Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DeBeerenBoot
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-11 16:25
Beste Tweakers,

Al enige tijd ben ik opzoek naar een nieuwe basis voor mijn custom-build.
Hierin zal ik sowieso een Ryzen 7 3700x plaatsen. (juist niet de 3800x omdat de verschillen nihil zijn.)
en (omdat hij in de aanbieding is) de G.Skill DDR4 Ripjaws 2x 16GB 3600Mhz [F4-3600C18D-32GVK] als RAM.

Vervolgens word het een besluit van moederborden. Ervan uitgaande dat de CPU een lange tijd mee zal gaan zal mijn moederbord even lang als basis van het systeem gelden. (minimaal 5 jaar hopelijk 8 jaar).

M.2 is vrijwel een vereiste op mijn moederbord aangezien ik er een pci ssd in wil zetten. Voor nu kies ik voor de ADATA XPG GAMMIX S11 Pro NVME 1TB.

Daardoor loop ik nu tegen het volgende aan:
MSI B450 Tomahawk MAX is een prima bord en zou doen wat ik wil(op eventuele compatibility problemen met me ram na) , maar zoals gezegd wil ik mijn bord kopen op de toekomst en daarbij komt natuurlijk de 570 chipset met PCI-e 4.0 om de hoek kijken.
Hoewel mijn CPU watergekoeld is, ben ik een geen voorstander van overclocken.
Oftewel ik zou de Gigabyte MB X570 AORUS PRO alleen kopen voor de nieuwe specs, en daarmee stroomgebruik en PCI-e 4.0 als belangrijkste overweeg punt.

Beste Tweakers,

Vandaar de vraag:
Is het het waard om op dit punt 150 euro extra te betalen voor de x570 chipset terwijl ik die pci-e 4.0 in de aankomende jaren nog niet ga aanraken?
En daarbij wanneer denken jullie dat pci-e 4.0 de standaard word?

Groetjes,

Wesley o<:)

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

OMD

pci-e gaat nog wel even duren voordat dit gemeengoed is. Verder kan ik je vertellen dat ik dezelfde combi heb gekocht en het draait als een zonnetje (b450, 3700x, adata 1tb)

Wil je echt pci-e 4.0, koop dan een x570. WIl je gewoon goede bang for buck. B450 tomahawk met 3700x.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-11 10:09
Hier sluit ik mij bij aan. Overwoog het zelfde en ben uiteindelijk ook voor de B450 tomahawk gegaan.

Als je rekening moet houden met wat er nog allemaal komen gaat wordt het allemaal wel erg prijzig en lastig.

Kijk als een nieuwe techniek nou zeer binnenkort mainstream wordt kan je voor een <insert tech here> compatible moederbord gaan maar anders is het in mijn mening zonde van het geld.

Een pc die je vandaag koopt is morgen alweer verouderd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dracula op 12-12-2019 13:22 ]

• DeBeerenBoot
Bedankt voor het snelle antwoord!
Goed om te horen dat ik in ieder geval niet de enige ben met deze overweging, haha.
Als ik dit zo lees ben ik inderdaad een dief van mijn eigen portemonnee en zit ik op het moment meer aan de b450 kant.
Zover ik weet werken de ryzen's het best op 3600mhz, maar dit word naar mijn weten niet ondersteund op de tomahawk.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Of zijn jullie gewoon voor een lagere snelheid gegaan?

Alvast bedankt!

Wesley

• JohnnyDon
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-11 10:11
De Ryzen werkt zoals je zelf zegt het beste op 3600Mhz maar als je er een 3200Mhz RAM stick in zou stoppen zou je het verschil niet zo snel opvallen. Ik zou juist in sommige instanties 3200Mhz aanbevelen omdat het goedkoper is maar als dat geen probleem is, waarom niet?

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

OMD

Ik heb gekozen voor 3200mhz ram met een strakkere timing van C14. Zou ik nog wel kunnen overklokken tot 3400 maar ik zie het nut niet helemaal voor dat beetje extra.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• DeBeerenBoot
Omdat ik altijd overal informatie probeer te winnen kreeg ik net het volgende te horen :
De specificaties van de b450 mobos zijn verouderd, omdat het over de oudere gen cpu's ging. Als je een nieuwe gen cpu gebruikt zou hij 3600mhz aankunnen. Iemand gebruikt dus al mijn set-up in de praktijk en het werkt. (Deze info komt van reddit)

Zou iemand dit kunnen bevestigen en zou ik het er zelf op gokken??

Ik heb ook even gekeken naar jou idee OMD, maar dat is mij het geld niet waard denk ik. Denk dat ik dan zou settlen voor CL16.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

DeBeerenBoot schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:33:
Bedankt voor het snelle antwoord!
Goed om te horen dat ik in ieder geval niet de enige ben met deze overweging, haha.
Als ik dit zo lees ben ik inderdaad een dief van mijn eigen portemonnee en zit ik op het moment meer aan de b450 kant.
Zover ik weet werken de ryzen's het best op 3600mhz, maar dit word naar mijn weten niet ondersteund op de tomahawk.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Of zijn jullie gewoon voor een lagere snelheid gegaan?

Alvast bedankt!

Wesley
Heb een MSI mortar B450 met een setje 32gb 3600c16 geheugen.
Gewoon xmp aangezet en hij heeft ook braaf die settings gevolgd.

Geheugencontroller zit volgens mij in de cpu ingebakken, lijkt me niet dat het mobo daar iets aan veranderd kwa ondersteuning ?

(is trouwens wel een 3600, maar ook dat maakt afaik geen verschil)

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 12-12-2019 14:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DeBeerenBoot
Dus je zegt wat ik ook zeg @heuveltje?

Nieuwe cpu erin en gaan met die banaan?

Ben niet bekend met XMP maar neem aan dat de weg zichzelf wijst.

Alvast bedankt.
Pagina: 1