Vraag

• Redca
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04-2021
In Excel:

Mijn vraag
Als een waarde 'x' in kolom A geselecteerd wordt (uit een dropdown-lijst/validatiecriterium-->lijst), dan moet in kolom B een bepaalde waarde verschijnen die uit een andere dropdown-lijst komt. Indien de waarde niet gelijk is aan 'x' in kolom A, dan moet een andere waarde in kolom B uit de dropdown-lijst geselecteerd kunnen worden.

Een formule in de waarden van de lijst heb ik geprobeerd, maar zonder resultaat. De waarden uit beide lijsten worden trouwens gehaald uit een 2de tabblad. Geen oplijsting van de waarden dus in de gegevensvalidatie.

Iemand enig idee hoe dit (automatisch) kan lopen? Misschien is dit zelfs niet mogelijk met formules in excel, tenzij er bijvoorbeeld van VBA gebruik gemaakt wordt?
Bedankt voor de hulp.
Bij vragen, shoot ;)

Grtn Redca

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

hoe heb je gezocht op internet .. ? welke steekwoorden heb je gebruikt ?

wat vond je wel .. hoe ver ben je gekomen met je formule(s) deel ze hier aub

Tja vanalles

• Redca
Geprobeerd en zonder resultaat:
* Volgende formule toegevoegd aan lijst in gegevensvalidatie Als(waarde = 'x' in kolom A;... dan waarde in B
* Zelfde formule geprobeerd op tabblad 2
* Gegevensvalidatie --> lijst handmatig ingegeven: formule en waarden uit tabblad 2 gescheiden met komma
* Zelfde formule geprobeerd bij voorwaardelijke opmaak toegepast op cel in kolom B

Gezocht op internet:
* "excel als waarde in lijst voorkomt dan"
* "excel als waarde dan bepaalde waarde in lijst"
* "komt een bepaalde waarde voor in kolom dan"
* "hoe controleren of een celwaarde overeenkomt met een lijst"
en niet echt iets gevonden dat te gebruiken is ... :(

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Nee, dat kan niet met een formule, en als je vba wil gebruiken dan heeft het dropdownmenu waaruit je een keuze wil maken niet veel zin meer (naar mijn mening). En als je een lijst buiten de dropdowncel hebt, dan heb je weer geen vba nodig en kun je gewoon een formule gebruiken.

• Redca
Bedankt, had al zo'n voorgevoel...
Kan eventueel de functie Indirect() helpen?
zie 'Afhankelijke keuzelijsten met gegevensvalidatie' bij www.exhelp.be/algemeen/af...ten-met-gegevensvalidatie
Ik ben verder aan het zoeken ...

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
Dit is inderdaad een klusje voor INDIRECT() of anders VLOOKUP() (in de Nederlandse excel volgens mij VERT.ZOEKEN()) al dan niet gecombineerd met IF/ALS

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Met een afhankelijke keuzelijst maakj je de keuzemogelijkheden in de tweede lijst afhankelijk van de eerste. Als er in de tweede lijst dan maar 1 mogelijkheid meer is, dan heb je inderdaad wat je wil. Maar met maar 1 keuzemogelijkheid heb je die tweede dropdownlijst ook niet meer nodig.

• Redca
Met Indirect() lukt nu dat alle waarden uit kolom A nu een waarde krijgen in kolom B. 2 waarden in kolom A, hebben steeds maar 1 specifieke waarde in kolom B. 1 waarde in kolom A, heeft nog steeds de mogelijkheid om in kolom B één van de 5 keuzemogelijkheden te kiezen.
Alleen is dit telkens met een dropdown-lijst (enigszins logisch). Kan de juiste waarde niet automatisch verschijnen in kolom B, nu moet telkens op de cel in kolom B op de dropdown-pijl geklikt worden om dan die éné waarde in 2 gevallen of de 5 keuzemogelijkheden uit de dropdown-lijst te selecteren.
Pagina: 1