Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aankoop nieuwe PC lightroom/Photoshop/videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zupa
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-11-2022
Dag allen

Ik las hier voorheen erg vaak om up-to-date te blijven, ik stak mijn vorige PC's ook vaak zelf in elkaar, maar door het werk ontbreekt me de tijd en nu 4 jaar na het oude systeem, dat nog vrij goed werkt en dat ik wil verkopen, wil ik een nieuw systeem voor fotografie en videobewerking. Ik heb een massa 4K video van camera en drone maar ik verdraag geen "zandlopers" als ik aan het werk ben. Een creatief proces kan zeer snel gaan in mijn hoofd, en ik ken zowat alle sneltoetsen uit mijn hoofd voor courante bewerkingen. Zo loop ik soms 10 instructies voorop terwijl de PC probeert te volgen met wat ik wil. Dat is zo frustrerend dat ik de handdoek meteen in de ring gooi en zo gebeurt er eigenlijk niks met al mijn materiaal. Een PC moet voor mij onmiddellijk uitvoeren wat ik vraag, maar ik kan me geen mac pro van 25K€ veroorloven.

Ik werk het vaakst in Lightroom, maar wil meer aan de slag met mijn 4K videomateriaal in voornamelijk Premiere Pro en evt After Effects (ik heb een Adobe CC licentie). Ook timelapse van 6K of meer moet vlot gaan, vertrekkende van RAW bestanden uit mijn 5D, 5DmkII en 5DmkIV. En videomateriaal van de laatste 2 modellen ook.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt in hoofdzaak gebruikt voor 1. Lightroom classic, 2. Photoshop, 3 Premiere Pro videobewerking, supplementair After FX, andere videopakketten. Nooit voor games, ik heb er geen en ben niet van plan dit ooit te doen.

Ik had al ideeën waarmee ik naar de winkel (met goede reputatie) stapte, maar bij verkoop ben je nooit zeker of je de verkoop dient of echt advies krijgt. Er worden dingen aangeraden, maar bij de minste opmerking verdedigt de verkoper zijn keuze niet maar praat meteen in mijn richting. Dat is niet wat ik verwacht van advies.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tot max +-3000€ (enkel PC, geen beeldscherm en randapparatuur)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, behalve 1x 4TB drive, de rest wordt verkocht

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is het huidige voorstel na overleg:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-9900KF Boxed€ 495,05€ 495,05
1MoederbordenMSI MPG Z390 Gaming Edge AC€ 182,50€ 182,50
1VideokaartenAsus GeForce RTX 2070 Super 8GB Dual Evo€ 545,-€ 545,-
1Interne harde schijvenToshiba X300 (bulk), 10TB€ 271,-€ 271,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zwart€ 69,90€ 69,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,50€ 74,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2666C16€ 250,90€ 250,90
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 Full Modular€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 166,-€ 166,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 97,-€ 97,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.231,75

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik lees van anderen dat AMD Ryzen toekomstbestendiger is en dat ik voor hetzelfde geld veel meer performantie krijg, of hetzelfde voor veel minder geld. Maar in het verleden bleek AMD niet zo goed met intructies voor video, dus ik ben argwanend.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Lawaai moet beperkt blijven aangezien ik ook audio verwerk niet altijd met een headset werk. Bluetooth op het systeem zou leuk zijn, ook USB Type C connectoren.

Ga je overklokken?
Voor video zou dat niet zo verstandig zijn? En bij Intel is de garantie toch meteen waardeloos bij overklokken? Na 2 jaar dus eventueel.

Wat verwacht je van ons?
Zit er geen overkill op één van de componenten tov het hele systeem, waardoor ik nodeloos betaal voor iets dat nooit de gevraagde performantie haalt? Bottlenecks? Zou een AMD effectief beter zijn, en zijn daar niet tal van problemen van gekend waar ik misschien geen weet van heb? Ik kan de hoeveelheid info over alle zaken niet behappen en opvolgen, dus ik koop een beetje in het duister momenteel en moet volledig vertrouwen op de winkel, wat ik niet helemaal kan.

Alvast dank,
Peter

[ Voor 36% gewijzigd door Zupa op 12-12-2019 01:11 . Reden: tabel gemaakt ]

Alle reacties

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Zet je lijst even in een Pricewatch tabel, dat leest en zoekt een stuk makkelijker!

Als je bang bent voor videobewerken met een AMD cpu dan check je toch gewoon welke instructiesets hij ondersteunt?
Een 9900K is voor praktisch alle doeleinden wel overkill, waarom denk je die nodig te hebben?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
Voor lightroom en photoshop hoef je inderdaad geen 9900k te halen aangezien je het verschil met goedkopere CPUs alleen tijdens het exporten zal merken en niet tijdens je creatieve flow. Een amd processor is dan een stuk gunstiger geprijsd.

Voor premiere pro biedt de 9900k wel voordelen.

• Zupa
Wintervacht schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:05:
Zet je lijst even in een Pricewatch tabel, dat leest en zoekt een stuk makkelijker!
Ok, toegevoegd. Had eerst zelf html gekopieerd, dat was duidelijk niet de bedoeling. Instructies gevonden.

[ Voor 34% gewijzigd door Zupa op 12-12-2019 01:03 . Reden: tabel gemaakt ]

• Zupa
Wintervacht schreef op woensdag 11 december 2019 @ 18:05:

Als je bang bent voor videobewerken met een AMD cpu dan check je toch gewoon welke instructiesets hij ondersteunt?
Een 9900K is voor praktisch alle doeleinden wel overkill, waarom denk je die nodig te hebben?
Ik heb me verder geïnformeerd bij Puget systems, daar is een 9900K al te licht bevonden voor bvb 6K videoproducties. Ik denk dus niet dat deze overkill is.

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:33

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Voor video editing is veel cores interessant. De 9900k heeft 8 cores. Echter de AMD Ryzen 9 3900x heeft 12 cores. Dus als je echt een zwaar video editing systeem wil hebben lijkt de 3900x me beter.

Voor veel video editing is minder (bijv 3700x) ook al heel goed, maar uiteindelijk komt het ook neer op wat je bereid bent uit te geven voor die laatste 10-20%

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• Immanent Ike
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-10 21:09
_Sunnyboy_ schreef op zondag 15 december 2019 @ 13:51:
Voor video editing is veel cores interessant. De 9900k heeft 8 cores. Echter de AMD Ryzen 9 3900x heeft 12 cores. Dus als je echt een zwaar video editing systeem wil hebben lijkt de 3900x me beter.

Voor veel video editing is minder (bijv 3700x) ook al heel goed, maar uiteindelijk komt het ook neer op wat je bereid bent uit te geven voor die laatste 10-20%
Premiere schaalt niet goed, dus de 9900k is in dat programma sneller.
Pagina: 1