooral je gang.
Ik zou met klem adviseren hier een installatie monteur bij te halen die weet waar hij mij bezig is.

Bij eventuele lekkage kan je een goede lekstroom krijgen die daadwerkelijk tot elektrocutie kan lijden.

Ben overigens wel geïnteresseerd in eventueel foto's en type aanduidingen van deze klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik begrijp niet zo goed waarom je een afsluiter met twee verschillende aansluitingen hebt voor open en dicht.

Normaliter is een (magneet)klep NO of NC:
NO: geen spanning = open, wel spanning = dicht
NC: geen spanning = dicht, wel spanning = open

In dit geval zou ik een NC-klep met 12v dc of 24v ac spoel gebruiken en uiteraard de boel aarden. Dan hoef je verder alleen maar met een simpele tussenstekker (waarin je zwakstroom adapter prikt) de spanning erop te zetten als het water weg mag lopen.

Geen gedoe met wisselen tussen spanningsdraden, maakt gebruik van kant-en-klare producten en je kunt met 12v of 24v werken in plaats van 230v

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 13-12-2019 16:24 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ben ik de enige die niet begrijpt waarom dat water in de badkamer zou landen als de afvoer niet met een elektrische klep gestuurd wordt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
indigo79 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:42:
[...]

Ben ik de enige die niet begrijpt waarom dat water in de badkamer zou landen als de afvoer niet met een elektrische klep gestuurd wordt? :?
Nee, je bent niet de enige... los van dat het natuurlijk geinig is alles aan te sturen via domotica vraag ik me af welk probleem de TS tegenaan loopt. Op welk moment is je bad vol, ben je niet in de buurt en is er aanleiding om deze leeg te laten lopen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal ook geen magneetklep zijn, maar een motorgestuurde afsluiter.
Is best veilig op afstand aan te sturen met een simpel USB-bordje op een raspberry pi.
Heb er zelfs nog 2 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Je zou ook kunnen kiezen voor het relaisbord van Sonoff (https://www.banggood.com/nl/SONOFF-4CH-Pro-R2-10A-2200W)

Indien de klep 24VAC of 24Vdc is moet er ook nog een voeding bij, dit zou je dan samen kunnen bouwen in een kleine din rail behuizing.

Hier zit ook een afstandbediening bij waarmee je de de relais ook nog kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo
Goedemorgen,

Ik heb er ondertussen een bevriende electricien bij gehaald die gaat op zoek naar iets om aan te sturen zodra het helemaal gelukt is laat ik nog wel even van mij horen ik zal in ieder geval een foto sturen van de vlinder klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo
Cartman! schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:20:
[...]

Nee, je bent niet de enige... los van dat het natuurlijk geinig is alles aan te sturen via domotica vraag ik me af welk probleem de TS tegenaan loopt. Op welk moment is je bad vol, ben je niet in de buurt en is er aanleiding om deze leeg te laten lopen :?
Het is geen bubbelbad het is een jacuzzi. Er zit dus altijd water in (800 liter) en moet ongeveer 4x per jaar vervangen worden.

Een jacuzzi is eigenlijk nooit aangesloten op het riool, omdat hij zelden binnen staat, daarbij mag je je zwembad water niet direct in contact laten komen met rioolwater, dus daar is een open verbinding voor gemaakt. Ik heb het bad boven mijn garage gemaakt dus heb daar alle plek om creatieve installaties te maken, zoals de open verbinding van het riool en de motorgestuurde klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:54:
[...]

Dit eenvoudige relais zou al geschikt zijn https://www.sossolutions.nl/4x-relais. Kan je nog met een pi schakelen ook.

Mocht je niet voor eerder genoemde oplossing gaan, dan wil ik je wel adviseren om je eerst erg goed in te lezen of desnoods iemand er bij te halen zodat het wel veilig gaat gebeuren :+

offtopic: ook een CV heeft toch zeker een of meerdere relais? (iig vroegah voor de pomp?)
https://www.sossolutions.nl/4x-relais deze had ik ook gevonden als ook deze
https://www.home2link.nl/...le-inbouw-schakelaar.html

alleen zoals ik al eerder zei. Zie ie het programeren van zo'n pi niet zitten.

Aangezien ik al een slimme stekker heb wil ik eigenlijk alleen een simpele wisselschakelaar met dubbel relais.

Mijn bevriende electricien zei dat hij wel zoiets kon vinden, dus zodra het helemaal af laat ik nog even weten.

De oude ketels hebben ze nog steeds en als je naar de grote cascade opstellingen kijkt dan komen ze nog steeds veel voor. (is toch het makkelijkste) Al hoewel de gebouw beheersystemen wel steeds meer dingen kunnen overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met één slimme stekker gaat niet het lukken en ik vraag mij af of je dat moet willen (want dat word geen nette opstelling). Ik heb nog geem slimme stekker gezien met een wisselrelais.

Als ik jou was zou ik mij beperken tot kant en klare oplossingen zoals @Emielvanputten voorstelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo
Illusion schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:37:
Merci, dat zocht ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hgo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickk
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-06 14:33
https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

Misschien is dit nog wel makkelijker(en goedkoper), eenvoudig te bedienen met een app en geen extra apparaten nodig om hem 'slim te maken' zoals bij kaku.
Pagina: 1