Inductiekookplaat doet niets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sniffles
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-10 09:34
Hoi,

Ik heb een nieuwe 2 fasen inductiekookplaat gekocht maar hij wil niet aan. De nieuwe inductieplaat is ter vervanging voor een prima werkende keramische kookplaat, de Siemens ET715501E. Hieronder alle informatie die ik heb verzameld.

De oude kookplaat moest als volgt worden aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LQnTyR8/oudekookplaataansluiting.png

De perilex stekker van de oude kookplaat zat als volgt aangesloten, volgens mij is dit de 2N ~ aansluiting op bovenstaande plaatje (niet op de lelijke afwerking van de stekker letten, dit is hoe ik het huis gekocht heb):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RYwGw1D/oudekookplaatstekker.png

N: Blauw
L1: Bruin
L2: Zwart
L3: Grijs
Aarde: Groen/Geel

De nieuwe kookplaat is de Samsung NZ64N7777GK. Deze moet als volgt worden aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CWQCrf7/kookplaataansluiting.png

Mijn netbeheerder zegt dat mijn woning op deze manier is aangesloten:
Grootte: 1x35A
Maximaal vermogen: 8 kW
Aantal fasen: 1

In de stoppenkast zit een fornuisgroep, wat volgens mij betekend dat de kookplaat 2-fasen moet worden aangesloten. Zie voor de zekerheid onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7ChRgVV/stoppenkast.png

De perilex wandcontactdoos is als volgt aangesloten (slecht te zien, zit op lastig te bereiken plek):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sFCCyVh/perilexwandcontactdoos.png

De nieuwe kookplaat heeft een stroomkabel die al aan het apparaat zit gemonteerd, deze kan ik niet op een andere manier aansluiten zonder het hele apparaat open te schroeven. Lijkt me dus ook niet nodig.

Als ik alles goed begrijp is alles 2 fase aangesloten en moet de nieuwe kookplaat op de zelfde manier worden aangesloten als de oude kookplaat. Dus ook weer als volgt:

Toch gaat de nieuwe kookplaat niet aan, wat doe ik verkeerd of wat kan ik nog meer controleren? Help! :9

Beste antwoord (via sniffles op 12-12-2019 20:10)

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 16:43
Meterkast openschroeven en aan de bovenkant van de kookgroep kijken welke kleuren L1+N1 en L2 + N2 (groep links en rechts)

Dit moet uiteindelijk door de perilex zo op de kookplaat aangesloten worden.

De perilex heeft dus geen standaard bedrading. Je mag het zelf zo aansluiten als het jouw uitkomt. Het is echter netjes om de N en de L1 aan te houden voor N2 en L2 en dan te spiegelen.

Zoals eerder gemeld volgens het rechter plaatje

[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_niet op 12-12-2019 20:17 ]

Alle reacties

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-10 14:20
Iets met fasen en groepen...
Check even deze pagina: Wikipedia: Perilex

Verwijderd

volgens mij heb jij een kookgroep en géén 2 fasen (dat word nogal eens door elkaar gehaald). Je spreekt jezelf in je post dan ook tegen :+ Dus aansluiten volgens linker rechter schema.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 15:28 . Reden: links en rechts blijft lastig ]

• sniffles
Ik heb inderdaad een kookgroep, maar de perilex levert dan toch 2-fasen stroom en heeft dan een 2-fasen kookplaat nodig?

Verwijderd

nee er is een verschil tussen fasen en groepen

een meerfase aansluiten heeft op de L1 en L2 een verschuiving van fase (de spanning op de L is een sinusfunctie, vandaar de naam wisselstroom) en door dat verschil staat er tussen de L1 en L2 bij een meerfase een spanning van ~400 volt.

jij hebt gewoon 1 fase die in twee aparte automaten is afgezekerd, omdat de plaat meer dan 16A kan gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 15:37 ]

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-10 15:05
hoe heb je hem aangesloten op de kookplaat? wat ik zo verwacht is dat je het 3e plaatje moet hebben. Maar meet alles door of laat het doen als je er niet zeker in bent.

[ Voor 25% gewijzigd door whitedrag152 op 12-12-2019 15:35 ]

Verwijderd

PS overigens zou je met geschikt aansluitmateriaal volgens mij ook het linker schema kunnen gebruiken.

Echter omdat je een perilex hebt van max 16A moet je hem volgens het rechter schema aansluiten

• sniffles
Bedankt voor alle informatie, het is mij echt nog steeds niet duidelijk hoe ik het apparaat aan kan krijgen. Ik heb hem aangesloten volgens het rechterschema, dus zoals in mijn post stond:

Dan werkt het niet.

Verwijderd

ook gekeken naar de perilex doos? (kan op de foto niet de letters zien)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 15:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-10 16:43
Meterkast openschroeven en aan de bovenkant van de kookgroep kijken welke kleuren L1+N1 en L2 + N2 (groep links en rechts)

De perilex heeft dus geen standaard bedrading. Je mag het zelf zo aansluiten als het jouw uitkomt. Het is echter netjes om de N en de L1 aan te houden voor N2 en L2 en dan te spiegelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ikke_niet op 12-12-2019 20:17 ]

• sniffles
Ga ik vanavond even doen. Ik denk dat de bruine en grijze draad nu verkeerd aangesloten zitten op de stekker. Voor de zekerheid even een multimeter lenen. Thanks! Ik laat nog weten of het gelukt is, zo niet wis mijn browsergeschiedenis :-)

Verwijderd

Ikke_niet schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:50:

De perilex heeft dus geen standaard bedrading. Je mag het zelf zo aansluiten als het jouw uitkomt. Het is echter netjes om de N en de L1 aan te houden voor N1 en L1 en dan te spiegelen.

Kan je al zien want ik zie 2x bruin en 2x blauw op de doos uitkomen

Er van uitgaand:

- Dat je een opbouwdoos hebt en je tegen de voorkant (waar de stekker tegenkomt) aankijkt
- Dat de bovenkant van de stekker aan de kant van de aansluiting van de aarding is.

Moeten dit de juiste kleuren zijn vanaf de aarding met de klok mee:

L2: bruin
L3: blauw
L1: bruin
N: blauw

• sniffles
Moet de aansluiting van de stekker nu niet dit zijn, vanaf de aarding met de klok mee:
L2: zwart
L3: bruin
L1: grijs

De perilex doos zit een kwartslag gedraaid op de muur, volgens volgens dit schema:
https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

[ Voor 60% gewijzigd door sniffles op 12-12-2019 16:05 ]

Verwijderd

sniffles schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:02:
Moet de aansluiting van de stekker nu niet dit zijn, vanaf de aarding met de klok mee:
L2: zwart
L3: bruin
L1: grijs
Ik zou de stekker zo laten zoals ik noemde (want dan is L1 bruin) en de aansluiting van de doos aanpassen.

Uiteindelijk maakt het zoals @Ikke_niet zegt niet veel uit zolang je maar

1x bruin op bruin
1x bruin op zwart
en
1x blauw op blauw
1x blauw op grijs

aansluit

Persoonlijk ben ik er wel voorstander van om enigszins de conventie te volgen dat L1 = bruin en natuurlijk N = blauw

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2019 16:16 ]

• sniffles
Works like a charm! Aangesloten zoals jullie zeiden. Thanks voor de hulp! :-)

Verwijderd

Graag gedaan! veel plezier ervan (gluhwein opwarmen met dit koude weer? :P)
Pagina: 1