Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Hallo Tweakers,

Ik woon in een jaren 50 woning met op dit moment alleen natuurlijke ventilatie (klepraampjes). Nu willen we binnenkort de kozijnen en glas vervangen naar kunststof en Hr ++(+) glas. We doen het in stapjes, eerst de voorzijde en later de achterzijde. Ook hebben we nog wat isolerende maatregelen op het oog voor in de toekomst (spouw, vloer).

Mijn vraag is eigenlijk of ik of ik beter met ventilatieroosters kan gaan werken met Hr++ glas (en is dat alleen dan voldoende?) of dat ik moet gaan kijken naar Hr +++ glas zonder roosters en de ventilatie op een andere manier regel.

Centrale WTW ventilatie lijkt me vrij kostbaar en moet ik plafonds gaan verlagen. Hier heb ik niet zo'n zin in eigenlijk. Decentraal ventileren is kostbaar maar hoef ik weer niet zo rigoureus te verbouwen. Misschien zijn er nog wel andere mogelijkheden waar ik niet aan heb gedacht?

Ik vind het een lastig vraagstuk en ben benieuwd hoe jullie erover denken. Eventueel zou het voor mij een optie zijn om advies in te winnen bij een 'ventilatie-expert', mocht iemand een goed adres hebben.

Alle reacties

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:04
Eigenlijk heb je twee mogelijkheden: Alleen afzuiging, of inderdaad WTW. Afzuiging doe je meestal op de plekken waar de meeste vocht wordt gecreeërd, maar je neemt dan ook naburige ruimtes mee, die door kleine roosters bij de ramen weer voorzien worden van verse lucht.

Je kan eventueel ook de twee of drie slaapkamers apart ventileren, maar dat kan weer geluidsoverlast opleveren.

Maar dat je iets moet klinkt wel redelijk logisch. Mijn ouders hebben de afgelopen jaren behoorlijk geisoleerd (ramen, dak, vloer en muur) en je merkt heel duidelijk dat er nu vrijwel geen verse lucht meer binnenkomt.

Dus denk er nu alvast over na.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-11 18:21
Als je besluit om toch te gaan voor ventileren met roosters dan kan je het triple glas beter inruilen voor HR++ dubbelglas.
Als je kiest voor WTW is triple glas een mooie aanvulling

Triple glas in combinatie met roosters is simpelweg geld weggooien. Waarom immers de ruit goed isoleren als je vervolgens een groot gat in je gevel maakt d.m.v. een tochtrooster? Doe je de gehele isolatiewaarde van het glas weer teniet.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-11 09:23
Wat je uiteindelijk kiest is wat je zelf het prettigst vindt, en wat technisch haalbaar is.
Wat is de meerprijs voor triple glas t.o.v dubbelglas? Triple glas met roosters is ook een optie en geen weggegooid geld, zeker niet als de ventilatie goed is ingeregeld. Let wel op de lengte van de roosters en het debiet dan! Als voorbeeld een ducorooster doet of 15l/sm, of 22l/sm, dus als je 2,5 meter of meer rooster krijgt is een duco zr15 al meer dan voldoende, en zo dus minder tocht.

Er zit nog een stap tussen wtw en simpele ventilatie, zoek eens op ducobox focus. Dit is afzuiging enkel waar nodig, dus met CO2/vochtmeting per kanaal. Zeer aan te raden voor de winterse dagen en gaat dus prima icm triple glas.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kijken naar iets als qualityflow: YouTube: Werking QualityFlow ventilatie - Itho Daalderop

Dan is de aanvoer centraal in het trapgat oid en hoef je alleen maar de afvoer aan te leggen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Hi,

Een decentrale WTW unit hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het ligt ook een beetje aan de ruimte(s) waar je graag wilt ventileren, ik heb zelf twee units geplaastst van Brink. Super klein en daarnaast ziet het er prima uit. Een in mijn woonkamer, en een in de hal boven. Dit is meer dan voldoende.

Deze heb ik laten plaatsen: https://www.brinkclimates...oducten/ventilatie/air-70. Er zijn meerdere installateurs waar je dit kunt doen, ik heb dit hier gedaan https://www.eenwillekeurigeinstallateur.nl

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 14-12-2019 09:37 ]

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 13:32:
Hi,

Een decentrale WTW unit hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Het ligt ook een beetje aan de ruimte(s) waar je graag wilt ventileren, ik heb zelf twee units geplaastst van Brink. Super klein en daarnaast ziet het er prima uit. Een in mijn woonkamer, en een in de hal boven. Dit is meer dan voldoende.
Air 70: Euro 1222,= plús een speciaal muurrooster vanaf 200 euro (plus montage) (bij Ventilatieland.nl)... 8)7

Doe dan een kleine WTW die in een keuken kastje past, wat lucht-kanalen door een koof, en roosters/ openingen tussen de vertrekken/ woonkamer/ keuken, heb je gelijk een afzuiging voor een motor-loze wasemkap.
Bij mijn ouderlijk huis uit 1973 is volledige WTW ventilatie van de complete begane grond op deze wijze prima mogelijk, en zou met hoge keuken kastjes volledig uit zicht te maken zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 14-12-2019 09:37 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-11 23:41
Bedankt allemaal voor de reacties. Het ventilatievraagstuk is even op een laag pitje komen te liggen. Ik vind De qualityflow van itho interessant. Voor de geïnteresseerde ben ik ook een nieuw systeem van Brink tegengekomen. Dit systeem biedt wtw ventilatie zonder buizenstelsel in je woning. Erg geschikt dus voor oude woningen. Het is nog niet op de markt maar ik ga dit zeker in de gaten houden!
Hierbij de link:
https://www.brinkclimates..._Supply-NL-dig-LR-(2).pdf

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Interessant systeem.
Wat ik zelf van de huidige en ook dit systeem vindt is dat er veel te veel aandacht is voor het CO2 niveau, het lijkt wel dat je met maar alleen maar een laag CO2 niveau je gelijk schone lucht in huis krijgt, en dat is gewoon niet waar.
CO2 is maar een kleine deel van de vuile lucht in een huis:
Vaste deeltjes zoals fijn stof, rook.
Biologische deeltjes zoals van de huid maar ook ziektekiemen, bacteriën (hoesten).
Gassen, zoals kookgeuren, toilet geuren, bouwgassen, ontgassing meubilair en andere producten, en dus ook CO2.
En dat is wat ik even snel bedenk, door goed ventileren zorg je ervoor dat er in je huis geen ophoping komt van vervuilde lucht omdat de ventilatie bijna uit is door een voldoende laag CO2 niveau.

Om deze redenen komt er in mijn woning van 550M3 inhoud maximaal 2x400M3/h ventilatie capaciteit.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Pagina: 1