Audio in verschillende zones

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Symyr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 14:33
Ik zoek een?
Speaker die ik kan gebruiken in een surround setup maar eventueel ook kan gebruiken als aparte radio (of bluetooth speaker) die ik kan meenemen als ik ergens muziek nodig heb. EDIT: Ontdekt dat ik een subwoofer ook nodig ga hebben.

Wat is je budget?
Rond de 600 euro

Welke apparatuur heb je al?
Op dit moment is er een panasonic surround systeem in de woonkamer (sc-BTT590) en in de keuken zijn er 2 kleine Canton speakers.

Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Muziek af spelen op alle boxen tegelijk zodat er 1 geheel kan zijn maar ook surround enkel op de panasonic boxen (zoals het nu is) en enkel muziek op de boxen in de keuken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden. Aan bluetooth speakers geen gebrek zo vind ik er veel maar ik heb geen idee hoe ik zo een speaker kan integreren in een totale setup. Ik vermoed dat er nog een extra apparaat tussen moet maar ik ben een totale leek op audio gebied dus geen idee hoe of wat.

Welke vragen heb je hier nog over?
De boxen in de keuken waren aangesloten op een radio'tje in het tv-meubel dat zijn signaal via coax ontving, dus sinds telenet het radio signaal op de coax kabel gedeactiveerd heeft is er geen muziek meer. De kabels van de boxen komen uit in het tv-meubel waarin de panasonic staat die het surround systeem aanstuurt. Ik heb nog snel een schets gemaakt in paint om de situatie te tonen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/654521102617542674/654523329771733002/Woonkamer_Audio_mini.png

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:35
Jij zoekt naar iets als een HEOS oplossing. Speakers die individueel aangesproken kunnen worden middels BT (en dus ook draagbaar gebruikt kunnen worden), maar ook in een surround opstelling kunnen werken. Sonos heeft zoiets ook wel. Een hele HEOS / Sonos opstelling is veel duurder dan € 300.

Het probleem bij jou is je surround systeem en de wijze hoe de speakers worden aangestuurd verwacht ik. Hoe zijn de speakers aangesloten? Fungeert de subwoofer ook als versterker voor de overige speakers? Ik denk namelijk niet dat jouw surround setup een draagbare/draadloze speaker aan kan spreken. Een Denon X1400/1500 is bijvoorbeeld in staat om HEOS speakers aan te sturen, maar ook normale speakers. Zo'n receiver kost je € 300 en dan moet je nog naar een HEOS speaker kijken, die ook wel € 200 gaat kosten.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Andere optie is een Sonos Connect te kopen. Die kun je optisch aansluiten aan het Panasonic setje. In de keuken een losse Sonos speaker en je hebt wat je wil bereiken. Er zijn ook concurrerende system van bijvoorbeeld Heos en Bluesound. Probleem zal wel het budget zijn want dit gaat je met € 300 niet lukken.

• Symyr
Wel die schatting van 300 euro was enkel voor de losse speaker aangezien ik verwachte dat ik geen goedkoop model ging kunnen kopen als het al die dingen moest doen. Het blijft een schatting als ik iets extra moet aanschaffen is het logisch dat ik meer moet uitgeven.

Ik heb een foto gevonden van de achterkant van de sc-btt590 en even vergeleken met hoe het hier aangsloten is. Op dit moment zijn de volgende poorten nog vrij van links naar rechts: usb poort boven ethernet, HDMI2, Digital Audio, de witte, rode en gele connectors en die grote aan de rechterkant (denk scart niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
HEOS is enkel voor Denon toestellen volgens dat ik kan vinden? Wil dat zeggen dat enkel Denon een soort multiroom audio mogelijkheid heeft?
En misschien een domme vraag maar wat is de volgorde van aansluiten bij zo een receiver? Blijven de boxen aangesloten op de blurayspeler of moet ik dan alle boxen op de receiver aansluiten?

• Symyr
Heb gekeken naar Sonos Connect en Bluesound, lijken me niet direct toepasbaar omdat ik mijn huidige boxen precies niet kan verbinden? Kan altijd zijn dat ik iets gemist heb.

Dan lijkt me Denon met hun Heos systeem het best omdat ik daar volgens de uitleg op de website een wireless speaker kan mee verbinden terwijl ik mijn bestaande speakers kan verbinden. Alleen weet ik nu nog niet hoe ik de blurayspeler (de huidige ingenomen slots heb ik een rood vlak opgezet) dan kan verbinden met de denon. Verbind ik enkel de bluray via die hdmi2 poort naar de receiver (neem aan dat het niet uitmaakt welke hdmi poort hier?), de 2 boxen van de keuken en anders niks? Moet ik al mijn boxen rechtstreeks op de receiver steken en dan een hdmi naar de bluray en digibox?

Voor de duidelijkheid op dit moment is de aansluitingsvolgorde TV --HDMI> bluray (dit stuurt de surround op dit moment aan) --HDMI> Digibox

Voor mensen die er iets van kennen is het misschien duidelijk maar ik heb nog nooit een receiver bekeken dus nogmaals sorry als het een domme vraag is, in ieder geval wel bedankt voor het lezen (en het antwoord :) )

[ Voor 17% gewijzigd door Symyr op 19-12-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Denon (ook Marantz) combineren het aansluiten van normale bedrade speakers met draadloze speakers door de HEOS techniek. Je speakers sluit je met speakerdraad direct aan op een denon of marantz receiver. Ik weet niet hoe je panasonic speakers zijn aangesloten. Ik verwacht op de subwoofer met normaal speakerdraad? Check dat nog even. Kan ook zijn dat dergelijke setjes speciale voor die set ontwikkelde aansluitingen hebben. Dan kun je die speakers mss niet aansluiten op een receiver.

Een heos speaker kun je dan draadloos verbinden met een denon of marantz receiver.

Je sluit alle apparaten die geluid en beeld moeten doorsturen aan op de HDMI in poorten van een receiver. En vanaf de hdmi out een kabel naar je tv voor het beeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Hulleman op 20-12-2019 08:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ah ok dus als apparaten geluid en beeld moeten doorgeven aan de receiver en dan naar de tv neem ik aan dat de surround speakers gewoon op de bluray aangesloten mogen blijven?
Nu gaat digibox naar bluray en dan tv, met receiver word het digibox naar receiver voor beeld, bluray naar receiver voor geluid en dan van receiver naar tv zodat het beeld en geluid gelijk lopen. Of werkt het enkel maar als de boxen rechtstreeks op de receiver zitten?

Ik heb foto's gevonden online van hoe de aansluitingen zijn, foto 1 & foto 2 .

En als ze niet mogen blijven zitten in de bluray (of er werkt iets niet) neem ik aan dat ik gewoon de connectors nog kan afknippen en dan verbinden met de receiver? Het blijft dezelfde speakerdraad denk ik dan.

En voor wireless speaker moet ik gewoon opletten dat het een HEOS speaker is, moet lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Ik heb nu nog 1 vraag, blijkbaar heb ik het toch wat mis bekeken van wireless speaker. Ik zag op de denon site de home reeks staan maar deze zijn blijkbaar nog niet te koop. Bij hifiklubben.nl wel een heos 3 hs2 draadloze speaker gevonden maar vind het raar dat het 1 van de weinige is precies. Zijn er andere wireless speakers die daarmee compatible zijn? De reden dat ik het vraag is omdat ik in de pricewatch er niet op kan filteren.

Van receiver lijkt de X2600H DAB best denk ik omdat het FM signaal tenslotte op de coax uitgeschakeld is bij telenet en dan heeft het geen nut om een model te nemen met FM via coax en liever 1 waar al DAB inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Symyr schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 21:23:
Ah ok dus als apparaten geluid en beeld moeten doorgeven aan de receiver en dan naar de tv neem ik aan dat de surround speakers gewoon op de bluray aangesloten mogen blijven?

En als ze niet mogen blijven zitten in de bluray (of er werkt iets niet) neem ik aan dat ik gewoon de connectors nog kan afknippen en dan verbinden met de receiver? Het blijft dezelfde speakerdraad denk ik dan.
De speakers aansluiten op de receiver en niet op de bluray. Je kunt het speakerdraad vanuit de bluray gewoon loskoppelen en in de speakerterminals van je receiver stoppen. Je moet het zo zien. De speakers sluit je aan op de speakerterminals van de receiver (die dingen met rode en zwarte schroefdoppen). Alle apparatuur die je gebruikt om media mee af te spelen (settop box, blu-ray, media speler, console etc) sluit je via HDMI aan op de HDMI in poorten van de receiver. De HDMI out van de receiver gaat rechtstreeks naar de tv.
Symyr schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 01:35:
Ik heb nu nog 1 vraag, blijkbaar heb ik het toch wat mis bekeken van wireless speaker. Ik zag op de denon site de home reeks staan maar deze zijn blijkbaar nog niet te koop. Bij hifiklubben.nl wel een heos 3 hs2 draadloze speaker gevonden maar vind het raar dat het 1 van de weinige is precies. Zijn er andere wireless speakers die daarmee compatible zijn? De reden dat ik het vraag is omdat ik in de pricewatch er niet op kan filteren.

Van receiver lijkt de X2600H DAB best denk ik omdat het FM signaal tenslotte op de coax uitgeschakeld is bij telenet en dan heeft het geen nut om een model te nemen met FM via coax en liever 1 waar al DAB inzit.
Je vraag snap ik niet helemaal. Je vindt dat er weinig HEOS speakers zijn? Dat klopt. Ik denk niet dat andere draadloze speakers zomaar aan te sluiten zijn op je receiver en dan doen wat jij verwacht. Namelijk meespelen in een surround opstelling en ook los als BT speaker te gebruiken.

Idd één met DAB+ nemen. Aan de andere kant, ik heb radio via de settop box van mijn tv provider. Daar komt ook geen coax bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Wel ik heb nu de Denon X2600H DAB staan, al eens uitgepakt. Zal wel moeten lukken denk ik om te installeren, niet zoveel videos online te vinden die echt uitleggen en tonen hoe het moet. Blijkbaar is het voor velen heel simpel dus ik hoop dat ik het morgen of zondag eens kan installeren. De install wizard zou blijkbaar heel handig moeten zijn.

Nog eens bedankt voor alle responses en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Gisteren eens de Denon geinstalleerd en ik dacht dat ik een paar dingen kon noteren voor anderen die dit misschien eens willen doen en ik vond het wel handig om te weten.

De speakers (front, surround & center) geen probleem was snel en vrij eenvoudig (hoewel de kabel die indertijd gebruikt was blijkbaar nogal van twijfelachtige kwaliteit is) gewoon kabel afknippen/strippen waar nodig en als je plugs hebt, daarin steken en aanschroeven. Blijkbaar kan je ook zonder zo plugs je kabels aansluiten bij dit model, geen idee welke methode beter is maar ik heb de tulpplugs nu dus heb ze maar gebruikt.

Een subwoofer die met speakerdraad aangesluiten is, is blijkbaar een passieve woofer, wist niet dat er verschil was (in type woofers) en in deze situatie is het voorlopig een probleem. Want ik had op de speakerdraad al de tulpplugs aangesloten (geen drama maar wel een verrasing voor mij) en blijkbaar kan je op de Denon woofers niet met speakerdraad (of die plugs aansluiten) blijkbaar is dat met een soort coax kabel? RCA kabel volgens dat ik kan vinden? In mijn situatie is de woofer indertijd ingebouwd in een kastje waar die niet zomaar uitkan zonder het kastje kapot te doen (ja ik was er indertijd tegen maar had toen nog niks te zeggen helaas :p ) dus op dit moment kan ik nog niet zien of er een RCA aansluiting op de woofer is.

De setup utility als je de Denon opstart is vrij simpel te volgen en zeer duidelijk dus ik denk niet dat mensen daar problemen mee gaan hebben.

Nu heb ik zelf wel nog een paar vragen:
1. Hoe erg is het dat de speakerdraad nogal dun is? En ik bedoel het lijkt minder dan 1mm met een dunne mantel, effe nog snel een foto van gevonden.
EDIT: Ik ga gewoon de kabel vervangen dat lijkt me het slimst om later nog mogelijk problemen te vermijden.

2. Welke subwoofer raden jullie aan? Ik heb al eens rondgekeken en de prijzen voor degelijke lijken rond de 300 euro te liggen? Het zou gebruikt worden voor tv, films en muziek.

[ Voor 8% gewijzigd door Symyr op 17-01-2020 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Even in de pricewatch zitten piepen voor een subwoofer die in de living zou passen. Volgens wat anderen al aangevraagd hebben in het verleden zouden volgende woofers wel goed zijn? De Jamo sub 210 & de Klipsch r-8sw lijken het meest aangeraden te worden? Ik heb wel geen idee hoe goed die met de panasonic scc-btt590 speakers samengaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symyr
Nog even een update zodat als iemand anders dit ook wil proberen dan weten ze tenminste hoe het voorlopig is.

Op dit moment heb ik voor de duidelijkheid nog geen draadloze speaker toegevoegd aan het systeem.

Dus er is nu een Denon receiver waar mijn huidige 5.1 op aangesloten is, werkt prima, opmerking voor mensen die een all in one systeem gekocht hebben, als je een passieve subwoofer hebt (gewone speakerdraad= passieve subwoofer, rca-kabel (lijkt op coax) = actieve subwoofer) dan ga je of een soort plaat moeten kopen en je subwoofer modificeren (zie de forums hoe mensen dat doen) of een andere subwoofer kopen (ik kon ook nog mijn subwoofer op het oud systeem aangesloten laten en dan iedere keer dat systeem mee opstarten maar leek me stom om een extra apparaat aan te zetten puur voor de subwoofer).

En dan voor het multiroom gedeelte, heb ik nog 2 boxen in de keuken. Vroeger werden die door een amp gepowered die radio gaf over coax, via een 2x male naar 2x male rca kabel heb ik de oude amp gekoppeld aan de receiver. Dan heb ik moeten zoeken in de instellingen, voorlopig vind ik het makkelijkst om te doen via de app maar het klinkt wel goed.

Omdat de receiver in een kast staat heb ik ook nog een infrarood verlenger gekocht, iets waar ik niet op gelet heb bij het kopen, is het bereik van de verlenger. Onze zetel staat net op de rand van het bereik van de verlenger, geen dealbreaker natuurlijk maar in de toekomst zou ik toch een beter model kopen.

Receiver - Denon AVR-2600H DAB 488 (achteraf bezien was de non DAB versie ook goed geweest)
Subwoofer - Jamo Sub 210 175
2xmale 2xmale RCA kabel - valueline 3.50
Infrarood verlenger - goodlux 16.50 (kon ook voor 3 euro van aliexpress maar dan ging de levering een maand duren en ik wilde zo lang niet wachten)

Totaal prijs voorlopig is dus 683 euro. Best te doen voor een surround systeem dat nu pakken beter klinkt dan het ooit gedaan heeft. Of ik nog een draadloze speaker erbij koop valt nog te zien, hangt af van mijn ouders of ze het nu nog nodig vinden.
Pagina: 1