Nieuwe build: hoe Windows overzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ewanos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 20:18
Net een nieuwe build afgemaakt. Ik heb mijn oude PC nog staan met een SSD met Windows 10 erop. Deze oude PC was gekocht bij Medion en had Windows geïnstalleerd staan. Een aantal jaar geleden de gratis upgrade naar Windows 10 gedaan. Nu wil ik de SSD formatteren en overzetten naar m'n nieuwe build en hier vervolgens Windows op installeren. Ik heb me rot gezocht op het internet voor hulp maar ik kan geen duidelijke procedure opmaken uit alle info. Voordat ik op goed geluk begin en alles verpest toch maar om hulp hier vragen 8)7

Om Windows te installeren moet ik de SSD formatteren en inbouwen, vervolgens een USB met de Windows Creation Tool inpluggen en daar vanaf booten zodat Windows gaat installeren?

Ik heb gecontroleerd of mijn Windows overgezet kan worden en dat kan geloof ik, heb een digitale license gekoppeld aan m'n Microsoft account. Ooit die gratis upgrade naar Windows 10 gedaan.

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:25
Een oem licentie mag niet over worden gezet naar een nieuwe machine.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:51

TheVMaster

Moderator WOS
Zorg eerst wel even voor een backup van je data, maar als je dat hebt gedaan dan kun je met de MediaCreationTool (https://www.microsoft.com/nl-nl/windows/get-windows-10) en maak dan je stick. Daarmee kun je dan je nieuwe pc booten (als je de SSD hebt overgezet).

• Ewanos
.Maarten schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:20:
Een oem licentie mag niet over worden gezet naar een nieuwe machine.
Ik heb even gecheckt, blijkt dat ik een retail versie met productcode heb? Kan me niet herinneren dat ooit gekocht te hebben maar oke :P Deze kan ik dus wel overzetten met de productcode neem ik aan? Zal ik 'm eerst moeten deactiveren op de oude PC?

Edit: Gecontroleerd volgens deze methode: https://www.top-password....-is-retail-oem-or-volume/

[ Voor 13% gewijzigd door Ewanos op 12-12-2019 18:34 ]

• Ewanos
Ik heb Windows 10 via een USB kunnen installeren op de nieuwe PC. Het activatie proces lukt niet alleen, wanneer ik bij de troubleshooter aangeef nieuwe hardware te hebben aangeschaft kom ik in het menu waar ik m'n nieuwe en oude pc zie. Wanneer ik mijn nieuwe PC zie en op activeren klik krijg ik een foutmelding dat het niet lukt en ik het later opnieuw moet proberen.

Ik heb Windows 10 nu op m'n M2 SSD geinstalleerd, de SSD in mijn oude PC (met Windows erop) zit nog in de oude PC en is nog actief. Moet ik het daar van deinstalleren anders?

Bedankt voor eventuele hulp :)

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kunt Microsoft bellen, die lossen het (via een internetverbinding) voor je op. Hou de productcode bij de hand. Wanneer het een licentie voor 1 pc is, zul je hem op de oude pc niet meer kunnen gebruiken.

• Ewanos
Net gebeld en de vriendelijke meneer hielp me mijn product key opzoeken d.m.v. de embedded BIOS OEM key (via een CMD window). Key opgelezen en op zijn instructie ingevoerd op m'n nieuw PC, werkte niet :(

Ik vrees dat ik een nieuwe licentie moet kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Volgens mij heb je op je oude PC een Generic key
vanwege de gratis update naar Windows 10.
Deze key zie er meestal zo uit xxxxc-xxxxx-xxxxx-xxxxx-3V66T

Controleer dit met showkeyplus.
Als dat klopt kan je deze niet hergebruiken op een andere PC/Laptop.

En moet je dan een licentie voor Windows 10 kopen.
Als je je oude Windows origine Windows 7 of 8 key heb kan je ook deze eerst proberen.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 15:56

BLACKfm

o_O

Ach, voor die amper 2 tientjes (of zelfs <€12,50) die een licentie tegenwoordig kost zou ik de moeite van het overzetten niet willen maken.

Ik weet niet wat je met het oude systeem wilt doen, maar als je die wilt verkopen of weggeven dan is een licentie daar ook wel weer handig voor.

[ Voor 39% gewijzigd door BLACKfm op 13-12-2019 16:39 ]

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
BLACKfm schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:38:
Ach, voor die amper 2 tientjes (of zelfs <€12,50) die een licentie tegenwoordig kost zou ik de moeite van het overzetten niet willen maken.

Ik weet niet wat je met het oude systeem wilt doen, maar als je die wilt verkopen of weggeven dan is een licentie daar ook wel weer handig voor.
Alleen zijn dat vaker dan eens volume licenties. Die gaan naar verloop van tijd problemen geven. Als het daadwerkelijk een retail licentie is, zou het activeren zonder problemen moeten lukken. Ik zou persoonlijk voor 145 euro via MS een licentie aanschaffen. Dan weet je dat je gewoon nooit gezeur krijgt. Als je student bent, of medewerker bent bij een onderwijsinstelling, kun je ook gratis/goedkoop aan Windows komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
Het overzetten is gelukt. Gewoon via de key die geregistreerd stond in m'n oude moederbord, tikte alleen een '9' in ipv een 'Y' in bij het invoeren 8)7

Opvallend is dat op beide PC's Windows nu is geactiveerd :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ewanos op 14-12-2019 12:27 ]

Pagina: 1