Vraag

• Flikzor
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16-10-2023
Hallo Tweakers!

Ik ben toe aan een nieuwe camera. Ik heb nu een panasonic lumix fz300 en hoewel die me heel goed bevalt: mooie foto's en mega veel zoom. Is hij me vaak toch wat te groot om mee te nemen en ik merk dat ik hem daardoor vaak thuislaat. Ook is hij niet zo heel licht sterk en kan ik bijvoorbeeld geen nachtfoto's maken terwijl me dat wel leuk lijkt. Maar ik ben dus op zoek naar een kleinere systeem camera.

Ik heb al flink wat reviews zitten lezen maar ik kom er niet echt uit. Ik heb een aantal wensen:
- Moet zoeker hebben
- Liefst draaibaar scherm
- Lichtgevoelig genoeg voor nacht/avond
- Niet te groot
- Gemakkelijk in gebruik
- stofdicht is een pré maar niet te vinden.

Mijn vraag: Welke systeemcamera is de beste keuze voor een budget van rond de 500 euro.

Ik heb een lijstje opgesteld met de volgende camera's:

- Canon EOS M50
- Sony Alpha a6000
- Olympus OM-D E-M10 mark II
- Fujifilm X-T100

Wat zouden jullie aanraden?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik ben persoonlijk erg te spreken over de M50. Geen ervaring met de andere modellen. Afhankelijk van de lens en de grootte van je jaszakken is het een redelijk zakformaat camera. Ik gebruik 'm zelf voornamelijk met de 28mm macro en dat kan ik gewoon in mijn jaszak kwijt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 23:01
Het hangt helemaal af van de lens die je er op zet. Denk dat je beter kunt kijken naar lichtgevoelige objectieven van de verschillende systemen en daarop je keuze baseren.

• Flikzor
Hoi!

Dank voor jullie eerste antwoorden. De sensor is ook relevant voor de lichtsterkte toch? APS-C of MFT is de keuze. Wat is daar slim in? Van lenzen heb ik helemaal geen verstand. De standaard lens bij deze camera's is:

Canon EF-M 15-45mm F/3.5-6.3 IS STM
Sony E PZ 16-50mm f/3.5-5.6 OSS
Olympus M.Zuiko Digital 14-42mm F/3.5-5.6 II R
Fujifilm XC 15-45mm F/3.5-5.6

Dat zegt mij niet zo veel. eerlijk gezegd. Jullie wel hopelijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
De M50 heeft ook mijn voorkeur gebaseerd op wat je wensen zijn. Presteert goed in het donker door de APS sensor, zoeker, draaibaar touchscreen, een goede keuze aan relatief goedkopere lichtsterke primelenzen beschikbaar, gemakkelijk in gebruik.

Een APS-C sensor is groter dan MFT en presteert beter in het donker qua ruis.

De standaardlenzen zijn ok, behalve die van Sony, die loopt qua scherpte achter op de andere drie. Ze zijn alledrie niet lichtsterk, dus wellicht dat je een lichtsterke prime of zoom lens erbij wil kopen. Maar dat kost wel meer geld.

• Flikzor
Oké dank. Batterij van de m50 lijkt niet zo goed te zijn. Waar moet ik bij het zoeken van zo'n lichtsterke zoomlens op letten?

• guillaumemay
We kunnen nu van alles aanraden, primes met verschillende brandpuntsafstanden en lichtsterktes. Maar de vraag is meer: wat ga je fotograferen in het donker? Misschien is een lichtsterke lens niet nodig en voldoet de beeldstabilisatie of een statief. Of wellicht heb je juist een externe flitser nodig?

Dat gezegd te hebben: veel mensen kopen bij Canon als lichtsterke prime de 50mm f/1.8 lens. Op marktplaats vind je er tientallen voor maar 50 tot 80 euro ofzo. Een hele populaire eerste lichtsterke prime lens voor velen door zijn toegankelijke prijs en zijn scherpe foto's.

• guillaumemay
De LP-E12 accu is inderdaad niet super, want hij is zo klein. Maar een halve dag kom je er toch zeker wel mee vooruit. Even googlen en ik vind een b-merk accu setje van 2 stuks en een lader voor zo'n 40 euro. 2 accuutjes in je broekzak is meestal wel voldoende om een weekendje weg te overbruggen (denk ik, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk)..

[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 12-12-2019 20:36 ]

• Flikzor
Oké! Sterren, en bijvoorbeeld binnen bij weinig licht. Zal hem vooral gebruiken op vakantie. Deze vond ik ook nog. Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm is dat nog wat>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
guillaumemay schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:35:
De LP-E12 accu is inderdaad niet super, want hij is zo klein. Maar een halve dag kom je er toch zeker wel mee vooruit. Even googlen en ik vind een b-merk accu setje van 2 stuks en een lader voor zo'n 40 euro. 2 accuutjes in je broekzak is meestal wel voldoende om een weekendje weg te overbruggen (denk ik, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk)..
Mijn reserve Canon LP-E12 accu van Patona kostte slechts 11,50 Euro.
Een extra lader is niet nodig want die behoort bij de M50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Flikzor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:14:
Oké dank. Batterij van de m50 lijkt niet zo goed te zijn. Waar moet ik bij het zoeken van zo'n lichtsterke zoomlens op letten?
Bij daadwerkelijk gebruik valt dat nog best mee, vind ik. Ik kan rustig een stuk of 400 foto's maken met scherm aan (gaat wel na 30 sec inactiviteit uit) en dan heb ik nog over.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flikzor
JoStad schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 01:39:
[...]

Mijn reserve Canon LP-E12 accu van Patona kostte slechts 11,50 Euro.
Een extra lader is niet nodig want die behoort bij de M50.
Oké Top! Probleem batterij is ondervangen.
guillaumemay schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:29:
We kunnen nu van alles aanraden, primes met verschillende brandpuntsafstanden en lichtsterktes. Maar de vraag is meer: wat ga je fotograferen in het donker? Misschien is een lichtsterke lens niet nodig en voldoet de beeldstabilisatie of een statief. Of wellicht heb je juist een externe flitser nodig?

Dat gezegd te hebben: veel mensen kopen bij Canon als lichtsterke prime de 50mm f/1.8 lens. Op marktplaats vind je er tientallen voor maar 50 tot 80 euro ofzo. Een hele populaire eerste lichtsterke prime lens voor velen door zijn toegankelijke prijs en zijn scherpe foto's.
Wat betreft lenzen zie ik dat er maar een stuk of 7 lenzen voor deze mount zijn. moet je voor de andere lenzen een tussenstuk aanschaffen? doet dat iets met de kwaliteit van foto's?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Met een EF-M mount adapter kun je alle EF en EF-S lenzen probleemloos op de M body gebruiken. De adapter doet niks negatiefs met de kwaliteit van de foto, het is een elektronisch tussenstuk zonder glas erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoStad
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-06 20:13
Flikzor schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 08:31:
[...]
Oké Top! Probleem batterij is ondervangen.
[...]
Wat betreft lenzen zie ik dat er maar een stuk of 7 lenzen voor deze mount zijn. moet je voor de andere lenzen een tussenstuk aanschaffen? doet dat iets met de kwaliteit van foto's?
Thanks!
Naast de 8 canon m-mount lenzen zijn er nog ongeveer 19 m-mount lenzen van andere merken.
zie bijvoorbeeld:
https://www.wexphotovideo...%20EF-M&esp_category_pg=3
Bovendien zijn er nog een aantal Meike lenzen voor de m-mount.

Mocht het aantal nog niet groot genoeg zijn dan vind je hier nog een selectie M-mount lenzen:
https://nl.aliexpress.com...tive_id=SB_20191213082352

[ Voor 15% gewijzigd door JoStad op 13-12-2019 17:28 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Flikzor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:48:
Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm is dat nog wat>
Dat is idd een mogelijkheid. Lekker compact, vooral het lensje. Ook de 20/1.7 prime en de 35-100 telezoom kitlens zijn erg klein en licht.
Bij weinig licht en behoefte aan meer groothoek dan 24mm kb.equiv. zou ik echter ook een Canon M50 aanbevelen. Met de 11-22 kom je op 18mm kb.equiv., wat voor landschappen wel fijn is.
Canon gaat je wel iets meer kosten dan de Panasonic. De GX80 + 35-100 komen in de buurt van je 500€, en de 20/1.7 is ook niet zo duur.

[ Voor 12% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-12-2019 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:43
Flikzor schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:48:
Oké! Sterren, en bijvoorbeeld binnen bij weinig licht. Zal hem vooral gebruiken op vakantie. Deze vond ik ook nog. Panasonic Lumix DMC-GX80 + 12-32mm is dat nog wat>
Hou er rekening mee dat fotograferen van de sterrenhemel iets heel anders is dan het fotograferen binnenshuis. Bij sterren fotografie komt de draaiing van de aarde om de hoek kijken. Je werkt met lange sluitertijden, dus is het in eerste instantie al belangrijk dat je de mogelijkheid hebt deze in te kunnen stellen. Denk hierbij aan 30 seconden of langer. Een bulb-optie is ook goed, maar dan heb je ook een afstandsbediening nodig. Daarom kun je niet uit de hand fotograferen, dus is een statief aan te raden, of je moet een andere manier hebben om de camera te fixeren. Verder, als je geen startrails wilt, is de gebruikte lens van invloed op hoe lang je sluitertijd kan zijn. Langere brandpuntsafstand = korter mogelijke sluitertijd en daarmee donkerdere foto. Een kitlens is doorgaans niet zo geschikt voor sterrenfotografie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:50
Binnen het budget doe je geen slechte koop met de M10.II.
Zéér uitgebreide camera, goede kitlens erbij en ruim onder de €500. De kitlens schuift helemaal in als hij uitgaat en de hele camera past in je jaszak.
Als je tweedehands koopt (en deze is zeker goed verkrijgbaar) kun je zelfs de Olympus 45mm f/1.8 er nog wel bij vinden. Lekker lichtsterk, goed voor die donkere omstandigheden, en klein... Super handzaam systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flikzor
Hoi Allemaal,

Dank voor jullie hulp. Ik heb de verschillende camera's die jullie aanbevolen bekeken en vastgehouden in de winkel en heb uiteindelijk gekozen voor de Fujifilm X-T100. Tot op heden heel tevreden over de kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1313638

Ha Allen.

Dit topic was heel handig voor mij want ik zoek ongeveer dezelfde camera als de TS

Nu twijfel ik zelf nog. Zelf geef ik liever net ff wat minder uit en vind de Canon dus eigenlijk iets te duur.

De Fujifilm X-T100 heeft nu een 100€ cash back actie waardoor die met kit lens 399€ is. Lijkt mij een goede deal.

Nu vraag ik me af: is dit indd een goede deal? Of moet ik me daardoor niet laten leiden? En is het voor de Fujifilm goed mogelijk om lenzen bij te kopen? Of is dat makkelijker bij Canon en/of Sony? Of juist Olympus?

Hartelijk dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De Fuji is een hele mooie camera, de retro styling en zo een mooie degelijke behuizing wekt bij mij de gedachte op dat die duurder is dan dat hij daadwerkelijk is.
Dat gezegd te hebben wordt hij de bij de meeste recensies toch afgewaardeerd in vergelijking met de alternatieve modellen van Olympus, Sony of Canon. De trage/laggy interface en de tragere autofocus worden vaak als grootste minpunten genoemd. Er wordt aangeraden om dan toch het iets duurdere Fuji model te kiezen, de XT 20.
Fuji lenzen zijn goed, maar over het algemeen duurder dan Canon of Olympus.
Olympus is kleiner en compacter, ook heel erg aantrekkelijk gestyled, veel mooie compacte lenzen en een 4:3 beeldverhouding. Canon en Sony zijn iets groter, hebben een 3:2 beeldverhouding, hogere resolutie, een betere autofocus voor tracking en presteren beter (minder ruis) in het donker. Alle opgenoemde merken hebben voor de beginnende fotograaf genoeg lenzen beschikbaar, van lichtsterke primes tot veelzijdige zooms.
Wat beter is, dat moet je zelf bepalen, elke camera is anders en de ene hecht net wat meer waarde aan een specifiek aspect dan een ander.

[ Voor 9% gewijzigd door guillaumemay op 27-12-2019 22:35 ]

Pagina: 1