Vraag

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 08:38
Inleiding

Huidige DSLR is een 12-jarige Sony A100 met kitlens en minolta 24-85.
Deze wil ik vervangen door iets moderner en met een toekomstgericht mount systeem.

Doel & budget

Vooral landschappen en macro op reis.
Ik maak hoofdzakelijk trek- en rugzakreizen en zou deze dus idealieter meestal met een Peak Design Capture aan de rugzak willen hangen. Beperkt gewicht, compactheid en weathersealing zijn dus pluspunten.
Filmen is geen prio en zal ik zelden doen.

Budget = +-€1500 inclu lens

Wat zijn de keuzes tot nu toe?

Ik voel me steeds weer aangetrokken tot Canon en zal dus hierin kiezen.
Dit heb ik al overwogen:

77D: Relatief recent, EF en EF-s compatibel, kleiner dan de 80/90D en redelijk licht. Ligt goed in de hand en de guided view is leuk voor de vriendin. Wel niet weather sealed.

M6 mk II: Zeer recent, lichtgewicht, zeer compact, EF-M krijgt steeds meer lenzen voor doenbare prijzen... Maar ook weer niet weather sealed en ergonomisch mss niet de beste keuze.

EOS RP: Momenteel goedkoper dan de M6 MKII + EVF, en komt met RF-EF adapter. Ligt kwa gewicht, compactheid en ergonomie tussen de 2 voorgaande in. Ook weer vrij recent en weather sealed. Alleen ben ik niet zeker of ik meteen naar FF moet gaan. RF lenzen zijn over het algemeen erg duur, al hebben samyang en sigma betaalbare en bruikbare opties, en met de adapter is EF ook geen probleem.

Momenteel neig ik meer naar de EOS RF tenzij ik iets mis?

Alle reacties

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Van die drie heb ik de RP. Ben er erg tevreden over en hangt zonder problemen aan mijn capture clip v3 met de RF 24-105 of EF 24-70/2.8II. Maar dat is meteen ook de crux: met een full frame zoomlens is zo'n RP camera echt stukken groter dan een M serie camera met aps-c zoomlens.
Als ik dan lees dat je vooral landschappen en macro gaat doen, dan zou ik toch de M6 aanraden. De EF-M 11-22mm is een geweldig scherpe groothoek die heerlijk compact is. Neem daarbij de prettige kleine kitlens voor allround foto's en schaf een fijne 60mm of 100mm macro lens aan en je bent volgens mij klaar.
Ga je voor portretten, maakt gewicht niet uit en wil je meer controle over je scherptediepte, dan zou ik een RP aanraden.

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 08:38
Ja klopt, puur vanuit het doel als reiscamera heeft de M6 toch wel een streep voor door compacte lichtgewicht lenzen zoals de 22mm en de 11-22mm.
Thuis doe ik wel portretten en dieren, maar dat is niet de hoofdmotivatie van een nieuwe camera.

Voor de RP zou ik kijken naar de Canon 24mm f2.8 EF of de Samyang 14mm f1.4 EF/RF als eerste lens.

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Vanwege de draagbaarheid is de M6 II verreweg de beste keuze. Het is momenteel alleen onduidelijk wat Canon met dat APS-C formaat gaat doen. Voor hun vorige APS-C mount zijn ook niet veel speciale objectieven ontwikkeld; voor de meeste toepassingen moest je een EF-objectief kopen. Nu ben je volledig afhankelijk van EF-M, want RF-objectieven zijn geen optie. Aan de andere kant: als je met je huidige camera in 12 jaar niet verder bent gekomen dan twee standaardzooms, dan red je het met het huidige EF-M aanbod ook wel.

Als je vooral landschappen en macro gaat doen, ga je het verschil in scherptediepte tussen APS-C en 35mm in ieder geval niet missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Pana schreef op donderdag 12 december 2019 @ 21:07:
Ja klopt, puur vanuit het doel als reiscamera heeft de M6 toch wel een streep voor door compacte lichtgewicht lenzen zoals de 22mm en de 11-22mm.
Thuis doe ik wel portretten en dieren, maar dat is niet de hoofdmotivatie van een nieuwe camera.

Voor de RP zou ik kijken naar de Canon 24mm f2.8 EF of de Samyang 14mm f1.4 EF/RF als eerste lens.
Lijkt me een goed plan. De 11-22mm en 22mm hebben terecht een goede reputatie.