Geen geluid uit Rotel RB-06 en RC1570

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSD95
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-07-2024
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat dit in de juiste rubriek staat.

Ik ben nu 2 jaar blije bezitter van een set Wharfedale Diamond 11.4 vloerstaanders. Onlangs heeft mijn NAD Viso II versterker plaats gemaakt voor een nieuw koppel:

Voorversterker: Rotel RC1570
Eindversterker: Rotel RB-06

Beide versterkers zijn 2e hands en komen van enthousiaste audioliefhebbers waar ik dan ook erg veel vertrouwen in heb. De RC1570 heb ik zelfs bij aankoop beluisterd. (De RB-06 werd door de verkoper bij me thuis gebracht).

Toch krijg ik thuis geen geluid uit de set. Wat de bedrading betreft: die heb ik meerdere keren gecheckt en zelfs een keer volledig opnieuw aangesloten. Hier heb ik vertrouwen in. Beide versterkers gaan aan en staan niet in protection. De versterker krijgt een inputsignaal van de tv via een optische kabel. Deze kabel heb ik al verwisseld met een andere (Maar heb ik bij de NAD overigens ook nooit problemen mee ervaren). Ook de RCA tussen voor- en eindversterker heb ik al verwisseld voor een andere. Het enige wat ik hoor als ik YouTube afspeel via de tv, is een relais in de RC1570 die klikt zodra een filmpje is afgelopen en de volgende opkomt. Dit kan ik niet helemaal verklaren. Muziek hoor ik in ieder geval niet.

Ik heb een 3.5mm jack naar RCA gekocht. Alle ingangen (aux, cd, tuner etc) geprobeerd met mijn telefoon en toch geen geluid. Via de phono een hoop gekraak en zélfs even iets van muziek gehoord. Toch een teken van leven dus?

Mijn vervolgstap is toch een andere eindversterker regelen en kijken wat hij dan doet.
Mijn vraag is eigenlijk of iemand dit herkent of iets ziet wat ik over het hoofd zie. Een domme instelling of wat dan ook. Graag hoor ik jullie meningen. Bedankt alvast!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Ai, dat is niet wat je wilt natuurlijk. Ik zou de bron, je tv ook even dubbel checken. Dus zie je optical actief staan in je tv instellingen. Zie je daarna het rode lampje van je optische kabel? Heb je wel geluid door je koptelefoon via de 1570? Check je voorversterker of er een optie is om digitale inputs regelen in een menu oid. Dus aan of uit schakelen, toewijzen e.d. Lees ook iets over fixed volume voor optisch voor je 1570, misschien even naar kijken.
Fabriek reset 1570 sws ook proberen(als dat mogelijk is)

• KSD95
Hoi Oban, bedankt voor het meedenken. De tv staat inderdaad ingesteld op optisch en hij stuurt ook een signaal door de kabel. Ook via de koptelefoon hoor ik niks. Ik kan (uiteraard) aangeven welke bron hij moet afspelen maar ook dit had bij zowel
de analoge als digitale opties geen succes. Fixed volume heb ik uitgezet en ook de fabrieksreset heb ik al uitgevoerd. Helaas vooralsnog tevergeefs. Wel een paar terechte punten noem je die ik in mijn verhaal nog niet had vermeld, dus nogmaals dank!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Les 1 bij tweedehands aankoop: kijk/luister of iets werkt vóór aankoop. Je doet het af alsof dat iets uitzonderlijks is.

Dit soort apparaten zijn volgens mij vrij "dom" (weinig foefjes en instellingen), dus vaak werkt het dan gewoon, of er is iets stuk.

Je hebt de voorversterker al uitgesloten door te testen met je telefoon. Je hebt alle ingangen al getest. Ik ben bang dat de eindversterker dan gewoon stuk is.

Heb je al contact gehad met de verkoper hierover?

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 12-12-2019 10:33 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

De RC is wél getest. En er is geen geluid uit de hoofdtelefoon (aangesloten op de rotel dus?) dit heeft dan dus niets met de eindversterker te maken.

Er is dus iets verkeerd aangesloten, ingesteld of stiekem toch stuk gegaan.

Maak anders eens foto's van je kabels en van de knoppen instellingen...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Check of je 12v trigger goed staat op de eindversterker! (Uit tenzij je het gebruikt)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Je kan evt de power amp direct testen door er vanaf een telefoon rechtstreeks een signaal op te zetten. Maar dan wel op zn allerzachtst (krijgt de volle gain).

• KSD95
Ik zal vanmiddag inderdaad de eindversterker eens rechtstreeks aansluiten op mijn telefoon. De voorversterker heb ik dus getest voor aanschaf. Die heb ik werkend gekocht. Toch lijkt dat gek genoeg wel de bron van ellende. Ik heb ook de trigger er al eens helemaal af gehad, zonder effect. Ik kan vanmiddag ook nog wel even foto's maken van hoe alles aangesloten is.

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
KSD95 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 08:46:
Ik zal vanmiddag inderdaad de eindversterker eens rechtstreeks aansluiten op mijn telefoon.
Ik dacht dat je dat al gedaan had met die tulp stekker?
Ik heb een 3.5mm jack naar RCA gekocht. Alle ingangen (aux, cd, tuner etc) geprobeerd met mijn telefoon en toch geen geluid. Via de phono een hoop gekraak en zélfs even iets van muziek gehoord. Toch een teken van leven dus?
Ik zie nu idd dat dat ingangen zijn op de voorversterker. My bad. Dat dus eerst testen op de eindversterker.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 12-12-2019 10:34 ]

• KSD95
Ik heb zonet rechtstreeks op de eindversterker getest... En met "succes". Ik kan dus uitsluiten dat de RB-06 eindversterker kapot is. Met mijn oude geïntegreerde NAD Viso II ging alles ook goed, dus het signaal uit de tv naar de versterker moet ook kloppen. Tevens 'klikt' de voorversterker dus ook even als een YouTube filmpje afloopt en begint. Hij ontvangt dus zeker een signaal, hij lijkt het alleen niet door te sturen. Foto's maken van mijn setup is lastig omdat het allemaal krap in een kast verwerkt zit. Ik zal het systematisch proberen uit te typen:

TV:
- optical out --> optical in (bij voorversterker)

voorversterker:
- optical in (van TV)
- output (2x RCA van voor naar eindversterker)
- voedingskabel

eindversterker:
- Input (2x RCA van voorversterker)
- 4 kabels voor de vloerstaanders
- voedingskabel

Het lijkt me verder rechttoe rechtaan. Ik weet niet waar ik het anders nog kan zoeken dan in de voorversterker. Wat me zo tegen staat is dat ik de versterker bij de verkoper heb beluisterd. Dan lijkt het enige mogelijke nog "de grote wisseltruc" maar daar leek het me echt het type niet voor ...

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 22:05
Stuurt de TV niet een Dolby Digital surround signaal uit wat de Rotel voorversterker niet begrijpt (en wellicht de voormalige NAD wel)?

Edit: ik zie dat je ook analoge bronnen hebt geprobeerd. Andere tip: geen mute via de afstandbediening geactiveerd per ongeluk? En als dat niet helpt: misschien een factory reset doen van de voorversterker?

[ Voor 43% gewijzigd door EricDH op 12-12-2019 15:01 . Reden: begrijpend lezen is soms lastig :-) ]

• KSD95
Het probleem is opgelost! Volgens mij heeft het daar inderdaad mee te maken @EricDH .Pin me hier niet op vast, want ik begrijp dit nog niet helemaal. De versterker kan alleen een optisch PCM signaal ontvangen / decoderen, en de televisie stond nog op optisch "automatisch". Deze moest dus nog omgezet worden naar optisch "PCM". Als iemand dit kan toelichten.. voel je vrij want dit is voor mij een nieuw begrip. Ik had steeds het gevoel dat ik iets stoms over het hoofd zag. Mijn vermoeden is bevestigd.
In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor het actief meedenken!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59

Jag

Pcm is niet gecomprimeerde audio (digitaal), zoals het ook op een Cd staat. Het zal hiervoor waarschijnlijk een AC3 signaal geweest zijn, oftewel Dolby digital. Dat is een signaal net dezelfde wat meerdere kanalen kan bevatten doordat het gecomprimeerd is. Dit begrijpt je voorversterker niet :)

• KSD95
Duidelijke taal. En niet gecomprimeerd, dat horen we natuurlijk graag! De set klinkt zalig, werkelijk genieten nu.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe het kan dat je geen geluid had vanaf de telefoon met een tulp stekker :?

• KSD95
Dat is mij ook een raadsel @MikeyMan . Hij doet het nu ook goed over de analoge uitgangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 22:05
KSD95 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:36:
Dat is mij ook een raadsel @MikeyMan . Hij doet het nu ook goed over de analoge uitgangen
Goed te horen dat het is opgelost! Misschien dat de Rotel door ontvangst van het Dolby Digital signaal helemaal over de zeik ging en daarmee ook de analoge selectie blokkeerde. Anyway, veel plezier met deze mooie combo :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-12-2024
Nice, genieten dan maar👍😉
KSD95 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:48:
Het probleem is opgelost! Volgens mij heeft het daar inderdaad mee te maken @EricDH .Pin me hier niet op vast, want ik begrijp dit nog niet helemaal. De versterker kan alleen een optisch PCM signaal ontvangen / decoderen, en de televisie stond nog op optisch "automatisch". Deze moest dus nog omgezet worden naar optisch "PCM". Als iemand dit kan toelichten.. voel je vrij want dit is voor mij een nieuw begrip. Ik had steeds het gevoel dat ik iets stoms over het hoofd zag. Mijn vermoeden is bevestigd.
In ieder geval iedereen hartstikke bedankt voor het actief meedenken!
Pagina: 1