Is deze UTP-kabel geschikt voor min. 1Gb snelheden?

Pagina: 1
Acties:

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
In mijn huurhuis is een kabel getrokken vanaf de meterkast naar de woonkamer. Deze kabel zou ik graag willen gebruiken voor een HTPC bij mijn TV:

Woonkamer aansluiting

De vorige bewoonster heeft dit altijd gebruikt voor haar ADSL modem, beetje vreemd want dat kan allemaal in de meterkast. Ik weet niet wie die kabel heeft getrokken, maar ik vermoed dat deze al was gelegd door de verhuurder.

Wat mij zorgen maakt is niet de staat van de kabel, die ziet er opzicht prima uit, maar hij is erg dun. Ik heb geen verstand van UTP-kabels, maar heb in mijn vorige huis wel zelf CAT6a kabels aangelegd en die waren stukken dikker:

UTP kabel 5e meterkast

Denken jullie dat ik hier min. 1Gb snelheden mee zou kunnen halen? Of is het eenvoudig(er) om de hele kabel te vervangen door CAT6a met iets van spul om ervoor te zorgen dat deze niet ergens blijft haken? De kabel loopt via een buis in de meterkast naar boven en komt vervolgens uit in de woonkamer.

Zie volgende link voor alle foto's: gallery: foxgamer2019

Thanks!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:14
Met deze kabel gaat het lukken om gigabit snelheden te halen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 11:13
Ziet eruit als een gewone Cat5e kabel en die kunnen gewoon 1Gb/s aan.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op je laatste foto staat dat het een Cat5e is, dat is voldoende .
Ja het gaat dus werken.

offtopic:
Zelfde als wat hierboven staat maar ik wijs je op de locatie :)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• HollowGamer
  • Niet online
@Arn0uDz @Daan Thanks! Wat is precies het voordeel als ik overstap naar CAT6a? Mijn huidige router (Asus AC-78U) gaat tot 1Gb.

• HollowGamer
  • Niet online
Daan schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:12:
Ziet eruit als een gewone Cat5e kabel en die kunnen gewoon 1Gb/s aan.
Thanks. :)

Ja, ik weet dat de CAT 5e genoeg zou moeten zijn, maar de kabel is best dun. Opzicht niet erg, er ligt niet echt iets naast zo te zien.

Welke kopjes raden jullie aan? En welk slot zou passen op deze muuraansluiting?

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
HollowGamer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:21:
@Arn0uDz @Daan Thanks! Wat is precies het voordeel als ik overstap naar CAT6a? Mijn huidige router (Asus AC-78U) gaat tot 1Gb.
Niets. Het heeft een theoritisch hogere snelheid, maar daar moet je maar net de dure apparatuur voor hebben. Voor een HTPC compleet onnodig.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:50
HollowGamer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:21:
Meer ruimte in de portemonnee :)

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-01 11:22

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Je merkt geen wezenlijk verschil als je de kabel gaat upgraden, sowieso trekt je HTPC lijkt me geen gbit dicht, al is dat afhankelijk van hoe je de HTPC inzet (als downloadserver, of alleen als mediaspeler).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Cat5E wordt pas minderwaardig aan hoger ingeschaalde kabel bij >1gbit of langere afstanden of grotere storingen. Lijkt me niet het geval hier :).

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
HollowGamer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:23:
[...]
Welke kopjes raden jullie aan? En welk slot zou passen op deze muuraansluiting?
Voor de muur even in de pricewatch kijken of googlen op 'Cat wandcontactdoos inbouw', als het goed is moet die gewoon passen. Waarschijnlijk is die doos die je dan koopt met een LSA aansluiting, dan heb je ook nog een LSA tang nodig, maar die kosten ook niet zoveel.

• HollowGamer
  • Niet online
Wody schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 01:01:
[...]

Voor de muur even in de pricewatch kijken of googlen op 'Cat wandcontactdoos inbouw', als het goed is moet die gewoon passen. Waarschijnlijk is die doos die je dan koopt met een LSA aansluiting, dan heb je ook nog een LSA tang nodig, maar die kosten ook niet zoveel.
Inmiddels is het gelukt met een UTP contactdoos van de Praxis. :)
Deze was zonder LSA, maar met schroeven die je vastzet met een omgekeerde volgorde wat je normaal gebruikt.

Ik had nog nooit van LSA (en tang) gehoord, wat is precies het voordeel?

• Wody
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05-2025
HollowGamer schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 10:13:
[...]
Ik had nog nooit van LSA (en tang) gehoord, wat is precies het voordeel?
Voordelen van LSA is dat het een stuk sneller te doen is, en veel minder ruimte inneemt. Je legt namelijk de kabel bij de connector, en drukt de individuele draadjes er zo in met de tang. En het is beter zichtbaar of er een goede connectie is of niet, wat bij schroeven nog wel eens misgaat.

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Geen probleem.
Deze kabel is dunner als wat jij kent omdat hij bedoelt is om te installeren in muren en meer.
Kan je herkennen aan de Plastic bescherming erin, dat doorzichtige.
Verder was je kabel in je vorige woning misschien "shielded", afgeschermd? O+

Verder wordt er tegenwoordig vaak Cat 6 gebruikt aangezien t relatief zelfde wijze geprijst is.
dus niet veel duurder en je niet snel terug hoeft,

Cat 5 en Cat5a bieden allebei al snel heden van 1GBPS.
dit is dus al even;-)
Verschil zit hem in t feit dat de ene 250Mhz is en de andere 50MHz is. Je zou t beste kunnen vergelijken met een 2 baans snelweg en een 5 baans snelweg waar je allebei 100Km/u mag. de snelheid is hetzelfde alleen de stoet, indeze dus bandbreedte is groter waardoor jouw HTPC dus lekkerder kan babbelen en jij lekkerder van je netflix kan genieten na een lang verdiende werkdag ;-)

Wel wil t zijn dat 50hz, het lichtnet, hier wat op stoort. op korte stukken heb je hier geen last van. langere stukken wel, hierom wordt het ook gescheiden!

Technologie moet voor je werken, niet andersom! Nouja soms....
Pagina: 1