Toon posts:

Youtube, copyright claim op video van 4 jaar terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker dat ik op willekeurige video's die ik soms al heel lang geleden op mijn YouTube kanaal heb gepost ineens een copyright claim krijg. Dit is een dus een claim, geen strike. Mijn kanaal is niet in gevaar, maar sommige van deze video's zijn aardig vaak bekeken en om ze te laten varen vind ik best wel jammer.

Onlangs een GTA5 videootje die ik ooit gemaakt waarin ik uitleg hoe je een tank uit de basis kon stelen voor enkel $ 5,000.-. Dit videootje had ik 4 jaar geleden al gepost. Het 'probleem' zat em in de achtergrond muziek. Nu weet ik heel goed wat wel en niet kan op YouTube en ik heb destijds doelbewust gekozen voor een 'heel oud' 8bits nummer dat nog ergens in mijn archief stond. Eentje uit de Commodore 64 tijd. Maar toch, werd dit muziek, gelabeld als "copyright claim".

Wat is verstandig? Het gewoon laten, de video verwijderen, puur het segment verwijderen, of een appeal aangaan? Ik hoor namelijk ook steeds meer verhalen dat er malafide personen rondgaan op YouTube die valse copyright claims indienen om zo de ad revenue's van YouTubers te stelen. Echter, bij YouTube moet je ook weer uitkijken met appealen omdat het als het ongegrond wordt verklaard je alsnog een strike kunt krijgen.

Alle reacties

• NLRev0lution
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 21:13
Ligt er aan wie de claim indient.. Mening van Rockstar: https://support.rockstarg...d-Rockstar-Games-material

PSN/XBL/Steam: NLRev0lution

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Op oude video's merk ik ook dat er regelamtig een audio-claim op komt, en dat ik geen inkomsten meer zou kunnen heffen voor die video. Het ligt er een beetje aan of de video populair is, en of je dus moet ingrijpen of niet.

Tegenwoordig gebruik ik enkel muziek uit de YouTube library of andere vormen van Creative Commons audio.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 15:49

SideShow

Administrator

Ik ben geen content creator en heb slechts enkele video's op mijn kanaal. Toch had ik al voor dat er een claim was op 1 van mijn video's, waar ikzelf een stuk van mozart speel op mijn eigen muziekinstrument. Volledig public domain dus. Om maar aan te tonen hoe rot het systeem is en dat er inderdaad rotte appels zijn die lukraak claims maken.

Omdat ik 100% zeker was dat mijn video niet te claimen was, heb ik daar actie tegen ondernomen, zelfs al heb ik geen monitezation dus.

Het heeft weken geduurd eer de claim weg was en ik kan me dus voorstellen hoe on-ge-lo-fe-lijk frustrerend het vandaag de dag moet zijn om effectief content te maken op youtube.

Verwijderd

Topicstarter
Vooral dat laatste, voor het toepassen van achtergrond muziek gebruik ik bijna enkel

YouTube: YouTube

YouTube's eigen audio library.

Zelfs als je het internet op gaat en je komt op een site waarop staat "royaltee free music" is het nog niet altijd een zekerheid dat dit ook zo werkt op YouTube.

Nog een aparte is ook dat YouTube ook remakes blokkeert. Zo had ik in de laatste aflevering van het verkrijgen van een MILJARD cimoleans in Cities Skylines vlak voordat het zover was een timelapse gemaakt, en het bedrag kroop gestaag naar het miljard en had ik op de achtergrond een door een andere Youtuber gemaakte "I wannabe a billionair so f8**cking bad" melodie gebruikt die hij gewoon op zijn keyboard had gemaakt. Het was maar een 'kleine youtuber' die vast niet moeilijk daar over had gedaan, en hij deed ook niet moeilijk, maar de originele componisten van dat melodie dus wel. De melodie was wel hetzelfde maar totaal niet vergelijkbaar met het origineel. Dus stel je bent gitarist, keyboard liefhebber, pianist whatever, je mag dan geen bestaande nummers namaken en dit posten op YouTube. Erg jammer.

Soms met YouTube, je probeert je wel aan de regels te houden, maar het is net alsof ze gewoon de de kleine tot middelgrote YouTubers weg willen jagen en alleen maar de grote jongens willen houden. Die leveren tenminste het meeste geld op. Ik heb zelf niets te klagen, mijn kanaal doet me gemiddeld zo'n 100 euro per maand en het stijgt beetje bij beetje, ook het aantal abonnees (nu 1.810), en als dat weer eens een maand wegvalt door zo'n stomme claim, mja, dat is balen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 15:08 ]

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik heb veel muziek op een kanaal, op z'n tijd wordt iets copyright gerelateerd geblokkeerd. Dat is meteen of na maanden, of zelfs jaren. Dat kan aan van alles liggen.

bijvoorbeeld:
- De rechthoudende heeft z'n beleid veranderd.
- De rechten zijn verkocht en de nieuwe eigenaar wil al de content van YouTube af hebben.
- Op YouTube worden andere technieken ingezet op copyright materiaal op te sporen.
- Youtube is er bij onderhandelingen betreffende vergoedingen met rechthebbenden niet helemaal uitgekomen waardoor er allerlei content op Youtube geblokkeerd wordt.
Pagina: 1