• Forcefieldz
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-02-2023
Beste Tweakers,

Zo'n 2 jaar geleden ben ik afgestudeerd als Systeem/netwerkbeheerder (MBO4). vervolgens ben ik de HBO-IT opleiding gaan doen.In het eerste jaar krijg je dan te maken met 3 verschillende profielen BI/Services/Dev al snel kwam ik erachter dat Dev mij totaal niet lag, de toetsen hierover heb ik dan ook niet gehaald, net als het wiskundige gedeelte. Je raad het natuurlijk al, ik kreeg een afwijzend studie advies. Dit heeft mij vervolgens zo gedemotiveerd dat ik besloot om een switch te maken van opleiding. Ik ben toen Social work gaan studeren, ik zit nu in mijn 2e jaar van de opleiding en ik begin toch wel een beetje tegen dingen aan te lopen,het bevalt me niet zo goed meer en dat dit toch niet helemaal bij mij past.

Nou ben ik langzaam aan het overwegen om toch terug te gaan in de IT en te gaan werken, alleen ben ik 2 jaar uit de running geweest, nou vraag ik me af of werknemers je dan nog wel aannemen of dat ik eerst weer even moet refreshen.

Graag hoor ik jullie mening of iemand die een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bluewater
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 00:21
Als je hart in de IT ligt dan zeg ik zeker doen. Niets is zo frustrerend als nog twee jaar iets moeten doen waar je niet gelukkig van wordt.

Ik denk dat er in deze tijd voldoende werkgevers te vinden zijn waar je en kunt werken, en ondertussen een deeltijd hbo-ict studie kunt gaan doen. Naar mijn mening heb je laten zien dat je ondanks een afwijzend studie advies toch het doorzettingsvermogen hebt om niet op te geven en door te gaan. Ook dit is wat waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Is het misschien iets om met zo'n mix eens in de UX/UI richting te zoeken? Handige GUI's ontwikkelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:09
Yep, zelfde situatie meegemaakt!

2009-2010 Software Engineering gestudeerd, maar vergeten in te schrijven voor de laatste tentamens, die moeten missen, negatief BSA.
2012-2012 Nogmaals geprobeerd, aan andere hogeschool. Propedeuse gehaald maar in 2e jaar afgehaakt wegens desinteresse in een paar specifieke vakken.
2012-2014 Totaal andere studie gedaan, maar in 2e jaar mee gestopt wegens irrelevante redenen.

Toch wilde ik terug de IT in. Maar zonder relevante werkervaring en zonder diploma. Mentaal voorbereidend op vele sollicitaties m'n CV klaargezet op Monsterboard, en de volgende ochtend hing er al een recruiter aan de lijn. Bij 1 van de matches van hem werk ik nu nog steeds.

Waarom dit gewerkt heeft?
Bedrijf in kwestie was op zoek naar iemand voor een laagdrempelige startersfunctie. Ik zocht dat. Ze hebben me de kans gegeven mezelf te bewijzen, en vanuit daar verder te ontwikkelen. Inmiddels ben ik 2 promoties verder, een certificaatje op zak en hopelijk vanaf volgend jaar een volgende hogere functie. Afhankelijk van wat dat wordt, kan ik zelfs nog wat halen uit m'n laatste studie

Dus ik zou je van harte aanraden je zoektocht te starten met bedenken wat je wél leuk vindt en hoe je dat in een job zou willen gieten. En desnoods verderbouwen op je achtergrond systeem-/netwerkbeheer.

• Forcefieldz
Yucon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:42:
Is het misschien iets om met zo'n mix eens in de UX/UI richting te zoeken? Handige GUI's ontwikkelen?
In welke richting zoek je dan precies? Het zelf schrijven en programmeren van die GUI's of bedoel je dan meer dat je in samenspraak met een dev team een plan gaat schrijven wat hun vervolgens ontwikkelen? Want programmeren zelf ligt mij dus totaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:45

Yucon

*broem*

Forcefieldz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:01:
[...]

In welke richting zoek je dan precies? Het zelf schrijven en programmeren van die GUI's of bedoel je dan meer dat je in samenspraak met een dev team een plan gaat schrijven wat hun vervolgens ontwikkelen? Want programmeren zelf ligt mij dus totaal niet.
Nee, dat laatste. Tegenwoordig wordt steeds meer onderkend dat het een vak apart is. Je vind in die hoek ook veel mensen met een achtergrond in industrieel design maar het lijkt me dat er meerdere ingangen zijn. Er komen ook dingen als gebruikerstesten of interviews aan bod, en testen met trackingcamera's die oogbewegingen volgen en dergelijke.

Ik zou vanuit dat vakgebied eens terug gaan zoeken hoe je er kunt komen en wat het inhoudelijk inhoudt. Je hebt immers niet voor niets voor een meer mensgerichte kant gekozen. Zelfs als de studie die je gekozen had je niet beviel is de globale interesse er waarschijnlijk nog steeds.

[ Voor 7% gewijzigd door Yucon op 12-12-2019 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Forcefieldz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:13:
Nou ben ik langzaam aan het overwegen om toch terug te gaan in de IT en te gaan werken, alleen ben ik 2 jaar uit de running geweest, nou vraag ik me af of werknemers je dan nog wel aannemen of dat ik eerst weer even moet refreshen.
Een refresh vooraf lijkt mij niet nodig.. elk bedrijf heeft wel z’n eigenaardigheden waardoor je toch altijd even bezig bent om de inrichting van bepaalde dingen te begrijpen. Die periode kan je ook zien als refresh.

Ik denk wel dat de periode waarin er alleen maar personeelstekorten waren aan zijn einde begint te komen. De laatste tijd zie ik allerlei toko’s adverteren dat ze mensen beschikbaar hebben voor een opdracht. Dat soort advertenties heb ik echt jarenlang niet gezien. Dus ik zou niet lang wachten met bedrijven aanschrijven. Als je een jaar gaat backpacken heb je kans dat het lastig instromen is voor starters tegen die tijd.

Heb je trouwens een idee wat je zoekt, en in welke regio? Het banenaanbod in Groningen zal ongetwijfeld anders zijn dan in Utrecht bijvoorbeeld, dus ook dat is van invloed op je zoektocht.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Forcefieldz
Yucon schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:14:
[...]

Nee, dat laatste. Tegenwoordig wordt steeds meer onderkend dat het een vak apart is. Je vind in die hoek ook veel mensen met een achtergrond in industrieel design maar het lijkt me dat er meerdere ingangen zijn. Er komen ook dingen als gebruikerstesten of interviews aan bod, en testen met trackingcamera's die oogbewegingen volgen en dergelijke.

Ik zou vanuit dat vakgebied eens terug gaan zoeken hoe je er kunt komen en wat het inhoudelijk inhoudt. Je hebt immers niet voor niets voor een meer mensgerichte kant gekozen. Zelfs als de studie die je gekozen had je niet beviel is de globale interesse er waarschijnlijk nog steeds.
Daar heb je inderdaad wel in punt, toen der tijd heb ik inderdaad meer voor een menselijke opleiding gekozen, ten eerste omdat het qua karakter gewoon heel goed past en ten tweede was ik ten tijde van de werkzaamheden op de servicedesk (stage) ook veel bezig met persoonlijk contact met de klanten, ging vaak liever even langs om gedeeltelijk ook even een praatje te maken, dan bijvoorbeeld de hele dag op kantoor hangen, het lijkt me inderdaad wel interessant om beide werelden te kunnen combineren, alleen zoeken in hoeverre daar mogelijkheden voor zijn

• Forcefieldz
ShitHappens schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:01:
Yep, zelfde situatie meegemaakt!

2009-2010 Software Engineering gestudeerd, maar vergeten in te schrijven voor de laatste tentamens, die moeten missen, negatief BSA.
2012-2012 Nogmaals geprobeerd, aan andere hogeschool. Propedeuse gehaald maar in 2e jaar afgehaakt wegens desinteresse in een paar specifieke vakken.
2012-2014 Totaal andere studie gedaan, maar in 2e jaar mee gestopt wegens irrelevante redenen.

]
]\Toch wilde ik terug de IT in. Maar zonder relevante werkervaring en zonder diploma. Mentaal voorbereidend op vele sollicitaties m'n CV klaargezet op Monsterboard, en de volgende ochtend hing er al een recruiter aan de lijn. Bij 1 van de matches van hem werk ik nu nog steeds.

Waarom dit gewerkt heeft?
Bedrijf in kwestie was op zoek naar iemand voor een laagdrempelige startersfunctie. Ik zocht dat. Ze hebben me de kans gegeven mezelf te bewijzen, en vanuit daar verder te ontwikkelen. Inmiddels ben ik 2 promoties verder, een certificaatje op zak en hopelijk vanaf volgend jaar een volgende hogere functie. Afhankelijk van wat dat wordt, kan ik zelfs nog wat halen uit m'n laatste studie

Dus ik zou je van harte aanraden je zoektocht te starten met bedenken wat je wél leuk vindt en hoe je dat in een job zou willen gieten. En desnoods verderbouwen op je achtergrond systeem-/netwerkbeheer.
Toch wel fijn om te horen dat ik er meerdere mensen zijn met dit ''probleem'' en die daar dan ook goed uit zijn gekomen. Ik zit zelf gewoon nog heel erg met de twijfel, wat wil ik precies en zit op het moment ook wel heel erg te denken aan waar ben ik zelf toe in staat en ben ik geschikt voor een bedrijf, want ja je neemt toch af en toe die negatieve sleur mee vanuit school.
Zelf zit ik persoonlijk niet zo te wachten op een functie op een servicedesk, maar dat is op dit moment misschien wel de enige optie

• Forcefieldz
Widow schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:20:
[...]

Een refresh vooraf lijkt mij niet nodig.. elk bedrijf heeft wel z’n eigenaardigheden waardoor je toch altijd even bezig bent om de inrichting van bepaalde dingen te begrijpen. Die periode kan je ook zien als refresh.

Ik denk wel dat de periode waarin er alleen maar personeelstekorten waren aan zijn einde begint te komen. De laatste tijd zie ik allerlei toko’s adverteren dat ze mensen beschikbaar hebben voor een opdracht. Dat soort advertenties heb ik echt jarenlang niet gezien. Dus ik zou niet lang wachten met bedrijven aanschrijven. Als je een jaar gaat backpacken heb je kans dat het lastig instromen is voor starters tegen die tijd.

Heb je trouwens een idee wat je zoekt, en in welke regio? Het banenaanbod in Groningen zal ongetwijfeld anders zijn dan in Utrecht bijvoorbeeld, dus ook dat is van invloed op je zoektocht.
Dat backpacken zit er voor mij niet in hahah. Had zelf inderdaad ook wel het gevoel dat de banen aan het afnemen zijn en dat ze niet meer voor het oprapen liggen, tenzij je natuurlijk HBO-Dev ofzo hebt afgerond.

Op de vraag wat ik precies zoek, tja ik vind persoonlijk klant contact altijd wel leuk, een beheersfunctie zou ook kunnen, eigenlijk sta ik ook best wel open voor nieuwe dingen. wat ik dan weer wel weet is dat ik niet sta te springen om een service deskfunctie, maar zou kunnen begrijpen in het kader van een bedrijf te leren kennen dat ze je bijvoorbeeld eerst op zo'n functie gooien. Wat betreft regio, ik woon in Limburg dus daar is het banenaanbod zoiezo een stuk minder dan in de randstad lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 11:30
Heb zelf dit gedaan: 4 jaar MBO -> HBO begonnen, en na 6 maanden gestopt en gaan werken.
Nooit spijt van gehad, heeft me ook totaal niet geremd qua ontwikkelingen.

HBO lag mij ook niet. Veel te vage theorie met oude java boeken en niet relevante stof (voor mijn interesses) en het voelde ook niet echt als een boeiende uitdaging.

Weet niet of mijn MBO nou een prima school was of het HBO zo slecht maar dat was echt een koude douche.

[ Voor 47% gewijzigd door ex87 op 12-12-2019 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
Nooit stoppen is mijn advies.

Specifieke diploma's zijn steeds minder relevant om te laten zien wat je hebt geleerd en wat je op dit moment kunt.
Maar meer en meer op welk niveau je kunt acteren en de flexibiliteit om te kunnen leren binnen de organisatie.
Concreet jouw vaardigheden om je te kunnen (blijven) ontwikkelen.

Social Work of IT is dus minder relevant maar het diploma op HBO niveau wel.

Je geeft aan dat je ''niet zo te wachten op een functie op een servicedesk"
maar je realiseert zelf al dat dit wellicht de enige optie is.

Als je er niet zo op zit te wachten? Word je er dan wel gelukkig van?

Stel je bent werkzaam op de servicedesk en je wilt hoger op bijvoorbeeld systeembeheerder.
Een opleiding verzorgt door de werkgever is dan vaak een van de mogelijkheden.
En omdat je al een afgeronde MBO diploma hebt, zal HBO een logisch vervolg kunnen zijn.

Maar haal je het dan dit keer wel?

Ik ben geen recruiter of lid HR maar heb vaker bij sollicitatie procedures gezeten om vakinhoudelijk te kijken of persoon X geschikt kan zijn.
Bij meerdere niet afgemaakte opleidingen maar wel het behalen van de P, vraag ik mij dan af:

Is de persoon in kwestie echt bereid om in zichzelf en het vak te investeren?
Hoe graag wil iemand leren?

Ik lees dat je in de 2de zit en dat je tegen dingen aanloopt. En het niet goed bevalt.
Ik heb hier vroeger ook last van gehad.

Had bijna wekelijks wel het idee dat de opleiding maar wat aan modderde.
Zowel vak inhoudelijk, alsmede de organisatie, administratie (punten administratie).
Ook wel eens gedacht aan stoppen.

Maar na navraag bij mede-scholieren (niet die voorgeprogrammeerde open avonden) tot de conclusie gekomen dat een andere opleiding (welke richting dan ook) geen haar beter is.

Toch heb ik mijn opleiding afgerond en tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad.
75% van mijn oude klas is totaal wat anders gaan doen.
Dit bevestigd eens te meer mijn bovenstaande punt.

Je bent er bijna. Nog even doorzetten. Je moet er even door heen.

[ Voor 4% gewijzigd door kelly.hipolito op 13-12-2019 04:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik zeg nog ff 2 jaar 'suck it up' en daarna de rest van je leven profijt hebben van het papiertje waar je inderdaad daarna vaak geen reet meer mee doet.

Ik doe Business IT & Management.. verveel me dood, leraren word ik erg moe van gezien hun relevante kennis.. maar goed, doordat ik deeltijd doe is het goed te managen.

Waarom switch je niet naar deeltijd? Lekker 36-40 uur werken en dan 1 middag/avond in de week school.
Kun je én werkervaring opbouwen én je papiertje halen.
win/win

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Haal ajb dat HBO papiertje, koste wat het kost. Hier ga je echt de rest van je leven profijt van hebben en jezelf voor je kop slaan als je het niet doet....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Atlas schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:27:
Haal ajb dat HBO papiertje, koste wat het kost. Hier ga je echt de rest van je leven profijt van hebben en jezelf voor je kop slaan als je het niet doet....
Jep, 100 procent mee eens. Als je de mogelijkheden hebt, gewoon dat HBO papiertje binnen slepen. Inmiddels is dit voor mij alweer 17 jaar geleden. Maar heb er veel profijt van gehad.

Maar het is gewoon ontzetten lastig om dit als je werkt, nog extra op te brengen om dan nog een keer een hbo, msc of mba naast je werk te doen. En jezelf opwerken met een mbo papiertje dat heeft grenzen. Natuurlijk zijn er altijd de succesverhalen, maar over het algemeen zit je met een mbo al snel tegen een plafond aan te beuken.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

Hoe ziet je opleiding eruit? Waarschijnlijk het derde jaar stage lopen? Vierde jaar afstuderen en scriptie schrijven? Heb je je propedeuse gehaald? Dan zit je nog hooguit een half jaar in de schoolbanken, daarna veel meer vrijheid (en verantwoordelijkheid). Een afgeronde hbo-opleiding laat zien dat je kan doorzetten, ook als je iets niet leuk vind.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
Atlas schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:27:
Voor mij heeft het in ieder geval deuren geopend, ik ben 31 nog bezig met de studie(deeltijd). Ik zit sinds afgelopen april voor mij op een erg goede functie waar ik het enorm naar me zin heb en dat ook nog goed betaald.

Het papiertje zegt niet alles, er zitten hier ook collega's zonder dat HBO papiertje maar zijn door gegroeid naar deze functie, echter wordt er wel van ze verwacht dat papiertje alsnog te halen.

Al met al, 4 jaar voornamelijk door hoepeltjes springen en dat papiertje ontvangen helpt in veel gevallen wel O-)
ericplan schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 09:38:
Hoe ziet je opleiding eruit? Waarschijnlijk het derde jaar stage lopen? Vierde jaar afstuderen en scriptie schrijven? Heb je je propedeuse gehaald? Dan zit je nog hooguit een half jaar in de schoolbanken, daarna veel meer vrijheid (en verantwoordelijkheid). Een afgeronde hbo-opleiding laat zien dat je kan doorzetten, ook als je iets niet leuk vind.
Een associate-degree (2 jarig HBO) is ook een optie.

[ Voor 24% gewijzigd door Zaratrass op 13-12-2019 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Ik zou het gewoon afmaken.
Dan maar even afzien, 2 jaar lang. Ik snap mensen niet die stoppen wanneer ze halverwege of verder zijn. De echte limiet zou zijn <1 jaar , maar misschien had je dan beter over je keuze moeten nadenken. Er zijn altijd vakken die niet leuk zijn en als dit je initiële keuze was, dan heb je daar - lijkt mij - goed over nagedacht, dus is het de beste optie. Dat betekent dat er niets leukers op de markt is wat binnen jouw wensen past. Gewoon afmaken voor het papiertje dus.

Mijn vriendin deed farmacie en begon na 2,5 jaar bachelor aan haar 3-jarige master. Na 1 jaar vond ze het verschrikkelijk, tot huilend aan toe. De bikkel heeft het wel afgemaakt en heeft nu een van de betere WO studies in 5,5 jaar.
Hierna is ze alsnog toegelaten tot haar droomstudie; tandheelkunde.
Ze moet nu nog 4,5 jaar, maar farmacie is er dus altijd als back-up.

Moraal van het verhaal; papiertje does matter.
Doorgroeien zoals men dat 30 jaar geleden kon, is niet meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Phyrozi op 13-12-2019 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Phyrozi schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:24:
Mijn vriendin deed farmacie en begon na 2,5 jaar bachelor aan haar 3-jarige master. Na 1 jaar vond ze het verschrikkelijk, tot huilend aan toe. De bikkel heeft het wel afgemaakt en heeft nu een van de betere WO studies in 5,5 jaar.
Hierna is ze alsnog toegelaten tot haar droomstudie; tandheelkunde.
Ze moet nu nog 4,5 jaar, maar farmacie is er dus altijd als back-up.
10 jaar lang tot huilen aan toe studeren versus 10 jaar werkervaring met plezier.... hmmm.... moeilijke keus (niet!)
Moraal van het verhaal; papiertje does matter.
Doorgroeien zoals men dat 30 jaar geleden kon, is niet meer.
Ik ben nooit verder gekomen dan een jaar MBO en een PDI certificering. Ik factureer dit jaar anderhalve ton. Hoezo is doorgroeien er niet meer bij?

Het ligt heel sterk aan het vakgebied. Nee, op ervaring tandarts worden is geen optie maar in de IT is ervaring nogsteeds een hele goede manier om door te groeien. De afgelopen 20 jaar is er precies één keer naar mijn diploma gevraagd terwijl ik als freelancer gemiddeld 2 opdrachten per jaar doe. Dat heeft heel veel te maken met het feit dat geen enkele opdracht hetzelfde is, laat staan vergelijkbaar met wat je leert tijdens een opleiding. En dus is zoveel mogelijk verschillende situaties gezien hebben vele malen waardevoller dan een opleiding waar je 80% nooit meer van gebruikt.

Dat gezegd hebbende; als je een leuke opleiding kunt doen, more power to you. Maar gefrustreerd je door een opleiding wurmen in de hoop een droombaan te vinden is in de IT niet de juiste weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phyrozi
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-08 20:49
Croga schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:33:
[...]

10 jaar lang tot huilen aan toe studeren versus 10 jaar werkervaring met plezier.... hmmm.... moeilijke keus (niet!)

[...]

Ik ben nooit verder gekomen dan een jaar MBO en een PDI certificering. Ik factureer dit jaar anderhalve ton. Hoezo is doorgroeien er niet meer bij?

Het ligt heel sterk aan het vakgebied. Nee, op ervaring tandarts worden is geen optie maar in de IT is ervaring nogsteeds een hele goede manier om door te groeien. De afgelopen 20 jaar is er precies één keer naar mijn diploma gevraagd terwijl ik als freelancer gemiddeld 2 opdrachten per jaar doe. Dat heeft heel veel te maken met het feit dat geen enkele opdracht hetzelfde is, laat staan vergelijkbaar met wat je leert tijdens een opleiding. En dus is zoveel mogelijk verschillende situaties gezien hebben vele malen waardevoller dan een opleiding waar je 80% nooit meer van gebruikt.

Dat gezegd hebbende; als je een leuke opleiding kunt doen, more power to you. Maar gefrustreerd je door een opleiding wurmen in de hoop een droombaan te vinden is in de IT niet de juiste weg.
Je leest niet juist. Uit mijn verhaal maak je op dat het 2 jaar huilen was :*)

Ik snap dat het in de IT wat anders ligt, maar zoals jijzelf al aangeeft is jouw historie al 20 jaar, dus je hebt een aardige lading aan ervaring die je kunt laten zien. Voor TS daarentegen, dus stapt nu pas in de arbeidsmarkt.

Gefrustreerd door 2 jaar heen wurmen valt toch wel mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iv00w
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 11:25
Na MBO 4 Systeembeheerder ben ik gestart met HBO Informatica, en na een jaar gestopt. Ik zou het je nooit persé aanraden, want je neemt natuurlijk een risico. Maar mijn eigen ervaring is tot zo ver goed: ik heb het geluk gehad om in een startersfunctie te kunnen gaan werken, en binnen een jaar had ik me bewezen op "hbo-niveau". Zodoende maak ik me nu geen zorgen meer om mijn gebrek aan diploma.

Ik heb wel al een paar keer gehad dat ik niet uitgenodigd werd voor een vacature, puur om het papiertje. Toch denk ik dat dat steeds minder aan de orde zal zijn. Als je hier mee kan leven, kan dit prima voor je werken. In de IT zie je enorm veel mensen zonder specifieke hoge opleiding. Je moet alleen een plek vinden die je een goede kans wil geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Forcefieldz
Vind de keuze toch wel lastig als ik iedereen zo hoor. Ik snap natuurlijk dat het beter is om gewoon je papiertje te halen maar even ter verduidelijking. Ik heb mijn propedeuse nog niet gehaald (gaat m dit jaar ook niet worden) en nog een aantal andere EC's die ik mis, dit jaar gaat eigenlijk alles wel heel stroef, niet alleen bij mij maar ik merk dit ook bij medestudenten.

Op het moment ga ik niet zo zeer met tegen zin naar school, maar echt motivatie om er iets van te maken zit er ook niet echt meer in. Dit heeft op dit moment wel mijn punten negatief beïnvloed. Daarnaast ging ik dit vak in door dat ik dacht dat ik dat ik toch wel redelijk sociaal bleek te zijn (Vooral als ik het vergeleek met mede IT studenten daarvoor). Echter kom ik er langzamerhand achter dat vele van mij Social work studenten veel socialer zijn en ik dus een beetje ondersneeuw/onzeker wordt. Op stage is mij dan ook verteld door de begeleider dat ik aanweziger moet zijn want ja ''Aan stille hulpverleners heb je niks''

Ben van nature nooit echt een goede leerling geweest, zeg maar ik was altijd tevreden met een 6, nooit een hoogvlieger geweest. Liever 2 uur leren en een 6, dan 5 uur leren voor een 7. Misschien ligt het aan mijn mentaliteit, hoop juist door te werken te ervaren dat je iets MOET doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 14:21

koli-man

Bartender!!!!

Forcefieldz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:36:
Ben van nature nooit echt een goede leerling geweest, zeg maar ik was altijd tevreden met een 6, nooit een hoogvlieger geweest. Liever 2 uur leren en een 6, dan 5 uur leren voor een 7. Misschien ligt het aan mijn mentaliteit, hoop juist door te werken te ervaren dat je iets MOET doen.
Tja, het is natuurlijk niet uniek, dat je....zeg maar efficient met je tijd wil omgaan. Een zes is voldoende, en als je tijd over houdt om leuke dingen te doen. Soit, jouw keuze. Maar.....er is 1 verschil als je dadelijk als professional waar dan ook aan de bak gaat. Je krijgt geen zesje meer. In de IT is het simpel, het werkt of het werkt niet. ;) Dus dan MOET het goed zijn...

Social work is niet binair, dus wat lastiger te toetsen voor jezelf, maar daar zul je ook dingen MOETEN.

Well, ook voor jou is het weekend dus drink er een biertje op en laat onze goedbedoelde adviezen maar eens bezinken.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 23:27
Forcefieldz schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:36:
Vind de keuze toch wel lastig als ik iedereen zo hoor. Ik snap natuurlijk dat het beter is om gewoon je papiertje te halen maar even ter verduidelijking. Ik heb mijn propedeuse nog niet gehaald (gaat m dit jaar ook niet worden)
Belangrijke informatie die ik mis in je start topic.
Je schrijft dat je in de 2de zit.
Als het 'gaat m dit jaar ook niet worden'. Kun je dan nog wel je Propedeuse halen?

Heb je al eens gesproken met een mentor of decaan?
Zo nee. Zo snel mogelijk een afspraak maken.
Die kunnen je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forcefieldz
kelly.hipolito schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:36:
[...]

Belangrijke informatie die ik mis in je start topic.
Je schrijft dat je in de 2de zit.
Als het 'gaat m dit jaar ook niet worden'. Kun je dan nog wel je Propedeuse halen?

Heb je al eens gesproken met een mentor of decaan?
Zo nee. Zo snel mogelijk een afspraak maken.
Die kunnen je verder helpen.
Klopt, ik kan dit jaar mijn propedeuse ook niet halen, heb een tentamen weer niet gehaald (open vragen toets van 8 verschillende vakken).
Ik heb een paar weken terug met mijn SLB-er (Mentor) gesproken, maar daar kwam eigenlijk niet heel veel uit. Heb er tevens ook niet echt een klik mee, dus wellicht dat dat ook invloed heeft op de manier waarop ik dat gesprek ben ingegaan. Ik zat eigenlijk wel redelijk in mijn hoofd met dat ik er mee wilde stoppen, moest van m'n SLB-er ook binnen een week na dat gesprek een definitieve keuze maken, toen der tijd gekozen om toch door te gaan (meer om gewoon van dat gezeur af te zijn).
Pagina: 1