Imac opnieuw installeren > schijf beveiligd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hey!

Mijn Imac viel opeens uit bij het opstarten en ik kreeg hem dus niet meer aan. Aangezien er niets belangrijks op stond heb ik hem in recovery mode opgestart om macOS opnieuw proberen te installeren maar heb dan het probleem dat de Macintosh HD schijf beveiligd is. Enig idee hoe ik dit op kan lossen? Ik heb er niets bijzonder opstaan dus hij mag helemaal leeg. Ben allang blij als ie weer werkend komt.

En next question, als dit te lastig is om zelf te fixen, heeft iemand idee voor mensen in Utrecht die dit wel zouden kunnen?

Tnx alvast!

Alle reacties

• Dutch_Celt
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:31

Dutch_Celt

Jollygood

Klinkt alsof je Filevault aan hebt staan?

Je zou de disk moeten kunnen unlocken middels een account met beheerders rechten.
Eventueel eerst de disk mounten vanuit de 'disk utilities' ook te vinden in de recovery console.

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de tips! Kan ik de disk ook unlocken vanuit de recovery mode? Want dat is de enige mode waar ik nog in lijk te komen. Dat disk mounten ga ik ook even uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog tips misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Via Recovery mode heb je toch ook Schijfhulpprogramam tot je beschikking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
@Verwijderd Als het goed is kun je de schijf ontgrendelen met een van de wachtwoorden van gebruikers op je mac, maar dat zou niet nodig moeten zijn om hem te kunnen wissen. Met het wissen haal je ook de beveiliging (FileVault) eraf namelijk.

In het schijfhulpprogramma moet je de 'Macintosh HD' wissen.

Welke versie van macOS draait je mac nu? Dat bepaalt een beetje naar welk formaat je moet wissen. Dat kan zijn 'macOS/OS X Uitgebreid (Journaled) of APFS.

Heel soms lukt dat toch niet en zul je de hele harde schijf moeten wissen, niet alleen het 'macintosh HD' volume. Om de hele schijf te kunnen wissen moet je echter wel opstarten naar internet recovery (OPTION+CMD+R). Dan kun je in het schijfhulpprogramma bij Weergave kiezen voor 'Toon alle apparaten'. Vervolgens kun je de hoofdschijf selecteren (Apple SSD Media of Apple HDD) en deze wissen. Kies je structuur (weer OS X Uitgebreid (Journaled) of APFS, en GUID partitieindeling.

Kom je er echt niet uit, kun je ook gewoon gratis Applecare bellen. Of in Utrecht naar AMAC of Card services gaan, maar dan betaal je er wel voor.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obimk1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 08:53
Misschien is SIP (System Integrity Protection) aangezet door Apple: (weet niet welk OS je draait)

https://support.apple.com/en-us/HT204899

SIP kan dit soort interacties ook verhinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy24
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Mocht je een grijs hangslot symbool zien na het activeren van de recovery mode dan kan het ook zijn dat je een firmwarewachtwoord hebt staan op de Mac. Volgens mij is de enige optie om dan te bellen met AppleCare of even langsgaan in de store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:17
obimk1 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 19:42:
Misschien is SIP (System Integrity Protection) aangezet door Apple: (weet niet welk OS je draait)

https://support.apple.com/en-us/HT204899

SIP kan dit soort interacties ook verhinderen.
Nee. SIP is alleen actief als het OS is opgestart.

Vanuit de recovery kun je altijd je schijven wissen, beveiligd of niet.

Het enige dat het kan tegenhouden is inderdaad een firmwarelock zoals @Teddy hierboven omschrijft. Maar dan kom je niet eens in de recovery.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obimk1
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 08:53
Bedankt voor de correctie, wist dit niet.

toevoeging

Oh in diskutility is ook de optie: <Show all Devices> aanwezig, niet iedereen weet daarvan, of heeft dat aangezet.

[ Voor 64% gewijzigd door obimk1 op 23-01-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

booten in recovery mode, open terminal. commando "diskutil list" scroll naar boven in deze lijst en kijk welke schijf je hoofdschijf is, in 99% van de gevallen disk0. dan "diskutil zerodisk /dev/disk0". Er zal een balk gaan lopen met 0%. wacht totdat deze 1% aangeeft, dan cancel je met control+c.Mocht hij hier POSIX errors geven is je schijf stuk.

Dit zorgt ervoor dat de partitietabel van de schijf gewist wordt, hierdoor zal disk utility hem weer als een lege schijf zien. je kunt terminal nu sluiten en de disk formatteren met disk utility op de normale manier.

Omdat het kan.

Pagina: 1