Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor Zwift en huis, tuin en keukengebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:21
Hallo,

Ik heb momenteel een laptop van 9 jaar oud en die doet het nog altijd prima aangezien ik alleen maar wat surf, tekstverwerk en mail etc. Alleen nu ben ik sinds kort met Zwift begonnen (dit is indoor fietsen in een spel vorm). Ik merk dat Zwift niet soepel loopt op mijn laptop, het beeld maakt hele kleine schokjes als ware. Nu kan ik 2 dingen doen, 1 Apple TV 4k kopen a 199 euro + speakerset en nog wat klein spul om te verbinden. Dan ben ik voor zo'n 300 euro klaar. Maar aangezien mijn huidige laptop van 9 jaar oud ook elk moment de geest kan geven (de accu werkt bijv al niet meer zonder oplader). ben ik bang dat ik straks binnen een jaar ook nog een nieuwe laptop kan kopen, dan maak ik 2x kosten.

Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Tekstverwerken, surfen, emailen, af en toe een videootje maken van vakantie (niet noodzakelijk) en Zwift.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
800-1000 euro. Liefst 800, maar als 100euro een veel betere prestaties opleveren dan moet het daar niet om over gaan. Ik wil absoluut niet hoger dan 1000 euro gaan.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Alleen met vakantie, verder komt hij eigenlijk nooit buiten de deur.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Op dit moment heb ik uitgevonden dat een Nvidia GTX 1660ti wel heel goed is. Maar msischien is dat wel overkill voor Zwift. https://blog.zwiftalizer.com/post/buyersguide-2019/

Verder zie ik GTX 1650 en 1050. Ik vind het lastig om te bepalen of ik beter een 1650 met i5 kan nemen, of een 1050 met i7. Of is bijvoorbeeld en 1050 met i5 ook ruiim voldoende?

Het spel moet gewoon goed draaien en de komende jaren mee kunnen. Ik hoef niet de meest ultra graphics, maar als ik nu een laptop zit die al aan de top van zijn kunnen zit en de game wordt in de toekomst zwaarder, dan moet ik dan weer iets nieuws kopen.

Ik heb zelf de volgende bekeken:
Hoogste in budget 999 euro: 1650 met i7 https://www.coolblue.nl/p...15iwl-gtx-81sw0020mh.html
Deze is ook 999 euro: 1660ti met i5: https://www.coolblue.nl/p...540-15irh-81sx00kemh.html
849 euro 1650 met i5: https://www.bol.com/nl/p/...ZzOrvIzdXwDhoCR44QAvD_BwE
Of is deze voor 799 met 1050 en i5 ruim voldoende? https://www.coolblue.nl/p...340-15irh-81lk009hmh.html

Stel ik ga kiezen tussen de 2 duurste. Welke is dan de beste keuze, de 1650 met i7, of 1660ti met i5? Of zijn ze allebei voor mijn gebruik over de top?

Hier staat nog een benchmark voor Zwift en videokaarten: https://zwiftalizer.com/benchmarks

Ik heb ook overwogen om een vaste desktop te nemen, maar dat is hier thuis net praktisch omdat wij liever makkelijk vanaf de keukentafel of bank iets op de laptop regelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 12-12-2019 12:38 ]

Beste antwoord (via Pakhaas op 16-12-2019 22:17)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38
Je hebt twee soorten processoren:
1. 15W TDP, herkenbaar in de u achteraan het nummer. Deze zijn zuinig en relatief krachtig als je minstens een i5 neemt. Veelvoorkomende modellen zijn de i5-8265u, i7-8565u, i5-10210u, i7-10510u. De modellen beginnende met 10 zijn iets nieuwer en ook iets krachtiger dan de modellen beginnende met 8.
2. 45W TDP, herkenbaar aan de H achteraan het nummer. Deze zijn normaal krachtiger dan de vorige reeks, maar gebruiken ook meer stroom, dus de batterijduur zal vermoedelijk korter zijn. Veelvoorkomende modellen zijn i5-9300H, i5-9400H, i7-9750H. Een i5 van deze reeks is vergelijkbaar met een i7 van de vorige reeks. De i7 van deze reeks is uiteraard het krachtigst.

De meest performante keuze is de 2de: i5 met 1660 Ti.
Echter, als je lang op batterijen wil kunnen werken, kan de eerste keuze beter zijn. Deze is wel iets minder krachtig (vooral de videokaart dan).

Samengevat denk ik dat je qua processorkeuze weinig fout kan doen, zolang je minstens een i5 neemt.
Qua videokaart neig ik naar een GTX 1650. Dat zal zeker voldoende zijn, misschien is een 1050 ook voldoende, maar omdat een 1050 nu niet zoveel goedkoper is dan een 1650, zou ik voor de 1650 gaan.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38
Je hebt twee soorten processoren:
1. 15W TDP, herkenbaar in de u achteraan het nummer. Deze zijn zuinig en relatief krachtig als je minstens een i5 neemt. Veelvoorkomende modellen zijn de i5-8265u, i7-8565u, i5-10210u, i7-10510u. De modellen beginnende met 10 zijn iets nieuwer en ook iets krachtiger dan de modellen beginnende met 8.
2. 45W TDP, herkenbaar aan de H achteraan het nummer. Deze zijn normaal krachtiger dan de vorige reeks, maar gebruiken ook meer stroom, dus de batterijduur zal vermoedelijk korter zijn. Veelvoorkomende modellen zijn i5-9300H, i5-9400H, i7-9750H. Een i5 van deze reeks is vergelijkbaar met een i7 van de vorige reeks. De i7 van deze reeks is uiteraard het krachtigst.

De meest performante keuze is de 2de: i5 met 1660 Ti.
Echter, als je lang op batterijen wil kunnen werken, kan de eerste keuze beter zijn. Deze is wel iets minder krachtig (vooral de videokaart dan).

Samengevat denk ik dat je qua processorkeuze weinig fout kan doen, zolang je minstens een i5 neemt.
Qua videokaart neig ik naar een GTX 1650. Dat zal zeker voldoende zijn, misschien is een 1050 ook voldoende, maar omdat een 1050 nu niet zoveel goedkoper is dan een 1650, zou ik voor de 1650 gaan.

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:21
@LievenD bedankt voor deze informatie! Hiermee kan ik zeker een afweging maken wat ik nodig heb!

• Pman123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 03-10 14:38
Ik heb nu 2 weken de i5 versie van de S540 in huis,gekocht tijdens Black Friday. Voor deze prijs gaat je op dit moment niet veel beter krijgen in Europa denk ik. Mooi beeldscherm, grote batterij, redelijk compact, prima processor en een redelijke videokaart. Maar...

Hou er rekening mee dat de fans een hoge toon hebben. Ze slaan ook vaak aan onder lage belasting en zelfs op de laagste stand hoor je de fans. Soms als ik een andere browsertapopen hoor ik de fans al aanslaan. Zie ook:https://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-S540-15IWL-Review-A-great-all-rounder-with-only-one-real-weakness.436540.0.html

Ik heb om deze reden de laptop op de laatste dag dat het mogelijk was aangemeld voor retour en ga er de komende dagen nog eens over nadenken of die terug gaat.