Midtoner hapert soms of doet het even helemaal niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09-2020
Harman Kardon Citation Twenty One en Twenty Two luidspreker Infinity Kappa 7

2e handse luidsprekers gekocht. Infinity RS 4000. het probleem is er nog.
Ik dacht dat mijn Polydome van de kappa was overleden, kennelijk is er wat anders aan de hand
Rechter kanaal op linker speaker gezet, het probleem verplaatst zich naar links.
De aansluitingen van de twenty Two zijn niet heel gangbaar. Grote doppen die je met de kabel erin schroeft.
Hoe kan het dat alleen mn midtoner stil kan vallen?
Bij een kabelbreuk zal de hele speaker toch uit moeten vallen?
Nu ondervind ik geen problemen en dat kan zo een paar weken door gaan.
Kan mijn voorversterker invloed hebben?

groet sander

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-10 10:12
Probleem is niet helemaal duidelijk:
Rechter kanaal op linker speaker gezet, het probleem verplaatst zich naar links.
Hoe is eea aangesloten? Welke speaker werkt nu juist niet? (je noemt 2 types...)
Is de speaker bi-wired zoals deze :https://img.letgo.com/ima...814.jpeg?impolicy=img_600?

Heeft die speaker ook potmeters voor tweeter en midrange?

https://elektrotanya.com/...eaker_system_sm.pdf_1.png als R2 even geen contact maakt heb je geen middentonen

[ Voor 32% gewijzigd door base_ op 11-12-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
bi wired heb ik niet

mijn rechter luidspreker heb ik de kabels eruit gehaald en in mijn linker luidsprekerkabel erin gedaan.
mijn linker luidspreker heeft de rechter luidspreker kabels.

het resultaat is dat mijn rechter luidspreker midtoner het weer doet. Maar nu werkt mijn Linker midtoner niet.

Ik heb wel een potmeter achterop de luidsprekers voor de midrange. ik heb overigens niet het idee dat ze werken de kappa 7 en de Infinity RS 4000 hoor ik geen verschil als ik daar aan draai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Dan missen die middentonen toch echt vanuit de versterkers vrees ik. Die versterker is van rond 1990?
Zit er een toonregeling op? Controleer dan eerst de potmeter daarvan.
Daarnaast zou ik toch de elco's eens (laten) checken en/of vervangen, die drogen langzaam uit. Levensduur (in bedrijf) van een normale elco is rond de 7000 uur. Daarnaast moeten alle soldeerverbindingen van de componenten die warm worden eens gecontroleerd worden.

Soms is het defekt duidelijk te zien, maar soms ook helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
dat kan wel kloppen rond 1990

mijn voor en eind versterker hebben onlangs een service beurt gehad klankmatig echt vooruit gegaan.

Er is het een en ander gesoldeerd en een grote Elco is vervangen die stond bol.

Ik denk dat je gelijk hebt . Je kan dit mankement over het hoofd zien.

ik heb een bass trebble balance knop op de voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
wat super dat je zo volledig hebt gereageerd! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Als er een elco bol staat dan zijn vaak alle elco's van dat merk niet zo lekker meer. Je kan dit alleen meten met een esr (/lcr) meter. Meestal meet ik een paar verschillende elco's en als er meerdere niet goed zijn vervang ik ze allemaal bij versterkers met dergelijke leeftijd.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
base_ schreef op woensdag 11 december 2019 @ 21:03:
Daarnaast zou ik toch de elco's eens (laten) checken en/of vervangen, die drogen langzaam uit. Levensduur (in bedrijf) van een normale elco is rond de 7000 uur. Daarnaast moeten alle soldeerverbindingen van de componenten die warm worden eens gecontroleerd worden.
Dat iets te kort door de bocht, de 7.000 uur wordt genoemd bij een applied temperature van 105 graden, bij een temperatuur van 40 graden hebben ze het over 200.000 uur.

• base_
Nou je het zegt, er staat nog een kolom naast. Maargoed als er al een elco bol stond denk ik dat er wel meer elco's versleten zijn, zoals ik dit normaiter vaak tegenkom.
Ik weet niet of het 7000h @ 105graden rated caps zijn, standaard is 2000h @ 85 graden rated, bovendien komen vaak temperaturen boven de 40 graden voor dus 200.000h is wel erg optimistisch denk ik ;)
Overigens blijkt de shelf lifetime van elco's maar een paar jaar te zijn, je moet ze op tijd heractiveren (beetje zoals accu's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander-1
ik ben een stapje verder. Het is de voorversterker waar het ergens mis gaat. De RCA pluggen van de voorversterker heb ik omgedraaid. Het probleem wat eerst rechts zat zit nu links. Was het nu op de zelfde plek gebleven dan moeten we het in de eindversterker zoeken. Komt dat logisch over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Sander-1 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 23:10:
ik ben een stapje verder. Het is de voorversterker waar het ergens mis gaat. De RCA pluggen van de voorversterker heb ik omgedraaid. Het probleem wat eerst rechts zat zit nu links. Was het nu op de zelfde plek gebleven dan moeten we het in de eindversterker zoeken. Komt dat logisch over?
Die conclusie klopt inderdaad, ik zou die voorversterker eens goed (laten) controleren m.b.t. condensatoren, potmeters en soldeerverbindingen.
Pagina: 1