Toon posts:

Werkt volume van mijn Vincent systeem normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Wat zei men vroeger wel; het volume van een goede installatie hoeft niet zo ver open om een goed geluid te produceren…

En ik herinner me nog die enorme hype in de jaren ’80 met mega torens en soundsystemen met minstens 1500 watt uitgangsvermogen en wat al niet meer…en hoe hoger de volumeknop, hoe slechter het geluid hahaha.

Maar hier is mijn issue: met mijn huidige systeem moet ik de volumeknop toch ook behoorlijk opendraaien voor ik een behoorlijke sound krijg en ik vraag me af hoe dat komt en of dat normaal is.

Mijn set;
- Vincent SA 93 plus
- Vincent SP 991 plus (2x)
- Vincent CD-S3
- Infinity Renaissance 90

Volume gaat van -100 naar 0 en pas vanaf stand -45 begin je te horen dat het geen TV is die aanstaat (bij wijze van) en als ik echt in ''de mood" ben komt het volume zo maar op -30

Mijn vraag is dan ook of dat gebruikelijk voor zo’n systeem? Heeft iemand soortgelijke ervaringen of heb ik in mijn set-up iets verkeerd zitten?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt het goed? Dan is het goed. Die -100 tot 0 bepaalt simpelweg hoeveel je voorversterker gedeelte naar je eindversterker doorstuurt. Die laatste heeft een vaste gain. Zolang het goed klinkt is het goed.

Kan ook zijn dat het per input op je versterker scheelt bijv. omdat de output van een van je bronnen niet 2v is. Volume regeling op je Cd speler kan daar bijv. voor zorgen.

Wat je ook kan checken is of je eindversterker verschillende gain standen heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
Houd er ook rekening mee dat een volumeknop niet lineair is maar logaritmisch: bij een 100W versterker is -50 of halverwege zeker geen 50W maar eerder 10W:

Afbeeldingslocatie: http://www.resistorguide.com/pictures/potentiometer_taper.png

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 16:47

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Van -100 naar 0 klinkt als een schaalverdeling in dB's? In dat geval heb je te maken met een logaritmische schaalverdeling, waarbij inderdaad het laatste stukje heel veel verschil kan maken en in het begin het heel langzaam gaat. Het kan dus prima zo zijn dat je bij -30 pas op de helft (of zelfs nog daarvoor) van het maximum zit.

/edit:
Ha! Too Slow... wat @base_ zegt dus!

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 12-12-2019 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 14:58
Als -30 30 dB onder maximaal vermogen betekent, zit je op 1 duizendste van het maximaal vermogen. Stel dat je versterker een max vermogen heeft van 100 Watt, dan zit je op dat moment dus op 0,1 Watt per kanaal. Dit is een heel gewoon vermogen voor in de huiskamer. Ikzelf draai met mijn Denon 1713 meestal tussen -35 en -25 dB.

[ Voor 13% gewijzigd door Repel Steel op 12-12-2019 17:33 ]

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Die -100-0db is slechts een indicatie en van veel factoren afhankelijk. Zet je gain van een specifieke bron 10db hoger, is die -40 volume al niet meer gelijk aan vóór die verandering. Ook wanneer je het uitgangsvolume van een bron nog op die bron kan instellen varieert het dus weer.

Er is ook geen pijl op te trekken hoeveel je daadwerkelijk van de max af zit. Als het goed klinkt, is het goed, of dat nou -40db is of 0db. Als het geluid vervormt, zit je boven het kunnen van de versterker, of dat nou -40db is of 0db maakt daarin niet uit.

Test het eens uit zou ik zeggen en onthou de waardes die aangenaam klinken voor het gewenste geluidsniveau. Mijn standaardinstelling is -40db. Als er wat meer volk in de kamer zit wordt dat -30db of als het slechts op de achtergrond moet zijn -50db.

Pas als je op maximaal volume dicht op de speakers moet zitten om te horen wat er speelt, is er iets niet goed.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 12-12-2019 17:48 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:08:
Wat zei men vroeger wel; het volume van een goede installatie hoeft niet zo ver open om een goed geluid te produceren…
Dat was vroeger ook audiogeleuter. :)
Mijn vraag is dan ook of dat gebruikelijk voor zo’n systeem? Heeft iemand soortgelijke ervaringen of heb ik in mijn set-up iets verkeerd zitten?
Niets aan de hand. Mijn Marantz loopt van 0 tot 100. Vanaf 40 vind ik het lekker en ik speel ook weleens op 60-70.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle reacties. Ik was toch af en toe wel bang dat ik de versterker op een "te hoog" volume had staan maar maak me er geen zorgen meer over:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:18
En die Infinity speakers zijn niet heel erg gevoelig, die hebben wat vermogen nodig voor ze loskomen ( gevoeligheid is 87db)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het 'm ook, heb mijn systeem uitgezocht via persoonlijke ervaring (Infinity) en reviews (Vincent) van gebruikers enzo. En dan heb je dus een puik systeem staan en ga je zoeken naar de beste opstelling. (nog steeds niet echt gevonden, lastig in een woonkamer met alle reguliere zaken die daar ook thuishoren)
Ik vermoed dat de juiste plaatsing en positie van de luisteraar ook van invloed zullen zijn op het volume niveau maar heb 'm gisteren al even lekker op -30 gehad...🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet je wat nou het mooie is: het antwoord staat geloof ik vrij letterlijk in de handleiding :D
https://www.manualslib.co...-Plus.html?page=28#manual
Je hebt een gain knop op je voorversterker zitten die je in kunt drukkken als je een poweramp gebruikt met hoge gevoeligheid. De SP991 wordt zelfs letterlijk als voorbeeld genoemd waarbij dat een goed idee zou zijn. Wat gebeurt er als je die indrukt? :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 14-12-2019 16:43 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

The Eagle schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 16:42:
Weet je wat nou het mooie is: het antwoord staat geloof ik vrij letterlijk in de handleiding :D
https://www.manualslib.co...-Plus.html?page=28#manual
Je hebt een gain knop op je voorversterker zitten die je in kunt drukkken als je een poweramp gebruikt met hoge gevoeligheid. De SP991 wordt zelfs letterlijk als voorbeeld genoemd waarbij dat een goed idee zou zijn. Wat gebeurt er als je die indrukt? :)
Als het een knop is voor een power amp met hoge gevoeligheid (=weinig signaaal nodig) dan zou je verwachten dat geluid dan juist zachter wordt. Maar idd goeie om te proberen. Wel testen met volumeknop zachtjes :)

Verder maakt het natuurlijk bijzonder weinig uit hoe de stand van de volume knop is. Power te kort komen gebeurt niet zo snel. Zoals al eerder genoemd sta je vaak orde van grootte 0.1 watt te verstoken op het moment dat het hard staat. Verschil tussen 100 en 200 watt max (beiden veel) is 3dB, zeker hoorbaar, maar niet dat je ervan stijl achterover valt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, zit gain stand op de afstandsbediening en verlaagd dan met 8 db. Die gebruikte ik sowieso al nooit want stond voor mij nooit te hard. Ik had het gewoon omgedraaid, dwz zoals ik in het verleden een volume knop had van 1 tot 10 dacht ik automatisch dat -100 db stand 1 was en 0 db standje 10. Vandaar ook mijn verwarring🙂
Pagina: 1