nieuw allround monster-pc advies, rond €3.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 09:18

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Beste Tweakers, lang verhaal! Alvast bedankt en veel succes! :)

context
Ik heb op dit moment wat financiële ruimte en wil mezelf in ieder geval één keer in mijn leven echt verwennen met een monster pc. Ik ben er terdege van bewust dat het systeem veel meer te bieden gaat hebben dan dat ik er eigenlijk mee wil doen. Waar ik jullie vooral bij nodig heb is: Waar is extra geld uitgeven echt onzinnig?
Het is bijvoorbeeld handig als iemand kan zeggen: Leuk zo’n moederbord van €400, maar voor €200 minder heb je dezelfde looks en jij gaat nooit de missende features of mindere prestaties merken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de basis: tekenen / illustreren (Photoshop), videobewerking, muziekproductie (opname / mixen) en 4K gaming. Ik hoop ooit echt professioneel aan de gang te kunnen met illustreren, videobewerking en muziekproductie, maar ik ben vooral hobbymatig daarmee bezig. De 4K gaming spreekt voor zich denk ik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Laten we zeggen dat ergens rond de €3.000 voor het systeem zelf acceptabel is. Ik heb niet per se een maximum prijs, maar het moet allemaal een beetje sense maken. Zo zit er nu een AMD Ryzen 9 3900X processor in. Die is met €565 al aan de prijs. Nu kan ik er wel een AMD Ryzen Threadripper 3970X tegenaan gooien van €2.100, maar dat is écht overkill.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een NZXT Kraken X62 in mijn huidige systeem hangen. Dus die gaat mee. Voor de rest moet alles nieuw. (HDD of SSD daargelaten)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU: Maakt me niet uit, welke de beste prijs-prestatieverhouding heeft.
Moederbord / GPU: Aorus / Gigabyte vind ik erg prettig. Werk ik al een tijdje mee en ik vind ze mooi.
Behuizing: Vind de NZXT kasten gewoon mooi en prettig om mee te werken.
Werkgeheugen: Moet gewoon mooi zijn, liefst wit en met RGB. Deze waren ongeveer de enige die hieraan voldeden.
Verder geen preferences.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind looks erg belangrijk, dat is persoonlijk, dat snap ik. De huidige lijst is dan ook een combi van looks en favoriete merken.
Ik hou van wit!

Ga je overklokken?
Niet per se. Vind het wel leuk om te doen, maar wil dat met dit systeem vermijden. Dit is wel echt een werk-pc waar af en toe dik op gegamed moet worden, maar geen kloot/hobby-pc.

Wat verwacht je van ons?
Ik quote hier wat ik in de introductie al heb genoemd:
Waar ik jullie vooral bij nodig heb is: Waar is extra geld uitgeven echt onzinnig?
Het is bijvoorbeeld handig als iemand kan zeggen: Leuk zo’n moederbord van €400, maar voor €200 minder heb je dezelfde looks en jij gaat nooit de missende features of mindere prestaties merken.

Aangepast op 17-12-2019!
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 551,05€ 551,05
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 305,-€ 305,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Super 8G€ 825,99€ 825,99
1BehuizingenNZXT H510i Zwart/Wit€ 101,55€ 101,55
1MonitorenLG 34WK95U Zilver, Zwart€ 933,78€ 933,78
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16Q-32GTZNC€ 244,84€ 244,84
1VoedingenCorsair HX750 V2€ 145,90€ 145,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 288,50€ 288,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.541,51

Twijfelpunten, graag advies / mening
CPU

Moederbord

Videokaart

Behuizing

Werkgeheugen

Voeding

Monitor
Weer zo’n breinbreker. Ja, ik wil een 4k scherm (het hele doel van dit systeem). Maar vanwege mijn activiteiten (vooral videobewerking en muziekproductie) is een extra breed scherm wel erg prettig. Ik twijfel heel erg tussen twee 4x schermen in plaats van deze die eigenlijk 1,5 scherm is en bovendien écht reteduur… Twee 4k schermen is gewoon goedkoper dan één van deze en dan heb je ook méér beeld. Alleen heb je dan een rand in het midden… Help…

==================================================
==================================================

Systeem na adviezen alhier:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 565,-€ 565,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 385,05€ 385,05
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Super 8G€ 825,99€ 825,99
1BehuizingenNZXT H510i Zwart/Wit€ 101,55€ 101,55
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16Q-32GTZNC€ 242,80€ 242,80
1VoedingenCorsair AX850 Titanium€ 219,80€ 219,80
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 2TB€ 288,50€ 288,50
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 144,90€ 144,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.773,59

[ Voor 25% gewijzigd door MarvinJames op 17-12-2019 21:41 . Reden: aanpassingen n.a.v. adviezen ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 11:53
Wat voor videos ga je bewerken en is 32 GB RAM dan genoeg?
Qua voeding zou ik het lekker bij 80 Plus Gold houden. Als je wil, kan je even berekenen hoeveel geld je echt bespaart op elektriciteit. Je kan bv de pricewatch: Corsair RM850 (2019) of de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W nemen.

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
SpeedQber schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:43:
Wat voor videos ga je bewerken en is 32 GB RAM dan genoeg?
Met max 4k content (en dan echt niks spannends) moet 32GB wel genoeg zijn denk ik. Ik was nog niet van plan om al 8k videos te maken.
SpeedQber schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:43:
Qua voeding zou ik het lekker bij 80 Plus Gold houden. Als je wil, kan je even berekenen hoeveel geld je echt bespaard op elektriciteit. Je kan bv de pricewatch: Corsair RM850 (2019) of de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 850W nemen.
Geen slecht idee waarschijnlijk. En het scheelt weer €100. Ik zet deze op mijn lijstje van alternatieven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-01-2023
Voor je gpu keuze, in vergelijking met de 2080 super, je betaalt 40% meer voor ongveer 10/15% max meer performance. Dat is ene keuze die je zelf moet afvragen of het je waard is.
Zelf iwlde ik ook een 2080ti, maar na wat wikken en wegen was me die extra paar honder euro het niet waard. Nu tevreden met mijn 2080 super.

A good answer will come if you ask a good question

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom 1 normale SSD en 1 m2? Pak gewoon twee keer de Samsung 970 EVO 1TB bijvoorbeeld!
Of pak een nog iets grotere M2 voor je games. Je mobo heeft er plek voor :-)
Scheelt je weer langere kabels wegwerken ;-)

Zelf heb ik 1 M2 van 512 GB (OS). en 1 normale SSD van 4 TB voor al mijn spellen, bevalt mega goed.

Ook zou ik de TI afraden tenzij je gewoon met geld wil gooien, ga anders voor de 2080 SUPER.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
JonathanG schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:29:
Voor je gpu keuze, in vergelijking met de 2080 super, je betaalt 40% meer voor ongveer 10/15% max meer performance. Dat is ene keuze die je zelf moet afvragen of het je waard is.
Zelf iwlde ik ook een 2080ti, maar na wat wikken en wegen was me die extra paar honder euro het niet waard. Nu tevreden met mijn 2080 super.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:52:
Ook zou ik de TI afraden tenzij je gewoon met geld wil gooien, ga anders voor de 2080 SUPER.
Jullie hebben gelijk. Ik heb gisteren nog even reviews zitten bekijken. Het is gewoon een te hoge meerprijs voor de prestatiewinst. Ook al is die soms 15% tot 20%.
Ik ben om. Ik ga voor de 2080 Super.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:52:
Waarom 1 normale SSD en 1 m2? Pak gewoon twee keer de Samsung 970 EVO 1TB bijvoorbeeld!
Of pak een nog iets grotere M2 voor je games. Je mobo heeft er plek voor :-)
Scheelt je weer langere kabels wegwerken ;-)

Zelf heb ik 1 M2 van 512 GB (OS). en 1 normale SSD van 4 TB voor al mijn spellen, bevalt mega goed\
Lastig hoor!

Ik zou het niet erg vinden om er een M.2 only built ervan te maken en er 2x een 1TB M.2 in te knallen, maar M.2 is gewoon kneiterduur voor wat het is. 2TB kost gewoon €470. Vind ik een beetje te veel t.o.v. van de €290 voor een 2.5" SSD...

Al ben ik wel gevoelig voor het "minder kabels"-argument... Maar goed, dat kan ik later altijd nog aanpassen als prijzen wat dalen. Ik haal er nu niet direct een bijzonder voordeel uit denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JonathanG
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB
Deze is bijvoorbeeld maar 300 euro, voor 2TB. Scheelt een tientje met de ssd die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:08
JonathanG schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 16:40:
pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB
Deze is bijvoorbeeld maar 300 euro, voor 2TB. Scheelt een tientje met de ssd die je nu hebt.
of gewoon deze: pricewatch: Intel 660p 2TB is volgens mij ook minstens zo snel als de samsung 860 sata ssd.

Persoonlijk vind ik alle samsung ssd's gewoon te duur. Ook de 970. Maar dan praat je wel maar over een paar tientjes prijsverschil.

Ik zou zeker naar een van de eerder genoemde voedingen kijken, 200 euro voor een voeding si gewoon absurd veel geld.

Ook het moederbord moet echt onder de 200 euro kunnen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Corsair HX750 V2 heb je meer dan zat aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JonathanG
Philip Ross schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 17:04:
[...]

of gewoon deze: pricewatch: Intel 660p 2TB is volgens mij ook minstens zo snel als de samsung 860 sata ssd.

Persoonlijk vind ik alle samsung ssd's gewoon te duur. Ook de 970. Maar dan praat je wel maar over een paar tientjes prijsverschil.

Ik zou zeker naar een van de eerder genoemde voedingen kijken, 200 euro voor een voeding si gewoon absurd veel geld.

Ook het moederbord moet echt onder de 200 euro kunnen blijven.
Het enige nadeel aan die ssd die jij noemt is dat deze qlc gehuegen heeft en die XPG TLC. Op de lange termijn merk je eerder degradatie bij qlc dan bij tlc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04
Je benoemt dat je al een Kraken X62 hebt, maar hoe oud is deze als ik vragen mag? Verwachte levensduur van een AIO is een jaar of 5 dus als deze al enkele jaartjes oud is en je wil er ook nog wel enkele jaren mee vooruit.

Wat je vooral niet wilt is dat op een dag de pomp ermee stopt als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@JeroenNietDoen hooguit 2.5j ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

MarvinJames schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:29:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In de basis: tekenen / illustreren (Photoshop),
[...]
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind looks erg belangrijk
Als je er echt op gaat tekenen, is het dan niet beter om een computer te nemen die is ontworpen voor tekenaars, met een scherm waar je op kunt tekenen? Microsoft en Apple maken die bijvoorbeeld.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:17:
Je benoemt dat je al een Kraken X62 hebt, maar hoe oud is deze als ik vragen mag?
Ongeveer een jaartje of anderhalf. Waarvan hij een halfjaar ook niet gedraaid heeft. Komt wel goed denk ik.
aawe mwan schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 22:43:
Als je er echt op gaat tekenen, is het dan niet beter om een computer te nemen die is ontworpen voor tekenaars, met een scherm waar je op kunt tekenen? Microsoft en Apple maken die bijvoorbeeld.
Ben geen Apple fan meer, dus dat valt af.
Ik ben erg fan van bijvoorbeeld de Surface Studio. Het is dat ik de specs achter vind lopen ten opzichte van de prijs die je er nu voor moet betalen. Daardoor wil ik het niet doen.
Anders was dat zeker mijn preferred option.

[ Voor 48% gewijzigd door MarvinJames op 14-12-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:38
* Moederbord: Heb je de extra functies van X570 nodig of niet? Anders zou je ook wel naar B450 kunnen uitwijken. Je kiest ook één van de duurdere X570 moederborden van Gigabyte :-)

* RAM: Ik zou voor 2x 16 GB gaan, i.p.v. 4x 8 GB. Geeft je de mogelijkheid om uit breiden achteraf en ik vermoed dat je het qua performance niet zal merken. Bij de reeks die je gekozen hebt, bespaar je ook ineens ~€70: pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3600C16D-32GTZNC

* Voeding: Overkill voor dit systeem, 650W zal volstaan (kan je ook eens berekenen: https://outervision.com/power-supply-calculator). Dus indien je niet vasthoudt aan deze reeks van Corsair, kan je bv. ook voor een pricewatch: Corsair RM650x (2018) Zwart gaan.

* SSD: Zoals JonathanG voorstelt, de pricewatch: XPG SX8200 Pro 2TB is een TLC SSD met goede beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Goed, ik heb het e.e.a. aangepast. Het meeste ben ik wel over uit inmiddels.

Monitor
Dit is het enige puntje wat nog openstaat. Hebben er mensen hier ervaring met ultrawide-schermen?
Het liefst zou ik zo'n extreme ultrawide nemen, maar die zijn nog niet in 4k verkrijgbaar.

De keuze is nu:
Zal ik 1 ultrawide scherm met verhouding 21:9 en 4k voor €1.000? Dan heb ik zeg maar 1,5 "normale" schermen.
OF
Zal ik 2 super goede 4k schermen nemen met beeldverhouding 16:9 voor, zegge, €750 totaal? Daarmee heb ik ook méér scherm oppervlak, dan de eerder genoemde optie. Maar, dan heb je natuurlijk twee randen in het midden...

What say you?

Mobo
Kan goedkoper, maar voor de looks "moet" ik gewoon één van deze X570 borden hebben. Form over function mag in deze built.

SSDs
Daar ga ik nog even over nadenken. Het prijsverschil is wel groot met Samsung, dus ik denk daar nog even over na of ik voor de looks ga, of gewoon keihard voor de beste prijs/gb/snelheid-verhouding.

RAM
Blijft zoals het is. Zeker handiger om wellicht 2x 16 te nemen i.p.v. 4x 8. Maar ook hier geldt weer het form over function principe. Voorlopig zal het hoe dan ook genoeg zijn voor mij.

PSU
Heb ik bijgesteld. Is nu wat goedkoper, zonder verlies van functionaliteit / performance of looks. Adviezen waren zeer welkom hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiedelDiedel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29

FiedelDiedel

Paranoïde Piet

Ik zie dat je hebt gekozen voor de NZXT h510i. Esthetisch gezien een mooie keuze, ik heb hem zelf ook. Het enige puntje wat ik hier aan wil dragen is dat als je zoekt naar een stille build met lage temperaturen dit niet de beste case is. De airflow valt wat tegen en de case fans die worden meegeleverd zijn vrij luidruchtig als ze performance moeten draaien. Daarnaast zit je met waterkoeling van je processor direct met de radiator tegen je videokaart aan te blazen. De intake van lucht via de voorkant is ook nog eens zeer beperkt. Voor uitlaat heb je slechts keuze voor 1x 120 mm en 1x 140mm fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
FiedelDiedel schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 22:04:
Ik zie dat je hebt gekozen voor de NZXT h510i. Esthetisch gezien een mooie keuze, ik heb hem zelf ook. Het enige puntje wat ik hier aan wil dragen is dat als je zoekt naar een stille build met lage temperaturen dit niet de beste case is. De airflow valt wat tegen en de case fans die worden meegeleverd zijn vrij luidruchtig als ze performance moeten draaien. Daarnaast zit je met waterkoeling van je processor direct met de radiator tegen je videokaart aan te blazen. De intake van lucht via de voorkant is ook nog eens zeer beperkt. Voor uitlaat heb je slechts keuze voor 1x 120 mm en 1x 140mm fan.
Toch maar die NZXT H710i kiezen dan?
Luidruchtige casefans vind ik niet zo'n issue, die kunnen vervangen worden door stillere varianten! Maar een waterkoeling die qua radiator tegen de GPU zit is wel een dingetje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FiedelDiedel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 14:29

FiedelDiedel

Paranoïde Piet

Dan zou ik inderdaad gaan voor de iets grotere H710i! Wellicht dat behuizingen van een ander merk betere airflow geven, maar dat is dan wel afhankelijk van de eventuele bereidheid toe te geven op uiterlijk. En voor de casefans zou je dan inderdaad kunnen kijken voor iets stillers.

Zelf ben ik een BeQuiet! fan, maken stille & kwalitatief goede spullen. Zij hebben ook mooie kasten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames

MarvinJames

Theatermaker

Topicstarter
Vind BeQuiet! Héél mooie kasten hebben, maar ik geil echt op witte behuizingen... En daar is nu eenmaal veel minder keus in...
Pagina: 1