Mailchimp mails komen bijna nooit aan bij onze klanten

Pagina: 1
Acties:
  • 5.665 views

• martijneshuis
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-08 20:37
Wij gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven te versturen naar onze 9000 klanten.

Veel mails komen vervolgens niet aan. Veel klanten hebben niks ontvangen,
terwijl Mailchimp (en de helpdesk) wel zeggen dat deze verzonden is.
Ook heeft Mailchimp een test naar zichzelf gedaan, maar ook deze kwam niet over.
Heel soms komen ze ook wel aan, maar dan belanden ze in de spam.
Ik heb bij KPN in de DNS ook een record toegevoegd met een SPF record van Mailchimp.
Overigens krijg ik zelf met mijn Gmail de mails wel binnen.

Weet iemand hoe dit kan?
Alle instellingen zijn goed, en meerder malen doorlopen. (zowel met Mailchimp en KPN)

Verwijderd

Het klinkt toch als een misconfiguratie in je DNS records. Wil je wellicht delen wat de exacte waardes zijn?

Verwijderd

martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:50:
Wij gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven te versturen naar onze 9000 klanten.

Veel mails komen vervolgens niet aan. Veel klanten hebben niks ontvangen,
terwijl Mailchimp (en de helpdesk) wel zeggen dat deze verzonden is.
Ook heeft Mailchimp een test naar zichzelf gedaan, maar ook deze kwam niet over.
Heel soms komen ze ook wel aan, maar dan belanden ze in de spam.
Ik heb bij KPN in de DNS ook een record toegevoegd met een SPF record van Mailchimp.
Overigens krijg ik zelf met mijn Gmail de mails wel binnen.

Weet iemand hoe dit kan?
Alle instellingen zijn goed, en meerder malen doorlopen. (zowel met Mailchimp en KPN)
Worden de emails helemaal niet ontvangen of komen deze in spam?
Hoeveel is veel (percentage).
Is er een verband in de emailadressen te vinden? Komen ze bijv. allemaal niet aan bij 1 partij (hotmail bijv.) of zijn het meerdere?
Controleer je je berichten wel op spammyness e.d.? Wat voor soort berichten zijn het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-08 11:20
Heb je enkel de SPF waardes toegevoegd of heb je ook de DKIM waardes toegevoegd?

https://mailchimp.com/hel...hentication-dkim-and-spf/

Daarnaast inderdaad hoeveel emails komen wel aan, is het enkel 1 partij waar uw emails niet binnen komen etc etc.

Eventueel kan je ook nog een test uitvoeren met uw nieuwsbrief bij bvb: https://www.mail-tester.com/

Twitch

• martijneshuis
Dank voor de snelle reactie’s

Bij Gmail komen ze volgens mij binnen bij inbox of reclame, en bij Hotmail in spam, of ze komen helemaal niet aan.
Andere mail providers weet ik zo niet

Het zijn nieuwsbrieven/reclame voor al onze vaste klanten

Van de 9000 mails werden er vorige maand nog tussen de 2000 en 2300 mails geopend
Sinds vorige week nog maar 1000 mails geopend

Ik weet niet zeker of ik de gegevens van het domein mag geven,
vandaar ff weggehaald

Afbeeldingslocatie: https://funkyimg.com/i/2ZrT7.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door martijneshuis op 12-12-2019 16:18 ]

• Martin0
Wanneer heb je de wijzigingen in het DNS gedaan en met welke TTL?

Twitch

• martijneshuis
In september 2019.
Wat is TTL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
TTL staat voor Time To Live. Echter omdat de wijzigingen in September gedaan zijn zijn deze inmiddels wel overal bekend dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Kan je de test doen met de nieuwsbrief van mail-tester en het resultaat delen?
Dit geeft een goede indicatie.

Twitch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:32
Je hebt meerdere SPF-records aangemaakt, voeg deze eens samen tot 1.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het probleem komt omdat je meerdere SPF records defineert.
Nu kan dat op verschillende labels van je domeinen zijn en dan is het geen probleem, maar dat kan een oorzaak zijn (https://blog.mailtrap.io/multiple-spf-records/).

Voeg eventuele SPF records samen, voor de zelfde labels (subdomeinen) door simpelweg meer "includes" toe te voegen. Probeer ook eens een tooltje zoals https://mxtoolbox.com/spf.aspx

Verzeker jezelf er ook van dat je DKIM goed is en werkt, heb je ook "controle" tools voor. En verzeker jezelf van:

1: Dat al je klanten echt zich ooit hebben aangemeld voor de nieuwsbrieven. Klopt je bron bestand e.d.
2: Controleer de spammyness van je bericht, vele filters van hotmail/gmail vinden het bijv. niet tof als je vaak woorden als free of offer of andere "spammy" woorden gebruikt.
3: Lees ook https://mailchimp.com/hel...re-going-to-spam-folders/

Overigens schrijf je eerst dat berichten niet aankomen en vervolgens dat ze in spam aankomen, wat is het nou precies? Vrij relevant voor de oorzaak namelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 16:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-08 21:25

Meneer iCy

swarma

martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:12:
Ik weet niet zeker of ik de gegevens van het domein mag geven,
vandaar ff weggehaald
Had je mx record dan ook gemaskeerd, nu kan je nog zo zien welk domein het betreft.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• martijneshuis
Het SPF gebeuren hebben we idd in september gefixt. Hier kregen we ook feedback over door mailchimp.
Gebeld met kpn, google en mailchimp.

Oplossing was inderdaad samenvoegen tot 1 spf. Dit is gelukt. De spf die helemaal onderaan staat in de afbeelding, die is actief. De andere hebben we gedeactiveerd maar staan er zoals je ziet wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-07 11:43

garriej

Ik las ondertieten.

aantal dingen die al genoemd zijn:
1. Je heb meerdere SPF records, in principe heb je er maar 1 nodig(voor 1 domein)
2. Ik zie een DKIM record, als je dkim gebruikt moet je die ook aanmaken voor mailchimp. (https://mailchimp.com/hel...hentication-dkim-and-spf/)

• martijneshuis
Betreft je vraag:
Overigens schrijf je eerst dat berichten niet aankomen en vervolgens dat ze in spam aankomen, wat is het nou precies? Vrij relevant voor de oorzaak namelijk.

Dit weten:
- Sinds kort komen veel mails bij hotmail in de spam, dit konden we testen door ons zelf te mailen naar gmail en hotmail.
- Bij sommige mensen komt de mail (volgens de activity gegevens op mailchimp) wel aan (dus delivered), MAAR hij komt niet in de inbox bij diegene. Dus de mail zou afgeleverd zijn maar is niet te vinden. Dit heeft een helpdesk medewerker van mailchimp zelf bevestigd en daarom kregen we de feedback dat de oorzaak bij het domein ligt.

• garriej
  • Laatst online: 24-07 11:43

garriej

Ik las ondertieten.

martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:33:
Betreft je vraag:

Dit weten:
- Sinds kort komen veel mails bij hotmail in de spam, dit konden we testen door ons zelf te mailen naar gmail en hotmail.
- Bij sommige mensen komt de mail (volgens de activity gegevens op mailchimp) wel aan (dus delivered), MAAR hij komt niet in de inbox bij diegene. Dus de mail zou afgeleverd zijn maar is niet te vinden. Dit heeft een helpdesk medewerker van mailchimp zelf bevestigd en daarom kregen we de feedback dat de oorzaak bij het domein ligt.
Vaak is ook te zien waarom een mail in de spam komt. Je had er zelf ook 1 in je spam box toch op hotmail? Kijk is of je kunt vinden waarom hij daar terecht komt. Vaak is dit in de headers te vinden(ook wel is iets in de trant van "bron bestand" of "message source" oid genoemd). Hier is heel veel informatie te vinden, de SPF check, dkim, spamscore etc.) Het ziet er waarschijnlijk uit als abrakadabra, Als je er geen wijs van wordt kun je hem ook even op de DM zetten.

• martijneshuis
Er wordt alleen gezegd, 'dit bericht is gemarkeerd als spam'
Je kunt dan kiezen voor afmelden of geblokkeerde inhoud weergeven.

We hebben nog even het DKIM verhaal bekeken, incl de hele video op mailchimp. Wij voldoen aan alle voorwaarden wat dat betreft. Dus volgens mij kan dit het niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin0
U kan de headers van een bericht ophalen in outlook.com via de volgende manier:
https://support.office.co...ac74-c048563d212c#tab=Web

Als u dit bij gmail wilt doen doet u dat via de volgende manier: https://support.google.com/mail/answer/29436?hl=nl

Twitch

• martijneshuis
Oke thanks, wat willen jullie nu precies weten hieruit. Het is idd een behoorlijke lap tekst.

• Martin0
Je zou de headers hier kunnen plaatsen onder een spoiler tag:

[.spoiler] lap tekst [./spoiler]

U dient hier enkel de puntjes weg te halen.

Twitch

• martijneshuis
Ik heb het bovenste gedeelte gekopieerd
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 2% gewijzigd door NMe op 14-12-2019 19:47 . Reden: Persoonsgegevens weggehaald. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:22
martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:12:
Van de 9000 mails werden er vorige maand nog tussen de 2000 en 2300 mails geopend
Sinds vorige week nog maar 1000 mails geopend
Aangezien de meeste mailclients tegenwoordig standaard geen plaatjes en andere content meer ophalen.
Is die "geopend" status dus maar een relatief begrip, kan ook zijn dat een redelijk deel er niet (altijd) in geinteresseerd is en dus niet "haal plaatjes op" aanzet. Kan de mail prima aangekomen zijn, maar kan de brief-aap niks tellen.

• martijneshuis
Bij een DNS check krijgen we ook 2 meldingen wat betreft ons domein:
1. Name servers are on the same subnet
2. SOA Serial number format is invalid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
  • Laatst online: 06-08 07:23
Doe eens een testje op https://www.mail-tester.com/
Die geeft vrij gedetailleerd terug wat er mis zou kunnen zijn.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-08 07:33
martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:32:
Bij een DNS check krijgen we ook 2 meldingen wat betreft ons domein:
1. Name servers are on the same subnet
2. SOA Serial number format is invalid
Punt 1 heeft hier geen invloed op. Punt 2 kan ik helaas niet naar kijken (mobiel).

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
martijneshuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:00:
Ik heb het bovenste gedeelte gekopieerd
Gooi de spoiler even minimaal tussen member-only tags en anonimiseer hem het liefste ook even. Je deelt nu iets meer dan je wil denk ik.

Verder inhoudelijk: Je DMARC mist, zie hier een handleiding voor Mailchimp: https://mailchimp.com/hel...hentication-dkim-and-spf/
Je SPF lijkt inderdaad wel goed te gaan gezien het een PASS oplevert.

[ Voor 27% gewijzigd door BlackMonkey op 12-12-2019 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Hi Blackmonkey,

Wat bedoel je precies, bij onze domein gegevens kloppen de DKIM en de SPF. Deze zijn juist gecodeerd en toegevoegd, ook volgens het filmpje op mailchimp. Wat bedoel je dan met DMARC?

We worden vandaag waarschijnlijk teruggebeld door KPN, hopelijk gaat dit ons weer wat verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
KPN heeft zojuist laten weten dat ook aan hun kant alles klopt en alles er pico bello uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
martijneshuis schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 10:12:
Hi Blackmonkey,

Wat bedoel je precies, bij onze domein gegevens kloppen de DKIM en de SPF. Deze zijn juist gecodeerd en toegevoegd, ook volgens het filmpje op mailchimp. Wat bedoel je dan met DMARC?

We worden vandaag waarschijnlijk teruggebeld door KPN, hopelijk gaat dit ons weer wat verder helpen.
De volgende keer moet je even een @ voor de naam zetten of het bericht wat je beantwoord quoten. Dan krijgt de gebruiker (ik in dit geval) een notificatie.

Naast DKIM en SPF moet je ook nog een DMARC record toevoegen. Hoe je dit doet voor mailchimp heb ik al gelinkt. Meer informatie over deze 3 records vind je bijvoorbeeld hier: https://forum.kpn.com/e-m...-spf-dkim-en-dmarc-459400

Als ik je voorbeeld bekijk geeft deze ook aan bij DMARC: bestguesspass. Dit hoort een pass te zijn. Dit lijkt mij de voornaamste reden van je problemen. Je mist gewoon een authenticatie laag die je mail als legitiem bestempeld. Overigens had https://www.mail-tester.com/ je dit allemaal al kunnen vertellen. Ik raad je aan dit sowieso is te gebruiken (weet je gelijk of je het DMARC record goed hebt toegevoegd) en desnoods de resultaten via DM (ik meen dat je de URL kan delen) te sturen.

Was ik overigens nog was vergeten in mijn vorige post: Controleren in je eigen inbox of een mail goed binnenkomt is niet heel handig. Een hotmail en gmail zullen als je hem vaak uit je spam trekt toch als legitiem gaan bestempelen. Dit geldt dan echter enkel voor jou inbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
BlackMonkey schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:56:
[...]

De volgende keer moet je even een @ voor de naam zetten of het bericht wat je beantwoord quoten. Dan krijgt de gebruiker (ik in dit geval) een notificatie.

Naast DKIM en SPF moet je ook nog een DMARC record toevoegen. Hoe je dit doet voor mailchimp heb ik al gelinkt. Meer informatie over deze 3 records vind je bijvoorbeeld hier: https://forum.kpn.com/e-m...-spf-dkim-en-dmarc-459400

Als ik je voorbeeld bekijk geeft deze ook aan bij DMARC: bestguesspass. Dit hoort een pass te zijn. Dit lijkt mij de voornaamste reden van je problemen. Je mist gewoon een authenticatie laag die je mail als legitiem bestempeld. Overigens had https://www.mail-tester.com/ je dit allemaal al kunnen vertellen. Ik raad je aan dit sowieso is te gebruiken (weet je gelijk of je het DMARC record goed hebt toegevoegd) en desnoods de resultaten via DM (ik meen dat je de URL kan delen) te sturen.

Was ik overigens nog was vergeten in mijn vorige post: Controleren in je eigen inbox of een mail goed binnenkomt is niet heel handig. Een hotmail en gmail zullen als je hem vaak uit je spam trekt toch als legitiem gaan bestempelen. Dit geldt dan echter enkel voor jou inbox.
toon volledige bericht
Oke bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik ben er inderdaad achter nu, we krijgen ook op
dmarc.globalcyberalliance.org te zien dat we een DMARC error hebben.

Nu heb ik diverse video's op het internet gekeken en meerdere instructie video's, maar overal gaan ze in op spf en DKIM wat dus al wel goed is bij ons. Nu zie ik dat sommige mensen tussen hun DNS records een TXT file hebben staan met bijvoorbeeld v=DMARC1; p=quarantine; rua=mailto...... etc.

Ik probeer er nu achter te komen hoe wij een zelfde soort DMARC kunnen toevoegen aan onze TXT files bij DNS records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 16:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Dat gaat vaak via de DNS-settings bij je hosting. Het is geen TXT-file maar een TXT-record, net als er ook A,MX en CNAME bestaan.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
AW_Bos schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:47:
Dat gaat vaak via de DNS-settings bij je hosting. Het is geen TXT-file maar een TXT-record, net als er ook A,MX en CNAME bestaan.
Ja dat weet ik precies, maar ik moet alleen nog weten hoe dat txt-record er uit moet gaan zien.
Ik heb diverse generators geraadpleegd op internet maar als ik het daarna test blijf ik toch de DMARC foutmelding krijgen.

OP dit moment heb ik hem zo toegevoegd.

v=DMARC1; p=none; rua=mailto:onsdomeinlaatikffnietzien; ruf=mailto:onsdomeinlaatikffnietzien; sp=none; ri=86400

Kan het zijn dat je 24-48 uur moet wachten? Ik blijf namelijk de foutmelding krijgen van mail-tester dat we geen dmarc hebben maar die hebben we nu wel.

[ Voor 11% gewijzigd door martijneshuis op 14-12-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-08 16:44

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

DNS-records kunnen altijd even duren voordat ze gewijzigd zijn over het hele internet. Heb eens een dagje geduld. :)
Een korte TTL helpt ook hierbij.

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 14-12-2019 10:24 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Klopt, ik zal is even een dagje wachten.
Ondertussen nog wel even een test ergens gedaan en daar kwam dit uit:

Fout : We hebben een DMARC record gevonden op uw hoofddomein. Zorg ervoor dat de DMARC record op het `_dmarc` subdomein is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zie 2 MX records met een prio 10, of zie ik dat verkeerd?
Je gebruikt daarnaast Outlook en Google voor mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Bulldog schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 11:02:
Ik zie 2 MX records met een prio 10, of zie ik dat verkeerd?
Je gebruikt daarnaast Outlook en Google voor mail?
Uhm dat klopt echter staat de bovenste mx 10 op niet actief. De onderste wel.

We gebruiken voor mail alleen gmail.

[ Voor 10% gewijzigd door martijneshuis op 14-12-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
Hoe komen deze klanten terecht op de adressenlijst van je nieuwsbrief? Van de mensen die deze ontvangen, hoeveel openen de mail daadwerkelijk?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Klanten komen op de adressenlijst door een import die ik maak vanuit ons eigen systeem, dus ik upload ze. En een klein gedeelte schrijft zich online in.

De openingsrate lag de laatste paar keer rond de 2300 opens gemiddeld op de 9500. Nu is dat van het een op het andere moment veranderd naar 800-900 opens terwijl onze mailinglist rap toeneemt. Dus dit is heel vreemd. Ik heb ook vrienden gevraagd of ze willen kijken, hun krijgen ze ook allemaal ineens niet meer in hun inbox. Veel kunnen hem vinden door te zoeken in hun spamfolder op titelnaam o.i.d. maar de mail ontgaat een heel groot gedeelte van onze klanten ineens omdat ik er vrijwel zeker van ben dat hij bij iedereen in de spam beland. Ook omdat ik zelf nu voor het eerst mijn mailtjes ontvang in mn spamfolder. Het vreemde is dat ik ze op mn gmail wel juist ontvang, maar op mn hotmail belanden ze in spam.

[ Voor 9% gewijzigd door martijneshuis op 14-12-2019 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 06:38
@martijneshuis je upload je klantenbestand elke keer en stuurt ze dan emails?

Hoe gaat je opt-out?
En hoe gaat het met niet meer in gebruik zijnde emailadressen?

Als je emailt naar verouderde emailadressen dan kan het zijn dat je hier geen NDR op krijgt maar dat deze als spamtrap fungeert. Je email lijst bijhouden is essentieel. Zowel Ms als Google pleuren gewoon email zonder enige NDR weg zonder de gebruiker dit te laten weten als ze vinden dat je loopt te spammen. Het irritante is dat dit lastig te vinden is: het lukt ook niet echt om er met ze over te corresponderen.

Zorg dus dat de kwaliteit van je mailbestand klopt: actueel en waar noodzakelijk met opt-in. Mensen die zich uitschrijven ook niet meer emailen, anders gaan ze je markeren als spam etc.

Kun je aan de lijst mensen die je emails wel krijgen zien of er een domein naam niet meer aankomt, zoals outlook.com, hotmail.com, etc? Wellicht dat 1 vd grotere partijen je email gewoon weg gooit. Ook kun je kijken of je op diverse filter software niet op de blacklist staat. Een relatie van ons met een casting bureau werd bijv gemarkeerd als ‘pornographic material’. Komt email ook nooit meer aan.

Check blacklists bijv hier:

https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivocare
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-08 07:11
Doe eens een test op internet.nl
Ik krijg een foutmelding op je dkim record. Tot je dat hersteld heb adviseer ik je om dmarc tijdelijk op p=none te zetten.

Succes. Ik meld me weer af voor dit weekend. :z

[ Voor 15% gewijzigd door ivocare op 14-12-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
NiGeLaToR schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:09:
@martijneshuis je upload je klantenbestand elke keer en stuurt ze dan emails?

Hoe gaat je opt-out?
En hoe gaat het met niet meer in gebruik zijnde emailadressen?

Als je emailt naar verouderde emailadressen dan kan het zijn dat je hier geen NDR op krijgt maar dat deze als spamtrap fungeert. Je email lijst bijhouden is essentieel. Zowel Ms als Google pleuren gewoon email zonder enige NDR weg zonder de gebruiker dit te laten weten als ze vinden dat je loopt te spammen. Het irritante is dat dit lastig te vinden is: het lukt ook niet echt om er met ze over te corresponderen.

Zorg dus dat de kwaliteit van je mailbestand klopt: actueel en waar noodzakelijk met opt-in. Mensen die zich uitschrijven ook niet meer emailen, anders gaan ze je markeren als spam etc.

Kun je aan de lijst mensen die je emails wel krijgen zien of er een domein naam niet meer aankomt, zoals outlook.com, hotmail.com, etc? Wellicht dat 1 vd grotere partijen je email gewoon weg gooit. Ook kun je kijken of je op diverse filter software niet op de blacklist staat. Een relatie van ons met een casting bureau werd bijv gemarkeerd als ‘pornographic material’. Komt email ook nooit meer aan.

Check blacklists bijv hier:

https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx
toon volledige bericht
Je eerste punt is helemaal in orde, dit gaat allemaal automatisch binnen Mailchimp. Wanneer iemand zich 1x heeft uitgeschreven kan deze letterlijk nooit meer opnieuw toegevoegd worden met het zelfde mailadres en zal dus nooit meer mail ontvangen. Wat betreft het bijhouden en juist verwerken van de mailadressen geloof ik dat er niets aan de hand is. Dit doen we al jaren zo en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.

Wellicht dat outlook inderdaad er helemaal uit ligt o.i.d., waar kan ik dat checken.

Blacklist check heb ik gedaan, 100% groene score.

Verder krijg ik de volgende uitslag op internet.nl, er is nogal wat mis maar dit is weer een nieuw hoofdstuk waar ik niets van begrijp :(

E-mailadresdomein
Uitslag:
Je e-mailadresdomein is onveilig oftewel 'insecure', omdat het niet ondertekend is met DNSSEC.

Mailserverdomein(en)
Gezakt:DNSSEC aanwezigheidsluit
Uitslag:
Tenminste één van jouw mailserverdomeinen is onveilig oftewel 'insecure', omdat deze niet ondertekend is met DNSSEC.

Als ik het goed heb heeft dit met MX te maken, ik krijg btw geen foutmelding met DKIM, dit zit volgens mij wel goed. DKIM is bij alle overige tests ook gewoon goed uit de test gekomen.

Kleine update:
Mail-tester geeft nu een hoger cijfer en ik krijg de DMARC foutmelding niet meer. Vandaag gaat er weer een mail uit, ik ben benieuwd of het is verbeterd. Ik laat het weten.

[ Voor 3% gewijzigd door martijneshuis op 15-12-2019 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 06:38
@martijneshuis settings goed, reputatie niet zichtbaar fubar.. dan is het wellicht volhouden. Kom dit bij m’n klanten vaak tegen en er is vaker niet dan wel een écht evidente reden te vinden. Ondertussen loop je wel omzet mis of bereik je je klanten niet met belangrijke info. Hoop dat het goed komt.

Edit: DNSSEC kan, maar is niet per se noodzakelijk om je email af te leveren. SPF en DKIM/DMARC zouden meer dan genoeg moeten zijn.. maarja..

[ Voor 19% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-12-2019 10:35 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:40
martijneshuis schreef op zondag 15 december 2019 @ 10:19:
[...]
Wat betreft het bijhouden en juist verwerken van de mailadressen geloof ik dat er niets aan de hand is. Dit doen we al jaren zo en dat heeft nooit voor problemen gezorgd.
In het geval van mail zou ik daar niet teveel op varen. Spamfilters zijn continue in ontwikkeling, etc. Daarnaast werkt veel op basis van reputatie, en kijken de grote jongens ook naar open rates. Het kan bijvoorbeeld dat er een keer een nieuwsbrief verstuurd is met een subject dat mensen wat minder aansprak, en de reputatie van je domein iets gezakt is.

Hoewel ik de kans niet zo heel groot acht in het geval van Mailchimp, kan het ook zijn dat er iets buiten jullie invloedssfeer veranderd is. Bijvoorbeeld een andere klant van Mailchimp die jullie ip-adres delen.

Tot slot zou ik niet alleen focussen op de nieuwsbrief, maar ook op de transactionele e-mails. Stel dat dat volume veranderd is (bijvoorbeeld veel spammers die zich via jullie website aanmelden en een mail ontvangen), heb je kans dat als gevolg daarvan de reputatie van je domeinnaam naar beneden gegaan is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Toch blijft het vreemd dat het zo erg veranderd is binnen no time en dat veel mensen hem niet meer ontvangen, of iig ineens niet meer in hun mailbox krijgen. Het is voor ons echt een groot probleem, het kost gewoon omzet. Ik hoop dat het na vandaag wat is veranderd, we zijn er zo druk mee bezig ... Ik laat morgen wel weten wat de uitkomst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Ik heb een vraag.
- Werken jullie met Office365 of Gsuite?

Je hebt meerdere SPF records in je DNS wat niet gaat werken. De mailservers die jouw email ontvangen en SPF hanteren zullen of/of gebruiken in dit geval.

Tooltjes om je SPF te controleren kijken alleen naar het format, meerdere records moet je niet gebruiken.

Voor email moet je het volgende hanteren.
1 SPF record
1 goede pointer naar je mailserver of als je Office365 gebruikt een connector opzetten.

De MX records wijzen naar meerdere providers wat niet erg is maar wel als er meerdere records zijn met dezelfde prioriteit.

[ Voor 29% gewijzigd door ViperXL op 15-12-2019 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13
Let ook op DMARC domain alignment, dat wil zeggen dat het domein voor de SPF en DKIM check en het From-domein gelijk moeten zijn. Zie bijvoorbeeld: https://dmarcian.nl/alignment/

Verder negeren Google en Microsoft vaak de DMARC aanbeveling, omdat zij eigen heuristics prefereren boven het volgen van de geadverteerde DMARC policy.

Verder heb je nu een DMARC policy ingesteld die zegt dat de mail in de spamfolder moet worden afgeleverd als DMARC faalt, dat is fijn om spoofed email op jouw domein tegen te gaan, maar het lijkt erop alsof jouw eigen email nu ook in de spam folder terecht komt. Misschien kun je eerst beter p=none als policy toepassen en de DMARC rapportages bekijken (ik zie dat je die hebt aangezet, rua record).

Je de DMARC rapporten beter aan een DMARC analyser sturen, zoals dmarcian of dmarcanalyzer, dan heb je een totaal overzicht van de email delivery, want de rua XML's zijn niet gemakkelijk te interpreteren.

[ Voor 47% gewijzigd door Tech op 15-12-2019 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijneshuis
Hi Viper,

Nee dat heb ik al eerder uitgelegd, alle SPF records staan uit en 1 staat op actief. Die ene die actief staat is de juiste waar alle includes in worden gecombineerd. We weten dat je er maar 1 mag hebben, onze SPF zou geen problemen meer moeten veroorzaken als het goed is.

Na onze aanpassing met DMARC is inderdaad niets veranderd qua openingsrate. Ik zal hem wel op none gaan zetten maar ik heb niet het gevoel dat dit wat gaat veranderen.
ViperXL schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:09:
Ik heb een vraag.
- Werken jullie met Office365 of Gsuite?

Je hebt meerdere SPF records in je DNS wat niet gaat werken. De mailservers die jouw email ontvangen en SPF hanteren zullen of/of gebruiken in dit geval.

Tooltjes om je SPF te controleren kijken alleen naar het format, meerdere records moet je niet gebruiken.

Voor email moet je het volgende hanteren.
1 SPF record
1 goede pointer naar je mailserver of als je Office365 gebruikt een connector opzetten.

De MX records wijzen naar meerdere providers wat niet erg is maar wel als er meerdere records zijn met dezelfde prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blueflame_Core
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-08 09:13
@martijneshuis Ik lees even mee want heb dit ook. Ik gebruik dan wel het gratis systeem zonder alle ingewikkelde dns instellingen (en verdere afkortingen die passeren). Ongeveer 3 kwart wordt bij mij geopend. Maar heel veel komt ook gewoon niet aan, waar je dan van horen zeggen helaas weer achter moet komen omdat mailchimp gewoon keurig 100% alles aflevert volgens de statistieken. Misschien toch maar eens op zoek naar een ander systeem. Je kunt dan ook niet even snel een mail naar iemand versturen, nee dan moet je eerst de campaign weer repliceren.

• martijneshuis
EDIT:

Na de aanpassingen van de laatste tijd is er wat veranderd. Mijn bereik is nogmaals gehalveerd, MAAR ik heb uit een aantal hoeken te horen gekregen dat mensen ineens weer onze mail ontvangen in hun outlook terwijl ze hem hier normaal in de spam kregen. Dit is dus positief en negatief.

Wie heeft nog tips qua DKIM? Ik vermoed dat ik hier wellicht ook nog wat mee kan winnen. De ene site zegt dat het goed zit en anderen juist weer niet.

Ik deze melding op internet.nl

DKIM aanwezigheidsluit
Uitslag:
Je domeinnaam ondersteunt geen DKIM-records.

Testuitleg:
spoiler:
We testen of je domeinnaam DKIM ondersteunt. Een ontvangende mailserver kan de publieke sleutel in je DKIM-record gebruiken om de handtekening in een e-mail met een gebruiker van jouw domein als afzender te controleren en de authenticiteit van de e-mail te bepalen.

Om te slagen voor deze test verwachten we dat je nameserver NOERROR antwoordt op onze bevraging voor _domainkey.example.nl. Als _domainkey.example.nl een 'empty non- terminal' is, dan zullen sommige nameservers die zich niet houden aan de standaard RFC2308, foutief antwoorden met NXDOMAIN in plaats van NOERROR. Dit maakt het detecteren van het DKIM-record voor ons onmogelijk.
Op dit moment zijn we niet in staat om de publieke sleutel in je DKIM-record op te vragen en te beoordelen, omdat we daarvoor een e-mail van jouw domein zouden moeten ontvangen.
Bij deze test gaan we uit van 'strict alignment' hetgeen conform DMARC is. Het geteste domein wordt beschouwd als het verzenddomein in het mailbericht (From:) en moet gelijk zijn aan zowel het DKIM-domein (d=) als het SPF-domein (envelope sender, d.w.z. return-path dat terugkomt in MAIL FROM).

[ Voor 80% gewijzigd door martijneshuis op 20-12-2019 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tech
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13
martijneshuis schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:05:
Wie heeft nog tips qua DKIM? Ik vermoed dat ik hier wellicht ook nog wat mee kan winnen. De ene site zegt dat het goed zit en anderen juist weer niet.
Zonder mailheaders waarin de DKIM selector en From afzenderadres zichtbaar is, kunnen we je niet helpen door te controleren of alles nu correct ingesteld staat. PM anders details als je het niet hier wilt posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterschaar
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-06-2020
De laatste tijd zijn er best veel aanpassingen geweest. Wij zien ook dat veel Hotmail berichten in de spam terecht kunnen komen. Ook zien we dat Office 365 'strenger' is geworden.

Een goede tip is om te kijken bij MXToolbox. Daar kan je een rapport opvragen met o.a. de status van jouw IP adres.

Het IP adres waarvandaan jouw mail verzonden wordt is belangrijk. Uiteraard moet je zorgen dat SPF, DKIM en DMarc goed staan. Echter als het IP adres op een blacklist staat dan kom je in de Spambox terecht. Het kan daarom interessant zijn om wel een eigen IP adres te vragen of contact op te nemen met Mailchimp.

Verder zijn er veel 'verboden' woorden waar spamfilters steeds strenger op reageren. Hier kan je een *knip spamzuigt *knip daarvan.

Als laatste tip, kijk ook eens naar de tekstversie. Wij bleken op een gegeven moment door een fout mails te versturen met HTML in de tekstversie. Dit is killing voor de deliverability.

succes!

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 15-06-2020 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Spam in een topic over antispam, not cool...

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.