Warmtewisselaar geeft delta vloerverwarming niet door aan CV

Pagina: 1
Acties:

• johooo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb een warmtewisselaar tussen mijn CV en vloerverwarming in de vloer heb ik een mooie delta van een graad of 15 (46 om 31.1) maar aan de CV ketel kant van de WW is de delta maar 3 (46.6 om 43.8) Is hier iets aan te doen?

https://i.imgur.com/4X3GRkB.jpg

https://i.imgur.com/Rn855MA.jpg

@Jim423 Jij enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-06 14:26
Die klep (rode hendel) smoren zodat er minder flow over je wisselaar gaat in je primaire circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johooo
,@B-lex natuurlijk dat is het, hartstikke bedankt als ik hem teveel knijp gaat de aanvoer van de vloer omlaag in temperatuur

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-06 21:22
Mogelijkheden:
- CV aanvoer knijpen
- pompsnelheid CV omlaag
- grotere warmtewisselaar
- pompsnelheid VV omhoog (gaat je dT VV omlaag, maar dT CV omhoog)

Warmtewisselaar is vanwege zwarte tyleen slangen?
Retour temperatuur CV is laag genoeg voor HR bereik, is er een andere reden, comfortklachten?

Met deze tool kun je nog wat meer inzicht krijgen: berekening-warmtewisselaar-oppervlakte

[ Voor 5% gewijzigd door Chris_82 op 12-12-2019 21:07 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
@Chris_82 Dank voor je antwoord, ik heb al geknepen en dat werkt. Als ik teveel knijp gaat de aanvoer van de vloer omlaag en duurt het erg lang voordat de kamer warm is. De pomp van de CV staat al op de laagste stand. De WW is onlangs verdubbeld. Ik ga de pompsnelheid van de VV uitproberen. Ik heb de warmtewisselaar ertussen gezet omdat de eerste pomp van de VV in een jaar of volledig verwoest was, door de diffuse tyleen slangen. Ik heb het idee dat bij een delta van 46 en 43 graden de ketel niet erg efficient is.

De pomp van de VV gebruikt 12 Watt, als ik hem op 38 w zet, blijft de delta ongeveer gelijk, bij een iets lagere temperatuur. De pomp kost dan 0,6 kwh meer per dag.

[ Voor 14% gewijzigd door johooo op 13-12-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

johooo schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 13:44:
@Chris_82 Dank voor je antwoord, ik heb al geknepen en dat werkt. Als ik teveel knijp gaat de aanvoer van de vloer omlaag en duurt het erg lang voordat de kamer warm is. De pomp van de CV staat al op de laagste stand. De WW is onlangs verdubbeld. Ik ga de pompsnelheid van de VV uitproberen. Ik heb de warmtewisselaar ertussen gezet omdat de eerste pomp van de VV in een jaar of volledig verwoest was, door de diffuse tyleen slangen. Ik heb het idee dat bij een delta van 46 en 43 graden de ketel niet erg efficient is.

De pomp van de VV gebruikt 12 Watt, als ik hem op 38 w zet, blijft de delta ongeveer gelijk, bij een iets lagere temperatuur. De pomp kost dan 0,6 kwh meer per dag.
Met de scheiding door de warmtewisselaar reduceer je de de diffusie van zuurstof natuurlijk niet.
Je krijgt waarschijnlijk minder magnetiet/roestvorming door minder metaal in het vloerverwarmingscircuit,
maar helemaal voorkomen kan je het niet (of je vervangt alle stalen leidingen hier). Ik zou proberen de temperaturen in het vvw circuit zo laag mogelijk te houden (minder snelle oxidatie), verder lijkt mij een FERNOX TF1 filter in de retour naar de warmtewisselaar een zinvolle investering (beschermt pomp en warmtewisselaar).
Just my 2 cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
johooo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:25:
Ik heb een warmtewisselaar tussen mijn CV en vloerverwarming in de vloer heb ik een mooie delta van een graad of 15 (46 om 31.1) maar aan de CV ketel kant van de WW is de delta maar 3 (46.6 om 43.8) Is hier iets aan te doen?
Als je de warmtewisselaar theoretisch benadert, dan zou bij 15°C dT bij de opnemende kant en 5°C dT bij de afgevende kant, de water hoeveelheid/stroomsnelheid 3x zo hoog moeten zijn in je CV circuit. Dat vind ik vrij fors. Zeker als niet al het CV water door de warmtewisselaar gaat.
Je warmtewisselaar heeft maar 0.6°C dT over beide kanten, wat prima is. Dus qua capaciteit lijkt het wel in orde.

Weet je zeker dat de warmtewisselaar tegengesteld is aangesloten?
Zit er nog een mengventiel oid ergens? Of een bypass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johooo
@TheGhostInc @dunklefaser Nog bedankt voor jullie bjidragen, het is
in orde nu

[ Voor 17% gewijzigd door johooo op 30-12-2019 18:02 ]

Pagina: 1