Beeldschermnummering omruilen windows 10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwe Philips 27 inch hdmi monitor gekocht en gebruik nu mijn oudere Dell 24 inch dvi monitor als tweede monitor. Het is aangesloten op een Radeon 470 videokaart.
Ik heb mijn Philips als hoofdbeeldscherm ingesteld maar onder Windows 10 pro krijgt hij hummer 2, de Dell blijft nummer 1 en ik wil dat nu graag andersom zien om praktische redenen.
Loskoppelen, Dell monitor verwijderen (drivers en hardware) en opnieuw aansluiten, andere ingang op videokaart gebruiken hebben niet geholpen. Op internet heb ik ook geen oplossing kunnen vinden en de windowschat helpfunctie is een drama.
Heeft iemand hier de oplossing voor?

Beste antwoord (via Rixter223 op 11-12-2019 20:40)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 01:50
Tralapo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:38:
Dat opstarten kan kloppen. DVI gaat bijna altijd voor HDMI qua prioriteit.
Klopt de prioriteit volgorde is VGA>DVI>HDMi>Display Port

Mijn bootscherm en bios starten ook op de scherm links die via een dvi naar dp adapter is aangesloten, maar login scherm en alle programma's starten op het middelste scherm die aangesloten is via HDMI.

Dat nummertje zelf doet niks, het gaat erom welk scherm ingesteld is als hoofd beeldscherm en deze zal ongeacht het nummer die functie vervullen.

Mocht je echt perce die nummertjes goed willen hebben, voor zover ik het heb gezien lost alleen een volledige windows herinstallatie met de scherm die "nummer 1" moet wezen de volgorde op.

Echter nogmaals die nummertjes zeggen niks, het is puur voor Windows z'n eigen duidelijkheid wat 1 en wat 2 is, de instellingen buitenom dat zijn hoe dan ook leidend en qua BIOS is het type aansluiting leidend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:53

Emiel1984

Made in NL

Ik heb dit (geloof ik me te herinneren) gedaan zoals op de volgende link wordt uitgelegd.

https://www.wikihow.com/Switch-Monitors-1-and-2-on-a-PC

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:00

Tens

let me drink about it

Gaat het om de muisbeweging van 1 naar 2?
Rechts klikken op desktop: Display setting > rearrange your display:

'2' oppakken en links van '1' zetten?

Ga het zelf niet testen, maar: opstarten met alleen de monitor die 1 moet worden, daarna 2 aansluiten (moet echt fysiek stekker er uit)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixter223
Emiel en Tens bedankt voor de reactie maar geen succes jammer genoeg. Ik kan de monitors wel van plaats verwisselen in de settings en van Hoofdscherm veranderen maar de nummers blijven hetzelfde, dus 2 blijft Philips en 1 Dell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:48
Wat is het probleem dat je probeert op te lossen? Het is maar een nummertje, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De nummers zijn slechts een indicatie om ze uit elkaar te kunnen houden? Die hebben verder geen enkele functie?

Ik heb 3 schermen en ze staan in de volgorde 3-1-2. Welke welke is zal me verder worst zijn.

[ Voor 111% gewijzigd door Tralapo op 11-12-2019 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixter223
Bij het opstarten van de PC zie je de opstartinfo op de Dell monitor en niet op de Philips hoewel de Philips als primair cq. hoofdscherm is ingesteld. Er zijn ook wat programma's die automatisch de Dell als voorkeur nemen. Dat wil ik dus veranderen en ik denk dat het met de nummering te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Dat opstarten kan kloppen. DVI gaat bijna altijd voor HDMI qua prioriteit. Waarom? Geen idee, maar je kunt er op Google wel het een en ander over vinden.

In mijn geval is mijn middelste scherm van de drie de primaire, maar het HP bootlogo komt altijd op de rechter. Het Windows login screen komt wel op de middelste, de rest is dan weer zwart.

Binnen Windows zou het na een paar keer 'corrigeren' vanzelf goed moeten gaan met programma's opstarten op bepaalde schermen.

[ Voor 34% gewijzigd door Tralapo op 11-12-2019 19:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-06 01:50
Tralapo schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:38:
Dat opstarten kan kloppen. DVI gaat bijna altijd voor HDMI qua prioriteit.
Klopt de prioriteit volgorde is VGA>DVI>HDMi>Display Port

Mijn bootscherm en bios starten ook op de scherm links die via een dvi naar dp adapter is aangesloten, maar login scherm en alle programma's starten op het middelste scherm die aangesloten is via HDMI.

Dat nummertje zelf doet niks, het gaat erom welk scherm ingesteld is als hoofd beeldscherm en deze zal ongeacht het nummer die functie vervullen.

Mocht je echt perce die nummertjes goed willen hebben, voor zover ik het heb gezien lost alleen een volledige windows herinstallatie met de scherm die "nummer 1" moet wezen de volgorde op.

Echter nogmaals die nummertjes zeggen niks, het is puur voor Windows z'n eigen duidelijkheid wat 1 en wat 2 is, de instellingen buitenom dat zijn hoe dan ook leidend en qua BIOS is het type aansluiting leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixter223
OK, dat maakt het duidelijk voor mij. Die prioriteit volgorde was mij niet bekend.
Het is geen groot drama, slechts wat irritant af en toe. Ook onder linux (ik heb dualboot) werkt het niet helemaal soepel met de nieuwe monitor maar dat is weer een andere puzzel waar ik nog mee bezig ben en jullie niet mee zal lastigvallen.

Bedankt voor de snelle en duidelijke respons!
Pagina: 1