Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• marshallq
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
Wat omslachtig. Dit soort kleine bedragen leen ik gewoon uit met 'lening voor X' in de overschrijving. Schenking heb je niets mee te maken omdat de totale rente nergens over gaat.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:05
Je vermogen valt in box 3, of je het uitleent of niet.

• Marco1994
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 18:19
Inhoudelijk kan ik hier geen bijdrage leveren. Echter door je verhaal gaan er bij mij alarmbellen af en klinkt dit als een potentieel verhaal voor een oplichtings serie à la Kees van der Spek. Ik hoop dat je die gene goed vertrouwd en goed doordacht hebt.

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 16:36
En stel dat je bijvoorbeeld 2% rente moet rekenen op jaarbasis, dan is dat voor twee weken 1/26e deel daarvan. Dat komt neer op een tientje rente. Die mag je sowieso schenken belastingvrij. En anders doe je het ongezien in cash retour :)
Marco1994 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:40:
Inhoudelijk kan ik hier geen bijdrage leveren. Echter door je verhaal gaan er bij mij alarmbellen af en klinkt dit als een potentieel verhaal voor een oplichtings serie à la Kees van der Spek. Ik hoop dat je die gene goed vertrouwd en goed doordacht hebt.
Als zijn zus gaat samenwonen(?) met die vent mag ik hopen dat het geen Nigeriaanse scammer is :P

NoepZor wijzigde deze reactie 12-12-2019 08:42 (50%)

De wijzen komen uit het Oosten!

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:57
Rukapul schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:
Wat omslachtig. Dit soort kleine bedragen leen ik gewoon uit met 'lening voor X' in de overschrijving. Schenking heb je niets mee te maken omdat de totale rente nergens over gaat.
(y) Stoer _/-\o_

maar totaal nutteloos en kleinerend.

• marshallq
  • Niet online
Helder, bedankt voor de snelle info.

(en op vragen omtrent oplichting en/of omslachtigheid ga ik liever niet in, buiten het feit dat ik wil vermelden dat ik dit gewoon 'goed' wil doen)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Zolang je duidelijke afspraken maakt over het terugbetalen hoef je geen rente te rekenen, immers uit de afspraken blijkt wel dat het een lening is en geen schenking. En vermogen zal altijd in box 3 vallen, of het nou geld op de bank is of een vordering op iemand, beiden zijn in feite gewoon bezit.

Ik zou wel alles netjes op papier afspreken, immers het hoeft maar even tegen te vallen met de verkoop van zijn huis en jij kan voorlopig naar je geld fluiten. En iemand die niet 13.000 euro beschikbaar heeft zal dit ook niet even snel bij elkaar kunnen schrapen.

Daarnaast, maar dat is persoonlijk, zou ik nooit zulke bedragen uitlenen. Hij had hier prima een overbruggingshypotheek voor kunnen afsluiten maar heeft dit waarschijnlijk niet gedaan omdat hij of geen akkoord kreeg van de bank of de kosten te hoog vond. Wil je werkelijk dat zo'n iemand jou geld schuldig is?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
@Tazzios Ik moest aan hetzelfde denken, maar verwacht eigenlijk dat hij bedoeld dat belastingtechnisch het peanut bedragen zijn zeg maar. Niet dat hij dit even in zijn achterzak heeft zitten.

@marshallq Ik zou zelf echt heel goed opletten of je het wel of niet uit zou lenen. Ikzelf heb wel eens geld uitgeleend lang geleden aan mijn toen beste vriend...

Nodeloos om te zeggen dat het geen beste vriend of überhaupt vriend meer is? Nu is er wel meer gebeurd na die tijd, maar toch.

Als ik het zo lees zul je er vast goed over nagedacht hebben. Maar is het niet handiger om het aan je zus uit te lenen en niet aan haar vriend? Geen idee hoe dat belastingtechnisch zou gaan overigens.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:41

DropjesLover

Dit dus ->

Tazzios schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
[...]

(y) Stoer _/-\o_

13k is niet echt een bedrag waar een bank of belastingdienst wakker van ligt.

Ik heb ook zonder problemen 10k overgemaakt gekregen van m'n vader voor aanschaf nieuwe auto (ik wisselde van bedrijf, geen lease-auto meer maar wel 30k km/jaar rijden), en afbetaald in 14 maanden (500 per maand plus deel vakantiegeld).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• BazzH
  • Laatst online: 14:58

BazzH

Kei-goed...

Wanneer is de overdracht van dat huis? De geldverstrekker zal gaan piepen als er op de bankafschriften ineens een fors bedrag van een particulier bijgeschreven wordt. Als ze een beetje star zijn, dan stellen ze gewoon dat je een schuld hebt die niet is meegenomen in het hypotheektraject (en waar ze niet van op de hoogte waren) en dat ze daarom opnieuw willen beoordelen. Dat kost tijd en gaat een lager maximaal bedrag opleveren in dat geval.

Ik heb daar ook al eens gedoe over gehad. Uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar dat ging zelfs om een veel lager bedrag en was nog in de tijd dat het allemaal net iets makkelijker was dan nu.

Waarom regelt hij niet gewoon een overbruggingskrediet bij zijn geldverstrekker? Kost iets meer, maar het risico is lager.

Daarnaast: het is de vriend van je zus, geen familie dus (zelfs niet aangetrouwde familie). Die kan theoretisch gezien volgende week gedegradeerd zijn tot "het ex-vriendje" van je zus.

BazzH wijzigde deze reactie 12-12-2019 08:51 (10%)

Think smart........ Act stupid........

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:23

Wormaap

Moderator Foto & Video
DropjesLover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:45:
[...]

Ik heb ook zonder problemen 10k overgemaakt gekregen van m'n vader voor aanschaf nieuwe auto (ik wisselde van bedrijf, geen lease-auto meer maar wel 30k km/jaar rijden), en afbetaald in 14 maanden (500 per maand plus deel vakantiegeld).
Dat de bank er waarschijnlijk niet zo wakker van ligt neemt niet weg dat 13k een bedrag is waar de meeste mensen toch wel een béétje zekerheid voor terug willen bij het uitlenen.

Ticking away, the moments that make up a dull day. iRacing Profiel

• Marco1994
  • Laatst online: 18:19
marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:42:
Helder, bedankt voor de snelle info.

(en op vragen omtrent oplichting en/of omslachtigheid ga ik liever niet in, buiten het feit dat ik wil vermelden dat ik dit gewoon 'goed' wil doen)
Het was ook geen sneer naar je, het siert je. Maar je zou niet de eerste zijn die op die manier beduveld wordt. Maar goed einde verhaal.

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 15:10
BazzH schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:47:
Wanneer is de overdracht van dat huis? De geldverstrekker zal gaan piepen als er op de bankafschriften ineens een fors bedrag van een particulier bijgeschreven wordt. Als ze een beetje star zijn, dan stellen ze gewoon dat je een schuld hebt die niet is meegenomen in het hypotheektraject (en waar ze niet van op de hoogte waren) en dat ze daarom opnieuw willen beoordelen. Dat kost tijd en gaat een lager maximaal bedrag opleveren in dat geval.

Ik heb daar ook al eens gedoe over gehad. Uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar dat ging zelfs om een veel lager bedrag en was nog in de tijd dat het allemaal net iets makkelijker was dan nu.

Waarom regelt hij niet gewoon een overbruggingskrediet bij zijn geldverstrekker? Kost iets meer, maar het risico is lager.
Ik neem aan dat de hypotheek al rond is, dus dan zal dit geen invloed meer hebben. Maar het verbaasd mij ook ja, je moet volgens mij ook aantonen dat je over bepaalde spaarreserves beschikt om uberhaupt die kosten koper te kunnen betalen. En inderdaad, een overbruggingskrediet was handig geweest, daar zijn ze tenslotte voor. Ik zou dit soort dingen zelf niet onder vrienden/familie willen regelen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:43

T-Infinity

Heen en weer....

Ik verbaas me er een beetje over dat velen hier aangeven dat je dit zo maar over kan maken en dat het dan niet als schenking gezien wordt. Dat was niet mijn conclusie na een uurtje googlen over hoe dit aan te pakken, en ik zou het risico ook niet willen nemen straks als fraudeur te boek te staan.

Toevallig zit ik in precies dezelfde situatie. Vergelijkbaar bedrag aan mijn zus geleend voor een paar maanden (dan komt de overwaarde uit haar huis vrij).

Wat ik heb gedaan:
Leenovereenkomst opgesteld (template van internet), 6% rente gerekend.
Ze zal mij in 2 overboekingen terug betalen: 1. aflossing. 2. rente.
De rente stort ik vervolgens terug (geen schenkbelasting verschuldigd).
[...]

Dat dat goed is gegaan, is geen reden om het aan anderen te adviseren. Ik denk zelf ook dat de 'pakkans' minimaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen. Risico als fraudeur gezien te worden zou ik niet willen lopen.

T-Infinity wijzigde deze reactie 12-12-2019 08:58 (39%)

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
Waarom niet een overbruggingshypotheek van 13K voor die 2 weken? :?
Kost hem aan rente geen drol...

Float like a butterfly, sting like a bee.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:51:
[...]

Ik neem aan dat de hypotheek al rond is, dus dan zal dit geen invloed meer hebben. Maar het verbaasd mij ook ja, je moet volgens mij ook aantonen dat je over bepaalde spaarreserves beschikt om uberhaupt die kosten koper te kunnen betalen. En inderdaad, een overbruggingskrediet was handig geweest, daar zijn ze tenslotte voor. Ik zou dit soort dingen zelf niet onder vrienden/familie willen regelen.
Dat kan het zeker wel. De bank kent op deze manier het verhaal niet en ziet dit gewoon als een "schuld" die meegenomen had moeten worden in de berekeningen. Als de bank zoiets ziet op je afschriften, dan valt het onder hun zorgplicht om daar iets mee te doen.

De notaris zal dit geld op zijn derdengeldenrekening willen hebben staan, voordat er aktes gaan passeren.

Het hele punt is, dat het nadrukkelijk geen schenking is. Het is een lening en eigenlijk gewoon een overbruggingskrediet voor de duur van 2 weken. En geldverstrekkers zijn in het geval van hypotheken heel erg gevoelig voor de termen "lening" en "schuld".

Toen ik hier mijn hoofd stootte een hele poos terug, ging het om een onderhandse lening die ik bij mijn ouders kreeg om mijn huis op een aantrekkelijkere manier te kunnen financieren. Dan kun je nog vrij makkelijk zeggen "het is een schenking" omdat dat belastingtechnisch toch niet echt consequenties had en er onderling genoeg vertrouwen is dat het geld alsnog gewoon onderhands weer terugkomt. Maar de bank wilde er zeker het fijne van weten.

BazzH wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:04 (28%)

• marshallq
  • Niet online
T-Infinity schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:52:
Ik verbaas me er een beetje over dat velen hier aangeven dat je dit zo maar over kan maken en dat het dan niet als schenking gezien wordt. Dat was niet mijn conclusie na een uurtje googlen over hoe dit aan te pakken, en ik zou het risico ook niet willen nemen straks als fraudeur te boek te staan.

Toevallig zit ik in precies dezelfde situatie. Vergelijkbaar bedrag aan mijn zus geleend voor een paar maanden (dan komt de overwaarde uit haar huis vrij).

Wat ik heb gedaan:

[...]

Dat dat goed is gegaan, is geen reden om het aan anderen te adviseren. Ik denk zelf ook dat de 'pakkans' minimaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen. Risico als fraudeur gezien te worden zou ik niet willen lopen.
Dankjewel, dan ga ik het dus ook zo aanpakken.
Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:54:
Waarom niet een overbruggingshypotheek van 13K voor die 2 weken? :?
Kost hem aan rente geen drol...
Bedankt voor de tip. Ze hebben zo een gesprek met hun financieel adviseur en nemen dit hierin mee.

Overigens staat er zwart op wit dat ze die 13.000 euro krijgen vanuit hun oude hypotheekverstrekker.

marshallq wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:07 (15%)

• Citroentjuh
BazzH schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:59:
[...]
Dat kan het zeker wel. De bank kent op deze manier het verhaal niet en ziet dit gewoon als een "schuld" die meegenomen had moeten worden in de berekeningen. Als de bank zoiets ziet op je afschriften, dan valt het onder hun zorgplicht om daar iets mee te doen.
Maar als de hypotheekaanvraag als is afgerond hoe ziet de hypotheekverstrekker dan je afschriften? Die lever je alleen eenmalig bij de aanvraag in. Tenzij je natuurlijk bij je eigen bank je hypotheek hebt.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:01:
[...]

Maar als de hypotheekaanvraag als is afgerond hoe ziet de hypotheekverstrekker dan je afschriften? Die lever je alleen eenmalig bij de aanvraag in. Tenzij je natuurlijk bij je eigen bank je hypotheek hebt.
Als alles al goedgekeurd is en er alleen nog maar getekend hoeft te worden bij de notaris, zullen ze dat niet zien. Maar ik lees helemaal nergens dat dat het geval is. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de vriend van de zus van de TS nu nog bezig is om de financiering rond te krijgen en dat zijn aanvraag nog in behandeling is. Goede kans dat hem nog gevraagd gaat worden naar afschriften.

De meeste mensen zullen dit soort "constructies" ruim op tijd geregeld willen hebben. Ik neem aan dat het niet de bedoeling is, dat de TS morgen even die 13k overmaakt en dat hij dan volgende week naar de notaris moet voor het passeren. Terwijl hypotheken tegenwoordig juist vaak "last-minute" werk zijn, vanwege de oververhitte markt.

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online
Tazzios schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
[...]

Lekkere nutteloze aanname.
Beter had je kunnen vragen hoe hij die opmerking bedoelde.

Het leen bedrag is relatief laag.
De rente die misgelopen gaat worden is ook laag.
De leentijd is kort.
En in box 3 maakt het geen verschil, geld is immers met 2 weken terug.

Als mijn zus/of zwager het zou vragen zou ik het ook gewoon overmaken. (MITS de vertrouwensband goed is). Ik zou daar geen papierwerk en tijd aan verspillen.

• marshallq
  • Niet online
Emielvanputten schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:11:
[...]
Als mijn zus/of zwager het zou vragen zou ik het ook gewoon overmaken. (MITS de vertrouwensband goed is). Ik zou daar geen papierwerk en tijd aan verspillen.
Indien ze in die 2 weken iets overkomt ben je blij als er wat zwart of wit staat.

Ik heb overigens ook de reacties van @BazzH m.b.t. dat dit als 'schuld' gezien kan worden als advies aan hun doorgegeven, dank voor deze input.

marshallq wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:19 (16%)

• Drs_Ben
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:19
1) Ja dit is geen probleem.

2) Nee, alleen als je enigszins twijfelt kun je een contract opstellen maar voor familie en voor zo'n laag bedrag zou ik geen moeite doen.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 17:16

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Bedenk ook dat 1 januari vaak als peildatum gebruikt wordt door de belastingdienst. Geen idee of dat invloed gaat hebben, maar is misschien wat extra uitzoekwerk waard.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Citroentjuh
BazzH schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:10:
[...]

Als alles al goedgekeurd is en er alleen nog maar getekend hoeft te worden bij de notaris, zullen ze dat niet zien. Maar ik lees helemaal nergens dat dat het geval is. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de vriend van de zus van de TS nu nog bezig is om de financiering rond te krijgen en dat zijn aanvraag nog in behandeling is. Goede kans dat hem nog gevraagd gaat worden naar afschriften.
Als dat zo is zou ik helemaal al huiverig zijn om die 13k te lenen. Ik ging er vanuit dat alles al helemaal rond was, maar als er nog zoveel onzekerheden zijn is het wel een riskante lening. Vraag is ook of hij zijn appartement al daadwerkelijk verkocht heeft en dus weet dat hij die 13k eruit haalt of dat dat alleen een verwachting is.

• marshallq
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:19:
Bedenk ook dat 1 januari vaak als peildatum gebruikt wordt door de belastingdienst. Geen idee of dat invloed gaat hebben, maar is misschien wat extra uitzoekwerk waard.
Dankje, dit is iets waar ik zelf ook al rekening mee gehouden heb.

En om toch even wat meer context te geven: ze hebben in het verleden een slechte/dure hypotheekvorm afgesloten en financieel slechte beslissingen gemaakt. Nu accepteren ze eindelijk hulp van familie die er meer verstand van heeft en als ik mijn steentje bij kan dragen om hun aan een koophuis i.p.v. huurhuis te helpen dan doe ik dat graag. Zeker aangezien ik nu ook zie al hun uitgaven eindelijk weloverwogen zijn (gebaseerd op vaste inkomsten, niet overuren, beter nadenken over wat ze daadwerkelijk nodig hebben, sparen voor noodgevallen).

marshallq wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:23 (3%)

• Martinusz
  • Nu online
marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:59:
[...]

Dankjewel, dan ga ik het dus ook zo aanpakken.

[...]

Bedankt voor de tip. Ze hebben zo een gesprek met hun financieel adviseur en nemen dit hierin mee.

Overigens staat er zwart op wit dat ze die 13.000 euro krijgen vanuit hun oude hypotheekverstrekker.
Als ze die 13.000 euro overwaarde vast hebben staan, dan kunnen ze dat zo bespreken met de financieel adviseur, je leent 2 weken een overbruggingshypotheek tegen 2% rente en die wordt automatisch afgelost bij overdracht van eigen huis. 2% rente over 13K voor 2 weken....wat zou het zijn 2 tientjes?

Ik zou ze daar op sturen en niet zelf gaan lopen klooien met je eigen geld lenen etc. maar die keuze moet je zelf maken. (desnoods biedt je aan om die 2 tientjes te doneren ;) gewoon om ze te helpen)

Martinusz wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:24 (4%)

• Citroentjuh
Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
[...]

Als ze die 13.000 euro overwaarde vast hebben staan, dan kunnen ze dat zo bespreken met de financieel adviseur, je leent 2 weken een overbruggingshypotheek tegen 2% rente en die wordt automatisch afgelost bij overdracht van eigen huis. 2% rente over 13K voor 2 weken....wat zou het zijn 2 tientjes?

Ik zou ze daar op sturen en niet zelf gaan lopen klooien met je eigen geld lenen etc. maar die keuze moet je zelf maken.
Dit dus ja. Je verwoord het wat bondiger en daardoor duidelijker dan ik zelf deed maar dit is ook precies mijn gedachte.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

Emielvanputten schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:11:
[...]

Lekkere nutteloze aanname.
Beter had je kunnen vragen hoe hij die opmerking bedoelde.

Het leen bedrag is relatief laag.
De rente die misgelopen gaat worden is ook laag.
De leentijd is kort.
En in box 3 maakt het geen verschil, geld is immers met 2 weken terug.

Bekijk het anders: voor de vriend van de zus van de TS is het geen relatief laag bedrag. Het is een bedrag wat hij niet heeft. Dan is het ineens veel geld. Mijn zus zou ik waarschijnlijk zonder er over in te zitten 10k lenen om een verhuizing wat makkelijker te kunnen financieren. Maar (fictief) mijn broer misschien toch maar niet. En dat is dan niet alleen om mezelf te beschermen.

Het is vooral belangrijk dat je dit:
1. Of ruim vooraf geregeld hebt, zodat het niet eens zichtbaar is als de bank om de afschriften van de afgelopen 3 maanden gaat vragen.
2. Of pas doet nadat alles goegekeurd is en er alleen nog maar even een krabbel gezet hoeft te worden bij de notaris.

Laat ik het zo zeggen: ik doe het liever niet meer. Je wil de laatste weken voor de overdracht eigenlijk helemaal geen discussies over dit soort dingen hebben met je bank. Dan betaal ik ze wel een paar euro extra voor een overbruggingskrediet tot het moment dat het geld uit de verkoop van mijn huidige huis binnen is.

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 18:41

DropjesLover

Dit dus ->

Wormaap schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:48:
[...]

Dat de bank er waarschijnlijk niet zo wakker van ligt neemt niet weg dat 13k een bedrag is waar de meeste mensen toch wel een béétje zekerheid voor terug willen bij het uitlenen.
Dat absoluut. Een document opstellen met schuldbekentenis zou ik zeker aanraden, mocht er een kink in de kabel komen ergens.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Emielvanputten
  • Nu online
marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:17:
[...]

Indien ze in die 2 weken iets overkomt ben je blij als er wat zwart of wit staat.
Nee hoor, ik zou erg verdrietig zijn en die 15k zou me gestolen kunnen worden wanneer mijn zusje en zwager iets overkomt...

Maar je vraagt of je het kan overmaken, en dat kan.
Geen enkel probleem, maak voor je zus en zwager een schuld verklaring als je wilt, en laat ze die tekenen. Mijn persoonlijke mening is dat het overbodig is, maar ja wij weten de familiebanden en omstandigheden natuurlijk niet.

@BazzH nee ik snap het, en zoals ik boven al zeg kan ik niet zeggen wat ts moet doen,. Ik weet niet hoe de banden zijn binnen zijn familie. Persoonlijk gezien zou ik er geen moeite mee hebben, en ik kan jou ook snappen dat je het liever niet doet. Ervaringen zijn voor iedereen anders.

Emielvanputten wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:32 (19%)

• Martinusz
  • Nu online
Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:24:
[...]

Dit dus ja. Je verwoord het wat bondiger en daardoor duidelijker dan ik zelf deed maar dit is ook precies mijn gedachte.
Verbaasd mij meer dat velen de overbruggingshypotheek niet kent :?
Als ze nog naar de financieel adviseur moeten gaan, mag ik hopen dat hij toch ook de vraag gaat stellen:
- is er overwaarde?
- Hoe ga je de overdrachtsbelasting betalen?

Er er sprake is van overwaarde vorige huis/appartement, dan zal die adviseur toch ook gewoon beginnen over de overbruggingshypotheek. Zo niet dan zal hij toch ook moeten zien hoe zij aan die 13K gaan komen, een "ja die leen ik van mijn zwager" zal vast niet voldoende zijn om akkoord mee te gaan.

• Citroentjuh
marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
[...]

En om toch even wat meer context te geven: ze hebben in het verleden een slechte/dure hypotheekvorm afgesloten en financieel slechte beslissingen gemaakt. Nu accepteren ze eindelijk hulp van familie die er meer verstand van heeft en als ik mijn steentje bij kan dragen om hun aan een koophuis i.p.v. huurhuis te helpen dan doe ik dat graag. Zeker aangezien ik nu ook zie al hun uitgaven eindelijk weloverwogen zijn (gebaseerd op vaste inkomsten, niet overuren, beter nadenken over wat ze daadwerkelijk nodig hebben, sparen voor noodgevallen).
Dat is mooi. Maar als het nu allemaal zo goed zit en verantwoord is, dan moet het toch ook wel lukken voor ze om gewoon een overbrugginsgkrediet te regelen voor de k.k.?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19:00

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:31:
[...]

Verbaasd mij meer dat velen de overbruggingshypotheek niet kent :?
Als ze nog naar de financieel adviseur moeten gaan, mag ik hopen dat hij toch ook de vraag gaat stellen:
- is er overwaarde?
- Hoe ga je de overdrachtsbelasting betalen?

Er er sprake is van overwaarde vorige huis/appartement, dan zal die adviseur toch ook gewoon beginnen over de overbruggingshypotheek. Zo niet dan zal hij toch ook moeten zien hoe zij aan die 13K gaan komen, een "ja die leen ik van mijn zwager" zal vast niet voldoende zijn om akkoord mee te gaan.
Die zijn ook een jaar of tien niet gebruikt omdat er weinig overwaarde te overbruggen viel. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• KatirZan
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:45

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik zou dit niet eens als lening omschrijving, maar als waarborg. Het voordeel daarvan is dat er geen rente berekend hoeft te worden. De borgsom word immers binnen een korte tijd afgelost.

Verder is dit de particuliere sfeer en derhalve zou ik hier niet te moeilijk over nadenken. Als alles klopt en je 100% zekerheid hebt dat het geld terugkomt, dan is het een kwestie van overboeken en wachten tot het in een enkele betaling terugkomt.

Een contract ondertekenen lijkt mij sowieso wijs om te doen, hierin geeft de "lener" aan dat hij het geld binnen een daarvoor gesteld termijn aflost. Wil je de zekerheid dat je geld ontvangt na overlijden, dan is dit contract een dwangmiddel om uit te betalen. Het is echter wel zo dat dit dan weer door een notaris opgesteld zou moeten zijn, anders kan je (bij grote schulden) achter het net vissen.

Het kan dus heel lastig en daarom zou ik dat niet doen. Leen het geld uit en wacht tot hij het terug betaald.

Wabbawabbawabbawabba

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:31:
Dat was in mijn geval geen enkel probleem (alleen was het mijn pa in dit geval). Hypotheekverstrekker vond het ook prima.

Moeilijk gedoe hier allemaal. Schuldverklaring maken en klaar.

Glashelder wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:21 (5%)

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Martinusz
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:20:
[...]

Dat was in mijn geval geen enkel probleem (alleen was het mijn pa in dit geval). Hypotheekverstrekker vond het ook prima.
Ik neem aan dat dat wel op papier moest staan?
Of geloofde de hypotheekverstrekker dat op jouw woord?
Moeilijk gedoe hier allemaal. Schuldverklaring maken en klaar.
Overbruggingshyptoheek en klaar ;) 0 zorgen voor iedere partij.

Martinusz wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:23 (23%)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mijn weten is er verder helemaal niet over gesproken. De vraag werd gesteld of een overbrugging nodig was en dat hebben wij afgewezen. Vrij snel daarna is het geld wel overgemaakt naar de notaris.
Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:21:
Overbruggingshyptoheek en klaar ;) 0 zorgen voor iedere partij.
Ja maar dat kost je zo 250 a 300 euro en dat is gewoon zonde geld :).

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Martinusz
  • Nu online
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:24:
Bij mijn weten is er verder helemaal niet over gesproken. De vraag werd gesteld of een overbrugging nodig was en dat hebben wij afgewezen. Vrij snel daarna is het geld wel overgemaakt naar de notaris.
Apart, aan de andere kant heeft de hypotheekverstrekker op zich niet zoveel te maken met de overdrachtsbelasting, het is niet geld voor hun uiteraard.
[...]

Ja maar dat kost je zo 250 a 300 euro en dat is gewoon zonde geld :).
Hoezo? Als je het gewoon mee neemt in de totale plaatje van je financiering betaal je alleen rente,
dat zal < 20,- euro zijn in dit geval.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Meeneemt in je hypotheek bedoel je? Volgens mij mag dat niet meer. Je moet hier een aparte lening voor afsluiten en daar hangen hogere kosten aan.

• Lensent
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 18:47
Ik zou er niet aan beginnen. Geld lenen aan vreemden/kennissen kan al veel gezeik opleveren laat staan binnen familie.

Van vader/moeder ri kinderen prima, en andersom ook afhankelijk van de band maar ik zou nooit 13k naar mijn schoonzus overmaken.
Los het huis kopen lekker zelf op met je bank.

• B00st3r
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22-01 17:54
En in dat geval dien je een TR in, maar bega je niet zelf dezelfde fout. Pot, ketel.

Ardana wijzigde deze reactie 12-12-2019 17:14 (85%)

• Joey117
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 16:37
Ik zou ze inderdaad een overbruggingskrediet laten afsluiten.
Als ze dit niet aankunnen voor die paar weken dan is het financiële plaatje niet heel rooskleurig en zou ik vrezen voor mijn 13K.

Als goede (schoon)broer kun je dan aanbieden om de rente/aflossing tijdelijk voor te schieten, dat maakt voor jou het risico een stuk kleiner en je kunt ze toch helpen.

Joey117 wijzigde deze reactie 12-12-2019 10:49 (4%)

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 18:48

LankHoar

Professionele amateur

Emielvanputten schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:28:
[...]

Nee hoor, ik zou erg verdrietig zijn en die 15k zou me gestolen kunnen worden wanneer mijn zusje en zwager iets overkomt...
Het is niet of verdrietig zijn om je zus/zwager, of blij zijn dat die 15k op papier goed geregeld is. Dat kan beiden tegelijkertijd, en zeker op de lange termijn lijkt me ;)

• Emielvanputten
  • Nu online
Quote en reactie verwijderd.

Ik zou het ook moeiteloos overmaken. En ik ben niet rijk. Het is 90% van mijn spaargeld/van alles dat ik heb, maar daar zou ik voor die 2 weken echt niet wakker van liggen. (Mits ik geen eigen verwachte grotere uitgaven zou moeten doen)
LankHoar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:52:
[...]

Het is niet of verdrietig zijn om je zus/zwager, of blij zijn dat die 15k op papier goed geregeld is. Dat kan beiden tegelijkertijd, en zeker op de lange termijn lijkt me ;)
ja het is ook geen slecht idee om ze een schuldbekentenis te laten tekenen.

Ardana wijzigde deze reactie 12-12-2019 17:15 (25%)

• BrockOlee
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 19:06
Beste TS, waarom gebruiken ze geen overbruggingskrediet?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 17:45
Wat mij ook nog niet geheel duidelijk is: Waarom moet @marshallq het bedrag overmaken naar de vriend van zijn zus?
Ze kopen toch samen een huis?
Dan zou het absoluut mijn voorkeur hebben om naar mijn eigen (fictieve) zus het geld over te maken.

Dit nog los van het feit dat een overbruggingshypotheek, zoals hierboven al meerdere keren opgemerkt, veel makkelijker en gebruikelijker is.

• marshallq
  • Niet online
De tip van overbruggingshypotheek heb ik inmiddels doorgespeeld. Mijn zus is overigens niet betrokken bij de aankoop van het huis.

• RaZ
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

RaZ

Ken sent me

marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:25:
De tip van overbruggingshypotheek heb ik inmiddels doorgespeeld. Mijn zus is overigens niet betrokken bij de aankoop van het huis.
Gaat ze er wel wonen dan? Als ze 0,0 input in het huis heeft, heeft ze 0,0 recht he. Ik zou geen 13k overmaken aan de vriend van je zus als ze geen eigenaar gaat worden. Laat die gast z'n eigen familie maar aanspreken.

Gisteren bij Pauw nog slachtoffers van datingfraude, dit lijkt hier wel heel erg op. Na de centen er zijn, relatie over. Dude heeft 13k bij je afgetroggeld.

Eyyyy macarena !! \o/
Als je het niet kan kopen, kan je het misschien wel stelen.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23-01 16:34
Dus hij koopt de woning zelf? Alles komt op zijn naam te staan?
Zou ik voorzichtig zijn met geld lenen. ( moet je sowieso zijn, ook al is het familie )

• Intergalactic
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17:36

Intergalactic

Testlab Coördinator & Moderator Harde Waren

qǝu ǝɹ oupǝɹsʇǝqoʌǝu ʌɐu

Daar gaan toch wel wat rode vlaggen omhoog, wat is het plan qua samen wonen?

𝚒𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎, 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:55
Wilde net zeggen dat eigenlijk alles al gezegd is: Laat je zus en dr vriend een overbruggingshypotheek regelen. Beetje gek dat ze dit ook niet hebben (of hebben ze onverwachte kosten gehad, waardoor ze nu 13k te kort komen)?

Maar toen las ik dat je zus geen aandeel heeft in het huis kopen :?

Hoe zit het dan? Is het dé vriend (partner) van je zus? Of is het een (random) vriend van je zus?
En waarom heeft je zus geen aandeel in de woning die gekocht gaat worden?

Maar jij kent de privé situatie beter dan wij. Hoe stabiel is de relatie tussen je zus, je zus en dr vriend en tussen jou en de vriend van je zus? Zijn ze al tig jaar samen, etc? Of kennen ze elkaar bij wijze pas net een maand?

Verder was in het verleden volgens mij zo, dat bedragen boven een bepaald bedrag (geloof 10k) verplicht gemeld moesten aan een instantie. En vaak kwam die melding dan ook bij de BD terecht, om te kijken of er niet eind van het jaar "gesjoemeld" werd om vermogensbelasting te ontwijken (door geld van persoon A naar persoon B en C over te maken en zo onder de VRH te blijven).

En daarnaast: Hoeveel pijn zou het jou doen als je die 13k niet meer terug krijgt?
Doet het je (veel) pijn, dan zou ik terughoudend zijn. Kan je het "makkelijk" missen dan is het ook weer een ander verhaal.

BastaRhymez wijzigde deze reactie 12-12-2019 11:42 (8%)

• marshallq
  • Niet online
Beste tweakers, ik waardeer de zorgen maar deze zijn niet nodig.

• SmiGueL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:06
Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
Nog geen €10 bruto... Dus wss €6 netto aan rente. :P
Als je €13k van een bekende (die er zelf ook niet perse op zit te wachten) moet lenen om €6 te besparen zit er iets echt niet goed.. Beetje apart dat de adviseur niet met dit idee is gekomen maargoed..

Nou wil ik niet lomp overkomen, maar is het niet verstandig om, als je met z'n 2en een huis gaat kopen, in elk geval een beetje spaargeld achter de hand te hebben?.. Er zullen straks ongetwijfeld kosten zijn om de boel naar smaak te maken, meubels, naast dat je uberhaubt een fatsoenlijke buffer wilt hebben.
Als het toch na 2 weken terug komt kunnen ze het bedrag (of het grootste gedeelte) dan zelf niet 2 weken missen?
Als het antwoord daarop nee is (ivm risico) dan schuiven ze dat nu dus mooi op jou af... :X
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
Nu accepteren ze eindelijk hulp van familie die er meer verstand van heeft en als ik mijn steentje bij kan dragen om hun aan een koophuis i.p.v. huurhuis te helpen dan doe ik dat graag.
Misschien lees ik het verkeerd, maar dit klinkt wat tegenstrijdig. :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• marshallq
  • Niet online
@SmiGueL

Natuurlijk is spaargeld verstandig, alleen moeten eerst de mensen verstandig worden om erna de juiste weg te kunnen inslaan. Je wil niet weten wat hij tot op heden kwijt was aan zijn appartement. En zoals eerder aangegeven - nu ze eindelijk die weg zijn ingeslagen wil ik daar best een steentje aan bijdragen.

En nee dat lijkt me niet tegenstrijdig, ze verkopen hun appartement en zouden gaan huren, maar gezien die prijzen proberen ze nu toch iets te kopen.

Verder zijn er genoeg mensen die het niet krap hebben en dan heb je niet altijd de beste opties, iets met armoede zorgt sneller voor meer armoede. Als ik er zo voor kan zorgen dat ze erna 300 in plaats van 50 euro in de maand kunnen sparen dan neem ik die winst.

marshallq wijzigde deze reactie 12-12-2019 12:05 (8%)

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
[...]

De bank of BD niet nee. De gemiddelde particulier wel. En jij ook misschien ook wel want jij had dat geld ook blijkbaar niet liggen dus om dat 'kleine bedrag' even af te tikken.

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23-01 23:35

Zebby

Gamed

[...]

Schenken aan kinderen, zeker 18+, gelden hogere belastingvrije schenkingsbedragen, dus dat gaat helaas niet op voor TS. Broer/zus gaat onder de normale grens van 21xx euro.

@Rukapul De TS vraagt om een nette manier. Dit bedrag is wel degelijk hoog genoeg, want als jij dit zou lenen bij een financiële instelling mag je hier gewoon een aflossingstermijn en rente van toch enkele honderden euro's op aftikken.

En dit moet je dus ook doen. De rente mag je vervolgens weer terug schenken per jaar, dus gaat inderdaad nergens over, maar zet het wel allemaal op papier!

• SmiGueL
RodeStabilo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:20:
om dat 'kleine bedrag' even af te tikken.
*DropjesLover heeft het nooit een klein bedrag genoemd, dat was iemand anders. Hij reageerde alleen dat het voor de bank/BD een klein bedrag was.. ;)

SmiGueL wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:30 (13%)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• RodeStabilo
  • Niet online
SmiGueL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:30:
[...]

*DropjesLover heeft het nooit een klein bedrag genoemd, hij reageerde alleen maar dat het voor de bank/BD geen klein bedrag was. ;)
Ik kan wel lezen hoor. Vandaar ook het woord 'misschien'.

• Apiekool
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:21
Wij hebben van onze schoonouders 15k gekregen op onze bank en 2 weken later weer terug gekregen uit de overwaarde. Sterker nog, onze hypotheekadviseur beveelde het aan. Het scheelt namelijk ook geld bij de notaris, afsluitkosten, ed.

Trouwens, ligt het aan mij of zijn veel mensen hier behoorlijk wantrouwig. Ik snap dat zulke zaken wel eens mis gaan, maar van de keren dat het goed gaat zie of hoor je niets van.

Als TS daar gewoon veel vertrouwen in heeft, moet hij het gewoon doen.

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
T-Infinity schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:52:
Wat ik heb gedaan:
Indien je echt wilt uitlenen is dit het beste wat je kunt doen. Overigens zou ik je aanraden op z'n minst het gesprek aan te gaan over de overbruggingshypotheek.

Divide and conquer.

• Citroentjuh
Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:13:
Trouwens, ligt het aan mij of zijn veel mensen hier behoorlijk wantrouwig. Ik snap dat zulke zaken wel eens mis gaan, maar van de keren dat het goed gaat zie of hoor je niets van.
In het topic komen ook wel enige redenen naar voren om op zijn minst skeptisch te zijn (zus wordt geen mede-eigenaar, er is sprake van 'vriend' dus geen huwelijk ofzo, er waren kennelijk eerdere financiele zorgen). Sowieso enige mate van wantrouwen/voorzichtigheid lijkt me altijd geboden bij een bedrag van 13k.
Als TS daar gewoon veel vertrouwen in heeft, moet hij het gewoon doen.
Natuurlijk, maar hij vraagt hier toch om advies? Lijkt me logisch dat mensen dan ook hun vraagtekens/zorgen delen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:43

T-Infinity

Heen en weer....

Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:25:
[...]

[...]

Natuurlijk, maar hij vraagt hier toch om advies? Lijkt me logisch dat mensen dan ook hun vraagtekens/zorgen delen.
Hij vraagt om een specifiek (inhoudelijk) advies. Maar niet om al dit ongewenste advies. Je ziet dat vaak hier op tweakers. TS lijkt zich volkomen bewust van de risico's en geeft ook aan dat men zich hier verder geen zorgen over hoeft te maken.

• Apiekool
Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:25:
[...]

In het topic komen ook wel enige redenen naar voren om op zijn minst skeptisch te zijn (zus wordt geen mede-eigenaar, er is sprake van 'vriend' dus geen huwelijk ofzo, er waren kennelijk eerdere financiele zorgen). Sowieso enige mate van wantrouwen/voorzichtigheid lijkt me altijd geboden bij een bedrag van 13k.

[...]

Nouja, hij vraagt advies over de constructie, niet of zijn zwager wel te vertrouwen is :) Maar dit is natuurlijk een forum dus zorgen delen staat vrij.

• marshallq
  • Niet online
@T-Infinity / @Apiekool Voor beide reacties valt iets te zeggen en het extra advies is wat je van Nederlanders over het algemeen kan verwachten :)

Zelf hoop ik ten eerste dat ze het huis gaan krijgen, erna ben ik benieuwd of er inderdaad opties zijn voor een overbruggingshypotheek.

En indien ze overboden gaan worden speelt het hele scenario al niet meer want tegen die tijd hebben ze de 13K zelf al ontvangen.

• Drentenaar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22-01 14:25
Vergeet niet dat de notaris ook onderzoek doet naar de herkomst van geld en waarschijnlijk "iets" op papier wil zien'

• Apiekool
Drentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:50:
Vergeet niet dat de notaris ook onderzoek doet naar de herkomst van geld en waarschijnlijk "iets" op papier wil zien'
Nou, dat was bij ons niet het geval. De notaris interesseerde zich er niets voor, als het er maar was :)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:03:
[...]

Nou, dat was bij ons niet het geval. De notaris interesseerde zich er niets voor, als het er maar was :)
Ik kan dit beamen.

Bij ons zijn hier ook geen vragen over gesteld.

• Drentenaar
  • Laatst online: 22-01 14:25
[...]

edit: Hebben jullie voor de aankoop geld geleend van vrienden/familie? Anders krijg je er ook niks van te horen volgens mij.

Via: https://www.smartlegal.nl...oek-herkomst-gelden-wwft/

In het geval de koopsom van een woning (of waarborgsom) gedeeltelijk of volledig op de derdengeldenrekening wordt overgemaakt, is de notaris verplicht om te achterhalen waar het geld vandaan komt en of de bron een relatie heeft met de koper die de koopsom moet voldoen.

Drentenaar wijzigde deze reactie 12-12-2019 14:11 (10%)

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18:50
Wij moesten ook de herkomst van de middelen aantonen. Dit in het kader van de Wet te voorkoming van witwassen en terrorisme financiering (Wwtf).
Dit gaat met name om transacties boven de 10k volgens mij

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Bij mij deden ze daar niet moeilijk over, enkele tonnen over gemaakt maar omdat het van de rekeningen kwam van de personen die ondertekenden hebben ze verder geen vragen gesteld.

Hypotheekverstrekker deed wel enorm moeilijk, moesten ontzettend veel documentatie aanleveren. Wellicht omdat het genoeg was om de LTV onder de 50% te krijgen maar dan nog...

Tsurany wijzigde deze reactie 12-12-2019 15:06 (17%)

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 18:38
Bij mij zijn er dit jaar wel vragen over gesteld, maar dan door de hypotheekverstrekker. Hoe ik aan mijn eigen geld kwam.

• Apiekool
Drentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:09:
[...]

edit: Hebben jullie voor de aankoop geld geleend van vrienden/familie? Anders krijg je er ook niks van te horen volgens mij.
Wel van familie inderdaad. Voor zowel de 10% aanbetaling als de kosten koper. Totaal van net geen 40k, toch geen bedragen die je snel in je achterzak terug vindt. Maar geen woord van zowel de notaris als hypotheek verstrekker.

Achteraf, na het lezen van die artikelen, wel heel apart inderdaad.

• RodeStabilo
  • Niet online
Apart dat zoveel mensen van anderen moeten lenen om de kosten koper te financieren. Dat verbaasd me. Terwijl de regels juist aangescherpt zijn zodat mensen verplicht werden om eigen geld in te brengen. Blijkbaar is dat dus regelmatig eigen geld van anderen.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 12-12-2019 15:58 (6%)

• SmiGueL
Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:09:
Bij ons zijn hier ook geen vragen over gesteld.
Bij mij ging het ongeveer zo: De exacte bewoordingen weet ik uiteraard niet meer exact.

Notaris: "Ik moet je officieel vragen hoe je aan het geld komt"
Ik: "Werken/sparen.."
Notaris: "Ok, prima."

8)7 Echt; Wat een controle. 8)7

SmiGueL wijzigde deze reactie 12-12-2019 16:39 (9%)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Wuursj

want worst is al bezet

Bij mij mocht ik een poos geleden van 20k eigen geld 3 jaar afschriften spaarrekening laten zien om aan te tonen dat dit gelijkmatig is opgebouwd en er geen mogelijke onderhandse leningen met verplichtingen tussen zitten.
De enige oplossing toen was om het geld als schenking over te krijgen Met bewijzen en dan toch weer terug te betalen. Maar dan moet je a) de andere partij wel erg goed vertrouwen en b) krijg je misschien te maken met schenkbelasting (betaald door de schenker!), heen én weer. Als je het binnen korte tijd doet, kun je misschien wel de belastingdienst er buiten laten maar echt 100% legaal is dat niet.

Nu zat ik afgelopen weken in weer een soortgelijk traject en de adviseur zei dat het verklaren van herkomst verschilt per verstrekker. De een wil al van 5k weten waar het vandaan komt dmv afschriften terwijl de ander bij 90k (mijn geval) genoegen neemt met saldo's en eventueel jaaroverzichten.
Wel zijn ze volgens hem allemaal wat scherper geworden vanwege het witwas gebeuren.

De notaris vroeg bij mij nergens over maar is mij onduidelijk of hij wel op de hoogte was gesteld door de verstrekker.

Wuursj wijzigde deze reactie 12-12-2019 16:41 (25%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Qweridee
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 00:41
Ze zijn in ieder geval een stuk strenger geworden dan 8 jaar terug.

Wij hebben een overbruggingshypotheek genomen om het vrij te komen geld van verkoop woning te overbruggen. Heeft ons iets van 20 euro bruto gekost. Daarnaast moesten we ook nog aantonen dat we beide woonlasten konden dragen, mocht er onverhoopt toch een probleem komen met de verkoop van de woning. Deze was onder voorbehoud verkocht, maar zelfs na verloop ontbindende voorwaarden moesten we nog aantonen dat we voldoende spaargeld hadden.

Lening altijd op papier zetten, ookal is het maar voor een paar week. Als er toch ineens gevraagd wordt naar de herkomst, staat het ook direct op papier.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Wuursj

want worst is al bezet

Rukapul schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:
[..]Schenking heb je niets mee te maken omdat de totale rente nergens over gaat.
Volgens mij heb je twee keuzes als je het een beetje formeel wil doen:

1. Onderhandse lening. Dan heb je inderdaad niks te maken met schenking omdat de marktrente peanuts is voor zo'n klein bedrag en dus de 'gift' heel laag is. Maar de lener zou dit officieel moeten melden bij de krediet verstrekker want het is een financiële verplichting. Als deze ziet dat er inderdaad voldoende overwaarde vrij gaat komen, zou deze het prima kunnen vinden en dit zien als overbrugging van externe partij. Hij kan wel moeilijk doen als hij dit ziet als een lening met verplichting (maandlasten) in de toekomst met maandlasten of als er te weinig overbruggingsruimte is (schijnbaar niet het geval hier).

2. Schenken en dan later weer een schenking terug krijgen. Daar zou ik een verklaring van de gever voor moeten inleveren toen ik voor zo'n situatie stond. Maar dan krijg je in principe wel met schenking belasting te maken want 13k is meer dan het vrijgestelde bedrag en dat mag de gever (TS) aftikken. En dat bedrag ben je nog eens kwijt als het geld retour gaat. Dit kun je ontduiken als je dit binnen een kalenderjaar doet want dan heeft de belastingdienst er geen zich op maar dat is eigenlijk niet legaal. En als de persoon in kwestie de benen neemt, heb je het nafluiten want je hebt het officieel geschonken, met verklaring en al.

In beide gevallen zijn er uiteraard genoeg mogelijkheden om shortcuts te nemen, afhankelijk van hoe schimmig je het wil maken.

Resume: vraag de hypotheek verstrekker of die 13k uitlenen kan gezien worden als een onderhandse overbrugging dus zonder effect op leencapaciteit, stel een documentje op en klaar.

Wuursj wijzigde deze reactie 12-12-2019 17:01 (5%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18:50

Ardana

Moderator General Chat

Silent tears

T-Infinity schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:29:
[...]

Hij vraagt om een specifiek (inhoudelijk) advies. Maar niet om al dit ongewenste advies. Je ziet dat vaak hier op tweakers. TS lijkt zich volkomen bewust van de risico's en geeft ook aan dat men zich hier verder geen zorgen over hoeft te maken.
En toch is juist het onverwachte advies soms het beste. Daar zit soms juist een nieuw inzicht bij wat je niet verwacht had. Soms zoek je een oplossing in hoek X, maar heb je helemaal niet gekeken in hoek Y. Dan is het echt niet raar als mensen vragen "heb je gekeken in hoek Y?".

Note to self: being good is often more important than being right.

• Neallord
  • Laatst online: 13:36
Plot twist, dit is gewoon een topic om op te scheppen over opgebouwd vermogen. Ach ik mocht ook ooit 30K op de rekening hebben gehad. Word je trouwens niet gelukkig van. Geld waar je niet voor gewerkt hebt is in mijn optiek niet hetzelfde.

the more you know, the more you realize you don't know shit.

• Apiekool
RodeStabilo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:49:
Apart dat zoveel mensen van anderen moeten lenen om de kosten koper te financieren. Dat verbaasd me. Terwijl de regels juist aangescherpt zijn zodat mensen verplicht werden om eigen geld in te brengen. Blijkbaar is dat dus regelmatig eigen geld van anderen.
Nouja, vergeet niet dat het vaak in de overwaarde van je huis zit. Je kán dus zonder problemen een overbruggingshypotheek nemen. Als je het geld leent van bekenden is het echter goedkoper.

• marshallq
  • Niet online
De kogel is door de kerk, n.a.v. mijn (lees: jullie) advies gaan ze voor een overbruggingshypotheek. Merci beaucoup!

marshallq wijzigde deze reactie 13-12-2019 12:20 (7%)

• Martinusz
  • Nu online
marshallq schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:20:
De kogel is door de kerk, n.a.v. mijn (lees: jullie) advies gaan ze voor een overbruggingshypotheek. Merci beaucoup!
Meest logische oplossing in mijn ogen :) geen gedoe voor jou verder.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True