Vraag

• Byte
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Goedemiddag,

Ik heb sinds een half jaar een JBL 5.1 Soundbar. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze soundbar, maar sinds kort heb ik een hele vervelende plop die mijn subwoofer maakt. De subwoofer werkt via Bluetooth, deze is dus draadloos aangesloten. Tussen de soundbar en mijn subwoofer zit ongeveer +- 3-4 meter afstand. Hier staat verder niets tussen.

Deze plop lijkt te komen wanneer de speaker 'idle' is en er geen geluid doorheen komt, vervolgens bij ieder geluid wat er dan vervolgens door heen komt, komt de plop. Een voorbeeld is het navigeren door menu's van mijn Switch. Ik navigeer door het instellingen menu, wacht 1 seconde en ga weer verder. Dan hoor je de plop. Het probleem is dus eenvoudig te produceren.

Voorheen bij mijn Samsung TV had ik dit probleem ook, maar werd het opgelost door een instelling om te zetten. Zo werd het signaal aangepast van PCM naar Bitstream waardoor alles leek te werken. Na het aanschaffen van mijn LG55C9PLA lijkt dit probleem weer terug te zijn. In beide gevallen is de soundbar aangesloten door middel van de optische kabel.

Mijn vraag
Hoe kan ik voorkomen dat mijn subwoofer dit plop geluid maakt? Voorheen bij mijn vorige TV heb ik dit op kunnen lossen door de instelling 'PCM' naar Bitstream aan te passen, maar bij mij nieuwe TV lijkt dit niet te helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Samsung 40 inch TV (bouwjaar ~2015), exacte model kan ik aangeven als ik thuis ben.
  • LG55C9PLA
  • JBL Soundbar 5.1
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb alle instellingen geprobeerd aan te passen op mijn LG tv.
  • Ik heb de soundbar geprobeerd aan te sluiten via een HDMI kabel i.p.v. optisch.
  • Ik heb de subwoofer 24 uur van de stroom afgehaald en deze later aangesloten.

Alle reacties

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 09:08
De sub die bij mijn Cambridge Audio soundbar hoort doet precies hetzelfde als jij beschrijft. Ik ben er inmiddels achter dat ie alleen plopt als de KPN tv receiver is geselecteerd als input device, als ik mijn MacMini selecteer houdt het op. Alles zit via HDMI aangesloten op de bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Ja, ik vind het lastig. Ik zal ook eens kijken of er verschil is wanneer ik deze direct aansluit op mijn Mac Mini. Het liefst zou ik een oplossing vinden want als je die plop eenmaal gehoord hebt dan blijf je er op letten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mornee
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-03-2021
Hi Rick! Heb je inmiddels toevallig een oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem en het is echt heel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Mornee schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 19:59:
Hi Rick! Heb je inmiddels toevallig een oplossing gevonden? Ik heb hetzelfde probleem en het is echt heel vervelend.
Helaas niet. Het apparaat is nu bijna 2 jaar oud en ik wil eigenlijk gaan kijken of ik nog bij JBL terecht kan voor een omruilactie. ING, de winkel waar ik het product met korting heb kunnen bemachtigen was verre van behulpzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linnie72
  • Laatst online: 10-03-2021
Ik heb sinds 2 jaar een jbl en ook bij heeft de subtopper een plop
Helemaal als er reclame is en overschakelt naar de volgende reklame
Al terug gestuurd door mediamarkt maar er is niks uitgekomen en blijft t dus doen.
Ook verbonden via Bluetooth naar de jbl soundbar en vanaf de soundbar de HDMI kabel naar tv
Nog steeds geen oplossing kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mornee
  • Laatst online: 11-03-2021
Toevallig was een van de losse speakers kapot gegaan. Wat onder garantie viel en heb een volledig nieuwe set gekregen. Maar het plopgeluid is nog steeds aanwezig. Dus ik ben bang dat omruilen weinig zin heeft.

Ik heb een andere HDMI kabel gebruikt dan degene die JBL had aangeleverd (volgens de KPN man was dat een slechte). Het probleem leek weg, maar is toch helaas niet verdwenen.

Ik heb flink lopen zoeken en een oplossing die ik nog moet proberen is mijn router verplaatsen. Deze staat naast de tv, maar moet wat kabels verlengen om dat te doen. Het signaal zou kunnen interfereren met de bluetooth verbinding tussen de speaker en de subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Byte
  • Niet online
Goedenavond,

Verschillende mensen hebben op dit topic gereageerd of een bericht direct naar mij verstuurd. Hieronder zal ik het antwoord van de ondersteuning plaatsen.
Bedankt voor uw bericht.
Als ik uw menu zo bekijk kom ik tot de conclusie dat u de soundbar met een optische kabel heeft aangesloten, en uw DTV (digitale tv geluid) ingesteld staat op automatisch.
Dit is niet optimaal. Als de TV zelf mag uitmaken wat voor geluid er wordt afgespeeld is de kans aanwezig dat hij gaat "zoeken" en omschakelen. Dit kan (net als op een oude versterker waar de bron wordt gewisseld) hoorbaar zijn met een soort tik, knal of plop geluid. Dat is wat u hoort bij gebruik van de TV naar alle waarschijnlijkheid. Ik zou aanraden uw geluidsindeling op "Dolby Digital" te zetten (dus niet de plus versie). Dit is de geluidsindeling waar de soundbar ook gebruik van maakt en voorkomt wellicht de knallen. Verder zou het beter zijn om de soundbar en de TV te verbinden via HDMI ARC in plaats van optisch - op dat moment kunt u ook de soundbar bedienen met de afstandbediening van uw TV en gaat de soundbar automatisch mee aan en uit als u uw TV toestel in- of uitschakelt. Dit werkt over het algemeen wat beter.
Mijn soundbar is nu aangesloten op de HDMI ARC (2) port op mijn TV. De instelling is naar Dolby Digital gezet, het is nu testen of het daadwerkelijk een verbetering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davw3
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 12:46
Heb dit ploppend geluid ook (Subwoofer)
Is niet altijd aanwezig, komt en gaat vanzelf
De oorzaak ligt, volgens wat ik vind op internet, aan WiFi interferentie (5GHz)
https://www.reddit.com/r/...d_popping_on_51_soundbar/
productreview: JBL Bar 5.1 review door com2,1ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 13:18
Dit is een bekend probleem bij deze generatie JBL soundbars en wordt inderdaad veroorzaakt door de 5Ghz WiFi band. Het enige wat eraan te doen is, is de 5Ghz frequentie op je AP uitschakelen. Uiteraard is dit niet wenselijk maar het zal je bevestigen dat dit het issue is. Voor zover ik weet is er geen work-around voor... Je kunt proberen garantie te claimen bij JBL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davw3
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-06 12:46
ThAZiP schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:36:
Dit is een bekend probleem bij deze generatie JBL soundbars en wordt inderdaad veroorzaakt door de 5Ghz WiFi band. Het enige wat eraan te doen is, is de 5Ghz frequentie op je AP uitschakelen. Uiteraard is dit niet wenselijk maar het zal je bevestigen dat dit het issue is. Voor zover ik weet is er geen work-around voor... Je kunt proberen garantie te claimen bij JBL.
Idd de 5GHz Wifi, en vooral wanneer er veel traffic (dataverkeer) op zit.
Bij mij begint hij te ploppen wanneer ik bvb een speedtest (of download) start op mijn PC (verbonden met 5GHz WiFi) en stopt het van zodra ik de Speedtest of download stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-06 13:18
davw3 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 14:21:
[...]

Idd de 5GHz Wifi, en vooral wanneer er veel traffic (dataverkeer) op zit.
Bij mij begint hij te ploppen wanneer ik bvb een speedtest (of download) start op mijn PC (verbonden met 5GHz WiFi) en stopt het van zodra ik de Speedtest of download stop.
Klopt inderdaad. Er is ook gewoon muv het uitschakelen van die wifi band, niets aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 21:59
bedankt voor alle goede tips hier mbt dit probleem; ik had hetzelfde probleem spontaan op de nieuwe JBL Bar 1000 en de wifi thuis uitzetten etc loste het allemaal niet op. Wel werd het opgelost door een reset te doen via unit (bar aangezetten daarna de connectie, volume + en volume - +5sec ingedrukt houden. Na een tijdje verschijnt dan reset in het display. Dat loste het probleem voor mij op op de JBL Bar 1000.
Pagina: 1