• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 17:39
Niet bedoeld als rant over Ziggo, maar zij wijten streamingsproblemen aan slechte wifiverbinding.

Omdat ik toch al ethernet in de buurt van mijn computermonitor-Chromecast-combo (als slaapkamerTV) heb liggen, wilde ik mijn Chromecast gaan bedraden. Hiervoor een kastje in China gekocht (experiment, dus low budget is een must).

Voordat ik feedback over het kastje achterlaat, wilde ik hem even testen. Maar nu zit ik dus met het probleem dat ik niet weet wanneer de Chromecast op wifi zit of wanneer op ethernet.

Als ik NPO-app gebruik om te streamen en ik trek de LAN-kabel eruit, zag ik geen onderbreking en het streamen ging door. Lijkt me bewijs dat het nog steeds via wifi ging.

In mijn Android telefoon kan ik gegevens vinden over de Chromecast: een MAC adres en een IP adres.
Als ik in mijn router kijk, zie ik niet het MAC adres van de Chromecast in de wifi-list, maar wel een ANDER MAC adres (vermoedelijk van de dongle) in de ARP-list bij het betreffende IP-adres. Dus dan zou ik denken hij werkt bekabeld. Maar dat strookt niet met kabel-eruit-trekken-geeft-geen-onderbreking!

Mis ik iets simpels?

Tips waren om wachtwoord wifi te wijzigen en het dan te proberen oid. maar dat kan alleen als de rest van het huishouden er geen gebruik van maakt. Wifi helemaal uitzetten werkt ook niet omdat ik de Chromecast via de (met wifi verbonden) telefoon bedien.

EDIT: net de antennes van de router eraf geschroefd, en het programma liep gewoon door. Ethernetkabel er ook uitgetrokken, programma liep nog steeds gewoon door (maar Chromecast zit 50cm van router vanwege testen, dus ik sloot niet uit dat wifi gewoon nog werkte). Pas na ettelijke seconden viel het beeld weg. Ik dacht dat een Chromecast niet buffert, maar bij alles weer aansluiten en programma weer aanzetten en nu ALLEEN de ethernet kabel eruit trekken, viel het beeld na 7 seconden uit. Dus 7 seconden wordt er toch gebufferd. En de ethernetverbinding lijkt echt te werken!

[ Voor 16% gewijzigd door R-P op 12-12-2019 14:57 ]