Toon posts:

Waarom MPEG kaart bij DVDspeler?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik een mpeg kaart of een decoderkaart bij een dvd speler moeten kopen? wat heeft het voor effect, en is het een groot probleem als je het niet koopt?

muchos gracias

Verwijderd

Het is geen groot probleem maar als je geen Tv-out op je videokaart hebt is een Mpeg kaart wel verrekte handig!

• bonceng
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Als je snelle pecee hebt, dan kan je 't softwarematig doen. Qua beeldkwaliteit merk je bijna niks van.
Zo'n kaart is alleen goed voor als je pecee 't niet trekt om 'm softwarematig te bekijken. Hij ontlast je cpu nml.

specs

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:11
hoe krijg ik het beeld van mijn dvd speler het beste op de tv? gewoon via de tv-out? maar dan heb ik geen dvd kwaliteit neem ik aan

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Topicstarter
heb duron 800 met 512 mb geheugen en MSI k7t pro mobootje...... en een tering videokaart.. Diamond Stealth III 32mb.

moet het lukken zonder kaart?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

4POX

Everybody is wired

Op woensdag 01 augustus 2001 21:55 schreef The_YellowDog het volgende:
heb duron 800 met 512 mb geheugen en MSI k7t pro mobootje...... en een tering videokaart.. Diamond Stealth III 32mb.

In die S3 chip zit al een goede DVD support ... Download eens van madunion eens dat DVD testprogramma

www.madunion.com

AKA Rinkel weblog

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:17

Wildfire

Joy to the world!

Er is toch wel verschil tussen TV-output en de output van een speciale DVD-decoder kaart. Een DVD-decoder kaart levert veel betere kwaliteit, veel scherper beeld. Tenminste, dat is mijn ervaring...

(TV-output of GF2GTS, DVD-Decoder Creative DXR3)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• bonceng
  • Niet online
Op woensdag 01 augustus 2001 21:55 schreef The_YellowDog het volgende:

Ongetwijfeld.
Op woensdag 01 augustus 2001 22:08 schreef Brian Dickens het volgende:
Er is toch wel verschil tussen TV-output en de output van een speciale DVD-decoder kaart. Een DVD-decoder kaart levert veel betere kwaliteit, veel scherper beeld. Tenminste, dat is mijn ervaring...

(TV-output of GF2GTS, DVD-Decoder Creative DXR3)
Met een goede videokaart zoals ATI zou je niks van merken denk ik.
Zelf had ik Diamond Viper II. Qua beeldkwaliteit vind ik 't netjes. Ik kon geen of amper verschil zien met een hollywood decoder kaart die in de pecee van me zwager zit.

specs

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 04:00
Op woensdag 01 augustus 2001 22:04 schreef 4POX het volgende:

[..]

In die S3 chip zit al een goede DVD support ... Download eens van madunion eens dat DVD testprogramma

www.madunion.com
DVD testprogramma :?

Hoe heet dat proggie ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een Creative DXR3 mpeg decoder erin zitten en het verschil tussen hardwarematig via mijn Mpeg kaart op hardwarematig via mijn videochipset (GF2MX 64MB) is toch wel duidelijk zichtbaar als je let op bijvoorbeeld de scherpte van de lijnen en dergelijke. Ook is het makkelijk als je geen tv-out hebt of 3 cdromspelers en op alle cd audio wilt hebben :)

Verwijderd

plus dat het je processor niet zoveel belast

dus als je vriendin een zwijmel dvd wil kijken, kun jij gewoon nog internetten :7

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 22:34 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

DVD testprogramma :?

Hoe heet dat proggie ?
Video 2000. Is ook niet zo moeilijk te bedenken als je naar "products" gaat. :)

• bonceng
  • Niet online
Op donderdag 02 augustus 2001 00:06 schreef terw_dan het volgende:
Ik heb zelf een Creative DXR3 mpeg decoder erin zitten en het verschil tussen hardwarematig via mijn Mpeg kaart op hardwarematig via mijn videochipset (GF2MX 64MB) is toch wel duidelijk zichtbaar als je let op bijvoorbeeld de scherpte van de lijnen en dergelijke. Ook is het makkelijk als je geen tv-out hebt of 3 cdromspelers en op alle cd audio wilt hebben :)
Geforce staat bekend om zijn 3D snelheid, niet om zijn beeldkwaliteit jammer genoeg. Daarvoor moet je bij ATI zijn.

specs

Verwijderd

Op woensdag 01 augustus 2001 21:51 schreef skinhead het volgende:
hoe krijg ik het beeld van mijn dvd speler het beste op de tv? gewoon via de tv-out? maar dan heb ik geen dvd kwaliteit neem ik aan
Met een Mpeg kaartje zoals de Hollywood + haal je veel betere kwalieteit op je TV dan met welke andere TV-out dan ook, mischien dat die dingen van Matrox erbij in de buurt kunnen komen....

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:03
De reden dat de tv-out beter is op een mpeg kaart dan op je videokaart heeft een aantal redenen:
1. resolutie
NTSC = 720x480, PAL = 720x576. Er zijn geen pc resoluties die aan deze norm voldoen.
Er moet dus gescaled worden en je krijgt nooit volledig beeld.
2. Refreshrate
NTSC = 60 hz, PAL = 50 hz beide interlaced. PC kan wel 60 hz, maar noninterlaced.
3. Kwaliteit
De kwaliteit van de video encoder op je videokaart is meestal niet zo erg goed (ATI heeft wel vaan goeie encoders).

Bij een dvdkaart word de opgeslagen PAL/NTSC mpeg2 stream gedecodeerd en direct naar de video encoder gestuurd. Dus het komt er perfect uit, geen scaling etc. Bovendien als je een breedbeeld hebt wil je je dvd's anamorphisch bekijken (meer beeldlijnen), en ik ken nog geen PC software die dat doet/kan.

PC is prima voor het kijken van DVD's, mits je NIET de tv-out gebruikt. Als je bijvoorbeeld een projector hebt kan je progressive scan dvd bekijken. Dit houdt in dat de 25 (pal) of 24 (film ntsc) fps weer gecontrueerd worden en dit geeft een veel cinematischer effect. Hiervoor gebruik je je VGA uitgang met een refreshrate van 72 of 75 Hz (beeldjes 3x herhaalt) en een hogere resolutie (moet wel gescaled worden, maar je hebt wel volledig beeld).

*just my 2 cents*

[edit fps -> hz (het was vroeg)]

Coïtus ergo sum

• bonceng
  • Niet online
PAL is opgebouwd uit 625 lijnen, waarvan 576 effectief en NTSC 525 lijnen (487 effectief).

Dat is ook de reden waarom men afraadt met divx'en een resolutie te nemen die groter is dan 576 lijnen. Tenminste, als je 'm op je tevee wilt rerouten om te bekijken.

oh, nog ff iets anders...tis 50 Hz, niet 50 fps (omdat 't interlaced is krijg je dan 25 beelden per sec).

specs

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-03 09:28
Move > AV

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1