Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Samba fileserver bereiken in extern netwerk (geen VPN!)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 20:59
Hallo iedereen

Ik zou graag overal toegang tot mijn Samba server willen hebben. Het eerste waar ik aan dacht is een VPN, maar je kan niet zomaar op openbare computers een OpenVPN verbinding opzetten (omwille van installatie van TAP adapters etc). Omwille van de veiligheid lijkt het me ook geen goed idee om zomaar een port te forwarden.

Ik ben altijd in het bezit van een kleine usb stick en mijn gsm. Ik kan dus eventueel authenticatie met een certificaat of een Authenticator app installeren.

Heeft iemand een goed idee om veilig bij mijn bestanden te kunnen, overal ter wereld (bijvoorbeeld ook op computers in de bib)? Dat houd dus in dat ik verbinding moet maken met beperkte gebruikersrechten. Ik kan dus bijvoorbeeld niet aan een opdrachtprompt, laat staan programma's installeren. De oplossing moet dus portable zijn.

Noot: enkel de network share moet beschikbaar zijn. Alle andere administratieve panels en poorten regel ik met de VPN op mijn gsm.

Alvast bedankt!
Rob Nickmans

Beste antwoord (via NiRo op 17-04-2020 01:11)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59

TommieW

Numa numa.

Waarom niet gewoon een applicatie als NextCloud? Gewoon een webinterface, veel portabler kan het niet.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hoe wil je überhaupt veilig bij je server komen met een openbare computer? Hoe weet je dat er geen keylogger is geïnstalleerd, of een downloader die je server leegtrekt?

Anyway, ik denk dat je bij een willekeurige computer er alleen vanuit kan gaan dat er een webbrowser beschikbaar is. Dus het lijkt me dat je je samba server van een webinterface moet voorzien.

Acties:
  • Beste antwoord

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:59

TommieW

Numa numa.

Waarom niet gewoon een applicatie als NextCloud? Gewoon een webinterface, veel portabler kan het niet.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 11:44
SMB protocol en veilig.... brrrrr

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
NiRo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:50:
Heeft iemand een goed idee om veilig bij mijn bestanden te kunnen, overal ter wereld (bijvoorbeeld ook op computers in de bib)?
[...]
Noot: enkel de network share moet beschikbaar zijn. Alle andere administratieve panels en poorten regel ik met de VPN op mijn gsm.
Mijn gevoel zegt me dat combinatie "veilig" en "alleen de networkshare" niet mogelijk is.

Veilig een desktop via https met een vorm van 2fa, geen probleem. Gebruik iets als Apache Guacamole. Bestanden up-/downloaden zal ook nog gaan.

Maar alleen smb; zonder vpn; en ook nog veilig? Tsja...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08

nelizmastr

Goed wies kapot

TommieW schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:01:
Idd. Dat of webdav. Sowieso niet direct SMB openen over het internet.

In theorie zou je een SSTP verbinding kunnen pakken, die maak je op je eigen PC
en de config exporteer je naar een usb stick. Maar dan blijf je een onveilig protocol benaderen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ftp server of scp. Cliënt en certificaat op stick en je kan overal aan.

Is het voor media.....dan Plex gebruiken

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• NiRo
Nextcloud lijkt de perfecte oplossing. Ik installeer NextcloudPi op een VM in mijn Proxmox netwerk. Als plan B gebruik ik dan eventueel Apache Guacamole. Bedankt voor de inspiratie!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

SMB over SSH (tunnel) is anders ook een optie.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NiRo
Is dat ook mogelijk op een computer zonder admin rights?
Pagina: 1