• Riderider
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:44
Beste tweakers,

Ik loop op het moment een beetje vast bij mijn thesis. Ik twijfel over mijn onderzoekmethode, terwijl ik de resultaten al heb verzameld. Even wat uitleg over mijn onderzoek: Ik doe een onderzoek naar het gebruik van offshore software development binnen ERP projecten. Binnen dit domein hebben ze bij mijn stagevestiging geen succes. In het buitenland hebben ze dit wel. Hiervoor heb ik een survey opgesteld om niet succesvolle projecten (in nederland) met succesvolle projecten (buitenland) te vergelijken. Daarnaast heb ik interviews afgenomen met werknemers die betrokken waren bij dit niet succesvolle project van mijn vestiging, en met werknemers uit het buitenland die betrokken waren bij succesvolle projecten. Echter, gingen deze interviews niet per se over één case, maar meer over hun algemene ervaringen en succes factoren in dit verhaal. Daarnaast is de survey anoniem afgenomen en heb ik dus geen achtergrond informatie over deze cases. De resultaten van de survey meet ik aan de hand van of een project succesvol is of niet, en daarnaast hebben zij verschillende factoren een cijfer gegeven op basis van een Likert Scale.

Ik kan een case study dus niet echt gebruiken voor mijn onderzoek, maar wat wel? Ik neig zelf naar Exploratory mixed methods, omdat ik gebruik maak van kwalitatieve (interviews) en kwantitatieve onderzoeksmethoden (survey) om een probleem op te lossen (waarom is deze vestiging niet succesvol met offshore software development binnen ERP projecten).

Graag hoor ik jullie mening

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:55
Volgens mij is exporatory methods een deductieve methode en case study inductief (je toetst empirische resultaten volgens theorie). Daar zal je heel ander soort gegevens voor moeten verzamelen. Het nu nog nadenken daarover doet mij twijfelen of je wel goede begeleiding gehad hebt.

Ik zou dit zsm met je begeleider bespreken. Hij/zij moet jou hiermee kunnen helpen.

• Riderider
t14wo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:06:
Volgens mij is exporatory methods een inductieve methode en case study inductief (je toetst empirische resultaten volgens theorie). Daar zal je heel ander soort gegevens voor moeten verzamelen. Het nu nog nadenken daarover doet mij twijfelen of je wel goede begeleiding gehad hebt.

Ik zou dit zsm met je begeleider bespreken. Hij/zij moet jou hiermee kunnen helpen.
Bedankt voor je reactie. Het ding is dus dat ik wel degelijk verschillen zie tussen succesvolle en niet succesvolle projecten, en ook tot een conclusie kan komen aan de hand van verschillende factoren binnen deze projecten. Ik weet gewoon niet welke methode ik hiervoor moet beschrijven.
De resultaten heb ik dus, maar de bijpassende methode niet (of iig niet in mijn hoofd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:40
Riderider schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:15:
[...]

De resultaten heb ik dus, maar de bijpassende methode niet (of iig niet in mijn hoofd)
Dit kan niet in wetenschap. Je resultaten zijn nietszeggend zolang je niet van te voren een duidelijke methode had vastgelegd.

Pas als je al resultaten hebt gaan kijken naar een methode gaat echt problemen opleveren. Want dan ga je zo werken dat je resultaten kloppen in plaats van met een open blik.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:59
Praat met je begeleider.

Hier is namelijk geen goed antwoord op te geven. Zeker op het HBO weegt iedere docent anders aan de factor 'onderzoek', zeker bij technische studies waar je wellicht nog nooit iets serieus met onderzoek hebt gedaan.

Mijn afstudeeropdracht, is meermaals afgekeurd omdat het onderzoek dat mijn begeleider voorstelde in het begin, in de loop van het traject toch niet goed bleek. Uiteindelijk is het toen afgekeurd door de tweede beoordelaar omdat hij dus weer vond dat ik het zo moest doen als hoe ik het in het begin had gedaan.

Zeker 30% van mijn mede-afstudeerders kon z'n afstuderen tot over de zomervakantie heentillen en weer studiegeld aftikken.

Overleg dit met je begeleider en koppel regelmatig je gemaakte keuzes terug. Het gaat bij afstuderen echt niet om het goed doen of om je eindresultaat, het gaat erom dat de begeleider het idee heeft dat je een onderzoek kan doen... Wees eerlijk en zorg dat het eindresultaat klopt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Riderider schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:15:
[...]
Kijk uit dat je hiermee niet direct naar conclusies springt. Het is bij een thesis belangrijker dat je laat zien dat je gestructureerd onderzoek kan doen, dan dat de uitkomst van je onderzoek 100% accuraat is. Voor school tenminste - bij je stagebedrijf zal het waarschijnlijk precies andersom zijn.

Maar zonder je onderzoeksopzet en thesis volledig te lezen kan ik er geen goed antwoord op geven. Examinatoren kunnen zo zeiken over de kleinste dingen dat mijn goedbedoelde advies bij hun compleet verkeerd kunnen vallen.

Wel ben ik benieuwd hoe je afstudeervoorstel of plan van aanpak in elkaar zit. Heb je daar deze wijze van onderzoek in beschreven, en heb je daar feedback op gekregen van je examinatoren?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Riderider
Widow schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:40:
[...]

Kijk uit dat je hiermee niet direct naar conclusies springt. Het is bij een thesis belangrijker dat je laat zien dat je gestructureerd onderzoek kan doen, dan dat de uitkomst van je onderzoek 100% accuraat is. Voor school tenminste - bij je stagebedrijf zal het waarschijnlijk precies andersom zijn.

Maar zonder je onderzoeksopzet en thesis volledig te lezen kan ik er geen goed antwoord op geven. Examinatoren kunnen zo zeiken over de kleinste dingen dat mijn goedbedoelde advies bij hun compleet verkeerd kunnen vallen.

Wel ben ik benieuwd hoe je afstudeervoorstel of plan van aanpak in elkaar zit. Heb je daar deze wijze van onderzoek in beschreven, en heb je daar feedback op gekregen van je examinatoren?
Klopt inderdaad. Het betreft een masterthesis. Mijn stagebedrijf is meer dan tevreden met mijn onderzoek, maar met school is er noga moeizame communicatie. De onderzoeksmethode zoals beschreven in het onderzoeksvoorstel betreft een kwalitatieve case study. Echter, op aandringen van mijn schoolbegeleider heb ik dat een aantal weken geleden omgegooid naar een kwantitatief onderzoek (om succesvolle vs niet succesvolle projecten meetbaar te maken). Echter, ook besproken dat ik het kwantitatieve gedeelte erin wil houden. Vandaar dat ik naar mixed methods neig. Het zou in dat geval inhouden dat ik een kwantitatieve case study + een kwalitatieve study dmv semi-gestructureerde interviews heb gedaan.

Zoals je al aangeeft gaat het bij school om de manier van onderzoek doen, dus is de onderzoeksopzet extreem belangrijk. Wil dus niet aankomen met een verkeerde opzet, aangezien de deadline binnen een maand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Riderider schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:35:
[...]

met school is er noga moeizame communicatie.
[...]
Wil dus niet aankomen met een verkeerde opzet, aangezien de deadline binnen een maand is.
Herkenbaar... ik had tijdens mn afstuderen een examinator die bedacht om les te gaan geven in het buitenland. Kon ik weken wachten op feedback.. maar goed.

Laat je niet teveel stressen door deadlines, meestal kan je twee keer uitstel krijgen. Beter om nu te focussen op het goed wegzetten van de onderzoeksmethode zodat je analyse goed onderbouwd is, dan snel naar de finish te rennen en misschien onderuit gaan in de verdediging. Wellicht moet je een deel opnieuw uitvoeren om het goed te krijgen. Maar als ik jou was zou ik asap met je begeleider afspreken om samen door de kwestie heen te gaan. Print alles uit, regel een lokaal/ruimte waar je met elkaar kan zitten en zorg dat je concrete punten krijgt die je kan aanpakken. Beter niet telefonisch doen, het is handiger als je de stukken die je bedoeld erbij kan pakken zodat je begeleider het goed kan volgen. Ik heb ooit een keer mn hele onderzoeksmodel zitten uittekenen zodat ik duidelijk aan kon wijzen welk onderdeel waar zat en hoe de logica was. Misschien kan dat bij jouw opzet ook, heeft mij wel geholpen destijds iig.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1