Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Als zijn zus gaat samenwonen(?) met die vent mag ik hopen dat het geen Nigeriaanse scammer isMarco1994 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:40:
Inhoudelijk kan ik hier geen bijdrage leveren. Echter door je verhaal gaan er bij mij alarmbellen af en klinkt dit als een potentieel verhaal voor een oplichtings serie à la Kees van der Spek. Ik hoop dat je die gene goed vertrouwd en goed doordacht hebt.
[ Voor 50% gewijzigd door NoepZor op 12-12-2019 08:42 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Rukapul schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:
Wat omslachtig. Dit soort kleine bedragen leen ik gewoon uit met 'lening voor X' in de overschrijving. Schenking heb je niets mee te maken omdat de totale rente nergens over gaat.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
13k is niet echt een bedrag waar een bank of belastingdienst wakker van ligt.Tazzios schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:41:
[...]
Stoer
![]()
maar totaal nutteloos en kleinerend.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Anoniem: 39993
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-12-2019 08:51 ]
Dat de bank er waarschijnlijk niet zo wakker van ligt neemt niet weg dat 13k een bedrag is waar de meeste mensen toch wel een béétje zekerheid voor terug willen bij het uitlenen.DropjesLover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:45:
[...]
13k is niet echt een bedrag waar een bank of belastingdienst wakker van ligt.
Ik heb ook zonder problemen 10k overgemaakt gekregen van m'n vader voor aanschaf nieuwe auto (ik wisselde van bedrijf, geen lease-auto meer maar wel 30k km/jaar rijden), en afbetaald in 14 maanden (500 per maand plus deel vakantiegeld).
Ticking away, the moments that make up a dull day
Het was ook geen sneer naar je, het siert je. Maar je zou niet de eerste zijn die op die manier beduveld wordt. Maar goed einde verhaal.marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:42:
Helder, bedankt voor de snelle info.
(en op vragen omtrent oplichting en/of omslachtigheid ga ik liever niet in, buiten het feit dat ik wil vermelden dat ik dit gewoon 'goed' wil doen)
Ik neem aan dat de hypotheek al rond is, dus dan zal dit geen invloed meer hebben. Maar het verbaasd mij ook ja, je moet volgens mij ook aantonen dat je over bepaalde spaarreserves beschikt om uberhaupt die kosten koper te kunnen betalen. En inderdaad, een overbruggingskrediet was handig geweest, daar zijn ze tenslotte voor. Ik zou dit soort dingen zelf niet onder vrienden/familie willen regelen.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:47:
Wanneer is de overdracht van dat huis? De geldverstrekker zal gaan piepen als er op de bankafschriften ineens een fors bedrag van een particulier bijgeschreven wordt. Als ze een beetje star zijn, dan stellen ze gewoon dat je een schuld hebt die niet is meegenomen in het hypotheektraject (en waar ze niet van op de hoogte waren) en dat ze daarom opnieuw willen beoordelen. Dat kost tijd en gaat een lager maximaal bedrag opleveren in dat geval.
Ik heb daar ook al eens gedoe over gehad. Uiteindelijk allemaal goedgekomen, maar dat ging zelfs om een veel lager bedrag en was nog in de tijd dat het allemaal net iets makkelijker was dan nu.
Waarom regelt hij niet gewoon een overbruggingskrediet bij zijn geldverstrekker? Kost iets meer, maar het risico is lager.
Dat dat goed is gegaan, is geen reden om het aan anderen te adviseren. Ik denk zelf ook dat de 'pakkans' minimaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen. Risico als fraudeur gezien te worden zou ik niet willen lopen.DropjesLover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:45:
[...]
Ik heb ook zonder problemen 10k overgemaakt gekregen van m'n vader voor aanschaf nieuwe auto (ik wisselde van bedrijf, geen lease-auto meer maar wel 30k km/jaar rijden), en afbetaald in 14 maanden (500 per maand plus deel vakantiegeld).
[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 12-12-2019 08:58 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat kan het zeker wel. De bank kent op deze manier het verhaal niet en ziet dit gewoon als een "schuld" die meegenomen had moeten worden in de berekeningen. Als de bank zoiets ziet op je afschriften, dan valt het onder hun zorgplicht om daar iets mee te doen.Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:51:
[...]
Ik neem aan dat de hypotheek al rond is, dus dan zal dit geen invloed meer hebben. Maar het verbaasd mij ook ja, je moet volgens mij ook aantonen dat je over bepaalde spaarreserves beschikt om uberhaupt die kosten koper te kunnen betalen. En inderdaad, een overbruggingskrediet was handig geweest, daar zijn ze tenslotte voor. Ik zou dit soort dingen zelf niet onder vrienden/familie willen regelen.
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 12-12-2019 09:04 ]
Dankjewel, dan ga ik het dus ook zo aanpakken.de Peer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:52:
Ik verbaas me er een beetje over dat velen hier aangeven dat je dit zo maar over kan maken en dat het dan niet als schenking gezien wordt. Dat was niet mijn conclusie na een uurtje googlen over hoe dit aan te pakken, en ik zou het risico ook niet willen nemen straks als fraudeur te boek te staan.
Toevallig zit ik in precies dezelfde situatie. Vergelijkbaar bedrag aan mijn zus geleend voor een paar maanden (dan komt de overwaarde uit haar huis vrij).
Wat ik heb gedaan:
Leenovereenkomst opgesteld (template van internet), 6% rente gerekend.
Ze zal mij in 2 overboekingen terug betalen: 1. aflossing. 2. rente.
De rente stort ik vervolgens terug (geen schenkbelasting verschuldigd).
[...]
Dat dat goed is gegaan, is geen reden om het aan anderen te adviseren. Ik denk zelf ook dat de 'pakkans' minimaal is, maar dat wil nog niet zeggen dat je het dan ook maar moet doen. Risico als fraudeur gezien te worden zou ik niet willen lopen.
Bedankt voor de tip. Ze hebben zo een gesprek met hun financieel adviseur en nemen dit hierin mee.Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:54:
Waarom niet een overbruggingshypotheek van 13K voor die 2 weken?
Kost hem aan rente geen drol...
[ Voor 15% gewijzigd door marshallq op 12-12-2019 09:07 ]
Maar als de hypotheekaanvraag als is afgerond hoe ziet de hypotheekverstrekker dan je afschriften? Die lever je alleen eenmalig bij de aanvraag in. Tenzij je natuurlijk bij je eigen bank je hypotheek hebt.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:59:
[...]
Dat kan het zeker wel. De bank kent op deze manier het verhaal niet en ziet dit gewoon als een "schuld" die meegenomen had moeten worden in de berekeningen. Als de bank zoiets ziet op je afschriften, dan valt het onder hun zorgplicht om daar iets mee te doen.
Als alles al goedgekeurd is en er alleen nog maar getekend hoeft te worden bij de notaris, zullen ze dat niet zien. Maar ik lees helemaal nergens dat dat het geval is. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de vriend van de zus van de TS nu nog bezig is om de financiering rond te krijgen en dat zijn aanvraag nog in behandeling is. Goede kans dat hem nog gevraagd gaat worden naar afschriften.Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:01:
[...]
Maar als de hypotheekaanvraag als is afgerond hoe ziet de hypotheekverstrekker dan je afschriften? Die lever je alleen eenmalig bij de aanvraag in. Tenzij je natuurlijk bij je eigen bank je hypotheek hebt.
Anoniem: 320788
Lekkere nutteloze aanname.
Indien ze in die 2 weken iets overkomt ben je blij als er wat zwart of wit staat.Anoniem: 320788 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:11:
[...]
Als mijn zus/of zwager het zou vragen zou ik het ook gewoon overmaken. (MITS de vertrouwensband goed is). Ik zou daar geen papierwerk en tijd aan verspillen.
[ Voor 16% gewijzigd door marshallq op 12-12-2019 09:19 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Als dat zo is zou ik helemaal al huiverig zijn om die 13k te lenen. Ik ging er vanuit dat alles al helemaal rond was, maar als er nog zoveel onzekerheden zijn is het wel een riskante lening. Vraag is ook of hij zijn appartement al daadwerkelijk verkocht heeft en dus weet dat hij die 13k eruit haalt of dat dat alleen een verwachting is.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:10:
[...]
Als alles al goedgekeurd is en er alleen nog maar getekend hoeft te worden bij de notaris, zullen ze dat niet zien. Maar ik lees helemaal nergens dat dat het geval is. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de vriend van de zus van de TS nu nog bezig is om de financiering rond te krijgen en dat zijn aanvraag nog in behandeling is. Goede kans dat hem nog gevraagd gaat worden naar afschriften.
Dankje, dit is iets waar ik zelf ook al rekening mee gehouden heb.Standeman schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:19:
Bedenk ook dat 1 januari vaak als peildatum gebruikt wordt door de belastingdienst. Geen idee of dat invloed gaat hebben, maar is misschien wat extra uitzoekwerk waard.
[ Voor 3% gewijzigd door marshallq op 12-12-2019 09:23 ]
Als ze die 13.000 euro overwaarde vast hebben staan, dan kunnen ze dat zo bespreken met de financieel adviseur, je leent 2 weken een overbruggingshypotheek tegen 2% rente en die wordt automatisch afgelost bij overdracht van eigen huis. 2% rente over 13K voor 2 weken....wat zou het zijn 2 tientjes?marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:59:
[...]
Dankjewel, dan ga ik het dus ook zo aanpakken.
[...]
Bedankt voor de tip. Ze hebben zo een gesprek met hun financieel adviseur en nemen dit hierin mee.
Overigens staat er zwart op wit dat ze die 13.000 euro krijgen vanuit hun oude hypotheekverstrekker.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 12-12-2019 09:24 ]
Dit dus ja. Je verwoord het wat bondiger en daardoor duidelijker dan ik zelf deed maar dit is ook precies mijn gedachte.Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
[...]
Als ze die 13.000 euro overwaarde vast hebben staan, dan kunnen ze dat zo bespreken met de financieel adviseur, je leent 2 weken een overbruggingshypotheek tegen 2% rente en die wordt automatisch afgelost bij overdracht van eigen huis. 2% rente over 13K voor 2 weken....wat zou het zijn 2 tientjes?
Ik zou ze daar op sturen en niet zelf gaan lopen klooien met je eigen geld lenen etc. maar die keuze moet je zelf maken.
Bekijk het anders: voor de vriend van de zus van de TS is het geen relatief laag bedrag. Het is een bedrag wat hij niet heeft. Dan is het ineens veel geld. Mijn zus zou ik waarschijnlijk zonder er over in te zitten 10k lenen om een verhuizing wat makkelijker te kunnen financieren. Maar (fictief) mijn broer misschien toch maar niet. En dat is dan niet alleen om mezelf te beschermen.Anoniem: 320788 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:11:
[...]
Lekkere nutteloze aanname.
Beter had je kunnen vragen hoe hij die opmerking bedoelde.
Het leen bedrag is relatief laag.
De rente die misgelopen gaat worden is ook laag.
De leentijd is kort.
En in box 3 maakt het geen verschil, geld is immers met 2 weken terug.
Als mijn zus/of zwager het zou vragen zou ik het ook gewoon overmaken. (MITS de vertrouwensband goed is). Ik zou daar geen papierwerk en tijd aan verspillen.
Dat absoluut. Een document opstellen met schuldbekentenis zou ik zeker aanraden, mocht er een kink in de kabel komen ergens.Wormaap schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:48:
[...]
Dat de bank er waarschijnlijk niet zo wakker van ligt neemt niet weg dat 13k een bedrag is waar de meeste mensen toch wel een béétje zekerheid voor terug willen bij het uitlenen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Nee hoor, ik zou erg verdrietig zijn en die 15k zou me gestolen kunnen worden wanneer mijn zusje en zwager iets overkomt...marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:17:
[...]
Indien ze in die 2 weken iets overkomt ben je blij als er wat zwart of wit staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 320788 op 12-12-2019 09:32 ]
Verbaasd mij meer dat velen de overbruggingshypotheek niet kentCitroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:24:
[...]
Dit dus ja. Je verwoord het wat bondiger en daardoor duidelijker dan ik zelf deed maar dit is ook precies mijn gedachte.
Dat is mooi. Maar als het nu allemaal zo goed zit en verantwoord is, dan moet het toch ook wel lukken voor ze om gewoon een overbrugginsgkrediet te regelen voor de k.k.?marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
[...]
En om toch even wat meer context te geven: ze hebben in het verleden een slechte/dure hypotheekvorm afgesloten en financieel slechte beslissingen gemaakt. Nu accepteren ze eindelijk hulp van familie die er meer verstand van heeft en als ik mijn steentje bij kan dragen om hun aan een koophuis i.p.v. huurhuis te helpen dan doe ik dat graag. Zeker aangezien ik nu ook zie al hun uitgaven eindelijk weloverwogen zijn (gebaseerd op vaste inkomsten, niet overuren, beter nadenken over wat ze daadwerkelijk nodig hebben, sparen voor noodgevallen).
Die zijn ook een jaar of tien niet gebruikt omdat er weinig overwaarde te overbruggen viel.Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:31:
[...]
Verbaasd mij meer dat velen de overbruggingshypotheek niet kent![]()
Als ze nog naar de financieel adviseur moeten gaan, mag ik hopen dat hij toch ook de vraag gaat stellen:
- is er overwaarde?
- Hoe ga je de overdrachtsbelasting betalen?
Er er sprake is van overwaarde vorige huis/appartement, dan zal die adviseur toch ook gewoon beginnen over de overbruggingshypotheek. Zo niet dan zal hij toch ook moeten zien hoe zij aan die 13K gaan komen, een "ja die leen ik van mijn zwager" zal vast niet voldoende zijn om akkoord mee te gaan.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wabbawabbawabbawabba
Dat was in mijn geval geen enkel probleem (alleen was het mijn pa in dit geval). Hypotheekverstrekker vond het ook prima.Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:31:
Er er sprake is van overwaarde vorige huis/appartement, dan zal die adviseur toch ook gewoon beginnen over de overbruggingshypotheek. Zo niet dan zal hij toch ook moeten zien hoe zij aan die 13K gaan komen, een "ja die leen ik van mijn zwager" zal vast niet voldoende zijn om akkoord mee te gaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 12-12-2019 10:21 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik neem aan dat dat wel op papier moest staan?Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:20:
[...]
Dat was in mijn geval geen enkel probleem (alleen was het mijn pa in dit geval). Hypotheekverstrekker vond het ook prima.
Overbruggingshyptoheek en klaarMoeilijk gedoe hier allemaal. Schuldverklaring maken en klaar.
[ Voor 23% gewijzigd door Martinusz op 12-12-2019 10:23 ]
Ja maar dat kost je zo 250 a 300 euro en dat is gewoon zonde geldMartinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:21:
Overbruggingshyptoheek en klaar0 zorgen voor iedere partij.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Apart, aan de andere kant heeft de hypotheekverstrekker op zich niet zoveel te maken met de overdrachtsbelasting, het is niet geld voor hun uiteraard.Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:24:
Bij mijn weten is er verder helemaal niet over gesproken. De vraag werd gesteld of een overbrugging nodig was en dat hebben wij afgewezen. Vrij snel daarna is het geld wel overgemaakt naar de notaris.
Hoezo? Als je het gewoon mee neemt in de totale plaatje van je financiering betaal je alleen rente,[...]
Ja maar dat kost je zo 250 a 300 euro en dat is gewoon zonde geld.
[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 12-12-2019 17:14 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Joey117 op 12-12-2019 10:49 ]
Het is niet of verdrietig zijn om je zus/zwager, of blij zijn dat die 15k op papier goed geregeld is. Dat kan beiden tegelijkertijd, en zeker op de lange termijn lijkt meAnoniem: 320788 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:28:
[...]
Nee hoor, ik zou erg verdrietig zijn en die 15k zou me gestolen kunnen worden wanneer mijn zusje en zwager iets overkomt...
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
ja het is ook geen slecht idee om ze een schuldbekentenis te laten tekenen.LankHoar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:52:
[...]
Het is niet of verdrietig zijn om je zus/zwager, of blij zijn dat die 15k op papier goed geregeld is. Dat kan beiden tegelijkertijd, en zeker op de lange termijn lijkt me
[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 12-12-2019 17:15 ]
Gaat ze er wel wonen dan? Als ze 0,0 input in het huis heeft, heeft ze 0,0 recht he. Ik zou geen 13k overmaken aan de vriend van je zus als ze geen eigenaar gaat worden. Laat die gast z'n eigen familie maar aanspreken.marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:25:
De tip van overbruggingshypotheek heb ik inmiddels doorgespeeld. Mijn zus is overigens niet betrokken bij de aankoop van het huis.
Ey!! Macarena \o/
Dus hij koopt de woning zelf? Alles komt op zijn naam te staan?marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:25:
De tip van overbruggingshypotheek heb ik inmiddels doorgespeeld. Mijn zus is overigens niet betrokken bij de aankoop van het huis.
Daar gaan toch wel wat rode vlaggen omhoog, wat is het plan qua samen wonen?marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 11:25:
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
[ Voor 8% gewijzigd door BastaRhymez op 12-12-2019 11:42 ]
Nog geen €10 bruto... Dus wss €6 netto aan rente.Martinusz schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:23:
Als ze die 13.000 euro overwaarde vast hebben staan, dan kunnen ze dat zo bespreken met de financieel adviseur, je leent 2 weken een overbruggingshypotheek tegen 2% rente en die wordt automatisch afgelost bij overdracht van eigen huis. 2% rente over 13K voor 2 weken....wat zou het zijn 2 tientjes?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Misschien lees ik het verkeerd, maar dit klinkt wat tegenstrijdig.marshallq schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:22:
Nu accepteren ze eindelijk hulp van familie die er meer verstand van heeft en als ik mijn steentje bij kan dragen om hun aan een koophuis i.p.v. huurhuis te helpen dan doe ik dat graag.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
[ Voor 8% gewijzigd door marshallq op 12-12-2019 12:05 ]
De bank of BD niet nee. De gemiddelde particulier wel. En jij ook misschien ook wel want jij had dat geld ook blijkbaar niet liggen dus om dat 'kleine bedrag' even af te tikken.DropjesLover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:45:
[...]
Schenken aan kinderen, zeker 18+, gelden hogere belastingvrije schenkingsbedragen, dus dat gaat helaas niet op voor TS. Broer/zus gaat onder de normale grens van 21xx euro.DropjesLover schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:45:
[...]
*DropjesLover heeft het nooit een klein bedrag genoemd, dat was iemand anders. Hij reageerde alleen dat het voor de bank/BD een klein bedrag was..RodeStabilo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:20:
om dat 'kleine bedrag' even af te tikken.
[ Voor 13% gewijzigd door SmiGueL op 12-12-2019 14:30 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Ik kan wel lezen hoor. Vandaar ook het woord 'misschien'.SmiGueL schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:30:
[...]
*DropjesLover heeft het nooit een klein bedrag genoemd, hij reageerde alleen maar dat het voor de bank/BD geen klein bedrag was.
Indien je echt wilt uitlenen is dit het beste wat je kunt doen. Overigens zou ik je aanraden op z'n minst het gesprek aan te gaan over de overbruggingshypotheek.de Peer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:52:
Wat ik heb gedaan:
Leenovereenkomst opgesteld (template van internet), 6% rente gerekend.
Ze zal mij in 2 overboekingen terug betalen: 1. aflossing. 2. rente.
De rente stort ik vervolgens terug (geen schenkbelasting verschuldigd).
Divide and conquer.
In het topic komen ook wel enige redenen naar voren om op zijn minst skeptisch te zijn (zus wordt geen mede-eigenaar, er is sprake van 'vriend' dus geen huwelijk ofzo, er waren kennelijk eerdere financiele zorgen). Sowieso enige mate van wantrouwen/voorzichtigheid lijkt me altijd geboden bij een bedrag van 13k.Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:13:
Trouwens, ligt het aan mij of zijn veel mensen hier behoorlijk wantrouwig. Ik snap dat zulke zaken wel eens mis gaan, maar van de keren dat het goed gaat zie of hoor je niets van.
Natuurlijk, maar hij vraagt hier toch om advies? Lijkt me logisch dat mensen dan ook hun vraagtekens/zorgen delen.Als TS daar gewoon veel vertrouwen in heeft, moet hij het gewoon doen.
Hij vraagt om een specifiek (inhoudelijk) advies. Maar niet om al dit ongewenste advies. Je ziet dat vaak hier op tweakers. TS lijkt zich volkomen bewust van de risico's en geeft ook aan dat men zich hier verder geen zorgen over hoeft te maken.Citroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:25:
[...]
[...]
Natuurlijk, maar hij vraagt hier toch om advies? Lijkt me logisch dat mensen dan ook hun vraagtekens/zorgen delen.
Nouja, hij vraagt advies over de constructie, niet of zijn zwager wel te vertrouwen isCitroentjuh schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:25:
[...]
In het topic komen ook wel enige redenen naar voren om op zijn minst skeptisch te zijn (zus wordt geen mede-eigenaar, er is sprake van 'vriend' dus geen huwelijk ofzo, er waren kennelijk eerdere financiele zorgen). Sowieso enige mate van wantrouwen/voorzichtigheid lijkt me altijd geboden bij een bedrag van 13k.
[...]
Natuurlijk, maar hij vraagt hier toch om advies? Lijkt me logisch dat mensen dan ook hun vraagtekens/zorgen delen.
Nou, dat was bij ons niet het geval. De notaris interesseerde zich er niets voor, als het er maar wasDrentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:50:
Vergeet niet dat de notaris ook onderzoek doet naar de herkomst van geld en waarschijnlijk "iets" op papier wil zien'
Ik kan dit beamen.Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:03:
[...]
Nou, dat was bij ons niet het geval. De notaris interesseerde zich er niets voor, als het er maar was
edit: Hebben jullie voor de aankoop geld geleend van vrienden/familie? Anders krijg je er ook niks van te horen volgens mij.Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:03:
[...]
Nou, dat was bij ons niet het geval. De notaris interesseerde zich er niets voor, als het er maar was
[ Voor 10% gewijzigd door Drentenaar op 12-12-2019 14:11 ]
Wij moesten ook de herkomst van de middelen aantonen. Dit in het kader van de Wet te voorkoming van witwassen en terrorisme financiering (Wwtf).Drentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:50:
Vergeet niet dat de notaris ook onderzoek doet naar de herkomst van geld en waarschijnlijk "iets" op papier wil zien'
Bij mij deden ze daar niet moeilijk over, enkele tonnen over gemaakt maar omdat het van de rekeningen kwam van de personen die ondertekenden hebben ze verder geen vragen gesteld.Drentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:50:
[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 12-12-2019 15:06 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Bij mij zijn er dit jaar wel vragen over gesteld, maar dan door de hypotheekverstrekker. Hoe ik aan mijn eigen geld kwam.Apiekool schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:03:
Wel van familie inderdaad. Voor zowel de 10% aanbetaling als de kosten koper. Totaal van net geen 40k, toch geen bedragen die je snel in je achterzak terug vindt. Maar geen woord van zowel de notaris als hypotheek verstrekker.Drentenaar schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:09:
[...]
edit: Hebben jullie voor de aankoop geld geleend van vrienden/familie? Anders krijg je er ook niks van te horen volgens mij.
[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 12-12-2019 15:58 ]
Bij mij ging het ongeveer zo: De exacte bewoordingen weet ik uiteraard niet meer exact.Glashelder schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:09:
Bij ons zijn hier ook geen vragen over gesteld.
[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 12-12-2019 16:39 ]
[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2019 16:41 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
Volgens mij heb je twee keuzes als je het een beetje formeel wil doen:Rukapul schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:38:
[..]Schenking heb je niets mee te maken omdat de totale rente nergens over gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 12-12-2019 17:01 ]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
En toch is juist het onverwachte advies soms het beste. Daar zit soms juist een nieuw inzicht bij wat je niet verwacht had. Soms zoek je een oplossing in hoek X, maar heb je helemaal niet gekeken in hoek Y. Dan is het echt niet raar als mensen vragen "heb je gekeken in hoek Y?".de Peer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:29:
[...]
Hij vraagt om een specifiek (inhoudelijk) advies. Maar niet om al dit ongewenste advies. Je ziet dat vaak hier op tweakers. TS lijkt zich volkomen bewust van de risico's en geeft ook aan dat men zich hier verder geen zorgen over hoeft te maken.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Anoniem: 669783
Nouja, vergeet niet dat het vaak in de overwaarde van je huis zit. Je kán dus zonder problemen een overbruggingshypotheek nemen. Als je het geld leent van bekenden is het echter goedkoper.RodeStabilo schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:49:
Apart dat zoveel mensen van anderen moeten lenen om de kosten koper te financieren. Dat verbaasd me. Terwijl de regels juist aangescherpt zijn zodat mensen verplicht werden om eigen geld in te brengen. Blijkbaar is dat dus regelmatig eigen geld van anderen.
[ Voor 7% gewijzigd door marshallq op 13-12-2019 12:20 ]
Meest logische oplossing in mijn ogenmarshallq schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 12:20:
De kogel is door de kerk, n.a.v. mijn (lees: jullie) advies gaan ze voor een overbruggingshypotheek. Merci beaucoup!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq