Toon posts:

/usr/src weg?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag:
Kan ik na het compilen van nieuwe kernel mun /usr/src/linux verwijderen?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 16:21
Ja hoor, je hebt de source immers niet nodig.
Maar ik zou het niet doen, want soms heb je de kernel sources nodig voor het zelf compilen van drivers/kernel modules (voor exotische hardware e.d.)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. t gaat hier om een servertje waar niet veel hardware aan zal worden geupdate, en mocht het toch nodig zijn biedt het opnieuw downloaden van de source ook een oplossing..
bedankt voor je reactie!

Verwijderd

Topicstarter
Welke files m.b.t. de oude kernel kan ik eigenlijk verwijderen?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 augustus 2001 22:09 schreef skiewiel het volgende:
Welke files m.b.t. de oude kernel kan ik eigenlijk verwijderen?
Een aantal files in /boot/ en in /usr/lib/modules. Maar het is aan te raden om een oude kernel te bewaren en erbji te zetten in lilo.conf. Zo heb je een mogelijkheid om op terug te vallen als je nieuwe kernel ooit niet wil booten. Het gaat toch maar om een paar MB (het kan zelfs minder zijn dan een MB als je je kernel zelf gecompiled hebt).
code:
1
2
3
4
5
6
7
root@something root# egrep \(image\|label\) /etc/lilo.conf 
image=/boot/vmlinuz-2.4.6
      label=linux
image=/boot/vmlinuz-2.2.18
      label=old
      label=win
      label=floppy

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 21:54 schreef skiewiel het volgende:
Misschien een domme vraag:
Kan ik na het compilen van nieuwe kernel mun /usr/src/linux verwijderen?
als ik een nieuwe kernel heb gecompileerd, zet ik die altijd in /usr/src neer. kan errug belangrijk zijn bij het installeren van bepaalde programmas die de kernel headers nodig hebben (bv lmsensors-->hardware monitoring en nvidia-drivers)

edit:

whoeps niet zo goed gelezen...
Maar toch zou ik 'm laten staan. bijvoorbeeld als je een andere firewall wilt bouwen met wat niet-zo-standaard opties!! (zeer waarschijnlijk voorbeeld!)

Verwijderd

Ik zou 'm niet weggooien. Had ik ook een keer gedaan, en dat gaf problemen toen ik Apache e.d. wilde gaan compilen.

Verwijderd

Je kan de sourcen wel opruimen, maar laat de /include directories staan! programma's die je zelf compileert hebben deze vaak nodig (standaard modules)

bij suse heb je een optie om je complete source te installeren, of alleen de include files (kleiner) maar een van deze beide heb je nodig.

Waarschijnlijk heb je bij jouw kernel alleen de i386 directory nodig, dan kan je die andere al weghalen :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Voor al die mensen die opmerken dat je de source (vnl de headerfiles) van je huidige kernel nodig hebt kernelmodules te maken (bijvoorbeeld 3rd party drivers): Hij zegt, quote, Hmm.. t gaat hier om een servertje waar niet veel hardware aan zal worden geupdate, en mocht het toch nodig zijn biedt het opnieuw downloaden van de source ook een oplossing.

Verder: Je kunt de source (/usr/src/linux als het goed is) dus hoogstwaarschijnlijk gewoon wegflikkeren als je nieuwe kernel is geinstalleerd en naar behoren werkt, maar ik zou de kernel config (/usr/src/linux/.config als het goed is) wel bewaren.
Pagina: 1